سایر برندهاکوآلکام

کوالکام از Snapdragon 4 Gen 2، قدرتمندترین چیپست دنیا برای گوشی‌های اقتصادی پرده برداشت!

همانطور که میدانید، با توجه به گران شدن سخت افزار، گوشی های اقتصادی بسیار به چشم آمده اند. به همین دلیل کمپانی های بزرگی چون سامسونگ و شیائومی در صدد گرفتن این بازار پر سود هستند. از قدیم چیپست های کوالکام از محبوبیت بالایی برخوردار بود و اکنون نیز چنین است.

حال غول نیمه هادی آمریکایی پرده از Snapdragon 4 Gen 2 برداشته است، که به جرأت قدرتمندترین چیپست دنیا برای گوشی های اقتصادی است! اگر دوست دارید بیشتر درباره این چیپست که به زودی در محصولات شیاومی به کار میرود بدانید، با شیائومی پارس در این مقاله همراه باشید…

نسل گذشته

شهریور سال گذشته کوالکام برای اولین بار از سری چیپست های سری 4 و 6 خود با شیوه نامگذاری جدید پرده برداری کرد. در مراسمی جمع و جور، چیپست های اسنپدراگون 4 نسل 1 و اسنپدراگون 6 نسل 1 به جهانیان معرفی شدند و شاهد بهره گیری از Snapdragon 4 Gen 1 در برخی از محصولات شیاومی نیز بودیم. چیپست مورد بحث بر پایه فناوری ساخت 6 نانومتری TSMC بنا شده بود و از 8 هسته با نهایت فرکانس 2.0 گیگاهرتز (2 هسته با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز)، باندهای کاری نسل 5، صفحات نمایشی نهایتاً با رزلوشن +FHD و نرخ نوسازی 120 هرتز، وایفای 5 و سنسورهای 108 مگاپیکسلی بهره میبرد.

فناوری ساخت و آرایش خوشه‌ها

چیپست Snapdragon 4 Gen 2 (با شماره مدل SM4450) از فناوری ساخت پیشرفته 4 نانومتری پیشرفته TSMC بهره میبرد. این چیپست از 8 هسته پردازشی در 2 خوشه استفاده میکند. در این چیپست شاهد 2 هسته پر قدرت و بزرگ Cortex-A78 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته دوست دار انرژی Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز هستیم. هنوز درباره چیپ گرافیکی این چیپست سخنی به میان نیامده است.

ویژگی‌های منحصر به فرد

این چیپست در واقع اولین چیپست اقتصادی دنیاست که از حافظه های داخلی پر سرعت UFS3.1 و حافظه های رم پر سرعت نسل 5 (یا LPDDR5x با حدأکثر فرکانس 3.200 مگاهرتز) پشتیبانی میکند. در این محصول شاهد بهره گیری از مودم ارتقا یافته X61 هستیم، که حالا همچون پرچمداران کوالکام از 16 باند کاری نسل 5 پشتیبانی به عمل آورده و سرعت دانلود 2.5 گیگابیت/ثانیه ای و سرعت آپلود 900 مگابایت/ثانیه ای را برای کاربران به ارمغان می آورد.

سایر ویژگی‌ها

این چیپست هنوز از صفحات نمایشی نهایتاً با رزلوشن +FHD با نرخ نوسازی 120 هرتز، دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی (یا 2 سنسور 32 مگاپیکسلی با سرعت شاتر نزدیک به صفر)، درگاه شارژ USB نوع C نسل 3.2 و بلوتوث 5.1 پشتیبانی میکند. اما برای بهبود فیلمبرداری در محیط های کم نور، کوالکام در این چیپست از الگوریتم پیچیده ای بهره گرفته است که باعث میشود نویز کمتری را شاهد باشیم. همچنین، این چیپست هم اکنون از سیستم لرزشگیر الکتریکی (EIS)، فیلمبرداری 1080p تا 60 فریم بر ثانیه و فیلمبرداری آهسته 720p با نهایتاً نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی به عمل می آورد. برای تجربه صوتی بهتر نیز، این محصول از بلوتوث 5.1 با فناوری aptX بهره میبرد.

پیشرفت ها نسبت به نسل قبل

در نسل جدید چیپست اقتصادی کواکام شاهد پیشرفت های زیادی بودیم. از فناوری ساخت شروع میکنیم، که در نسل قبل 6 نانومتری بود و اکنون به 4 نانومتری رسیده است. در نسل جدید شاهد پرسرعت تر شدن هسته های Cortex-A78 و Cortex-A55 هستیم و حالا همچون پرچمداران، این چیپست از حافظه های داخلی نسل 3 و حافظه های رم نسل 5 ارتقا یافته پشتیبانی به عمل می آورد. اما بزرگترین پیشرفت در مودم اتفاق افتاده است، که از X51 در نسل قبل به X61 ارتقا یافته است و هم اکنون از تمام باندهای کاری نسل 5 پشتیبانی به عمل می آورد.

اولین گوشی‌ها با این چیپست

پیش بینی میشود که کمپانی های شیاومی و ویوو اولین گوشی ها را با این چیپست روانه بازار کنند. پیش بینی ما این است که احتمالاً همچون نسل قبل، نسخه استاندارد سری گوشی های ردمی نوت 13 (با نام Redmi Note 13 5G) از این چیپست بهره ببرد. استفاده از این چیپست فعلاً در سایر محصولات تقریباً بعید به نظر میرسد، اما قطعاً در آینده ای نزدیک شاهد ورود آن به گوشی های اقتصادی شیاومی خواهیم بود.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا