شیائومیپوکوکنفرانس هاکنفرانس های مطبوعاتی شیائومی

شیائومی از گوشی‌های POCO F5 و POCO F5 Pro برای بازارهای جهانی پرده برداشت.

سرانجام روز موعود فرا رسید و شیائومی دقایقی پیش پرده از سری گوشی های F5 برداشت. پس از سال ها، مجدداً در این سری شاهد عرضه دو گوشی با نام های POCO F5 و POCO F5 Pro هستیم. گوشی های پوکو دورانی طلایی را پشت سر گذاشته اند و حالا که اینجاییم، با ضرس قاطع میتوانیم بگوییم با محصولاتی خارق العاده مواجه هستیم که برای اولین بار جا پای POCOPHONE F1 گذاشته اند. توصیه میکنیم به هیچ عنوان این مطلب جذاب را از دست ندهید و با شیائومی پارس همراه شوید…

مقدمه اختصاصی سردبیر

شیائومی چند سالی است زیرمجموعه پوکو را به استقلال درآورده است و تا به امروز شاهد محصولات بسیار خوبی از این زیرمجموعه بوده ایم، اما شاید کمتر کاربری جلال و جبروت پادشاهی با نام F1 را در این سری لمس کرد. در واقع با مستقل شدن پوکو اتفاقات زیادی افتاد و شاهد معرفی گوشی های فوق اقتصادی تا پرچمدار در این زیرمجموعه بودیم، ولی تخت سلطنت همچنان از آنِ F1 بود. حالا با معرفی POCO F5 و POCO F5 Pro میتوانیم بگوییم بعد از آن دوران طلایی، باید پادشاهانی جدید را به تخت بنشانیم، چون این منصب لایق آنهاست!

معرفی گوشی POCO F5

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات گوشی POCO F5 5G را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

  • چیپست: کوالکام اسنپدراگون 7+ نسل 2 (بر پایه استاندارد 4 نانومتری TSMC)؛ چیپ گرافیکی Adreno 725
  • صفحه نمایش: 6.67 اینچی با پنل Flexible OLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، رزلوشن +FHD، رنگ های عمیق 12 بیتی، فناوری های دالبی ویژن و +HDR10، محافظ صفحه گوریلاگلس نسل 5
  • دوربین اصلی: 64 مگاپیکسلی اصلی (با لنز عریض و لرزشگیر اپتیکال-OIS)، 8 مگاپیکسلی (با لنز فوق عریض) و 2 مگاپیکسلی (با لنز ماکرو)
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسلی با لنز عریض
  • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 8 یا 12 گیگابایتی نسل 5 (یا LPDDR5)/ حافظه داخلی 256 گیگابایتی (UFS3.1)
  • باتری/سرعت شارژ: 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 67 واتی (QC4.0)؛ فول شارژ در 46 دقیقه
  • سیستم عامل/رابط کاربری: MIUI 14 For POCO بر پایه اندروید 13
مشخصات کامل POCO F5 در یک نگاه
مشخصات کامل POCO F5 در یک نگاه

طراحی

طراحی POCO F5 به صورت کامل وام گرفته از سری گوشی های ردمی نوت 12 میباشد، با این تفاوت که در قسمت پشت این گوشی دیگر خبری از جزیره دوربین نیست و سنسورها بر روی بدنه قرار گرفته اند! در قسمت مقابل این گوشی شاهد پنلی کاملاً تخت هستیم، که حاشیه هایی بسیار کم دارد. بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی شیایومی، این گوشی با 93.45 درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه و حاشیه هایی با قطر 1.95 میلی متر در قسمت فوقانی و 1.42 میلی متر در دو طرف، رقبایی چون iPhone 14 را نیز پشت سر گذاشته است!

ابعاد دقیق این گوشی 7.9×75×161.1 میلی متر و وزن آن 181 گرم است. در فریم سمت راست این گوشی شاهد تغییری در مکان دکمه های کم و زیاد صدا و پاور هستیم. در واقع میتوان به خوبی دید که همراه با پایین آمدن دکمه های کم و زیاد صدا، دکمه پاور نیز پایین تر آمده است. فریم سمت چپ این گوشی کویر است! در فریم فوقانی شاهد جک 3.5 میلی متری صدا، خروجی اول بلندگو، میکروفون اول و درگاه اینفرارد هستیم. در فریم فوقانی نیز شاهد خروجی دوم بلندگو، پورت شارژ نوع C، میکروفون دوم و شیار سیمکارت هستیم.

در پنل پشتی نیز همچنان شاهد لوگوی POCO و علامت 5G به صورت عمودی و 3 ماژول دوربین + فلش LED دوگانه در راستای لوگو هستیم. همانطور که اشاره شد جزیره دوربین در این گوشی حذف شده است و شاهد قرارگیری 3 سنسور بر روی بدنه پشتی هستیم. برای زیبایی بیشتر ماژول های اول و دوم نیز، حلقه ای بسیار فریبنده به دور آنها اضافه شده است. میتوانیم به جرأت بگوییم این گوشی زیباترین گوشی شیائومی در بخش ماژول دوربین تا به امروز است!

صفحه نمایش

یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی صفحه نمایش در سطح پرچمدار آن است. شیاومی برای صفحه نمایش این محصول از پنلی 6.67 اینچی با پنل OLED بهره گرفته است، که 12 بیتی بوده و از نوع منعطف (Flexible OLED) میباشد. این صفحه درخشندگی پایه 1,000 نیت را برای کاربران به ارمغان می آورد و ضمن بهره بردن از رزلوشن +FHD و نرخ نوسازی 120 هرتز، رنگ های غنی DCI-P3 را به صورت 100 درصدی پوشش داده و از تکنولوژی های +HDR10 و دالبی ویژن برای نمایش تصاویر کمک میگیرد.

بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی شیاومی، صفحه نمایش این گوشی توسط کمپانی Tianma توسعه یافته است. این کمپانی همچون TCL یکی دیگر از شرکت های توسعه دهنده صفحه نمایش برای گوشی ها، تبلت ها و تلویزیون ها میباشد. این کمپانی یکی از چند شرکت معتبر و نام آشنا در عرصه مورد بحث میباشد و پنل گوشی پوکو F5 یکی از بهترین کارهای آن میباشد. برای محافظت از صفحه نمایش نیز، غول چینی از پوشش گوریلاگلس نسل 5 بهره گرفته است.

سخت افزار

یکی دیگر از ویژگی هایی که این گوشی را به پرچمداران نزدیک میکند، بهره گرفتن از چیپست اسنپدراگون 7+ نسل 2 میباشد، که عملکردی نزدیک به چیپست اعلای اسنپدراگون 8+ نسل 1 دارد! این چیپست خارق العاده از آرایشی 4+3+1 بهره میبرد و قول 50 درصد کارایی بهتر نسبت به اسنپدراگون 7 نسل 1 را میدهد. در بخش چیپ گرافیکی نیز کوآلکام قول 2 برابر کارایی بهتر نسبت به نسل قبل را داده است!

این چیپست بر اساس فناوری ساخت پیشرفته 4 نانومتری TSMC بنا شده است. هسته اعلای این چیپست از نوع Cortex X2 میباشد، در حالی که 3 هسته بسیار بزرگ از نوع Cortex A710 با فرکانس 2.49 گیگاهرتز و 4 هسته دوست دار انرژی آن از نوع Cortex A510 با فرکانس 1.80 گیگاهرتز میباشند. چیپ گرافیکی این چیپست نیز Adreno 725 بوده و نسبت به نسل قبل علاوه بر افزایش کارایی، تا 13 درصد مصرف انرژی پایین تری دارد.

حافظه رم این گوشی از نوع نسل 5 یا LPDDR5x بوده و حافظه داخلی آن نیز از نوع UFS 3.1 میباشد. اما بهره گرفتن از چنین سخت افزار قدرتمندی قطعاً گرمای بسیار زیادی تولید خواهد کرد؛ به همین دلیل شیاومی رو به استفاده از سیستم خنک کننده ای پیشرفته آورده است. محفظه بخار این گوشی ابعادی معادل 3,725 میلی متر دارد و به صورت ترکیبی، از میعانات برای خنک سازی گوشی استفاده میکند.

دوربین

همانطور که گفتیم، این گوشی به سیستم دوربینی 3 گانه مجهز شده است. در این گوشی به جای بهره گرفتن از سنسورهای نامی 108 مگاپیکسلی، شاهد بهره گیری از سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی هستیم، اما کیفیت تصویربرداری بسیار بالاست! به مدد لرزشگیر اپتیکال (OIS)، سنسور 1/2 اینچی این گوشی با لنز عریض توانایی شکار عکس هایی با کیفیت با پیکسل های 0.7 میکرونی را دارد. سنسور دوم این گوشی 8 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض 120 درجه ای است.

این سنسور که از سایز 1/4 اینچی و دیافراگم f/2.2 بهره میبرد، عکس هایی با پیکسل های 1.12 میکرونی را برای شما ثبت میکند. سنسور سوم نیز 2 مگاپیکسلی با لنز ماکرو میباشد، که از گشادی دیافراگم f/2.4 بهره میبرد. سنسور سلفی این گوشی نیز 16 مگاپیکسلی با لنز عریض میباشد. دوربین اصلی این گوشی از فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم/ثانیه و فیلمبرداری 1080p با 30/60/120 فریم/ثانیه و دوربین سلفی آن از فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 و 60 فریم/ثانیه پشتیبانی میکند. دوربین این گوشی در بخش فیلمبرداری از لرزشگیر الکترونیکی (EIS) بهره میبرد.

باتری و سایر ویژگی ها

باتری به کار گرفته شده در این گوشی 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 67 واتی میباشد. این گوشی با شارژر اختصاصی 67 واتی داخل جعبه عرضه میشود. بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده، باتری این گوشی در عرض 46 دقیقه فول شارژ میشود. سایر امکانات این گوشی نیز شامل سنسور اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش، وایفای 6، بلوتوث 5.3، درگاه اینفرارد، تراشه NFC، مکان یاب 2 بانده، بلندگوی استریو و جک 3.5 میلی متری صدا میباشد.

این گوشی اولین میانرده شائومی است که از گواهینامه طلایی صدای غنی Hi-Res (با پشتیبانی از صدای 24 بیتی/192کیلوهرتز) بهره میبرد و از درب کارخانه با MIUI 14 For POCO بر پایه اندروید 13 به دست کاربران خواهد رسید. بر اساس ادعای شیاومی، درصد خطای سیستمی این گوشی شاید در حد 0.05 درصد باشد! ظاهراً بیش از 300 بار و بیش از 250.000 ساعت این گوشی مورد تست قرار گرفته است و با تضمین رسمی این کمپانی، تا 48 ماه بدون افت کارایی عمل خواهد کرد!

رنگ ها

این گوشی در 3 رنگ جذاب سفید (صدفی با طرح دریاچه یخبندان)، مشکی (با خطوطی مورب) و آبی روشن عرضه خواهد شد. در کشور چین شاهد عرضه نسخه ای محدود با نام Harry Potter Edition از این محصول بودیم، اما در بازارهای جهانی خبری از این نسخه نیست. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که نسخه مورد بحث نیز به صورت محدود عرضه شده بود.

قیمت

در کشور چین این محصول در 4 نسخه با حافظه های رم 8، 12 و 16 گیگابایتی، در کنار حافظه های داخلی 256، 512 و 1 ترابایتی عرضه شده بود، اما بنابر سیاست های اتخاذ شده، این محصول در بازارهای جهانی در 2 نسخه با حافظه های رم 8 و 12 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی 256 گیگابایتی با قیمت های زیر عرضه خواهد شد.

– نسخه با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 365 دلار

– نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 414 دلار

شاید علاقه مند باشید: معرفی گوشی‌های پوکو X5 و پوکو X5 پرو

در تاریخ 6 فوریه گوشی های محبوب POCO X5 و POCO X5 Pro برای بازار کشورهای اروپایی و هند معرفی شدند. این گوشی ها به جز چند مورد و هم خانواده بودن، تقریباً در بیشتر ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. نسخه استاندارد این سری گوشی ها با حفظ تعادل میان سخت افزار، کارایی و قیمت، قطعاً یکی از بهترین انتخاب های کاربران در بین گوشی های اقتصادی میباشد و جای بسیاری از گوشی های حال حاضر را خواهد گرفت. از طرفی، نسخه حرفه ای یک میانرده بسیار قدرتمند میباشد، که دل عاشقان عکسبرداری و بازی را خواهد برد!

در بخش مقابل هر دو گوشی به صفحه نمایشی 6.67 اینچی با پنل AMOLED مجهز شده اند. صفحه نمایش هر دو گوشی از رزلوشن تصویر +FHD و نرخ نوسازی 120 هرتز بهره میبرد. البته نسخه حرفه ای در این بخش به ویژگی های برتری چون قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ، تکنولوژی Dolby Vision و محافظ صفحه گوریلاگلس نسل 5 مجهز میباشد. در بخش سخت افزار و دوربین نیز این 2 محصول با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند. هر چند هر دو محصول از شبکه های نسل 5 پشتیبانی میکنند و به دوربینی 3 گانه در قسمت پشت مجهز شده اند، اما…

معرفی گوشی POCO F5 Pro

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات گوشی POCO F5 Pro را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

  • چیپست: کوالکام اسنپدراگون 8+ نسل 1 (بر پایه استاندارد 4 نانومتری TSMC)؛ چیپ گرافیکی Adreno 730
  • صفحه نمایش: 6.67 اینچی با پنل OLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، رزلوشن 2K، رنگ های عمیق 12 بیتی، فناوری های دالبی ویژن، HDR Vivid و +HDR10، محافظ صفحه گوریلاگلس نسل 5
  • دوربین اصلی: 64 مگاپیکسلی اصلی (با لنز عریض و لرزشگیر اپتیکال-OIS)، 8 مگاپیکسلی (با لنز فوق عریض) و 2 مگاپیکسلی (با لنز ماکرو)
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسلی با لنز عریض
  • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 8 یا 12 گیگابایتی نسل 5 (یا LPDDR5)/ حافظه داخلی 256 یا 512 گیگابایتی (UFS3.1)
  • باتری: 5,160 میلی آمپر/ساعتی
  • سرعت شارژ: شارژ سیمی 67 واتی (+QC3)، 50 درصد شارژ در 15 دقیقه؛ شارژ بیسیم 30 واتی (50 درصد شارژ در 32 دقیقه)
  • سیستم عامل/رابط کاربری: MIUI 14 For POCO بر پایه اندروید 13
مشخصات کامل POCO F5 Pro در یک نگاه
مشخصات کامل POCO F5 Pro در یک نگاه

طراحی

در قسمت مقابل این گوشی شاهد پنلی تخت هستیم، که حاشیه هایی بسیار کمی دارد، اما برخلاف برادر کوچکتر، در دو طرف لبه هایی تقریباً خمیده برای زیبایی بیشر دارد. ابعاد دقیق این گوشی 8.6×75.4×162.8 میلی متر و وزن آن 204 گرم است. در فریم سمت راست این گوشی شاهد تغییری در مکان دکمه های کم و زیاد صدا و پاور هستیم. در واقع میتوان به خوبی دید که همراه با پایین آمدن دکمه های کم و زیاد صدا، دکمه پاور نیز پایین تر آمده است.

فریم سمت چپ این گوشی کویر است! در فریم فوقانی شاهد خروجی اول بلندگو، میکروفون اول و درگاه اینفرارد هستیم. در فریم فوقانی نیز شاهد خروجی دوم بلندگو، پورت شارژ نوع C، میکروفون دوم و شیار سیمکارت هستیم. در پنل پشتی نیز همچنان شاهد لوگوی POCO و علامت 5G به صورت عمودی و 3 ماژول دوربین + فلش LED دوگانه در راستای لوگو هستیم.

جزیره دوربین این گوشی تقریباً جدید بوده و همچون خمیدگی دو طرف صفحه نمایش و بدنه پشتی دستگاه، برای زیبایی بیشتر در دو طرف خود خمیدگی دارد. ماژول های دوربین به صورت عمودی در راستای هم قرار گرفته اند، اما دو سنسور اصلی و ثانویه در یک بخش و سنسور سوم (ماکرو) در بخش پایینی قرار گرفته است.

صفحه نمایش

قدرتمندترین عضو خانواده F5، نسخه حرفه ای این سری گوشی هاست. این محصول به صفحه نمایشی 6.67 اینچی با رزلوشن 2K، نرخ نوسازی 120 هرتز، درخشندگی حدأکثری 1400 نیت، قابلیت نمایش 68.7 میلیارد رنگ و پشتیبانی از بازه رنگ های غنی P3 را برای کاربران به ارمغان می آورد. پنل صفحه نمایش خارق العاده این محصول OLED بوده و توسط کمپانی TCL تولید میشود. از دیگر ویژگی های صفحه نمایش این گوشی میتوان به نمایش رنگ های غنی 12 بیتی، فناوری Dolby Vision و HDR Vivid اشاره کرد.

سخت افزار

شیائومی برای پوکو F5 پرو از شاهکار نسل گذشته کوالکام، اسنپدراگون 8+ نسل 1 بهره گرفته است، که از قدرت خارق العاده ای برخوردار میباشد. این پردازنده با رم های نسل 5 (یا LPDDR5) و حافظه داخلی سریع UFS3.1 مجموعه ای بینظیر را تشکیل میدهند. برای کنترل دما نیز، بزرگترین سیستم خنک کننده در بین گوشی های خانواده ردمی برای این گوشی در نظر گرفته شده است و تقریباً 5.000 میلی‌متر مکعب میباشد. به این ترتیب دما با این سیستم خنک کننده بسیار بزرگ بلافاصله خارج خواهد شد.

دوربین

در قسمت پشت شاهد سیستم دوربینی 3 گانه هستیم، که سنسور اصلی به لرزشگیر اپتیکال (OIS) برای عکسبرداری و لرزشگیر الکتریکی (EIS) برای فیلمبرداری مجهز گردیده است. به ترتیب این گوشی به سنسوری 64 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و لنزی عریض، سنسوری 8 مگاپیکسلی با لنزی فوق عریض و سنسوری 2 مگاپیکسلی با لنزی ماکرو مجهز شده است. در قسمت مقابل نیز شاهد بهره گیری از سنسوری 16 مگاپیکسلی برای شکار تصاویر سلفی میباشیم. این محصول از فناوری Cyberfocus نسل اول و قابلیت Filmcamera بهره میبرد.

باتری و سایر ویژگی ها

شیائومی برای این گوشی از یک باتری 5.160 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 67 واتی سیمی و 30 واتی بیسیم بهره گرفته است. این محصول از درب کارخانه با MIUI 14 For POCO بر پایه اندروید 13 به دست کاربران میرسد و به دو سیمکارت همزمان نسل 5، وایفای 2 بانده، بلوتوث 5.3، تراشه NFC، درگاه اینفرارد، درگاه شارژ USB نوع C، سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش و صدای غنی Hi-Res با بلندگوی استریو مجهز میباشد.

رنگ ها

این گوشی در کشور چین در رنگ های جذابی چون مشکی، سفید، یشمی (آبی متمایل به سبز) و آبی عرضه شده بود، اما در بازارهای جهانی تنها شاهد معرفی آن در 2 رنگ بسیار زیبای سفید و مشکی هستیم و خبری از 2 رنگ دیگر نیست.

قیمت

این محصول در کشور چین در 5 نسخه با حافظه های رم 8 و 12 و 16 گیگابایتی، در کنار حافظه های داخلی 128، 256، 512 و 1 ترابایتی عرضه شده بود، اما در بازارهای جهانی در 3 نسخه با حافظه های رم 8 و 12 گیگابایتی، در کنار حافظه های داخلی  256 یا 512 گیگابایتی با قیمت های زیر عرضه خواهد شد.

– نسخه با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 449 دلار

– نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 499 دلار

– نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی = 549 دلار

زمان ورود به بازارهای جهانی

سری گوشی های F5 دیروز و امروز توسط شیائومی برای بازار کشورهای اروپایی، آسیایی و هند معرفی شدند. هم اکنون این محصولات در کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی خاورمیانه (امارات متحده عربی) در حال عرضه میباشند. هر چند در تمامی کشورهای دنیا هر دو گوشی عرضه میشوند، در هند تنها شاهد عرضه POCO F5 هستیم و هرگز خبری از POCO F5 Pro نخواهد بود!

قیمت و زمان ورود به بازار ایران

از آنجایی که این محصولات هم اکنون در کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه شده اند، بعید به نظر میرسد ورود آنها به کشور عزیزمان ایران زیاد به طول بینجامد. قاعدتاً باید تا 2 هفته دیگر شاهد ورود رسمی این محصولات با گارانتی 18 ماهه به کشور باشیم. به زودی میتوانید برای خرید POCO F5 و خرید POCO F5 Pro از طریق فروشگاه اینترنتی شیائومی پارس اقدام کنید.

خرید POCO F5          خرید POCO F5 Pro

هر چند ورود این محصولات به صورت قانونی (و قاعدتاً همراه با ارز دولتی) خواهد بود، اما قطعاً نرخ دلار در زمان ورود این گوشی ها به بازار نقش اساسی را ایفا خواهد کرد. اگر بخواهیم بر اساس قیمت دلار امروز صحبت کنیم، پیش بینی ما برای قیمت POCO F5 بین 14 تا 16 میلیون تومان و قیمت POCO F5 Pro بین 17 تا 20 میلیون تومان میباشد.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

2 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممد
ممد
میهمان
۱۴۰۲-۰۲-۲۱ ۱۳:۳۸

یعنی poco f5 pro رم ۱۲ حافظه ۵۱۲ با wqhdpو sd8pg1
۲۰ تومن
خداییش می ارزه

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط ممد
جلال
جلال
میهمان
۱۴۰۲-۰۳-۰۱ ۰۷:۳۲

ارزش خرید بشدت بالاست

دکمه بازگشت به بالا