شیائومی

اختصاصی شیائومی پارس : آیا گوشی شیائومی من لاک میشود ؟

تیتر این خبر داستان شده است ! از دیروز شاعبه ای توسط انجمن توسعه دهندگان XDA مطرح گردید ، که باعث ایجاد دلهره ای عجیب در دل کاربران گوشی های شیائومی در ایران شد . این خبر اشاره میکرد که فروش گوشی های شیائومی در کشورهایی که در لیست تحریم آمریکا هستند ( همچون ایران ، سوریه ، کوبا ، کریمه ، کره شمالی و سودان ) غیرقانونی بوده و در آینده ای نزدیک گوشی های مذکور غیرفعال خواهند شد . اما آیا این خبر درست است ؟

بلافاصله پس از مطرح شدن این شاعبه ، رسانه تخصصی شیائومی پارس دست به کار شد و با انجام مکاتبانی با رابط های شیائومی ، موضوع را جویا شد . جالب اینجاست که این رابط ها درباره موضوع مذکور ابتدا اظهار بی اطلاعی کردند و سپس اعلام کردند شاید کشورهای دیگری چون کره شمالی ، سوریه ، کوبا و … در لیست مذکور باشند ، اما قطعاً ایران جزو این لیست نخواهد بود !

ما اصلاً قصد نداریم این پاسخ را قبول کنیم ! بیاییم فرض را بر بدترین حالت ممکن بگذاریم ؛ اما پیش از آن … موضوع اول اینکه بر اساس پژوهش های انجام شده ، شیائومی از بازار ایران سهمی 33 درصدی دارد . موضوع دوم اینکه کمپانی های آمریکایی الاصلی چون اپل هنوز دست به چنین کاری نزده اند ، چه برسد به شیائومی ! و موضوع سوم اینکه پاسخ پشتیبانی کمپانی شیائومی با خبری که منتشر شده کاملاً متفاوت است !

آیا به نظر شما کمپانی نوپایی چون شیائومی که هر روز در صدد کسب سهمی از بازارهای جدید میباشد ، با توجه به تصاحب سهمی 33 درصدی از بازار ایران و واردات 4 میلیون و 500 هزار گوشی در بازه زمانی خرداد 99 تا تیر 1400 ، دست به غیرفعالسازی بیش از 5 میلیون گوشی خواهد زد ؟ سوال بعدی این است که ایران با چین ارتباط خوبی دارد ؛ حال تکلیف اپل چیست ؟ آیا به نظر شما اگر یک کمپانی گوشی سازی آمریکایی بخواهد ایران را مستقیماً تحریم کند نباید کمپانی اپل باشد ؟

و موضوع آخر اینکه پشتیبانی کمپانی شیائومی اشاره میکند حتی در کشورهایی که در لیست تحریم هستند ، تنها گوشی هایی که از راه ارتباطی اروپا وارد کشورهای مورد تحریم شده اند غیرفعال خواهند شد ، نه تمامی گوشی ها ! بر اساس اطلاعات موجود بیشتر گوشی های شیائومی از عراق و امارات یا چین وارد کشور میشوند و کمتر پیش می آید محصولی از اروپا به ایران برسد ، چون قیمت های اروپا سرسام آور است !

پس برای وارد کننده عملاً سودی ندارد اگر بخواهد از کشورهای اروپایی گوشی های شیائومی را وارد ایران کند . از طرف دیگر ، اینطور که پشتیبانی شیائومی میگوید ، حتی در کشورهایی مثل کره شمالی یا سوریه ، تنها در صورتی که گوشی را در همین چند روز اخیر کاربر از اروپا خریده و وارد کشورهای مورد تحریم کند چنین اتفاقی رخ خواهد داد ، که دلیل عمده آن جلوگیری از قاچاق کالا میباشد .

حال با یک حساب سرانگشتی بعید به نظر میرسد شیائومی دست به چنین حرکتی بزند و به فرض محال اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد ، قطعاً سیستم درستی برای شناسایی دقیق گوشی خریداری شده از مبدأ و فعالسازی آن در کشور ثالث وجود ندارد . چه اینکه بیشتر گوشی های خریداری شده از عراق ، ترکیه یا امارات یکبار در کشورهای مذکور روشن میشوند تا مشکل قاچاق آنها حل شود .

علی ایحال ما هم مانند شما منتظر پاسخ رسمی شیائومی درباره سیاست های فروش جدیدش هستیم . اینطور که به نظر میرسد ، بر اساس قانون جدیدی که ایالت متحده آمریکا به تصویب رسانده است ، فروش کالا به کشورهای خاصی که مورد تحریم های 100 درصدی قرار گرفته اند جرم بوده و کمپانی هایی که قصد فروش کالا یا محصولی را به این کشورها داشته باشند مورد تحریم های شدید قرار خواهند گرفت .

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !
3 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا