سایر برندهاسونی

سامورایی کوچک: سونی از برادر کامپکت Xperia 1 V با نام Xperia 5 V پرده برداشت!

سونی یکی از قدیمی ترین کمپانی های گوشی سازی دنیاست، که فارغ از گوشی هوشمند، آنرا به دلیل خاطره هایی که برای ما ساخته است مقدس میدانیم. غول ژاپنی دنیای تکنولوژی ساعاتی پیش پرده از پرچمدار با شخصیت خود، Xperia 1 V و میانرده با ارزشش، Xperia 10 V پرده برداشت. اگر مثل ما نسبت به محصولات سونی عِرق دارید، توصیه میکنیم با شیائومی پارس در این مقاله اختصاصی همراه باشید…

سونی در تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور) پرده از گوشی پرچمدار Xperia 5 V برداشت.

مقدمه اختصاصی سردبیر

فرقی نمیکند که زاده دهه 60، 70 یا 80 باشید؛ شما قطعاً مثل ما با سونی خاطره دارید! سونی، کمپانی ژاپنی الاصلی است که ید طولایی در تولید و ساخت قطعات الکترونیکی دارد. بسیاری از ما سونی را به خاطر محصولات صوتی تصویری اش به یاد داریم، اما کمتر کسی است که نام این کمپانی را در زمینه گوشی نشنیده باشد. سونی فراز و نشیب های زیادی را در طی 20 سال گذشته متحمل شده است، اما با هر تلاشی که بود، دست از سر بخش موبایل نکشید!

شاید در برخی از نقاط تاریخ این کمپانی مجبور به همکاری با کمپانی های دیگری چون اریکسون شد، اما اصالتش را از دست نداد! در مقطعی شاهد همکاری سونی با اریکسون بودیم، که با نام « دوران طلایی » از آن یاد میشود؛ اما با اتمام این همکاری در اکتبر 2011، اولین گوشی های هوشمند سونی در سال 2012 با نام های Xperia S و Xperia ion به بازار عرضه شدند. اکنون با گذشت 11 سال، سونی از پرچمدار جدیدش، اکسپریا 1 مارک 5 و میانرده دوست داشتنی اش، اکسپریا 10 مارک 5 پرده برداشته است. ما که برای این محصولات هیجان زده ایم، شما چطور؟

معرفی گوشی Xperia 1 V

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات Xperia 1 V را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

  • چیپست: کوالکام Snapdragon 8 Gen 2 (بر پایه استاندارد 4 نانومتری TSMC)؛ چیپ گرافیکی Adreno 740
  • صفحه نمایش: 6.5 اینچی با پنل OLED، قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ، رزلوشن 4K، نرخ نوسازی 120 هرتز، فناوری اختصاصی HDR BT.2020، محافظ صفحه Corning Gorilla Glass Victus 2
  • دوربین اصلی: 48 مگاپیکسلی اصلی (با سایز 1/1.35 اینچ، گشادی دیافراگم f/1.9، لنز عریض 24 میلی متری، خروجی نصاویر با پیکسل های 1.12 میکرونی، تکنولوژی Dual Pixel PDAF و لرزشگیر اپتیکال-OIS)، 12 مگاپیکسلی تله فوتو (با سایز 1/3.5 اینچ، گشادی دیافراگم f/2.3 برای لنز 85 میلی متری و f/2.8 برای لنز 125 میلی متری، تکنولوژی Dual Pixel PDAF، زوم اپتیکال 5.2-3.5 برابری مداوم و لرزشگیر اپتیکال-OIS) و 12 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض 16 میلی متری (سایز 1/2.5 اینچی، گشادی دیافراگم f/2.2 و تکنولوژی Dual Pixel PDAF)
  • تکنولوژی های منحصر به فرد دوربین اصلی: سنسور جدید Exmor T، لنز Zeiss، پوشش اختصاصی لنز *Zeiss T، ثبت تصاویر HDR و سیستم دنبال کردن چشم
  • فیلمبرداری دوربین اصلی: 4K@24/25/30/60/120fps HDR, 1080p@30/60/120fps، لرزشگیر 5 جهته gyro-EIS و OIS
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسلی با لنز عریض 24 میلی متری، سایز 1/2.9 اینچی، گشادی دیافراگم f/2.0، عکس هایی با پیکسل های 1.25 میکرونی و ثبت تصاویر HDR
  • فیلمبرداری دوربین سلفی: 4K@30fps, 1080p@30/60fps با لرزشگیر 5 جهته gyro-EIS
  • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 12 گیگابایتی نسل 5 (یا LPDDR5x)/ حافظه داخلی 256 یا 512 گیگابایتی (احتمالاً از نوع UFS3.1)
  • باتری/سرعت شارژ: 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 30 واتی سیمی، شارژ بیسیم و شارژ معکوس بیسیم؛ تا 50 درصد شارژ در عرض 30 دقیقه (تبلیغ شده)
  • سیستم عامل/رابط کاربری: اندروید 13 خام با نرم افزارهای اختصاصی

طراحی

با توجه به تغییر در طراحی گوشی های هوشمند کمپانی های مختلف، سونی هنوز بر سر مواضع خود پافشاری دارد! حتی اپل نیز دست از ناچ آزاردهنده در سری گوشی های آیفون 14 کشید، اما سونی در پنجمین نسل از پرچمداران جدید خود هنوز دست از حاشیه های زیاد برنداشته است. هر چند برای سونی تغییر در طراحی صفحه نمایش کاری ندارد، اما دلیل چیست که این تغییر انجام نمیشود؟ به نظر میرسد که این نوع طراحی به نحوی تبدیل به امضای سونی شده است. پس با آن مشکلی نداریم. کلاً طراحی این گوشی در قسمت مقابل و پشت رسمی و تخت است.

در قسمت مقابل این گوشی شاهد صفحه نمایشی بزرگ با حاشیه هایی در قسمت بالا و پایین هستیم. به دلیل حاشیه های صفحه نمایش، Xperia 1 V کمی کشیده تر از سایر گوشی های معمول بازار است. به این ترتیب، دوربین سلفی و بلندگوی در گوشی بر روی حاشیه بالا قرار گرفته اند. سمت چپ گوشی کویر است، اما در سمت راست با کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور ادغام شده با سنسور اثر انگشت مواجه هستیم. به دلیل اینکه این گوشی یک کمرافون تمام عیار است، برخلاف تمام گوشی های بازار شاهد دکمه شاتر اختصاصی در پایین ترین قسمت فریم راست گوشی هستیم.

در قسمت فوقانی شاهد میکروفون اول و جک 3.5 میلی متری صدا هستیم و در سمت تحتانی نیز شاهد درگاه سیمکارت، میکروفون دوم و پورت شارژ گوشی هستیم. برای افزایش قدرت آنتن دهی و سیگنال وایفای، شاهد خطوط آنتن در فریم های سمت بالا، پایین، راست و چپ گوشی هستیم. و اما میرسیم به قسمت پشت گوشی، که از طراحی نقطه داری برای سُر نخوردن بهره میبرد. در سمت چپ شاهد 3 ماژول دوربین به صورت عمودی هستیم.

در راستای ماژول دوربین علامت NFC گوشی (برای ارتباط NFC) وجود دارد. در قسمت مرکز آرم سونی حک شده است و نهایتاً در پایین ترین قسمت مرکز پشت گوشی لوگوی اکسپریا قرار گرفته است. ابعاد دقیق این گوشی 8.3×71×165 میلی متر و وزن آن 187 گرم است. فریم این گوشی از جنس آلیاژ آلومینیوم میباشد و با توجه به اینکه قسمت پشت گوشی شیشه ای است، برای محافظت از آن از Gorilla Glass Victus نسل 2 بهره گرفته شده است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش این گوشی یکی از نقاط قوت آن است. سونی برای این محصول از صفحه نمایشی 6.5 اینچی با پنل OLED بهره گرفته است، که باز هم برخلاف کلیه گوشی های پرچمدار بازار از رزلوشن خارق العاده 4K بهره میبرد. استاندارد تصویر این صفحه نمایش 21:9 بوده و از نرخ نوسازی 120 هرتز بهره میبرد.

این صفحه نمایش قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ را دارد و به واسطه تکنولوژی HDR BT.2020، توانایی نمایش غنی ترین تصاویر در یک گوشی هوشمند را دارد! به دلیل بهره گیری از رزلوشن 4K، تعداد پیکسل های صفحه نمایش این گوشی در هر اینچ 643 عدد میباشد! برای پوشش محافظ این صفحه نمایش دوست داستنی، سونی از محافظ Corning Gorilla Glass Victus 2 بهره گرفته است تا خیالتان راحت باشد.

سخت افزار

سونی در این گوشی از آخرین شاهکار کوالکام، چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره گرفته است. همانطور که میدانید، این چیپست 8 هسته ای بر پایه فناوری ساخت 4 نانومتری اختصاصی TSMC بنا شده است. تک هسته اعلای Cortex-X3 این چیپست از فرکانس خارق العاده 3.2 گیگاهرتز بهره میبرد، در حالی که 2 هسته Cortex-A715 و 2 هسته Cortex-A710 از فرکانس 2.8 گیگاهرتز و نهایتاً 3 هسته دوست دار انرژی Cortex-A510 آن از فرکانس 2.0 گیگاهرتز بهره میبرند.

این چیپست از چیپ گرافیکی Adreno 740 بهره میبرد. این گوشی در تک حافظه رم 12 گیگابایتی نسل 5 یا LPDDR5x و دو حافظه داخلی 256 و 512 گیگابایتی UFS (اشاره نشده، ولی ممکن است UFS3.1 باشد) به دست کاربران خواهد رسید. این گوشی از کارت حافظه خارجی (مموری کارت microSDXC) تا 1 ترابایت پشتیبانی میکند. از آنجایی که این گوشی 2 سیمکارته هیبریدی است، کاربر میتواند از 2 سیمکارت یا یک سیمکارت + یک مموری کارت (در اسلات سیمکارت دوم) بهره بگیرد.

اما با توجه به اینکه این قطعات درجه 1 گرمای بسیار زیادی تولید میکنند، سونی راهکار جدیدی را برای خنک نگاه داشتن Xperia 1 V به کار بسته است. متأسفانه از سیستم خنک کننده این گوشی خبر دقیقی در دست نیست، اما گفته میشود نسبت به نسل قبل (Xperia 1 IV) تا 60 درصد عملکرد بهتری دارد. به این ترتیب، پرچمدار جدید در بخش مهار گرما راه بسیار بزرگی را در پیش گرفته است.

دوربین

سونی سلطان بلامنازع سنسور دوربین است! این کمپانی چه در بخش دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و چه سنسورهای دوربین برای گوشی های هوشمند حرف اول را در دنیا میزند! به همین دلیل همیشه از پرچمداران این کمپانی انتظارات زیادی وجود دارد. اگر بخواهیم در یک بخش Xperia 1 V را بی قیب بدانیم، آن بخش دوربین است؛ چون این محصول در بخش دوربین عملکرد خارق العاده ای از خود نشان خواهد داد.

سنسور اصلی این گوشی از یک ماژول 52 مگاپیکسلی قدرت میگیرد. این ماژول سایزی برابر با 1/1.35 اینچ و گشادی دیافراگمی برابر با f/1.9 دارد. سونی این سنسور را Exmor T مینامد و بر اساس اطلاعات رسمی، نسبت به نسل قبل 70 درصد بزرگتر است! البته تصاویر با این سنسور به صورت 48 مگاپیکسلی با استاندارد 4.3:3 شکار میشوند. در حالت نرمال تصاویر شکار شده با این سنسور 12 مگاپیکسلی خواهند بود.

سونی با راهکاری اختصاصی، توانسته است با این سنسور نور بیشتری به سنسور وارد کرده و میزان نویز را تا حد ممکن کاهش دهد. به لطف کاهش سایز Photodiode و Transistor ها در این سنسور، تعداد آنها در هر قطعه (یا لایه) بالاتر رفته است و به این ترتیب نور بیشتر و نویز کمتری خواهیم داشت. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سونی، عملکرد این سنسور نسبت به نسل قبل در نور کم دو برابر بوده، که یک پیشرفت چشمگیر محسوب میشود.

سنسور دوم پریسکوپی 12 مگاپیکسلی با لنز 125-85 میلی متری با گشادی دیافراگم متغیر f/2.3-f/2.8 میباشد. این سنسور توانایی زوم پیوسته را دارد. و در نهایت، سنسور سوم این گوشی از یک ماژول 12 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض 16 میلی متری قدرت خود را تأمین میکند. این سنسور نیز به قابلیت فوکس اتومات مجهز میباشد.

در این گوشی شاهد حذف شدن سنسور مدت زمان پرواز (ToF) هستیم، اما این سنسور جای خود را به الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی برای فوکس داده است. بر اساس ادعای سونی، حالا Xperia 1 V میتواند با کمک هوش مصنوعی تصاویر خیره کننده ای در حالت های پرتره شب، پرتره روز و تصاویر شکار شده در شب به کاربر تحویل دهد.

سونی در این گوشی حالت S-Cinetone برای گوشی های موبایل را معرفی کرده است، که به کاربران آماتور اجازه میدهد تصاویر از پیش سینماتیکی را در سطح حرفه ای تولید کنند! ظاهراً این حالت بدون نیاز به هیچ دانشی، رنگ های خیره کننده را پس از شکار ویدئو به کاربر هدیه میدهد. هر چند پرچمداران سطح یک بازار نهایتاً شکار ویدئوی 4K با نرخ 60 هرتز را برای کاربر به ارمغان می آورند، سونی وعده ویدئوهای 4K با نرخ 120 فریم را در این گوشی میدهد!

به لطف تکنولوژی برتر سری آلفا نیز، در این گوشی شاهد ویژگی هایی چون Real-time Eye-AF، Real-time AF و شکار پیوسته تصاویر (Burst Shooting) هستیم. در بخش دوربین سلفی نیز این محصول به یک سنسور 12 مگاپیکسلی با سایز 1/2.9 اینچی مجهز شده است.

[نمونه تصاویر شکار شده با Xperia 1 V]

باتری و سایر ویژگی ها

سونی در این گوشی از یک باتری 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سیمی 30 وات بهره گرفته است. بر اساس ادعای رسمی این کمپانی، باتری مورد بحث در عرض 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ خواهد شد. این محصول از شارژ بیسیم و شارژ معکوس بیسیم نیز پشتیبانی میکند، اما نرخ سرعت آن مشخص نیست.

در این گوشی از فناوری های شارژ PPS و PD3.0 نیز بهره گرفته شده است و بر اساس آنچه گفته میشود، پس از 3 سال، عمر باتری این محصول تنها 20 درصد کاهش یافته و به 80 درصد میرسد. ظاهراً با یکبار شارژ کامل باتری نیز این گوشی تا 115 ساعت با شما همراه خواهد بود.

از دیگر امکانات این گوشی میتوان به استاندارد IP65 (مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار) و استاندارد IP68 (مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه)، بلندگوی استریو یا پشتیبانی از صدای غنی و در سطح استودیوی Hi-Res، سیستم ویبره پویا، وایفای 3 بانده 6E، بلوتوث 5.3، پورت USB نوع C نسل 3.2، قابلیت OTG، خروجی ویدئو، سنسور اثر انگشت در بدنه کناری و پشتیبانی از دوربین های سری آلفای سونی (به عنوان صفحه دنبال کننده) اشاره کرد.

این گوشی از درب کارخانه با آخرین ویرایش از اندروید 13 به دست کاربران میرسد. سونی سال هاست رو به استفاده از اندروید نزدیک به خام آورده است، اما برنامه های حرفه ای زیادی همچون Photography Pro، Videography Pro، Cinema Pro و Music Pro با این گوشی عرضه میشود. سونی در بیانیه ای اعلام کرده است با تغییر سیاست در برنامه های Photo Pro و Video Pro، حالا کاربران میتوانند به صورت افقی یا عمودی (به صورت قفل شده) محتوای خود را شکار کنند. این موضوع در حالت تصویربرداری پرتره به کار خواهد آمد.

رنگ ها و قیمت

این گوشی در 3 رنگ جذاب مشکی، سبز خاکی و نقره ای پلاتین عرضه خواهد شد. همانطور که اشاره شد، این محصول در 2 نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه های داخلی 256 و 512 گیگابایتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. گویا همه بازارها نسخه 512 گیگابایتی را دریافت نخواهند کرد، اما کشور چین ظاهراً جزو معدود بازارهایی است که هر دو نسخه در آن عرضه میشود. قیمت این نسخه ها بر اساس زیر خواهد بود.

نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 1,298 دلار

نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی = 1,413 دلار

قیمت دقیق این گوشی برای بازار کشورهای اروپایی و انگلیس مشخص نشده است، اما برخی منابع قیمت 1,399 یورویی را برای اروپا و 1,299 پوندی را برای انگلیس تأیید کرده اند. هنوز مشخص نیست که کدام نسخه (با حافظه داخلی 256 یا 512 گیگابایتی) در این مناطق با قیمت اشاره شده عرضه خواهد شد. علی ایحال کاربرانی که این محصول را پیش خرید کنند یک هدفون ارزشمند WH-1000XM5 همراه با گوشی خود به رایگان دریافت خواهند کرد. در آمریکا نیز ظاهراً این گوشی با قیمت 1,399 دلار به فروش خواهد رسید و همراه با آن یک ایرباد LinkBuds به آنها هدیه داده خواهد شد.

معرفی گوشی Xperia 5 V

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات Xperia 5 V را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

  • چیپست: کوالکام Snapdragon 8 Gen 2 (بر پایه استاندارد 4 نانومتری TSMC)؛ چیپ گرافیکی Adreno 740
  • صفحه نمایش: 6.1 اینچی با پنل OLED، قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ، رزلوشن +FHD، نرخ نوسازی 120 هرتز، فناوری اختصاصی HDR BT.2020، محافظ صفحه Corning Gorilla Glass Victus 2
  • دوربین اصلی: 52 مگاپیکسلی (48 مگاپیکسلی مؤثر) اصلی (با سایز 1/1.35 اینچ، گشادی دیافراگم f/1.9، لنز عریض 24 میلی متری، خروجی نصاویر با پیکسل های 1.12 میکرونی، تکنولوژی Dual Pixel PDAF و لرزشگیر اپتیکال-OIS) و 12 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض 16 میلی متری (سایز 1/2.5 اینچی، گشادی دیافراگم f/2.2 و تکنولوژی Dual Pixel PDAF)
  • تکنولوژی های منحصر به فرد دوربین اصلی: لنز Zeiss، پوشش اختصاصی لنز *Zeiss T، ثبت تصاویر HDR و سیستم دنبال کردن چشم
  • فیلمبرداری دوربین اصلی: 4K@24/25/30/60/120fps HDR, 1080p@30/60/120fps، لرزشگیر 5 جهته gyro-EIS و OIS
  • دوربین سلفی: 12 مگاپیکسلی با لنز عریض 24 میلی متری، سایز 1/2.9 اینچی، گشادی دیافراگم f/2.0، عکس هایی با پیکسل های 1.25 میکرونی و ثبت تصاویر HDR
  • فیلمبرداری دوربین سلفی: 4K@30fps, 1080p@30/60fps با لرزشگیر 5 جهته gyro-EIS
  • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 8 گیگابایتی نسل 5 (یا LPDDR5x)/ حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی (احتمالاً از نوع UFS3.1)
  • باتری/سرعت شارژ: 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 30 واتی سیمی، شارژ بیسیم و شارژ معکوس بیسیم؛ تا 50 درصد شارژ در عرض 30 دقیقه (تبلیغ شده)؛ عمر باتری خارق العاده 130 ساعتی!
  • سیستم عامل/رابط کاربری: اندروید 13 خام با نرم افزارهای اختصاصی

طراحی

سونی در بحث طراحی Xperia 5 V دست به تغییراتی بنیادین نسبت به نسل قبل زده است. هر چند در قسمت مقابل شاهد تغییر خاصی نیستیم، اما در قسمت پشت این گوشی به کلی متحول شده است. بیشترین تحولات هم به ماژول دوربین آن برمیگردد، که حالا میزبان 2 سنسور دوربین اصلی به جای 3 سنسور در نسل قبل میباشد. در مجموع کلیات این گوشی در تمامی جهات به جز ماژول دوربین وام گرفته از نسل قبل است. نکته قابل توجه، وجود خطوط آنتن در تمامی فریم های گوشی (به جز فریم فوقانی) است.

در فریم فوقانی این محصول شاهد جک 3.5 میلی متری صدا و میکروفون اول هستیم. فریم سمت راست میزبان دکمه های کم و زیاد صدا، دکمه پاور ادغام شده با سنسور اثر انگشت (امضای سونی) و دکمه اختصاصی شاتر میباشد. فریم سمت چپ کویر است! در فریم تحتانی نیز شاهد پورت USB نوع C، میکروفون دوم و شیار اختصاصی سیمکارت/مموری کارت هستیم. دو ویژگی بزرگ این گوشی در بحث طراحی، دکمه شاتر اختصاصی دوربین و شیار سیمکارتی است که با دست باز میشود و نیاز به سوزن ندارد!

در قسمت مقابل این گوشی شاهد صفحه نمایشی تخت با حاشیه های نسبتاً منطقی در دو طرف هستیم، اما حاشیه های بالا و پایین به دلیل قرار گرفتن دوربین سلفی در حاشیه بالا، کمی زیاد به نظر میرسد. البته این نوع طراحی نیز به نوعی امضای سونی حساب میشود! در قسمت پشت گوشی شاهد ماژول دوربینی 2 گانه، برچسب NFC، لوگوی سونی در قسمت وسط و لوگوی اکسپریا در پایین هستیم. فریم این گوشی آلومینیومی است، بدنه پشت آن از شیشه است و 182 گرم وزن دارد. ابعاد دقیق این محصول نیز 8.6×68×154 میلی متر میباشد.

صفحه نمایش

یکی از نقاط مثبت این گوشی کامپکت، صفحه نمایش کوچک اما بسیار با کیفیت آن میباشد. سونی برای این گوشی از صفحه نمایشی 6.1 اینچی با پنل OLED بهره گرفته است، که قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 120 هرتز، نمایش تصاویر با تکنولوژی HDR10 و فناوری BT.2020 را با خود به همراه دارد. این صفحه نمایش از رزلوشن +FHD بهره برده و ضمن مجهز بودن به فناوری Motion Blur Reduction، از سرعت لمس 240 هرتز، پوشش 100 درصدی رنگ های DCI-P3، نمایش رنگ های غنی 10 بیتی، فناوری CineAlta (برای تولید محتوای حرفه ای) و تکنولوژی X1 برای موبایل استفاده میکند.

سخت افزار

همچون برادر بزرگتر، این پرچمدار کوچک نیز از چیپست قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2، آخرین دستاورد کوآلکام بهره میبرد. این چیپست 8 هسته ای بر اساس فناوری پیشرفته 4 نانومتری اختصاصی TSMC بنا شده است. این محصول با 8 گیگابایت حافظه رم نسل 5 (یا LPDDR5x) و 128 یا 256 گیگابایت حافظه UFS (احتمالاً UFS3.1) به دست کاربران میرسد. این گوشی از کارت حافظه خارجی (microSDXC) تا 1 ترابایت پشتیبانی میکند. از آنجایی که این گوشی 2 سیمکارته هیبریدی است، کاربر میتواند از 2 سیمکارت یا یک سیمکارت + یک مموری کارت (در اسلات سیمکارت دوم) بهره بگیرد.

دوربین

سونی تأکید ویژه ای بر روی دوربین اصلی این گوشی دارد. همانطور که در پرچمدار غول پیکر این خانواده (Xperia 1 V) نیز دیدیم، این محصول حرف های زیادی برای گفتن در بخش دوربین دارد. همانطور که اشاره شد حالا به جای 3 سنسور در نسل های قبل شاهد 2 سنسور هستیم، اما دو سنسوری که مردانه میجنگند! سنسور اصلی این گوشی 52 مگاپیکسلی با سایز 1/1.35 اینچی است. این سنسور به لنزی 24 میلی متری مجهز شده است و تصاویر خروجی آن در حالت عادی 12 مگاپیکسلی است.

به لطف رشد سایز سنسور و لنز روشن تر، حتی در زوم 2 برابری اپتیکال (در حالت 48 مگاپیکسلی مؤثر) نیز شما نوری بسیار بهتری نسبت به سنسور تله فوتوی Xperia 5 IV خواهید داشت، که از عجایب این گوشی است! این سنسور از گشادی دیافراگم f/1.9 بهره برده و ضمن خروجی تصاویری با پیکسل های 1.12 میکرونی، از فناوری Dual Pixel، تکنولوژی PDAF (فوکس اتوماتیک) و لرزشگیر اپتیکال (OIS) پشتیبانی میکند. همانطور که میتوانید حدس بزنید، لنز قرار گرفته بر روی این سنسور عریض (Wide) میباشد.

اما میرویم سراغ سنسور دوم، که 12 مگاپیکسلی بوده و از سایزی 1/2.5 اینچی بهره میبرد. این سنسور با لنز فوق عریض با فاصله کانونی 16 میلی متری همراه شده است. بر اساس اطلاعات جامع ارائه شده، این سنسور دقیقاً همان سنسوری است که بر روی گوشی Xperia 1 V به کار رفته است. در این سنسور شاهد گشادی دیافراگم f/2.2، فناوری Dual Pixel و تکنولوژی PDAF هستیم. در پایان نیز به سنسور سلفی میرسیم، که 12 مگاپیکسلی با سایز 1/2.9 اینچی است. این سنسور از گشادی دیافراگم f/2.0 بهره برده و تصاویری با پیکسل های 1.25 میکرونی تولید میکند.

سونی امسال نیز سراغ لنزهای اختصاصی Zeiss و پوشش حرفه ای *Zeiss T رفته است. از جمله ویژگی های دوربین اصلی این گوشی میتوان به شکار تصاویر HDR و سیستم دنبال کردن چشم اشاره کرد. در بحث فیلمبرداری نیز، هر دو دوربین اصلی و سلفی از لرزشگیر الکترونیکی 5 جهته اختصاصی سونی بهره میبرند، اما تنها دوربین اصلی به لرزشگیر اپتیکال (OIS) مجهز است. دوربین اصلی از فیلمبرداری 4K با نرخ های خارق العاده 24/25/30/60/120fps HDR و 1080p@30/60/120fps پشتیبانی میکند و دوربین سلفی از فیلمبرداری 4K@30fps و 1080p@30/60fps بهره میبرد.

باتری و سایر ویژگی ها

در این گوشی حرفه ای کامپکت شاهد باتری غول پیکر 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 30 واتی سیمی هستیم. بر اساس شعارهای تبلیغاتی، باتری این گوشی در عرض 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ میشود و از شارژ بیسیم و معکوس نیز بهره میبرد. عمر باتری خارق العاده این گوشی 130 ساعت خمین زده شده است! همچنین، در این محصول شاهد بهره گیری از فناوری های برتر PD3.0 و PPS در زمینه شارژ باتری هستیم.

از دیگر ویژگی های این محصول میتوان به وایفای 3 بانده 6E، بلوتوث 5.3، تراشه NFC، پورت شارژ USB نوع C نسل 3.2، قابلیت OTG، پورت تصویر (DisplayPort)، پشنیبانی بومی از دوربین های Sony Alpha، بلندگوی استریو با سیستم ویبره پویا و پشتیبانی از صدای غنی استودیویی Hi-Res (یا 24 بیتی)، پوشش صفحه نمایش Corning Gorilla Glass Victus 2 و فناوری مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با استاندارد IP68 (نیم ساعت تا عمق 1 و نیم متری) اشاره کرد. گفتنی است که این گوشی از درب کارخانه با آخرین ویرایش از اندروید 13 به دست کاربران میرسد.

رنگ ها و قیمت

این گوشی در 3 رنگ جذاب مشکی، آبی و نقره ای پلاتین به دست کاربران خواهد رسید. طبق عادت سونی، تاریخ دقیق و قیمت دقیقی از این گوشی در دست نیست، اما گفته میشود اواخر ماه سپتامبر با قیمت 999 یورو/849 پوند به دست کاربران خواهد رسید. هنوز مشخص نیست این قیمت مختص به کدام نسخه (8/128 یا 8/256) میباشد، اما میتوانیم انتظار این قیمت را برای نسخه پایه (با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی) داشته باشیم.

معرفی گوشی Xperia 10 V

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات مشخصات Xperia 10 V را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

  • چیپست: کوالکام Snapdragon 695 5G (بر پایه استاندارد 6 نانومتری TSMC)؛ چیپ گرافیکی Adreno 619
  • صفحه نمایش: 6.1 اینچی با پنل OLED، قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 60 هرتز، رزلوشن +FHD، نمایش تصاویر HDR، تکنولوژی Triluminos، سرعت لمس 120 هرتز، محافظ صفحه Corning Gorilla Glass Victus
  • دوربین اصلی: 48 مگاپیکسلی اصلی (با لنز عریض 26 میلی متری، گشادی دیافراگم f/1.8، سایز 1/2.0 اینچی، خروجی تصاویر 0.8 میکرونی و لرزشگیر اپتیکال-OIS)، 8 مگاپیکسلی تله فوتو (سایز 1/4.4 اینچی، پیکسل های 1.0 میکرونی و زوم 2 برابری اپتیکال) و 8 مگاپیکسلی (با لنز فوق عریض 16 میلی متری 120 درجه ای، گشادی دیافراگم f/2.2، سایز 1/4.0 اینچی و تصاویری با پیکسل های 1.12 میکرونی)
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی با لنز عریض 26 میلی متری، سایز 1/4.0 اینچی، گشادی دیافراگم f/2.0 و تصاویری با پیکسل های 1.12 میکرونی
  • فیلمبرداری: دوربین اصلی و سلفی 1080p@30fps
  • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 6 یا 8 گیگابایتی نسل 4 (یا LPDDR4x)/ حافظه داخلی 128 گیگابایتی (UFS2.1)
  • باتری/سرعت شارژ: 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع
  • سیستم عامل/رابط کاربری: اندروید 13 خام با نرم افزارهای اختصاصی

طراحی

تقریباً امضای سونی در بحث طراحی را اینجا نیز داریم، با این تفاوت که از یک گوشی میانرده انتظار چندانی نمیرود. گوشی Xperia 10 V به صفحه نمایشی نسبتاً بزرگ با حاشیه هایی در قسمت بالا و پایین مجهز شده است. ابعاد دقیق این محصول 8.3×68×155 میلی متر و وزن آن به صورت دقیق 159 گرم است! برخلاف سایر میانرده های بازار این گوشی به محافظ صفحه گوریلاگلس نسل 7 یا Victus مجهز شده است، اما فریم و بدنه یکپارچه دستگاه از جنس پلی کربنات میباشد.

در قسمت مقابل دستگاه دوربین سلفی و بلندگوی درگوشی در قسمت حاشیه بالا قرار گرفته اند. در فریم سمت راست شاهد بهره گیری از دکمه های کم و زیاد صدا و دکمه پاور ادغام شده با سنسور اثر انگشت هستیم. سمت چپ گوشی میهمان شیار سیمکارت/مموری کارت است. در قسمت فوقانی دستگاه شاهد میکروفون اول و جک 3.5 میلی متری صدا هستیم و در قسمت تحتانی نیز میکروفون دوم و پورت شارژ دیده میشود.

در قسمت پشت دستگاه شاهد ماژول دوربینی عمودی هستیم، که فلش LED در بالای آن قرار دارد. در راستای ماژول دوربین تگ NFC دیده میشود (برای ارتباط NFC) و دقیقاً در میان قسمت پشت لوگوی سونی حک شده است. همچون سایر گوشی های جدید سونی، لوگوی اکسپریا نیز در پایین ترین قسمت وسط از پشت دستگاه به خوبی قابل مشاهده است. در مجموع طراحی این دستگاه رضایت بخش است و عناصر با یکدیگر همخوانی دارند.

صفحه نمایش

این گوشی به صفحه نمایشی تخت با سایز 6.1 اینچی مجهز شده است. این صفحه نمایش قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ را دارد و از نمایش تصاویر HDR پشتیبانی میکند. پنل OLED با کیفیت این دستگاه از نرخ نوسازی استاندارد 60 هرتز و سرعت لمس 120 هرتز بهره میبرد. رزلوشن تصویر +FHD بوده و علاوه بر استاندارد تصویر 21:9، به مدد تکنولوژی Triluminos، نمایش رنگ های 10 بیتی و پوشش 97 درصدی رنگ های DCI-P3 را برای کاربر به ارمغان می آورد. سونی ادعا میکند صفحه نمایش این گوشی نسبت به نسل قبل (Xperia 10 IV) حدود 1.5 برابر روشن تر است.

سخت افزار

سونی سعی کرده است تعادل را در سخت افزار این گوشی حفظ کند. به همین دلیل در این محصول شاهد بهره گیری از چیپست خوش نام Qualcomm Snapdragon 695 هستیم، که با 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم نسل 4 یا LPDDR4x و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS2.1، مجموعه ای خوب را تشکیل میدهند. این گوشی از باندهای کاری نسل 5 بهره برده و به مدد شیار سیمکارت هیبریدی، از 2 سیمکارت همزمان یا 1 سیمکارت و 1 مموری کارت (تا حجم 1 ترابایت از نوع microSDXC) پشتیبانی میکند.

دوربین

همچون برادر خونی، این گوشی نیز در بخش دوربین یکی از بهترین های بازار میباشد. در واقع میتوانیم ادعا کنیم که این گوشی یکی از بهترین دوربین ها را در بین تمامی میانرده های هم قد خود دارد! در این گوشی نیز شاهد بهره گیری از سیستم دوربینی 3 گانه هستیم. سنسور اصلی این گوشی 48 مگاپیکسلی از نوع Exmor RS بوده، که نسبت به دوربین اصلی نسل قبل 1.6 برابر بزرگتر میباشد.

این سنسور سایزی برابر با 1/2.0 اینچ دارد و به لطف بهره گیری از لرزشگیر اپتیکال (OIS) در تصویربرداری و لرزشگیر الکتریکی (EIS) در فیلمبرداری، گشادی دیافراگم f/1.8، زاویه دید 80 درجه ای و لنز 26 میلی متری عریض را برای کاربران به ارمغان می آورد. سنسور دوم در این گوشی 8 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو میباشد، که زوم 10 برابری هیبریدی، گشادی دیافراگم f/2.4 و سایزی 1/4.4 اینچی را دارد.

سنسور سوم نیز 8 مگاپیکسلی میباشد، اما به لنز فوق عریض 120 درجه ای با گشادی دیافراگم f/2.2 مجهز شده است. سلفی این گوشی نیز 8 مگاپیکسلی بوده و علاوه بر سایز 1/4.0 اینچی، از گشادی دیافراگم f/2.0 استفاده و با ارائه عکس هایی با پیکسل های 1.12 میکرونی، از لنز زاویه عریض 78 درجه ای بهره میبرد.

باتری و سایر ویژگی ها

باتری در نظر گرفته شده برای Xperia 10 V نیز 5,000 میلی آمپر/ساعتی است، اما سرعت شارژ آن مشخص نگردیده! فقط میدانیم که باتری این گوشی از فناوری های PD و QC بهره میبرد. از جمله دیگر امکانات این گوشی میتوان به گواهینامه استاندارد IP65 (مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار) و استاندارد IP68 (مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه)، بلندگوی استریو با پشتیبانی از صدای غنی Hi-Res، وایفای 5، بلوتوث 5.1، درگاه شارژ USB نوع C نسل 2.0، قابلیت OTG و سنسور اثر انگشت در بدنه دستگاه اشاره کرد. این گوشی نیز از درب کارخانه با اندروید 13 نزدیک به خام به دست کاربران خواهد رسید.

رنگ ها و قیمت

این محصول در رنگ های جذابی چون مشکی، سفید، سبز روشن و یاسی عرضه میشود. همانطور که گفته شد، این محصول در 2 نسخه با حافظه های رم 6 و 8 گیگابایتی در کنار حافظه 128 گیگابایتی عرضه خواهد شد، اما قیمت دقیقی از آن در دست نیست! گفته میشود در کشورهای اروپایی این محصول با قیمت 449 یورو و در آمریکا با قیمت 493 دلار به فروش خواهد رسید، اما هنوز مشخص نیست این قیمت متعلق به کدام نسخه میباشد! علی ایحال کاربرانی که این محصول را پیش خرید کنند یک هدفون WH-CH520 رایگان دریافت خواهند کرد.

زمان عرضه در بازارهای جهانی

متأسفانه هنوز زمان عرضه دقیق گوشی اکسپریا 1 مارک 5 و اکسپریا 10 مارک 5 مشخص نیست. سونی میگوید عرضه پرچمدار Xperia 1 V احتمالاً از اواخر ژوئن (اوایل تیر) آغاز خواهد شد و پیش فروش میانرده Xperia 10 V از ابتدای ژوئن (اواسط خرداد) شروع میشود. در باب زمان عرضه دقیق میانرده سونی خبری در دست نیست، اما ممکن است حوالی تیر ماه به صورت رسمی منتشر شود. عرضه گوشی Xperia 5 V اما اواخر سپتامبر عرضه خواهد شد.

زمان عرضه و قیمت در ایران

متأسفانه از آنجایی که دیگر کمپانی سونی در ایران نماینده ای ندارد و فروش محصولات این کمپانی در کشورهای خاورمیانه متوقف شده است، ورود رسمی این گوشی ها به خاک ایران تقریباً غیرممکن است؛ اما قطعاً به صورت غیر رسمی این محصولات به کشور وارد خواهند شد. ممکن است 1 تا 3 ماه پس از عرضه این محصولات در بازارهای جهانی (حوالی مهر ماه)، بتوانید برای خرید Xperia 1 V و خرید Xperia 10 V اقدام کنید.

قیمت Xperia 1 V به صورت حدودی بدون رجیستر 65 میلیون تومان و قیمت Xperia 10 V به صورت حدودی بدون رجیستر 25 میلیون تومان تخمین زده میشود. اما در باب خرید Xperia 5 V و قیمت Xperia 5 V نیز باید بگوییم که ممکن است تا اواخر پاییز امسال این گوشی هوشمند دوست داشتنی به صورت غیر رسمی بدون رجیستر با قیمت 45 میلیون تومان وارد کشور شود. قطعاً ورود این گوشی نیز سفارشی خواهد بود.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

3.7 3 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا