اخبار ویژهبروزرسانی های نرم افزاریشیائومی
موضوعات داغ

بروزرسانی سیستم عامل HyperOS به دست پرچمداران محبوب سال 2019 و 2020 شیائومی رسید!

شاید اگر 2 ماه پیش به شما میگفتیم قرار است شیائومی دست به معرفی سیستم عاملی اختصاصی بزند حرف ما را باور نمیکردید؛ اما اکنون این مهم رخ داده است! سرانجام پس از 13 سال، رابط کاربری MIUI بازنشسته شد و سیستم عامل HyperOS جای آن را گرفت. اما این سیستم عامل چه ویژگی هایی دارد و چه تأثیری بر روی آینده اکوسیستم محصولات شیاومی خواهد گذاشت؟ برای آشنایی بیشتر با این سیستم عامل و واشکافی سؤال های اساسی خود با شیائومی پارس در این مقاله اختصاصی همراه باشید…

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان

مقدمه اختصاصی سردبیر

زمانی جنگ قدرت بین 2 غول دنیای تکنولوژی؛ اپل و گوگل بود، اما پس از تحریم های آمریکا علیه هوآوی، دنیا شکل جدیدی را در این بازی تجربه کرد. هوآوی به یکباره ورقی را رو کرد که شاید کمتر کسی انتظار آنرا داشت. البته پیشتر نیز کمپانی های بزرگی چون سامسونگ با تایزن قصد داشتند دست به چنین حرکت بزرگی بزنند، اما میتوانیم بگوییم یا به اندازه هوآوی جرأت نداشتند یا به اندازه آن در مخمصه گرفتار نبودند که چنین طوفانی را مدیریت کنند.

اما به هر نحو که بود، هوآوی توانست سیستم عامل سومی را در کنار اندروید و iOS با نام HarmonyOS معرفی کند و بر اساس گزارش های واصله، تا کنون این سیستم عامل بر روی میلیون ها دستگاه از این کمپانی نصب شده اند. حال شیائومی نیز با HyperOS وارد بازی بزرگان شده است؛ ولی با یک تفاوت اساسی! هوآوی در باختن قاعده به گوگل رو به طراحی سیستم عامل اختصاصی آورد، اما شیاومی با منطقی صحیح دست به طراحی یک سیستم عامل زده است، که تا چند سال دیگر اثر بلند مدت آنرا خواهید دید.

ویژگی های HyperOS

شیاومی در مراسم معرفی سری گوشی های Xiaomi 14 توضیحات زیادی درباره سیستم عامل خود داد، اما در اینجا سعی داریم در چند پاراگراف، به صورت خلاصه و قابل فهم بزرگترین ویژگی های HyperOS را برای شما برشماریم.

تغییرات ظاهری

تقریباً شکل و شمایل کُلی سیستم عامل HyperOS وام گرفته از MIUI 14 میباشد، تا همه چیز برای کاربر آشنا باشد، اما به شدت به سوی iOS کشیده شده است! از فونت سیستمی تا ویجت ها، صفحه قفل و کنترل سنتر، همه و همه ما را یاد iOS می اندازد. حالا کاربران در تغییر ظاهر گوشی هوشمند خود با این سیستم عامل دسترسی های بینهایتی دارند، که پیشتر در MIUI میسر نبود. بخش کنترل سنتر بسیار کاربردی شده است و ضمن تغییر ساختار ویجت ها و فونت، شاهد قابلیت های شخصی سازی خارق العاده ای برای صفحه قفل هستیم.

امنیت و حجم کلی سیستم عامل

پیشتر در نسخه های 12 تا 14 رابط کاربری MIUI شاهد بیشتر شدن کنترل کاربر روی حفظ حریم شخصی بودیم. حال در HyperOS این موضوع وارد فاز جدیدی شده است و کاربر میتواند ضمن تار کردن کلیه اطلاعات شخصی خود برای سرویس های متنوع، به صورت جداگانه نیز قوانینی را وضع کند تا امنیت بیشتری داشته باشد! این سیستم امنیتی TEE خوانده میشود و قوانین آن به صورت کامل توسط خود کاربر تعیین میشود.

پروسه کاهش حجم بسته سیستم عامل از MIUI 13 شروع شد و اکنون شیاومی میگوید HyperOS یکی از سبک ترین سیستم عامل های دنیاست و حجم بسته کامل آن تنها 8.75 گیگابایت میباشد! به این ترتیب با تمام گوشی های دنیا (از اقتصادی گرفته تا پرچمدار) به خوبی سازگار خواهد بود و دیگر نیاز نیست کاربران نگران حجم اشغال شده زیاد سیستم عامل و برنامه های سیستمی باشند.

ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی

گوگل با سری پیکسل 8 آتشی به جان بازار گوشی های هوشمند انداخت که فعلاً خاموش نمیشود! این کمپانی به لطف تراشه Tensor G3، قابلیت پردازش مدل بزرگ هوش مصنوعی را به گوشی های سری 8 خود آورد. کوآلکام در مراسم معرفی اسنپدراگون 8 نسل 3 اعلام کرد کلیه ویژگی های اضافه شده در گوشی های مورد بحث به اضافه برخی ویژگی های جدید به واسط چیپست جدید این کمپانی در دسترس کاربران خواهد بود.

حال شیاومی نوید آنرا داده است که در HyperOS نیز شاهد به کارگیری مدل بزرگ هوش مصنوعی داخلی خواهیم بود، که به دستیار اختصاصی این کمپانی (Xiao-AI) اجازه میدهد فرامین را در کسری از ثانیه اجرا و ویژگی هایی چون ایجاد متن، شناسایی دقیق متن به واسطه اسکن محتوای فایل، ایجاد اشکال واقعی با ترسیم شکلی ساده از آنها، ترمیم تصاویر، خلق تصاویری چشم نواز و … را برای کاربران به ارمغان بیاورد. البته باید اشاره کنیم که این ویژگی نیاز به اتصال اینترنتی خواهد داشت.

قابلیت اتصال به صورت کراس دیوایس (در تمام ابزارها)

به واسطه قابلیت اتصال به صورت کراس دیوایس، کاربران میتوانند طیفی از خدمات مشترک را در تمامی دستگاه های مجهز به HyperOS تجربه کنند! برای مثال، کاربر میتواند از دوربین گوشی خود به عنوان وبکمی بسیار با کیفیت در لپتاپ برای ویدئوکنفرانس بهره بگیرد؛ به واسطه ارتباط عمیق شبکه های نسل 5، این ارتباط بهینه شده را با کلیه دستگاه های متصل به شبکه به اشتراک بگذارد؛ و به واسطه سیستم Focus Notification، اعلانیه های مهم خود را علاوه بر گوشی بر روی تلویزیون، ضبط ماشین و … مشاهده کند!

عملکرد کلی

بنابر اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی شیاومی، HyperOS تمامی باگ های موجود در رابط کاربری MIUI را به فراموشی خواهد سپرد. این سیستم عامل با ایجاد یک هماهنگی کامل بین سخت افزار، نرم افزار و هسته، به صورت درست از منابع پردازنده مرکزی و حافظه رم استفاده خواهد کرد و همین موضوع باعث مدیریت منطقی برنامه های پس زمینه و بالا آمدن سریع برنامه ها خواهد شد. انیمیشن ها نیز به صورت کلی دچار تغییر و تحول شده اند و علاوه بر چشم نوازتر شدن، سبک شده اند.

ماهیت HyperOS شیائومی

سیستم عامل HyperOS بر پایه تابع پروژه متن باز اندروید (AOSP) توسعه یافته است. پس به صورت نظری، ماهیت این سیستم عامل جُدا از اندروید نیست، اما تمام ویژگی های خوب آنرا حفظ و اساسی ترین مشکلات آنرا دفع کرده است. به بیان ساده تر، این سیستم عامل قدرت خود را از هسته لینوکس میگیرد و آمده است تا با سرعت و قدرت، اتصال بینظیری را برای کاربر با دنیای دیجیتال اطراف خود ایجاد کند.

دلیل توسعه سیستم عامل اختصاصی

چین به جرأت بزرگترین بازار گوشی های هوشمند در دنیاست و حساب آن از همه کشورهای جهان جداست! خیل عظیم جمعیت این کشور که روز به روز در حال گسترده شدن میباشد، نیاز به اکوسیستمی دارد که تمام نیازهای جامعه را برطرف کند. شاید بد نیست بدانید که چین یکی از محدودترین قوانین را در دنیا برای لوازم الکترونیکی دارد و سخت گیری های زیادی بر روی سیستم عامل ها، برنامه ها و حتی فروشگاه ها لحاظ میشود.

ممکن است یکبار به گوشتان خورده باشد که گوشی های شیاومی در کشور چین بدون برنامه های گوگل عرضه میشوند. دلیل این موضوع، روابط تیره و تار چین با آمریکاست. از زمانی که تنش میان دو کشور بالا گرفت، آمریکا دست به تحریم بسیاری از کمپانی های بزرگ چینی زد و این کشور نیز در پاسخ متقابل در قدم اول سعی در محدود کردن سرویس های گوگل برای گوشی های هوشمند چینی کرد.

پس میتوانیم بگوییم اولین دلیل توسعه یک سیستم عامل اختصاصی، رفع نیاز خیل عظیمی از کاربران چینی گوشی های شیاومی است. هدف دوم و غایی اما، چیزی فراتر از مسئله پیش پا افتاده مشکلات اشاره شده میباشد. مؤسس شیاومی آقای Lei Jun میگوید با اضافه شدن خودروی هوشمند به اکوسیستم محصولات این کمپانی، حالا این شرکت مجموعه ای کامل از انواع ابزارهای لازم برای زندگی راحت را در اختیار دارد، که نیاز به یکی شدن دارند.

رقابت یا رفاقت؟ مسئله این است!

شیاومی اولین کمپانی چینی نیست که دست به توسعه سیستم عامل اختصاصی خود زده است. پیشتر هوآوی به دلیل تحریم های خصمانه آمریکا مجبور به توسعه سیستم عاملی اختصاصی با نام HarmonyOS شد، که حالا رفته رفته جان گرفته است و قابلیت رقابت با اندروید را دارد. حالا بسیاری میگویند شیاومی برای رقابت با هوآوی دست به توسعه سیستم عامل اختصاصی زده است؛ اما رفاقت یا رقابت، باید با این موضوع کنار بیاییم که غول چینی در حال توسعه اکوسیستم نرم افزاری خود برای آینده ای روشن است.

آیا پای این سیستم عامل به بازارهای جهانی میرسد؟

اگر به خاطر داشته باشید، چند سال پیش اپل جایگاه اول را در دست داشت، هوآوی دوم بود و سامسونگ سوم! شاید کمتر کسی فکرش را میکرد که هوآوی با آنهمه جلال و جبروت زمین بخورد. دلیل شکست بزرگ هوآوی که البته به آن تحمیل شد و یک تصمیم نبود، تحریم های آمریکا بود. اما حساب شیاومی جداست. در واقع شیاومی در حال یک تصمیم سازی بزرگ برای آینده ای روشن است؛ نه اجبار به تغییر مسیر!

شیائومی رسماً اعلام کرد پای این سیستم عامل به رام گلوبال نیز میرسد و به زودی شاهد عرضه آن در بازارهای جهانی نیز خواهیم بود. حتی پیرامون این موضوع لیستی نیز تهیه شده است، که گوشی های واجد دریافت آنرا نشان میدهد. تقریباً خیل عظیمی از گوشی های شیاومی در آینده ای نه چندان دور به سیستم عامل HyperOS مهاجرت خواهند کرد و یکبار برای همیشه، از شر باتلاقی بزرگ به نام MIUI خلاص میشوند.

آیا HyperOS جایگزین MIUI خواهد شد؟

کلمه MIUI مخفف “Mi User Interface” یا همان رابط کاربری Mi است. در واقع MIUI یک رابط کاربری بود، نه یک سیستم عامل! رابط کاربری پوسته ای است که بر روی سیستم عامل قرار میگیرد. مانند OneUI سامسونگ. اما HyperOS همانطور که از نامش پیداست، یک سیستم عامل بر پایه پروژه متن باز اندروید میباشد و پاسخ این سؤال مثبت است. HyperOS برای همیشه جای MIUI را گرفت!

ساختار HyperOS را بیشتر بشناسید

همانطور که پیش بینی میشد، HyperOS پاسخ شیائومی به هوآوی میباشد! بر اساس اسناد منتشر شده، این سیستم عامل 5 لایه نرم افزاری دارد. پایین ترین لایه، لایه سخت افزاری است؛ که ارتباط مستقیمی با لایه دوم، کرنل دارد. جالب است که بدانید سیستم عامل اختصاصی شیاومی از 2 کرنل لینوکس و Vela بهره میبرد. برای اطلاعات عمومی شما باید اشاره کنیم که Vela، پلتفرم اینترنت اشیاء شیاومی است و بر پایه پلتفرم NuttX RTOS بنا شده است.

لایه سوم، به استفاده از خدمات مستقیم سیستم عامل اندروید و Vela میپردازد. لایه دوم و سوم بین دستگاه های مختلف متغیر خواهند بود. به عنوان مثال، گوشی های هوشمند و تبلت ها از تابع لینوکس و سیستم عامل اندروید پیروی میکنند، در حالی که سایر ابزارهای الکترونیکی وارد در اینترنت اشیاء (IoT)، از Vela برای وصل شدن به دنیای HyperOS استفاده خواهند کرد. اما جالب است که بدانید در تمام دستگاه های اشاره شده (اعم از گوشی، تبلت، ماشین، تلویزیون و …)، همه به یک سیستم عامل واحد مجهز خواهند شد!

لایه چهارم، HyperConnect نام دارد. جایی که تمام دستگاه های اشاره شده ساختار مورد نیاز برای معرفی شدن به سیستم عامل را کشف کرده اند و اکنون در صدد معرفی (متصل شدن) به یک مجموعه (هسته) بزرگ هستند. در این لایه، دستگاه ها و ابزار فارغ از تابع خود (لینوکس یا ولا) به شبکه متصل خواهند شد. و در نهایت، لایه پنجم را داریم، که مربوط به برنامه هاست. چیزی که پر واضح است، تمام تبلت ها و گوشی های مجهز به سیستم عامل HyperOS از GMS (یا Google Mobile Servies – خدمات نرم افزاری گوگل) بهره خواهند برد.

تاریخچه حرکت انقلابی شیائومی؛ از MIUI تا HyperOS

در سال 2010 شیاومی برای اولین بار رابط کاربری MIUI را به جهانیان معرفی کرد. در سال 2014 اولین توابع مربوط به اینترنت اشیاء توسط این کمپانی به صورت عمومی برای توسعه در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفتند. در سال 2016 اتصال سریع بین دستگاه های کراس پلتفرم (فارغ از سیستم عامل) آغاز شد. در سال 2017 برای اولین بار VELA (پلتفرم اینترنت اشیاء شیاومی) به جهانیان معرفی شد. دقیقاً در سال 2017 بود که جرقه توسعه سیستم عاملی برای اکوسیستم محصولات شیاومی زده شد.

در سال 2019 اولین میکروکرنل شیاومی برای سیستم عاملی با نام MinaOS توسعه یافت. در سال 2020 غول چینی توانست برای اولین بار پروتکل های مورد نیاز برای اتصال دستگاه های غیر هم نوع را منتشر کند. در سال 2021 اولین سیستم عامل اختصاصی برای خودروی الکتریکی شیاومی طراحی شد؛ و نهایتاً، در سال 2022 این سیستم عامل با موفقیت توانست مجموعه ای کامل از وسایل را به هم متصل کند. اکنون در پایان سال 2023، سیستم عامل HyperOS برای مجموعه ای وسیع از اکوسیستم محصولات شیاومی معرفی شده است.

زمان عرضه HyperOS و لیست اولین دستگاه های دریافت کننده

بر اساس اطلاعیه رسمی شیاومی، 8 گوشی، 3 تبلت، 3 تلویزیون و 3 دستگاه منتخب در بازه زمانی دسامبر 2023 (آذر) تا ژانویه 2024 (بهمن) این بروزرسانی را در کشور چین دریافت خواهند کرد. ثبت نام برای دریافت این بروزرسانی از ساعت 10 دیشب آغاز شده است و اینطور که گفته میشود، معرفی و عرضه سیستم عامل HyperOS برای بازارهای جهانی برای 3 ماهه اول سال 2024 برنامه ریزی شده است. لیست دستگاه های دریافت کننده در رام چین به شرح زیر است.

اولین گوشی های هوشمند دریافت کننده:

Xiaomi MIX Fold 3
Xiaomi MIX Fold 2
Xiaomi 13 Ultra
Xiaomi 13 Pro
Xiaomi 13
Redmi K60 Extreme Edition
Redmi K60 Pro
Redmi K60

اولین تبلت های دریافت کننده:

Xiaomi Pad 6 Max 14
Xiaomi Pad 6 Pro
Xiaomi Pad 6

اولین تلویزیون های هوشمند دریافت کننده:

Xiaomi TV S Pro 65 Mini LED
Xiaomi TV S Pro 75 Mini LED
Xiaomi TV S Pro 85 Mini LED

سایر دستگاه های منتخب:

Xiaomi Smart Camera 3 Pro PTZ version
Xiaomi Sound speaker

تصاویری از محیط HyperOS شیائومی

وقتی که برای اولین بار با HyperOS کار میکنید، احساس میکنید که در حال قدم زدن در یک گوشی اپل هستید! حس شما درست است. شیاومی سال هاست سعی دارد خود را به عنوان اپل کشور چین به دنیا بشناساند و اکنون این مهم بیش از هر زمانی محقق شده است. هر چه قدر در MIUI این موضوع ساده انگاری شده بود، حالا با جدیت در سیستم عامل شیاومی نمود پیدا کرده است. تقریباً بیشتر عناصر رابط کاربری شبیه به قبل هستند، با این تفاوت که حالا رنگ و بویی جدید به خود گرفته اند. شما را به تماشای تصاویری از محیط نسخه اولیه آن دعوت میکنیم.

چه گوشی هایی سیستم عامل HyperOS را دریافت خواهند کرد؟

ساعاتی پیش سیستم عامل اختصاصی HyperOS موفق به کسب اولین تأییدیه از بنیاد EUIPO برای معرفی در بازارهای جهانی شد. اینطور که گفته میشود، این سیستم عامل اختصاصی اولین مرحله از خوکفایی شیائومی در زمینه هایی است که در آن تخصص دارد. در مرحله بعد، ظاهراً شاهد معرفی چیپست اختصاصی نیز خواهیم بود، که سطح هماهنگی سخت افزار و سیستم عامل را به میزانی بالای 90 درصد میرساند؛ چیزی که اکنون تنها در گوشی های آیفون اپل شاهد آن هستیم!

اما همزمان با انتشار این خبر، منبعی آگاه به تحریریه شیائومی پارس اطلاع داد که تنها یک سری گوشی ها با این سیستم عامل عرضه و بسیاری از آنها میتوانند در آینده ای نزدیک بروزرسانی آنرا دریافت کنند. اینطور که گفته میشود، شیاومی قصد دارد در روز 27 اکتبر پرده از سری گوشی های Xiaomi 14 با این سیستم عامل بردارد. به این ترتیب، این محصولات اولین گوشی های مجهز به HyperOS از درب کارخانه خواهند بود. اما لیست عظیمی نیز در آینده واجد دریافت آن خواهند بود، که لیست آنها به شرح زیر است.

گوشی های زیرمجموعه Xiaomi واجد دریافت HyperOS

Xiaomi 14 (Pre-installed)
Xiaomi 13T Pro
Xiaomi 13T
Xiaomi 13 Ultra
Xiaomi 13 Pro
Xiaomi 13
Xiaomi 13 Lite
Xiaomi 12T Pro
Xiaomi 12T
Xiaomi 12 Lite 5G
Xiaomi 12S Ultra
Xiaomi 12S Pro
Xiaomi 12S
Xiaomi 12 Pro Dimensity
Xiaomi 12 Pro
Xiaomi 12
Xiaomi 12X
Xiaomi 11T Pro
Xiaomi 11T
Xiaomi 11 Ultra
Xiaomi 11 Pro
Xiaomi 11
Xiaomi Mi 11X
Xiaomi Mi 11X Pro
Xiaomi Mi 11i
Xiaomi 11i / 11i Hypercharge
Xiaomi 11 Lite 4G
Xiaomi 11 Lite 5G NE
Xiaomi 11 Lite 5G
Xiaomi 10S
Xiaomi MIX FOLD
Xiaomi MIX FOLD 2
Xiaomi MIX FOLD 3
Xiaomi MIX 4
Xiaomi Civi
Xiaomi Civi 1S
Xiaomi Civi 2
Xiaomi Civi 3
Xiaomi Pad 6 / Pro / Max
Xiaomi Pad 5
Xiaomi Pad 5 Pro 5G / Pad 5 Pro Wifi

گوشی های زیرمجموعه Redmi واجد دریافت HyperOS

Redmi K40
Redmi K40S
Redmi K40 Pro / Pro Plus
Redmi K40 Gaming
Redmi K50
Redmi K50i
Redmi K50i Pro
Redmi K50 Pro
Redmi K50 Gaming
Redmi K50 Ultra
Redmi K60E
Redmi K60
Redmi K60 Pro
Redmi K60 Ultra
Redmi Note 10 5G / Redmi Note 11SE / Redmi Note 10T 5G
Redmi Note 10 Pro 5G
Redmi Note 10T
Redmi Note 10S / Redmi Note 11SE India
Redmi Note 10 Pro
Redmi 10 / Redmi 10 2022 / Redmi 10 Prime / Redmi Note 11 4G
Redmi Note 11E / Redmi 10 5G / Redmi 11 Prime 5G
Redmi Note 11R
Redmi 10C / Redmi 10 Power
Redmi 11 Prime 4G
Redmi Note 11 4G / 11 NFC 4G
Redmi Note 11 5G / Redmi Note 11T 5G
Redmi Note 11S
Redmi Note 11S 5G
Redmi Note 11 Pro 4G
Redmi Note 11 Pro 5G / Redmi Note 11E Pro
Redmi Note 11 Pro+ 5G
Redmi Note 11T Pro / 11T Pro Plus
Redmi Note 12 4G / 4G NFC
Redmi 12C
Redmi 12
Redmi Note 12 Turbo
Redmi Note 12T Pro
Redmi Note 12 Pro Speed
Redmi Note 12 Pro 5G / Pro+ 5G / Discovery
Redmi Note 12S
Redmi Note 12R / Redmi 12 5G
Redmi Note 12 5G / Note 12R Pro
Redmi Note 13 4G / 4G NFC
Redmi Note 13 Pro 5G
Redmi Note 13 Pro+ 5G
Redmi Note 13R Pro
Redmi 13C

گوشی های زیرمجموعه POCO واجد دریافت HyperOS

POCO F5 Pro
POCO F5
POCO F4 GT
POCO F4
POCO F3
POCO F3 GT
POCO X6 Pro 5G
POCO X6 5G
POCO X5 Pro 5G
POCO X5 5G
POCO X4 GT
POCO X4 Pro 5G
POCO M6 Pro 5G
POCO M5s
POCO M5
POCO M4 Pro 5G
POCO M4 Pro 4G
POCO M4 5G
POCO M3 Pro 5G
POCO C55

بروزرسانی ها

بروزرسانی 26 مهر

بارها و بارها گفتیم ممکن است سیستم عامل اختصاصی شیائومی در آینده ای نزدیک یا دور معرفی شود و اکنون این اتفاق رخ داد! امروز در اتفاقی نادر و غیر منتظره، مؤسس شیائومی، آقای Lei Jun رسماً اعلام کرد از این به بعد گوشی های با رام چین شیاومی با سیستم عامل اختصاصی HyperOS معرفی و عرضه خواهند شد و دیگر خبری از رابط کاربری MIUI نیست! وی اشاره میکند این سیستم عامل با سری گوشی های 14 معرفی خواهد شد.

در ادامه، مدیر شعبه جهانی غول چینی نیز تأیید کرد گوشی های این کمپانی در آینده ای نزدیک و از سال 2024 به این سیستم عامل مجهز خواهند شد. این بدان معناست که پس از 13 سال، رابط کاربری خاطره انگیز MIUI در حال بازنشستگی است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، طراحی این سیستم عامل از سال 2017 آغاز شده است. مؤسس شیاومی میگوید HyperOS محدود به گوشی نیست و از این به بعد روی تمامی لوازم الکترونیکی این کمپانی آنرا خواهید دید.

درباره اینکه منبع اصلی این سیستم عامل چیست، باید بگوییم که بر اساس اطلاعات رسمی بر پایه اندروید بنا خواهد شد. مؤسس شیاومی ادامه میدهد که با نگرشی عمیق در کدهای منبع اندروید و سیستم خود توسعه یافته Vela، حالا HyperOS آماده خدمت رسانی به میلیون ها کاربر و میلیون ها دستگاه این کمپانی در دنیاست! Xiaomi Vela یک پلتفرم اینترنت اشیاست، که بر پایه سیستم NuttX توسعه یافته و پا به عرصه وجود گذاشته است.

بروزرسانی 27 مهر

دیروز مؤسس شیاومی پرده از سیستم عامل اختصاصی این کمپانی با نام HyperOS برداشت. هر چند هیچ تصوری از این سیستم عامل نداشتیم، اما ظاهراً به صورت محدود و پشت درب های بسته این سیستم عامل بر روی Xiaomi 14 به نمایش بیرون آمد. حال پس از گذشت 24 ساعت، تصاویر زیادی از محیط اولین سیستم عامل اختصاصی شیاومی به بیرون درز پیدا کرده است، که نشان از جذاب بودن آن نسبت به MIUI دارد.

منبع خبری ما اذعان میکند که این تصاویر از محیط نسخه آزمایشی مخصوص توسعه دهندگان سیستم عامل اختصاصی شیاومی (HyperOS 23.9.28) استخراج شده است، اما بی اندازه شگفت انگیز میباشد! ظاهراً در این سیستم عامل بزرگترین تغییرات ظاهری را از MIUI 12 تجربه خواهیم کرد. صفحه قفل به کُلی قابل شخصی سازی است (فراتر از چیزی که در iOS 17 دیدیم) و برنامه های اختصاصی بازطراحی شده اند. نسخه نهایی چه شاهکاری خواهد شد؟!

بروزرسانی 14 آبان

تا به این لحظه خبری از عرضه HyperOS برای رام گلوبال نبود، اما دقایقی پیش یک منبع آگاه نزدیک به شیائومی با انتشار لیستی، ضمن ارائه تاریخی برای انتشار بروزرسانی مذکور برای گوشی های با رام جهانی، لیست دستگاه هایی که در فاز اول آنرا دریافت میکنند منتشر کرد. بر اساس اطلاعات درز پیدا کرده، گوشی های با رام گلوبال این بروزرسانی را در 3 ماهه اول سال 2024 دریافت خواهند کرد. لیست این محصولات و شماره ساخت رام آنها به شرح زیر است.

لیست گوشی های دریافت کننده HyperOS v1.0 در رام گلوبال (فاز اول):

Xiaomi 13 = OS1.0.0.3.UMCMIXM
Xiaomi 13 Pro = OS1.0.0.3.UMBMIXM
Xiaomi 13 Ultra = OS1.0.0.3.UMAMIXM
Xiaomi 13T = OS1.0.0.1.UMFMIXM
Xiaomi 13T Pro = OS1.0.0.1.UMLMIXM
Xiaomi 12T Pro = OS1.0.0.2.ULFEUXM
Xiaomi 12T = OS1.0.0.3.ULQMIXM
Xiaomi 11T = OS1.0.0.2.UKWMIXM
Xiaomi Pad 6 = OS1.0.0.2.UMZMIXM

همانطور که مشاهده کردید، 8 دستگاه با رام جهانی این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد، اما رام یک گوشی (Xiaomi 12T Pro) فعلاً در منطقه اروپا در حال آماده سازی است. تمامی این محصولات نسخه 1.0 سیستم عامل اختصاصی HyperOS را دریافت خواهند کرد. با توجه به اینکه هنوز این سیستم عامل به صورت رسمی برای بازارهای جهانی معرفی نشده است، دیدگاهی نسبت به امکانات آن نداریم.

بروزرسانی 20 آبان

شیائومی در طی روزهای اخیر محدودیت های زیادی را بر روی بازگشایی قفل بوت گوشی های خود اعمال کرده است. حال پس از چند روز بی خبری، این کمپانی طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد کاربرانی که بوت لودر گوشی خود را آنلاک کنند از دریافت بروزرسانی HyperOS محروم خواهند شد! در ادامه اشاره شده است که فرقی ندارد این محصولات در حال اجرای MIUI 14 باشند یا موفق به بروزرسانی مذکور شده باشند.

به این ترتیب حتی اگر بعد از دریافت HyperOS نیز اقدام به بازگشایی بوت گوشی خود کنید، با مشکل مواجه خواهید شد. پیش از این برای بازگشایی بوت گوشی های شیاومی کاربران باید یک هفته ای انتظار میکشیدند، اما اکنون مراحل بازگشایی بوت لودر طولانی تر و سخت تر شده است. البته این محدودیت ها فعلاً برای گوشی های با رام چین اعلام شده است و هنوز خبری پیرامون گوشی های با رام گلوبال نیست.

بروزرسانی 24 آبان

همانطور که میدانید، سری گوشی های 14 اولین محصولات دنیا با سیستم عامل HyperOS هستند و از درب کارخانه با این سیستم عامل به کاربران میرسد. چندی پیش لیستی بلند بالا از اولین گوشی های دریافت کننده این بروزرسانی منتشر کردیم و حالا بیشتر حجم این لیست در حال دریافت آن در کشور چین میباشند. این برزورسانی با شماره ساخت OS1.0.23.11.8.DEV برای کاربران چینی در حال انتشار است.

افزون بر این موضوع، گوشی های سری Xiaomi 13 و Redmi K70 اولین گوشی های دنیا خواهند بود که بروزرسانی های هفتگی (در قالب پروژه بتا) را دریافت خواهند کرد. اما شاید بزرگترین برگ برنده شیاومی در بازی سیستم عامل ها، بنا کردن HyperOS بر خانه ای بزرگ به نام اندروید میباشد. این موضوع باعث میشود روز به روز شاهد افزون شدن ویژگی های جدید به آن باشیم. با ما در ادامه با تغییرات اولین نسخه از HyperOS همراه باشید…

Xiaomi HyperOS
Xiaomi HyperOS to create a “people, car and home ecosystem” operating system

Low-level refactoring
Xiaomi HyperOS Low-level refactoring, to play excellent hardware performance
Task-critical identification and coloring technology, which dynamically controls resource allocation according to the importance of the task, resulting in stronger performance and lower power consumption.
Ultra-low power rendering framework to improve endurance and provide smoother animation effects
SOC integrated tuning, connecting the whole hardware resources, faster response to changes in computing power demand, less frame loss and smoother.
Intelligent IO engine prioritizes the execution of focus IO, avoiding preemption and making it smoother.
Renewed storage technology reduces storage fragmentation, making the phone as good as new.
Intelligent network selection upgraded, smoother network in weak network environment.
Signal Smart Selection Engine, dynamically adjusts antenna strategy to improve signal stability.

Cross-end intelligent connectivity
Xiaomi HyperConnect cross-connectivity framework allows devices to connect efficiently and collaborate with each other.
The new Fusion Device Center allows all devices to be dynamically networked in real time, and you can view and control your surrounding devices from the control center.
Cross-device experience is upgraded to support cross-device calls to camera, screen, communication and other hardware capabilities.
Apps, audio/video, clipboard and other data and services support free flow among multiple devices.

End-to-end security
Secure privacy architecture for interconnected devices
Inter-device security through TEE verification and hardware-level encryption for data transmission.
Cross-end privacy system, including interconnection rights management, interconnection behavior alerts and interconnection behavior logging

Vibrant aesthetics
A globalized sense of life aesthetic creates a delicate and comfortable vision and lightness.
Coherent dynamic effects and multiple expressions create a new systematic aesthetic experience.
A new dynamic language brings a light and coherent global dynamic experience.
Vitality color system, with natural colors rich in vitality, gives the interface a new look.
Unified system fonts, designed for the world
New weather design, real-time weather engine creates a surreal visual experience.
Global focus notification system, dynamic display of key information changes
New art lock screen, turning every photo into a poster, and dynamic glass material, instantly lighting up the screen beautifully.
Upgraded desktop icon design with new colors and shapes.
Self-developed multi-rendering technology, presenting delicate and comfortable natural visual effects.
Reconstructed multitasking window management, unified interaction, efficient and easy to use

بروزرسانی 29 آبان

ساعاتی پیش لیست 4 گوشی و تبلت شیائومی و 8 گوشی ردمی که به زودی بروزرسانی پایدار HyperOS را دریافت میکنند به بیرون درز پیدا کرد. این اطلاعات به صورت مستقیم از سرورهای شیاومی استخراج شده اند و موی لای درز آنها نمیرود! بر اساس مستندات منتشر شده، 3 گوشی محبوب Xiaomi 13T، Xiaomi 12T و Xiaomi 13 Ultra در کنار تبلت Redmi Pad 6 Max به زودی بروزرسانی مورد بحث را دریافت خواهند کرد. تاریخ انتشار این بروزرسانی ماه دسامبر (ماه آینده میلادی) اعلام شده است.

بدیهی است که این بروزرسانی ابتدا توسط محصولات عرضه شده در کشور چین (در صورت وجود) دریافت خواهد شد، اما Xiaomi 12T یک استثناء میباشد، چون به زودی این بروزرسانی را در رام گلوبال و اروپا دریافت خواهد کرد. از طرفی، لیست 8 گوشی ردمی به بیرون درز پیدا کرده است که ظاهراً بروزرسانی پایدار سیستم عامل اختصاصی HyperOS را از 3 ماهه اول سال 2024 در کشور چین دریافت خواهند کرد. لیست دقیق و شماره ساخت بروزرسانی این محصولات به شرح زیر است.

لیست گوشی های ردمی دریافت کننده HyperOS v1.0:

Redmi Note 12 Pro 5G / Pro+ 5G: OS1.0.0.1.UMOMIXM, OS1.0.0.1.UMOEUXM, OS1.0.0.1.UMOINXM
Redmi Note 12S: OS1.0.0.2.UHZMIXM, OS1.0.0.1.UHZEUXM
Redmi 12 5G: OS1.0.0.1.UMWEUXM
Redmi Note 12 5G: OS1.0.0.1.UMQINXM, OS1.0.0.1.UMQEUXM
Redmi Note 12 4G: OS1.0.0.15.UMTMIXM, OS1.0.0.3.UMTINXM
Redmi Note 12 4G NFC: OS1.0.0.8.UMGEUXM, OS1.0.0.3.UMGEUXM
Redmi 12C: OS1.0.0.1.UCVEUXM, OS1.0.0.1.UCVMIXM
Redmi K60 Pro

بروزرسانی 22 آذر

ساعاتی پیش رد 11 گوشی که در حال آماده شدن برای دریافت بروزرسانی HyperOS در رام گلوبال هستند زده شد. تمامی این گوشی ها موفق به دریافت نسخه 1.0 سیستم عامل مورد بحث خواهند شد، اما برخی از آنها نسخه ای بروزتر را دریافت میکنند. گفته میشود این بروزرسانی در 3 ماهه اول سال 2024 برای بازارهای جهانی معرفی خواهد شد. لیست این 11 گوشی به شرح زیر است:

Xiaomi 13 OS1.0.1.0.UMCMIXM, OS1.0.1.0.UMCEUXM (fuxi)
Xiaomi 13 Pro OS1.0.1.0.UMBMIXM, OS1.0.1.0.UMBEUXM (nuwa)
Xiaomi 13 Ultra OS1.0.2.0.UMAMIXM, OS1.0.3.0.UMAEUXM (ishtar)
Xiaomi 13T OS1.0.2.0.UMFEUXM (aristotle)
Xiaomi 13T Pro OS1.0.1.0.UMLEUXM (corot)
Xiaomi 12T OS1.0.5.0.ULQMIXM, OS1.0.5.0.ULQEUXM, OS1.0.1.0.ULQIDXM (plato)
Xiaomi 11T OS1.0.1.0.UKWMIXM (agate)
POCO F5 OS1.0.4.0.UMREUXM, OS1.0.2.0.UMRINXM, OS1.0.1.0.UMRMIXM (marble)
POCO F5 Pro OS1.0.1.0.UMNMIXM (mondrian)
Redmi Note 12 4G / 4G NFC OS1.0.2.0.UMTMIXM, OS1.0.2.0.UMGMIXM (tapas / topaz)
Redmi Note 12S OS1.0.1.0.UHZMIXM (sea)

این لیست از روی سرورهای رسمی شیاومی استخراج شده است، به همین دلیل مو لای درزش نمیرود! همانطور که مشاهده کردید، برخی از گوشی ها نسخه 1.0.5 این بروزرسانی را دریافت میکنند و برخی دیگر آنرا با شماره ساخت 1.0.1 دریافت خواهند کرد. چیزی که پر واضح است، بروزرسانی مورد بحث برای تمامی گوشی های اشاره شده بر پایه اندروید 14 خواهد بود.

بروزرسانی 25 آذر

بر اساس آخرین آمار واصله از منبعی بسیار موثق، 117 گوشی شیائومی، ردمی و پوکو از دسامبر 2023 شروع به دریافت بروزرسانی سیستم عامل اختصاصی HyperOS خواهند کرد. این لیست رسمی نیست، اما از آنجایی که توسط منبعی نزدیک به شیاومی منتشر شده است، مو لای درزش نمیرود. احتمالاً این بروزرسانی در 3 فاز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. ابتدا کاربران گوشی های پرمیوم، سپس گوشی های قاتل پرچمدار و میانرده و در پایان گوشی های اقتصادی. لیست این دستگاه ها به شرح زیر است.

دستگاه های زیرمجموعه Xiaomi:

Xiaomi 13T and Xiaomi 13T Pro
Xiaomi 13, Xiaomi 13 Pro, Xiaomi 13 Ultra, and Xiaomi 13 Lite
Xiaomi 12T and Xiaomi 12T Pro
Xiaomi 12S, Xiaomi 12S Pro, and Xiaomi 12S Ultra
Xiaomi 12X, Xiaomi 12, Xiaomi 12 Pro and Xiaomi 12 Lite 5G
Xiaomi 12 and Xiaomi 12X
Xiaomi 11T and Xiaomi 11T Pro
Xiaomi 11, Xiaomi 11 Pro and Xiaomi 11 Ultra
Xiaomi Mi 11X and Xiaomi Mi 11X Pro
Xiaomi 11i and Xiaomi 11i Hypercharge
Xiaomi 11 Lite 4G, Xiaomi 11 5G NE, and Xiaomi 11 LE
Xiaomi 10, Xiaomi 10S, Xiaomi 10 Pro and Xiaomi 10 Ultra
Xiaomi MIX FOLD, Xiaomi MIX FOLD 2 and Xiaomi MIX FOLD 3
Xiaomi MIX 4
Xiaomi Civi, Xiaomi Civi 1S, Xiaomi Civi 2, and Xiaomi Civi 3
Xiaomi Pad 6, Xiaomi Pad 6 Pro, and Xiaomi Pad 6 Max
Xiaomi Pad 5, Xiaomi Pad 5 Pro 5G, and Xiaomi Pad 5 Pro Wi-Fi

 

دستگاه های زیرمجموعه Redmi:

Redmi K40, Redmi K40 Pro, Redmi K40 Pro+, Redmi K40S and Redmi K40 Gaming
Redmi K50, Redmi K50i, Redmi K50 Pro, Redmi K50 Ultra and Redmi K50 Gaming
Redmi K60E, Redmi K60, Redmi K60 Pro, and Redmi K60 Ultra
Redmi Note 10 5G and Redmi Note 11 SE
Redmi Note 10 Pro and Redmi Note 10 Pro 5G
Redmi Note 10T and Redmi Note 10T 5G
Redmi Note 10S and Redmi Note 11 SE India
Redmi 10, Redmi 10 2022, Redmi 10 Prime, and Redmi Note 11 4G
Redmi 10 5G and Redmi 11 Prime 5G
Redmi Note 11R and Redmi Note 11E
Redmi 10C, Redmi 10 Power, and Redmi 11 Prime 5G
Redmi Note 11 4G and Redmi Note 11 NFC 4G
Redmi Note 11 5G and Redmi Note 11T 5G
Redmi Note 11S and Redmi Note 11S 5G
Redmi Note 11 Pro 5G, Redmi Note 11 Pro+ 5G, Redmi Note 11 Pro 4G, and Redmi Note 11E Pro
Redmi Note 11T Pro and Redmi Note 11T pro+
Redmi Note 12 4G and Redmi Note 12 4G NFC
Redmi 12, Redmi 12C, Redmi 13C, and Redmi 13C 5G
Redmi Note 12 Turbo and Redmi Note 12T Pro
Redmi Note 12 Pro 5G, Redmi Note 12 Pro+ 5G, Redmi Note 12 Discovery Edition, and Redmi Note 12 Pro Speed Edition
Redmi Note 12R, Redmi Note 12S, and Redmi 12 5G
Redmi Note 12 5G and Redmi Note 12R Pro
Redmi Note 13 4G, Redmi Note 13 4G NFC, and Redmi Note 13 5G
Redmi Note 13 Pro 5G, Redmi Note 13 Pro+ 5G, Redmi Note 13R Pro, and Redmi Note 13 Pro 5G

 

دستگاه های زیرمجموعه POCO:

POCO F5 and POCO F5 Pro
POCO F4 and POCO F4 GT
POCO F3 and POCO F3 GT
POCO X6 5G
POCO X5 5G and POCO X5 Pro 5G
POCO X4 Pro 5G and POCO X4 GT
POCO M6 5G and POCO M6 Pro 5G
POCO M5 and POCO M5s
POCO M4 5G, POCO M4 Pro 4G and POCO M4 Pro 5G
POCO C55
POCO C65

بدیهی است که به مرور ممکن است برخی گوشی ها به این لیست اضافه و برخی دیگر از آن حذف شوند. این موضوع تا دقیقه 90 امکان پذیر است و هر چه به جلو میرویم، دقت این لیست نیز بیشتر میشود. اگر سوال یا ابهامی دارید میتوانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید…

بروزرسانی 28 آذر (معرفی رسمی برای رام گلوبال)

سرانجام شیاومی پیش از معرفی سری گوشی های 14 برای بازارهای جهانی پرده از سیستم عامل اختصاصی HyperOS برای رام گلوبال برداشت. پس از این معارفه، نام حساب کاربری MIUI در توییتر/ایکس به Xiaomi HyperOS تغییر یافت. بر اساس اعلام رسمی غول چینی دنیای تکنولوژی، پروسه انتشار بروزرسانی مورد بحث برای گوشی های با رام گلوبال از ژانویه 2024 (11 دی) آغاز خواهد شد. لیست 8 دستگاه دریافت کننده این بروزرسانی در فاز اول به شرح زیر است.

Xiaomi 13
Xiaomi 13 Pro
Xiaomi 13 Ultra
Xiaomi 13T
Xiaomi 13T Pro
Redmi Note 12
Redmi Note 12S
Xiaomi Pad 6

ضمن اینکه ما به شما اطلاع میدهیم علاوه بر لیست ارائه شده توسط شیاومی، 3 گوشی Xiaomi 12T، Xiaomi 11T و Xiaomi 12T Pro نیز این بروزرسانی را دریافت میکنند. اما اگر توجه کرده باشید، در این لیست خبری از گوشی های پوکو نیست! حال آنکه شیاومی به صورت اختصاصی اعلام کرد لیست کاملی از گوشی های این زیرمجموعه که واجد دریافت بروزرسانی مورد بحث هستند به زودی اعلام خواهد شد، اما برای شروع، گوشی POCO F5 افسانه ای اولین محصول از این زیرمجموعه است که سیستم عامل HyperOS را تجربه خواهد کرد.

اما شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چه زمانی این بروزرسانی برای گوشی POCO F5 منتشر خواهد شد؟ اگر بخواهیم بر اساس مبانی رسمی صحبت کنیم، تاریخ انتشاری برای آن در دست نیست؛ اما باز هم ما به شما میگوییم که این بروزرسانی برای تسترهای بتا از آخرین روزهای دسامبر (ماه جاری میلادی) منتشر خواهد شد و اگر همه چیز خوب پیش برود در ژانویه میتوانید منتظر این بروزرسانی در رام اروپا، هند و جهانی باشید.

ضمن اینکه هم اکنون گوشی خوشبخت Redmi Note 12 4G در کنار گوشی های افسانه ای Xiaomi 13 Ultra و Xiaomi 12T در حال دریافت این بروزرسانی هستند! بعله، درست خواندید! برخلاف وعده شیاومی مبنی بر انتشار این بروزرسانی در ماه ژانویه، 3 گوشی مورد اشاره در حال دریافت این بروزرسانی هستند. هم اکنون کاربران Redmi Note 12 4G در رام جهانی میتوانند با حجم 4.4 گیگابایت، کاربران Xiaomi 13 Ultra در رام اروپا با حجم 5.5 گیگابایت و کاربران Xiaomi 12T نیز در رام اروپا با حجم 5.4 گیگابایت این بروزرسانی را دریافت کنند!

بروزرسانی 2 دی (لیست فاز دوم چین)

دقایقی پیش شیائومی لیست گوشی های دریافت کننده فاز دوم سیستم عامل HyperOS را برای رام چین اعلام کرد. در این لیست بلند بالا شاهد 59 دستگاه هستیم، که در طی 3 ماهه اول سال 2024 بروزرسانی مورد بحث را دریافت خواهند کرد. همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، خیل عظیمی از گوشی های شیاومی و ردمی در کنار تبلت های محبوب و دوست داشتنی نسل 5 دیده میشوند. لیست کامل به شرح زیر است.

Xiaomi MIX FOLD
Xiaomi MIX 4
Xiaomi 12S Ultra, Xiaomi 12S Pro, Xiaomi 12S
Xiaomi 12 Pro Dimensity, Xiaomi 12 Pro, Xiaomi 12, Xiaomi 12X
Xiaomi 11 Ultra, Xiaomi 11 Pro, Xiaomi 11, Xiaomi 11 Lite 5G NE
Xiaomi 10 Ultra, Xiaomi 10S, Xiaomi 10 Pro, Xiaomi 10
Xiaomi Civi 3, Xiaomi Civi 2, Xiaomi Civi 1S, Xiaomi Civi
Xiaomi Pad 5 Pro 12.4, Xiaomi Pad 5 Pro 5G, Xiaomi Pad 5 Pro, Xiaomi Pad 5
Redmi K60E
Redmi K50 Ultra, Redmi K50 Gaming, Redmi K50 Pro, Redmi K50
Redmi K40S, Redmi K40 Gaming, Redmi K40 Pro+, Redmi K40 Pro, Redmi K40
Redmi Note 13 Pro+ 5G, Redmi Note 13 Pro 5G, Redmi Note 13 5G, Redmi Note 13R Pro, Redmi 13R 5G
Redmi Note 12 Turbo, Redmi Note 12T Pro
Redmi Note 12 Pro Speed Edition, Redmi Note 12 Pro+ 5G, Redmi Note 12 Pro 5G, Redmi Note 12 5G, Redmi Note 12R Pro, Redmi Note 12R
Redmi 12R, Redmi 12 5G
Redmi Note 11T Pro/Pro Plus
Redmi Note 11 Pro/Pro Plus, Redmi Note 11 5G, Redmi Note 11R, Redmi Note 11E Pro, Redmi Note 11E
Redmi 12C
Redmi Pad SE, Redmi Pad

گفتنی است که تمامی گوشی های لیست شده در فاز اول رام چین (11 دستگاه) این بروزرسانی را به صورت کامل دریافت کرده اند. توجه داشته باشید که لیست فوق الذکر مربوط به رام چین میباشد و هیچ ارتباطی با رام گلوبال ندارد! فعلاً شیاومی لیست دسنگاه های فاز اول دریافت کننده HyperOS برای رام گلوبال را اعلام و منتظر عرضه رسمی این بروزرسانی برای گوشی های اشاره شده در 3 ماهه اول سال 2024 میلادی هستیم.

بروزرسانی 4 دی

شیاومی اخیراً سیستم عامل HyperOS را برای بازارهای جهانی معرفی کرد. پس از معرفی این سیستم عامل برای رام گلوبال، شواهدی به بیرون درز پیدا کرد که نشان میداد این کمپانی در حال توسعه نسخه های مختلفی از آن برای گوشی های Xiaomi، گوشی های Redmi و گوشی های POCO میباشد. وقتی منابع خبری ما سرکی به سرورهای شیاومی کشیدند، دقیقاً به این موضوع رسیدند که 3 نسخه از سیستم عامل POCO HyperOS، Xiaomi HyperOS و Redmi HyperOS در حال توسعه بودند، اما برنامه در دقیقه 90 تغییر یافت.

شیاومی حتی دست به دریافت تأییدیه های جداگانه برای سیستم عامل های پوکو و ردمی نیز زده بود، اما شواهد جدید نشان میدهد که در تصمیمی تاریخ ساز، قصد دارد سیستم عامل خود را برای تمامی دستگاه هایش یکی کند. این بدان معناست که علاوه بر گوشی های خانواده شیاومی، ردمی و پوکو، گجت های هوشمند، تلویزیون های هوشمند، ماشین های الکتریکی و … نیز به سیستم عاملی واحد با نام Xiaomi HyperOS مجهز خواهند شد. این موضوع تعهد شیاومی به ایجاد اکوسیستمی یکپارچه را برای طیف گسترده ای از محصولاتش نشان میدهد.

برای توصیف این موضوع باید اشاره کنیم که دستگاه های زیرمجموعه XIAOMI برترین کیفیت را در سطح سوپر پرچمداران ارائه میدهند؛ دستگاه های زیرمجموعه Redmi کیفیتی مثال زدنی را در کنار امکاناتی عالی و قیمتی رقابتی برای کاربران به ارمغان می آورد؛ و در نهایت دستگاه های زیرمجموعه POCO با هدفی نزدیک به زیرمجموعه Redmi قصد دارد تعریفی جهانی از آن ارائه دهد. اما داستان یکپارچه کردن سیستم عامل به نظر تصمیمی عاقلانه میرسد، چون علاوه بر وحدت و یکپارچگی، در ذهن کاربر نیز برای برندسازی بهتر تداعی میشود.

بروزرسانی 8 دی

شیائومی با رابط کاربری MIUI یک راه طولانی را پیمود؛ راهی به اندازه بیش از یک دهه! و حالا چند هفته پس از معرفی سیستم عامل جدید و جایگزین این کمپانی، لوگوی MIUI برای همیشه به خاطره ها پیوست. شیاومی تا به این لحظه تنها از واژه HyperOS برای تعریف برند تجاری سیستم عامل جدید خود بهره گرفته بود و خبری از لوگوی آن نبود؛ اما اکنون لوگوی بسیار زیبا و مفهومی این سیستم عامل نیز برملا شده است. برخلاف لوگوی نسخه های مختلف MIUI، لوگوی سیستم عامل جدید شیاومی مینیمالیستی است.

دلیل این موضوع وحدت و یکپارچگی سیستم عامل جدید در طیف گسترده ای از محصولات این کمپانی، از گوشی و تبلت ها گرفته، تا تلویزیون و ماشین الکتریکی میباشد. ظاهراً با یکی شدن قلب نرم افزاری محصولات شیاومی، تعریفی بسیار وسیع تر خواهیم داشت. رابط کاربری MIUI معمولاً با شماره نسخه صاحب لوگویی نوشتاری میشد؛ حال اینکه با تغییر استراتژی بصری، چگونه باید نسخه های مختلف سیستم عامل HyperOS را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ این موضوع هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بروزرسانی 11 دی

ضمن تبریک سال نوی میلادی به هموطنان مسیحی، باید اعلام کنیم که طبق وعده شیاومی، انتشار بروزرسانی HyperOS برای 12 گوشی این کمپانی از امروز 1 ژانویه سال 2024 برای رام  گلوبال آغاز شد. بیشتر این گوشی ها در رام گلوبال موفق به دریافت این بروزرسانی خواهند شد، اما برخی دستگاه ها که پیشتر نامشان در لیست بروزرسانی گلوبال قرار داشت، حالا در رام اروپا این سیستم عامل را دریافت میکنند. لیست کامل به شرح زیر است.

Xiaomi 13T: OS1.0.1.0.UMFMIXM
Xiaomi 13T Pro: OS1.0.1.0.UMLMIXM
Xiaomi 12T: OS1.0.5.0.ULQMIXM
Xiaomi 13 Pro: OS1.0.1.0.UMBINXM, OS1.0.2.0.UMBEUXM
Xiaomi 12 Lite: OS1.0.1.0.ULIMIXM
POCO F5: OS1.0.3.0.UMRINXM, OS1.0.2.0.UMRMIXM
POCO F5 Pro: OS1.0.1.0.UMNEUXM
Redmi Note 12 5G: OS1.0.2.0.UMQEUXM
POCO X5 5G: OS1.0.1.0.UMPMIXM
POCO X5 Pro 5G: OS1.0.1.0.UMSMIXM
Redmi Note 12 4G: OS1.0.1.0.UMTINXM
Xiaomi Pad 6: OS1.0.1.0.UMZEUXM

توجه داشته باشید که این بروزرسانی برای برخی از محصولات در برنامه بتا در حال عرضه میباشد و برای برخی دیگر در حال عرضه ناقص است. این اطلاعات به صورت کامل از سرورهای شیاومی استخراج شده اند. بدیهی است که تا عرضه کامل فاصله ای منطقی وجود دارد، اما بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده، در طی 3 ماه آینده این بروزرسانی به تک تک گوشی های اشاره شده خواهد رسید. نکته پایانی اینکه بروزرسانی مورد بحث برای تمامی این محصولات بر پایه اندروید 14 میباشد.

بروزرسانی 17 دی

ساعاتی پیش بروزرسانی سیستم عامل HyperOS برای گوشی دوست داشتنی، قدرتمند و محبوب Xiaomi 13T Pro در رام جهانی منتشر شد. این بروزرسانی 5.8 گیگابایت حجم دارد و بهتر است قبل از دانلود آن از داشتن حدأقل 10 گیگابایت حافظه خالی اطمینان حاصل کنید. این بروزرسانی با شماره ساخت OS1.0.3.0.UMLEUXM هم اکنون در حال انتشار گسترده برای رام اروپا میباشد. توجه داشته باشید که این بروزرسانی نسخه بتا نیست و اولین نسخه پایدار، رسمی و نهایی HyperOS برای گوشی مذکور میباشد.

این بروزرسانی علاوه بر ویژگی های ذاتی HyperOS، با خود اندروید 14 و آخرین وصله های امنیتی گوگل به تاریخ 1 دسامبر را به همراه دارد. حجم تغییرات این بروزرسانی بسیار زیاد است، که میتوانید از تصاویر پیوست آنها را مطالعه کنید. با این بروزرسانی تغییرات گسترده ای را، مخصوصاً در بخش صفحه قفل احساس خواهید کرد، که حالا مثل iOS شخصی سازی های زیادی در دسترس شما قرار میدهد. این بروزرسانی هم اکنون در ایران در دسترس کاربران قرار دارد.

بروزرسانی 20 دی

بر اساس اطلاعات استخراج شده رسمی از سرورهای شیائومی، لیست 8 گوشی جذابی که تا پایان ماه جاری میلادی (ژانویه یا همان میانه های بهمن ماه) بروزرسانی HyperOS را دریافت خواهند کرد منتشر شد. برخی از این گوشی ها در خانواده اصلی شیاومی، برخی در خانواده ردمی و برخی دیگر در خانواده پوکو قرار میگیرند. نکته مهم اینکه همه این دستگاه ها بروزرسانی مورد بحث را بر پایه اندروید 14 دریافت خواهند کرد. لیست این دستگاه ها به شرح زیر است.

Xiaomi 12T Pro = OS1.0.1.0.ULFEUXM (Europe)
Xiaomi 12 Pro = OS1.0.1.0.ULBCNXM (China)
Xiaomi 12 = OS1.0.1.0.ULCCNXM (China)
Xiaomi 12 Lite = OS1.0.1.0.ULIMIXM (Global)
Redmi K50 Gaming = OS1.0.1.0.ULJCNXM (China)
Redmi 12 = OS1.0.1.0.UMXMIXM (Global)
POCO X5 Pro 5G = OS1.0.1.0.UMSMIXM (Global)
POCO M5 = OS1.0.2.0.ULUMIXM (Global)

بروزرسانی 21 دی

ساعاتی پیش گوشی Xiaomi 12T در رام گلوبال موفق به دریافت سیستم عامل اختصاصی HyperOS با حجم 1.5 گیگابایت شد. این بروزرسانی با خود ضمن به همراه داشتن ویژگی های ذاتی پوسته جدید شیاومی، بهینه سازی های زیادی را به ارمغان می آورد. این بروزرسانی هم اکنون در کشور عزیزمان ایران قابل دریافت میباشد و به عنوان اولین رسانه فارسی زبان افتخار این را داریم که جزئیات این بروزرسانی را با شما به اشتراک بگذاریم. علاوه بر تغییر شماره ساخت، شماره ساخت اندروید 14، کرنل، بیس باند و وصله های امنیتی نیز ارتقا یافته اند.

چیزی که اول از همه به چشم می آید، بهبود وحشتناک رابط کاربری است! حالا همه چیز آنچنان سریع شده اند که دیگر هیچ ردی از MIUI نیست. منوی تنظیمات کمی تغییر یافته اند و برخی گزینه ها تغییر نام پیدا کرده اند، اما چیزی که از همه مهم تر است، تغییرات بنیادین بخش Notification و بالغ شدن بیش از اندازه انیمیشن ها میباشد. البته نباید از فونت جدید MiSans بگذریم، که علاوه بر زیبایی بخشیدن به رابط کاربری در زبان انگلیسی، رسم الخط بسیار جذابی در زبان پارسی دارد!

بروزرسانی 28 دی

عرضه سیستم عامل HyperOS برای گوشی های میانرده مطرح یا پرچمداران حرفه ای شیائومی در موقعیت کنونی امری عادی است؛ اما انتشار آن برای مقرون به صرفه ترین گوشی این کمپانی کمی بعید به نظر میرسید! در حال حاضر گوشی های Xiaomi 13 و Xiaomi 13T Pro آن هم در هند و اروپا تنها در حال دریافت این بروزرسانی هستند و گوشی هایی چون POCO M6 Pro 4G و POCO X6 Pro اولین محصولات در بازارهای جهانی هستند که با این سیستم عامل به صورت پیشفرض به دست کاربران میرسند.

حال در حرکتی انتحاری، شیاومی بدون هیچگونه اطلاع قبلی و حتی نشانه ای، بروزرسانی HyperOS 1.0.2.0.UCVINXM را برای گوشی مقرون به صرفه Redmi 12C در رام هند منتشر کرد! این بروزرسانی با حجم خیره کننده 4 گیگابایتی منتشر شده است و قطعاً با خود بهینه سازی های فوق العاده ای به همراه خواهد داشت. هنوز دلیل این حرکت شیاومی مشخص نیست و نمیدانیم چرا پیش از خیل عظیمی از گوشی های محبوب بازار، دست به انتشار این بروزرسانی برای گوشی مورد بحث زده است.

از طرفی، لیست 14 محصول شیاومی، ردمی و پوکو که بروزرسانی HyperOS را در آینده ای نزدیک دریافت میکنند منتشر شد. رام این 14 محصول در حال حاضر در حال طی کردن مراحل نهایی برای عرضه میباشد و باید طی هفته های آتی منتظر انتشار آن برای محصولاتی که اشاره خواهد شد باشیم. حتماً به منطقه این بروزرسانی ها توجه کنید؛ چون بعضی از آنها در رام گلوبال، برخی در رام اروپا و برخی در رام سایر مناطق فعلاً موفق به دریافت این بروزرسانی خواهند شد. ای لیست به شرح زیر است.

Xiaomi 12T Pro: OS1.0.1.0.ULFEUXM
Xiaomi 12 Pro: OS1.0.2.0.ULBEUXM
Xiaomi 12 Lite: OS1.0.2.0.ULIMIXM, OS1.0.1.0.ULIEUXM
Xiaomi 13T: OS1.0.2.0.UMFMIXM
Xiaomi 13: OS1.0.1.0.UMCTWXM, OS1.0.2.0.UMCEUXM
Xiaomi 13 Pro: OS1.0.3.0.UMBEUXM
Redmi Note 12 Pro 4G: OS1.0.1.0.THGMIXM
POCO F5 Pro: OS1.0.3.0.UMNEUXM
POCO X5 5G: OS1.0.3.0.UMPMIXM
POCO X5 Pro 5G: OS1.0.2.0.UMSMIXM, OS1.0.1.0.UMSEUXM
Xiaomi Pad 6: OS1.0.3.0.UMZEUXM, OS1.0.4.0.UMZMIXM, OS1.0.2.0.UMZINXM
Xiaomi 12X: OS1.0.1.0.TLDCNXM
Redmi Note 12 Pro 4G: OS1.0.1.0.THGMIXM
POCO F3 (Redmi K40): OS1.0.1.0.TKHCNXM

بروزرسانی 2 بهمن

بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سرورهای شیائومی، 6 گوشی جدید تا پایان ماه ژانویه (میانه های بهمن ماه) بروزرسانی HyperOS را دریافت خواهند کرد. رام تمامی این گوشی ها بر پایه اندروید 14 خواهد بود، اما منطقه آنها متفاوت است. لازم به ذکر است که این گوشی ها پیشتر در هیچ منطقه ای موفق به دریافت بروزرسانی مورد بحث نشده بودند، اما برخی از اعضای خانواده آنها این بروزرسانی را دریافت کرده بودند. لیست این دستگاه ها و منطقه آنها به شرح زیر است.

Xiaomi 12T Pro: OS1.0.2.0.ULFMIXM (GLOBAL)
Xiaomi 12 Pro: OS1.0.1.0.ULBMIXM (GLOBAL)
Xiaomi 12: OS1.0.2.0.ULCCNXM (China)
Redmi Note 12 5G: OS1.0.2.0.UMQMIXM (GLOBAL)
POCO F4 GT: OS1.0.1.0.ULJMIXM (GLOBAL)
Redmi Note 12 Pro 5G: OS1.0.1.0.UMOMIXM, OS1.0.1.0.UMOEUXM (GLOBAL, Europe)

بروزرسانی 7 بهمن

بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سرورهای شیاومی، 5 گوشی جذاب این کمپانی به زودی بروزرسانی HyperOS را دریافت خواهند کرد. برخی از این محصولات جزو دسته ای قرار میگیرند که پشتیبانی آنها رو به اتمام است و تقریباً قدیمی محسوب میشوند، اما با اینحال واجد دریافت بروزرسانی مورد بحث میباشند. تا به امروز تمامی گوشی های دریافت کننده HyperOS این بروزرسانی را بر پایه اندروید 14 تجربه کرده اند، اما متأسفانه باید اعلام کنیم که این 5 گوشی بروزرسانی خود را بر پایه اندروید 13 دریافت خواهند کرد. لیست آنها به شرح زیر است.

Xiaomi 12X: OS1.0.2.0.TLDCNXM (China)
Redmi Note 12 Pro 4G: OS1.0.2.0.THGMIXM (GLOBAL)
Redmi Note 11 Pro+ 5G: OS1.0.1.0.TKTCNXM (China)
Redmi Note 11: OS1.0.1.0.TGCMIXM (GLOBAL)
POCO F3 (Redmi K40): OS1.0.2.0.TKHCNXM (China)

همانطور که شاهد هستید، این بروزرسانی برای برخی از مدل ها در رام چین و برای برخی دیگر در رام گلوبال عرضه خواهد شد. در باب زمان انتشار این بروزرسانی برای گوشی های اشاره شده در لیست فوق باید اشاره کنیم که دستگاه های مجهز به چیپست اسنپدراگون 870 (همچون POCO F3) این بروزرسانی را تا پایان ماه ژانویه (ماه جاری میلادی) دریافت خواهند کرد، اما سایر مدل ها (کلیه گوشی های خانواده ردمی) این بروزرسانی را ماه آینده میلادی دریافت میکنند.

بروزرسانی 14 بهمن

به تاریخ 3 فوریه 2024 میلادی (14 بهمن)، دستگاه های زیادی بروزرسانی HyperOS را در رام مناطق مختلفی چون گلوبال، چین، هند، روسیه و … دریافت کرده اند. برای اینکه بدانید تا کنون کدام دستگاه ها موفق به دریافت این بروزرسانی شده اند، لیستی تهیه کرده ایم، که در زیر میتوانید آنرا مشاهده کنید. لازم به ذکر است که برخی از گوشی ها فعلاً در رام چین موفق به دریافت این بروزرسانی شده اند، که در مقابل آنها قید شده است. سایر گوشی ها در یکی از مناطق با رام جهانی موفق به دریافت آن شده اند.

Xiaomi 12
Xiaomi 12X (China Only)
Xiaomi 12 Lite
Xiaomi 12 Pro
Xiaomi 12S
Xiaomi 12S Pro
Xiaomi 12S Ultra
Xiaomi 13
Xiaomi 13 Pro
Xiaomi 13 Ultra
Xiaomi 13T
Xiaomi 13T Pro
Xiaomi 12T
Xiaomi 12T Pro
Xiaomi 11T
Xiaomi Civi 3 (China Exclusive)
Xiaomi MIX FOLD 3 (China Exclusive)
Xiaomi MIX FOLD 2 (China Exclusive)
Xiaomi Pad 6
Xiaomi Pad 6 Pro (China Exclusive)
Xiaomi Pad 6 Max (China Exclusive)

Redmi Note 12
Redmi Note 12 5G
Redmi Note 12 NFC
Redmi Note 12 Pro 4G
Redmi Note 12 Pro 5G
Redmi Note 12S
Redmi Note 13 5G (China Only)
Redmi Note 13 Pro 5G (China Only)
Redmi Note 13 Pro+ 5G (China Only)
Redmi 12
Redmi 12 5G
Redmi 12C
Redmi K60
Redmi K60 Pro
Redmi K60 Ultra
Redmi K50
Redmi K50 Pro
Redmi K50 Ultra
Redmi K50 Gaming

POCO F5
POCO F5 Pro
POCO X5 5G
POCO X5 Pro 5G
POCO M5
POCO F4 GT

بروزرسانی 8 اسفند

سرانجام پس از ماه ها انتظار، سری گوشی های شیائومی 14 برای بازارهای جهانی معرفی شدند و در خلال مراسم معرفی این سری گوشی ها، غول چینی دنیای تکنولوژی سیستم عامل HyperOS را برای رام گلوبال معرفی کرد. هر چند این بروزرسانی هم اکنون برای خیل عظیمی از دستگاه های شیاومی در رام های جهانی منتشر شده است، اما لیست رسمی این کمپانی اعلام میکند که در نیمه اول سال 2024 این 20 دستگاه موفق به دریافت بروزرسانی مورد بحث خواهند شد.

« لیست دستگاه هایی که در نیمه اول سال 2024 بروزرسانی HyperOS را دریافت میکنند »

گوشی های هوشمند

Xiaomi 14 Series (Pre-installed)
Redmi Note 13 Series
Xiaomi 13 Series
Redmi Note 12 Pro+ 5G
Xiaomi 13T Series
Redmi Note 12 Pro 5G
Xiaomi 12 Series
Redmi Note 12 5G
Xiaomi 12T Series

تبلت ها

Xiaomi Pad 6S Pro (Pre-installed)
Xiaomi Pad 6
Redmi Pad SE

گجت های پوشیدنی

Xiaomi Watch S3 (Pre-installed)
Xiaomi Smart Band 8 Pro (Pre-installed)

البته این بروزرسانی به صورت پیشفرض بر روی گوشی های سری شیاومی 14، تبلت Xiaomi Pad 6s Pro، ساعت Watch S3 و دستبند Smart Band 8 Pro از درب کارخانه نصب میباشد. گفتنی است که هم اکنون بسیاری از این گوشی ها (همچون سری گوشی های 13T و 12T) موفق به دریافت بروزرسانی مذکور در اکثر نقاط دنیا شده اند، اما با اینحال در صف دریافت گرفته اند! بدیهی است که سیاست انتشار بروزرسانی برای گوشی های پوکو به صورت منطقه ای تعیین میشود.

بروزرسانی 11 اسفند

همانطور که انتظار میرفت، پس از معرفی HyperOS برای بازارهای جهانی، حالا این سیستم عامل برای رام هند نیز معرفی شده است، که گوشی های آن در ایران زیاد یافت میشود. به دلیل ارزان تر بودن محصولات شیائومی در بازار هند، محصولات معرفی شده در این کشور بسیار سریع به ایران میرسند. حال با معرفی اختصاصی HyperOS برای رام این کشور، قطعاً کاربران ایرانی نیز خشنود خواهند شد، چون گوشی های در لیست ماست که نشان میدهد شیاومی خود را در برابر محصولات قدیمی نیز متعهد میداند.

ماه گذشته بروزرسانی مورد بحث برای دستگاه هایی چون شیاومی 13 پرو، شیاومی پد 6، ردمی 12 نسل 5، ردمی 12C، ردمی 11 پرایم و ردمی پد در رام هند منتشر شد.حال لیست بروزرسانی رسمی ماه مارس و 3 ماهه دوم سال 2024 منتشر شده است، که در بر گیرنده حدود 20 دستگاه (اعم از تبلت و گوشی) میباشد. بدیهی است که محصولات جدید (شیاومی 14 و شیاومی 14 الترا) در صورت معرفی برای این کشور با HyperOS به دست کاربران میرسند، به همین دلیل از این لیست خارج شده اند.

مارس 2024:

Xiaomi 12 Pro
Redmi Note 13 Pro Plus
Redmi Note 13 Pro
Redmi Note 13
Redmi Note 12 Pro Plus
Redmi Note 12 Pro
Redmi Note 12

3 ماهه دوم سال 2024:

Xiaomi 11 Ultra
Xiaomi 11T Pro
Mi 11X
Xiaomi 11i HyperCharge
Xiaomi 11 Lite
Xiaomi 11i
Mi 10
Xiaomi Pad 5
Redmi 13C Series
Redmi 12
Redmi Note 11 Series
Redmi 11 Prime 5G
Redmi K50i

بروزرسانی گوشی هایی که در ماه مارس در لیست انتظار قرار دارند از امروز تا نیمه های فروردین 1403 منتشر خواهد شد، اما گوشی هایی که در لیست دوم (3 ماهه دوم سال 2024) قرار دارند، باید کمی بیشتر (نهایتاً تا پایان بهار) انتظار بکشند. هر چند ممکن است این بروزرسانی اوایل بهار نیز به دست آنها برسد. این مطلب را انتشار بروزرسانی گوشی خود دنبال کنید. اما بد نیست این سوال را طرح کنیم که آیا گوشی شما در این لیست حضور دارد؟ از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید…

بروزرسانی 7 فروردین

اخیراً بروزرسانی HyperOS برای تبلت محبوب و پرفروش Xiaomi Pad 5  منتشر شد و اکنون این آپدیت مهم، برای چندین گوشی بسیار پرفروش غول چینی در کشور عزیزمان ایران منتشر شده است. در واقع گوشی های ردمی نوت 13، ردمی 13C، ردمی نوت 11 پرو 5G و ردمی نوت 13 پرو پلاس  از زیر شاخه Redmi و گوشی های پوکو X4 پرو و پوکو C65 نیز از زیرمجموعه POCO موفق به دریافت این بروزرسانی شده اند. در سال 2022 گوشی های POCO X4 Pro/Redmi Note 11 Pro 5G با اندروید 11 و MIUI 13 معرفی شدند.

سال گذشته این گوشی ها به اندروید 13 و MIUI 14 مجهز گردیدند و اکنون به عنوان آخرین بروزرسانی بزرگ، موفق به دریافت HyperOS شده اند. این بدان معناست که دیگر خبری از اندروید 15 برای این گوشی ها نخواهد بود و صرفاً بروزرسانی وصله های امنیتی را دریافت خواهند کرد. نکته جالب اینکه بروزرسانی ردمی نوت 13 ها و ردمی 13C (و POCO C65) بر پایه اندروید 14 میباشد! این بروزرسانی ها برای رام گلوبال (MIX) در حال انتشار میباشد و به زودی به دست تمامی نقاط دنیا خواهد رسید.

Redmi Note 13 – Android 14

Redmi Note 13 Pro Plus – Android 14

Redmi Note 11 Pro 5G – Android 13

Redmi 13C – Android 14

POCO X4 Pro 5G – Android 13

POCO C65 – Android 14

بروزرسانی 13 فروردین

دقایقی پیش شیاومی با انتشار تیزری، لیست گوشی های هوشمندی که در 3 ماهه دوم سال 2024 میلادی (آپریل،می و ژوئن) در رام گلوبال بروزرسانی HyperOS را دریافت میکنند منتشر کرد. در این لیست علاوه بر گوشی های جدید، لیست گوشی هایی که در حال حاضر موفق به دریافت HyperOS شده اند نیز دیده میشود. این لیست به شرح زیر است.

Xiaomi 11 Ultra – Android 14
Xiaomi 11T Pro – Android 14
Mi 11X – Android 13
Xiaomi 11I HyperCharge – Android 13
Xiaomi 11 Lite – Android 13
Xiaomi 11i – Android 13
Mi 10 – Android 13
Xiaomi Pad 5 – Android 14
Redmi K50i – Android 13
Redmi 13C series – Android 13
Redmi 12 – Android 13
Redmi 11 Prime 5G – Android 13
Redmi Note 11 Series – Android 13

گفتنی است که برخی از این گوشی ها بروزرسانی HyperOS را بر پایه اندروید 13 و برخی دیگر بر پایه اندروید 14 دریافت خواهند کرد. در باب زمان انتشار، قطعاً اولویت با گوشی های پرچمدار خواهد بود و سپس به دست سایر گوشی های میانرده و اقتصادی میرسد. پیش بینی میشود این بروزرسانی بین اواسط فروردین تا اواسط تیر به صورت کامل به تمامی محصولات اشاره شده برسد. اگر سؤالی یا ابهامی دارید، میتوانید از طریق بخش نظرات از ما بپرسید.

بروزرسانی 16 فروردین

پس از اعلام برنامه انتشار HyperOS در سه ماهه دوم سال 2024 برای سری گوشی های Xiaomi و Redmi، حالا برنامه POCO نیز برای 3 ماهه پیشِ رو اعلام شد. تا کنون گوشی های زیادی شامل پوکو C55، پوکو M5، سری پوکو X5، سری پوکو X6، پوکو F5، پوکو M4 4G و پوکو M6 Pro، حال 5 گوشی جدید و پرطرفدار این زیرمجموعه در ماه های آتی بروزرسانی سیستم عامل اختصاصی HyperOS را دریافت خواهند کرد. لیست آنها به شرح زیر است.

Poco F4
Poco M4 Pro
Poco C65
Poco M6
Poco X6 Neo

یکی از گوشی هایی که انتقاد زیادی از مجهز نبودن آن به HyperOS هنگام معرفی شد، Poco X6 Neo 5G بود. حال این گوشی HyperOS را بر پایه اندروید 14 دریافت میکند. این گوشی یکی از محصولات جذاب شیاومی با چیپست Dimensity 6080، صفحه نمایشی با نرخ نوسازی 120 هرتز، پنلی AMOLED و دوربین 108 مگاپیکسلی است. از طرفی، دیدن POCO F4 در این لیست بسیار هیجان انگیز است و قطعاً خبر خوبی برای طرفداران بیشمار این محصول در ایران خواهد بود.

بروزرسانی 4 اردیبهشت

همانطور که وعده داده شده بود، بروزرسانی HyperOS به دست پرچمداران محبوب سال 2019 و 2020 شیائومی نیز رسید. بر اساس اخبار واصله، این بروزرسانی ابتدا برای سری گوشی های Mi 11 با شماره ساخت های 1.0.2 و 1.0.3 منتشر شد و اکنون در حال انتشار وسیع برای سری گوشی های Mi 10 میباشد. در حال حاضر هر 3 گوشی Mi 10 Pro، Mi 10 و Mi 10 Ultra در حال دریافت این بروزرسانی با حجم 4.1 گیگابایت در رام چین هستند و به زودی به نسخه گلوبال هم خواهد رسید. نکته اینکه این بروزرسانی برای گوشی های مورد بحث بر پایه اندروید 13 میباشد.

سؤالات متداول

  1.  نام سیستم عامل اختصاصی شیائومی چه خواهد بود؟ در تاریخ 26 اکتبر شیائومی به شایعات پایان داد و پرده از سیستم عامل اختصاصی خود با نام HyperOS برداشت.
  2. سیستم عامل اختصاصی شیائومی چه زمانی معرفی خواهد شد؟ این سیستم عامل به صورت ضمنی در تاریخ 17 اکتبر معرفی شد، اما معرفی رسمی و کامل آن به همراه سری گوشی های 14 در تاریخ 26 اکتبر برای بازار چین انجام شد.
  3. آیا سیستم عامل اختصاصی شیائومی مخصوص گوشی های هوشمند است؟ خیر. بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده، این سیستم عامل اختصاصی بر روی طیف گسترده ای از دستگاه ها (گوشی، تبلت، گجت های پوشیدنی، خودروی الکتریکی و …) نصب خواهد شد.
  4. دلیل معرفی سیستم عامل اختصاصی شیائومی چیست؟ دلیل این موضوع در وهله اول تأمین نیازهای کاربران چینی است و در وهله بعد، ایجاد اکوسیستمی منسجم از میلیون ها دستگاه شیاومی میباشد.
  5. آیا گوشی های آینده شیائومی با سیستم عامل اختصاصی عرضه خواهند شد؟ قطعاً تمامی گوشی های جدید شیائومی پس از سری گوشی های 14 با سیستم عامل HyperOS به صورت پیشفرض به دست کاربران میرسند.
  6. این سیستم عامل بر روی رام کدام مناطق به صورت پیشفرض قرار میگیرد؟ بدیهی است که این انقلاب از کشور چین آغاز خواهد شد؛ چون هدف اصلی شیاومی تأمین نیازهای کاربران چینی است. اما در سال 2024 به بازارهای جهانی هم میرسد.
  7. آیا گوشی های شیائومی در آینده فقط با سیستم عامل اختصاصی عرضه میشوند؟ این موضوع تقریباً تأیید شده است. از آنجایی که سیستم عامل HyperOS بر پایه اندروید توسعه یافته است، مشکلی در ارتباط کاربران با دنیای بزرگ اندروید پیش نمی آید.
  8. آیا گوشی های شیائومی در بازارهای جهانی به سیستم عامل اختصاصی مجهز میشوند؟ بله؛ از 3 ماهه اول سال 2024 پروسه معرفی و انتشار این سیستم عامل برای بازارهای جهانی نیز آغاز خواهد شد.
  9. آیا در صورت عرضه این سیستم عامل برای بازارهای جهانی، دیگر خبری از اندروید بر روی گوشی های شیائومی نخواهد بود؟ از آنجا که HyperOS بر پایه پروژه متن باز اندروید (AOSP) توسعه یافته است، هیچ اشکالی در تجربه کاربران پیش نخواهد آمد.
  10. چه گوشی هایی این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد؟ تقریباً طیف وسیعی از گوشی های زیرمجموعه Xiaomi و Redmi و POCO این بروزرسانی را به تدریج دریافت خواهند کرد.
  11. آیا گوشی های قدیمی نیز به HyperOS بروزرسانی میشوند؟ بر اساس شایعات منتشر شده، گوشی های قدیمی نیز این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد. فعلاً این بروزرسانی برای گوشی های سری Mi 10 نیز تأیید شده است.
  12. آیا گوشی های زیرمچموعه POCO نیز به HyperOS بروزرسانی میشوند؟ بله. بر اساس گمانه زنی های صورت گرفته، در ابتدا دو گوشی POCO F5 و POCO F5 Pro این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد و سایر محصولات به تدریج موفق به دریافت آن خواهند شد.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب خواندید، شیائومی در حال یک تصمیم سازی بزرگ برای آینده ای روشن است؛ آینده ای که افق آن ظاهراً تمام بازارهای جهانی را در بر خواهد گرفت. شیاومی قصد دارد ضمن ایجاد اکوسیستمی امن برای محصولات گسترده خود، رقابتی جوانمردانه با رقیب دیرینه اش (هوآوی) نیز داشته باشد. از آنجایی که حالا اکوسیستم این کمپانی از لوازم الکترونیکی در حال ورود به خودروهای الکتریکی است، اتخاذ چنین تصمیمی منطقی به نظر میرسد. گوشی های سری 14 برای اولین بار در دنیا به این سیستم عامل مجهز خواهند شد و انقلاب این سیستم عامل از بازار کشور خانگی شیائومی، چین آغاز خواهد شد.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

3.3 3 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
34 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مهدی
مهدی
میهمان
۱۴۰۲-۰۷-۲۸ ۲۲:۴۸

خوشحال شدم که poco F3 هم در لیست آپدیت به Hyper OS قرار گرفته

سید مهدی
سید مهدی
میهمان
۱۴۰۲-۰۸-۰۹ ۱۲:۵۴

دمت گرم

علی
علی
میهمان
۱۴۰۲-۱۱-۰۲ ۱۲:۲۴

12 لایت رو تو سایت های خارجی میگن نسخه بتا گرفته درسته؟اگه گرفته باشه اصلش کی میاد؟

علی
علی
میهمان
پاسخ به  علی
۱۴۰۲-۱۱-۰۲ ۱۲:۳۰

البته تصحیح کنم نوشته برای نسخه های گلوبال اومده برای بقیه ریجن های منطقه های دیگه نسخه بتا!

علی
علی
میهمان
پاسخ به  SinaKing
۱۴۰۲-۱۱-۰۶ ۱۲:۳۵

سلام مجدد.بروزرسانی برام اومد.5.3 گیگ 12 لایت.

mahya
mahya
میهمان
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۰۲:۳۹

سلام وقت بخیر ، ببخشید مشخص شد که نوت ۱۱ پرو پلاس اندروید ۱۴ میگیره یا نه ؟

امین
امین
میهمان
۱۴۰۲-۱۲-۰۴ ۱۹:۵۳

سلام برای poco x4pro هنوز نیومده ؟

امید
امید
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۰۷ ۱۲:۴۴

بالاخره تقریبا مطمئن شدم که Hyper OS برای Redmi Note 11 pro 5g هم میاد 😮‍💨
اما زمان دقیق یا تقریبی تاریخ انتشار رسمی Hyper OS برای گوشیم هست؟
لطفا سریع کمک کنید

امید
امید
میهمان
پاسخ به  SinaKing
۱۴۰۳-۰۱-۰۸ ۰۴:۳۱

اره رامم گلوباله
خیلی ممنون 🙏
برای پوکو f3 چطور؟

امید
امید
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۰۸ ۰۹:۲۵

سلامی دوباره
Note 11 pro 5g ،hyper OS رو بر پایه آندروید ۱۳ میگیره یا ۱۴؟

Shahryar
Shahryar
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۸

ی سوال با اندروید ۱۴ میاد؟ و حجمش چقدر میشه با هشت گیگ میشه ۲۰ تا ۲۲ یا فقط هایپر او اس هشت گیگ میشه ؟ حجمش تو بیشترین حالت چند گیگه ؟

مهدی
مهدی
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۱۲ ۱۵:۰۴

آیا Poco m5s هایپر او اس دریافت می‌کند ؟

امید
امید
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۱۳ ۱۳:۰۷

سلام و درود
هنوز برای Redmi Note 11 Pro 5G , Hyper OS نیومده 🥺😔😮‍💨😞😭
برای چی نمیاد؟

Iman
Iman
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۱۷ ۱۱:۵۷

برای poco x3 pro هم این بروزرسانی میاد؟

Hosein
Hosein
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۲۰ ۰۵:۲۱

سلام مهندس،برای poco m3 poro 5g چه زمان بروز رسانی میاد ممنونم

ابوالفضل
ابوالفضل
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۵:۴۱

سلام گوشی من ردمی نوت 13 پرو هست اندروید 14 اومد چند روز پیش بروز کردم ولی باگ داره نسخه سیستم عامل هم 1.0.1.0 هست
بیشترین باگش سیاهی صفحه های اعلان است آیا رفع باگ هم میاد ؟

Amir
Amir
میهمان
۱۴۰۳-۰۲-۰۴ ۱۳:۱۶

سلام وقت بخیر ، گوشی F5 pro دارم ولی نیومده چرا؟ باید رو ریجن خاصی بزارم؟

سعید
سعید
میهمان
۱۴۰۳-۰۲-۰۸ ۱۵:۰۴

برای پوکو x4پرو 5g هایپر او اس اومده ولی اندروید 13 آیا اندروید 14 را دریافت میکنه؟

دکمه بازگشت به بالا