شیائومیاخبار ویژه

انقلابی در تکنولوژی باتری‌های موبایل: فناوری باتری حالت جامد شیائومی رسماً معرفی شد.

پس از سال ها، نهایتاً شیائومی از باتری نسل جدیدی برای گوشی های هوشمند پرده برداشت، که از فناور جدید حالت جامد برخوردار میباشد. فناوری باتری حالت جامد شیائومی قطعاً انقلابی در صنعت باتری ها ایجاد خواهد کرد، چون ضمن ارائه انرژی بیشتر، نسبت به باتری های نسل قبل ایمن تر بوده و به این ترتیب غول چینی میتواند با خیال راحت سرعت های شارژ بالاتری را نیز به گوشی های هوشمند خود بیاورد. در این مقاله جذاب و اختصاصی قصد داریم ضمن معرفی باتری حالت جامد، به مزایای آن بپردازیم. با شیائومی پارس همراه باشید…

ویژگی اول: تغییر شکل الکترولیت ها

یکی از اصلی ترین تفاوت های بین باتری های نسل قدیم با فناوری باتری حالت جامد شیائومی، شکل الکترولیت های آنهاست. در باتری های حالت جامد شکل الکترولیت ها به کلی تغییر یافته است و در نتیجه در برابر ضربان، حرارت و شوک بسیار قویتر بوده و عمر باتری طولانی تری را به کاربر ارائه میدهد. شاید بتوان مهمترین ویژگی باتری های حالت جامد را، چگالی بالای انرژی آن دانست.

ویژگی دوم: چگالی بیشتر و ایمن بودن

در واقع بالا بردن چگالی انرژی در باتری های حاضر چالش بسیار بزرگی برای کمپانی ها بود. از طرفی، ظرفیت باتری های حالت جامد نسبت به باتری های نسل قدیم (با تکنولوژی سیلیکون اکساید) 2 تا 3 برابر بیشتر است، که باعث میشود چگالی بیشتری به دست بیاید. همچنین، ساختار باتری های حالت جامد باعث میشود نسبت به باتری های عادی ایمن تر بوده و کمتر دچار اتصال کوتاه (بر اثر ضربه یا گرمای شدید) شوند.

البته توسعه و تولید انبوه این باتری ها هنوز با چالش هایی همراه است. علی ایحال، تست های آزمایشگاهی نشان میدهد که چگالی انرژی باتری های حالت جامد به 1000 وات ساعت/لیتر میرسد. برای تست عملی این تکنولوژی، شیاومی یک باتری غول پیکر 6.000 میلی آمپر/ساعتی حالت جامد را بر روی نمونه آزمایشی گوشی Xiaomi 13 به کار گرفت، که در نهایت منجر به عرضه باتری 4.500 میلی آمپر/ساعتی با عمری طولانی شد.

مزایای باتری های حالت جامد:

  •  چگالی انرژی بسیار بالا تا 1000 وات ساعت/لیتر
  • قطر بسیار کم که منجر به تولید گوشی هایی نازک تر خواهد شد
  • تا 20 درصد افزایش کارایی در دماهای پایین (نقاط سردسیر یا فصل زمستان)
  • ایمن بودن در برابر شوک های الکتریکی، اتصال کوتاه، ضربه و حرارت

ویژگی سوم: تخلیه شارژ کمتر در سرما

بنابر گزارش های آزمایشگاهی، باتری های حالت جامد 20 درصد افزایش کارایی را در دمای پایین (مانند فصل زمستان) ارائه میدهند، که باعث میشود پروسه تخلیه شارژ با سرعت بسیار پایینی انجام شود. به دلیل شاخصه های مواد الکترولیت به کار رفته در باتری های عادی، حرکت مولکول ها در دمای پایین با  سرعت بسیار پایینی انجام شده، که همین موضوع باعث میشود روند انتقال یون ها نیز با اختلال مواجه شود.

اما در باتری های حالت جامد به دلیل تغییر شکل الکترولیت ها (از سیال به ایستا)، پروسه انتقال یون ها همچون حالت عادی انجام شده و سرعت تخلیه شارژ کم میشود. به این ترتیب در کشورهای سردسیر یا روزهای سرد زمستانی کاربران کمتر با موضوع تخلیه شارژ مواجه خواهند شد. این موضوع نیز یکی از چالش های بزرگ بود، که به لطف پیشرفت تکنولوژی در باتری های جدید شیاومی برطرف شده است.

چه زمانی باید منتظر گوشی هایی با باتری حالت جامد از شیائومی باشیم؟

پیش بینی میشود در سال جاری حدأقل یک گوشی از شیاومی با این تکنولوژی باتری ببینیم. اما در آینده ای نه چندان دور، بسیاری از گوشی های این کمپانی به باتری حالت جامد مجهز میشوند، که ضمن ارائه طول عمر باتری بیشتر و سرعت شارژ بالاتر، باعث کاهش قطر گوشی ها شود. این موضوع به دلیل ماهیت باتری های حالت جامد است، که ضمن ارائه چگالی انرژی بالاتر، از حجم و قطر بسیار پایین تری برخوردار هستند و به این ترتیب، گوشی های مجهز به آن نیز نازک تر خواهند بود.

اولین گوشی مجهز به فناوری باتری حالت جامد شیائومی
اولین گوشی مجهز به فناوری باتری حالت جامد شیائومی
مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا