آموزش های اختصاصیترفندها

9 روش برای جلوگیری از سرقت اطلاعات موبایل و لپ تاپ شما!

امنیت بزرگ ترین دغدغه در دنیای امروزی است و با وجود اینترنت و فضای مجازی امنیت اطلاعات خصوصی، این روزها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. منظور ما از جلوگیری از سرقت اطلاعات در این مقاله، پیشگیری از نشت و انتشار ناخواسته هر گونه مشخصات هویتی، تصویر، ویدیو، شماره تماس و … ، شامل هر چیزی که نمی خواهید عموم به آن دسترسی داشته باشند، می باشد!

اطلاعات می توانند با یک لحظه غفلت، از گوشی هوشمند یا لپ تاپ شما دزدیده شوند. اما نکاتی وجود دارند که با دانستن آن ها دست سارقین را از اطلاعات خود دور خواهید کرد. در ادامه به 13 نکته امنیتی اشاره خواهد شد که ممکن است بصورت روزمره با آن روبرو شوید ولی ندانید که آن ها برای شما تهدید امنیتی محسوب می شوند. پیشنهاد می شود با شیائومی پارس تا انتهای مقاله همراه باشید.

شما کاربران گرامی می توانید به جای مطالعه مقاله، پادکست این مقاله از بخش زیر بشنوید :

جلوگیری از سرقت اطلاعات با عدم استفاده از سخت‌افزار و وسایل جانبی نامطمئن

یکی از اصلی ترین راه های سرقت اطلاعات ویروس ها هستند. سارقان می توانند از طریق سخت افزارهایی مانند فلش مموری (USB)، انواع ویروس را به گوشی موبایل یا لپ تاپ شما منتقل کنند و دسترسی کاملی به اطلاعات شخصی شما داشته باشند.

برای جلوگیری از سرقت اطلاعات پیشنهاد می شود به طور کلی از اتصال سخت افزارهای نامطمئن به گوشی هوشمند و لپ تاپ، خودداری کنید و در صورت نیاز ابتدا توسط نرم افزارهای ویروس یاب و ویروس کش (آنتی ویروس) آن ها را بررسی کنید. در صورتی که فلش مموری (USB) جدید خریداری کرده اید، حتما قبل از اولین استفاده آن را بصورت کامل فرمت کنید.

جلوگیری از سرقت اطلاعات با عدم استفاده از سخت‌افزار و وسایل جانبی نامطمئن
جلوگیری از سرقت اطلاعات با عدم استفاده از سخت‌افزار و وسایل جانبی نامطمئن

دانلود و نصب نرم افزارها از فروشگاه های قابل اعتماد

یکی دیگر از راه های انتقال ویروس و باز شدن مسیر سرقت اطلاعات از گوشی هوشمند یا لپ تاپ شما، نصب نرم افزار از وبسایت ها و فروشگاه های نامعتبر است. هیچ چیز به این اندازه نمی تواند به سارقان برای سرقت اطلاعات شما کمک کند. همچنین از دانلود و نصب نرم افزارهایی که سازنده و منتشر کننده مشخصی ندارند بپرهیزید.

سعی کنید نرم افزارهای مورد نیاز خود را بصورت مستقیم از فروشگاه های معتبر دانلود و نصب کنید. از معتبر ترین فروشگاه های نرم افزار می توان به اپ استور (اپل)، پلی استور (اندروید) و مایکروسافت استور (ویندوز) می باشند. نرم افزارهای موجود در استورهای معتبر، مانند استورهای ذکر شده، پیش از انتشار از نظر ویروسی و زیان بار نبودن مورد بررسی قرار می گیرند.

در صورتی که نرم افزار مدنظر شما در این فروشگاه ها قرار نداشت از وبسایت های مطمئن و معتبر برای دانلود و نصب آن اقدام کنید.

جلوگیری از سرقت اطلاعات با دانلود و نصب نرم افزارها از فروشگاه های قابل اعتماد
جلوگیری از سرقت اطلاعات با دانلود و نصب نرم افزارها از فروشگاه های قابل اعتماد

دسترسی های نرم افزارها را محدود کنید

اگر دقت کرده باشید، اولین اتفاقی که پس از نصب نرم افزارهای جدید روی گوشی شما رخ می دهد، نمایش اعلان هایی مبنی بر اجازه دادن به نرم افزارها برای دسترسی به لوکیشن، گالری، دوربین، میکروفون و … می باشد. قطع دسترسی های مهم نرم افزارها، مانند میکروفون، دوربین، گالری و مخاطبین می تواند قدم رو به جلویی در زمینه حفظ اطلاعات باشد. برای نرم افزارهایی که مستقیما باید به دوربین، میکروفون، لوکیشن و … دسترسی داشته باشند، دسترسی آن ها فقط به زمان استفاده از برنامه (While Using App) محدود کنید.

جلوگیری از سرقت اطلاعات با داشتن رمز عبور قوی

اصلی ترین چیزی که باعث می شود تا سارقان نتوانند به صورت مستقیم به اطلاعات شما در حساب های کاربری تان دسترسی داشته باشند، وجود رمزعبور برای اکانت ها و حتی سخت افزارهاست. بدیهی است هر چقدر رمزعبور پیچیده تر و امن تر باشد، سارق باید تلاش بیشتری برای رمزگشایی آن بکند، این پیچیدگی می تواند به حدی برسد که عملا امکان رمزگشایی وجود نداشته باشد.

ساخت یک رمزعبور قوی طی چند مرحله اتفاق می افتد که پیش تر طی مقاله ای کامل و جامع در شیائومی پارس به آن پرداخته ایم:

جلوگیری از سرقت اطلاعات با داشتن رمز عبور قوی
جلوگیری از سرقت اطلاعات با داشتن رمز عبور قوی

عدم‌ استفاده از یک رمزعبور ثابت برای چند حساب‌ کاربری

حالا که ساخت یک رمزعبور قدرتمند و غیرقابل رمزگشایی را یاد گرفته اید، قدم بعدی در افزایش امنیت حساب های کاربری تان، عدم استفاده از یک رمزعبور ثابت برای تمامی اکانت ها و سخت افزارهایتان است. مشترک بودن رمزعبور بین حساب های کاربری مختلف باعث می شود تا در صورت لو رفتن یک رمزعبور، سارق بتواند به تمامی حساب های کاربری شما دسترسی پیدا کند!

اما مشکلی که اکثرا در این زمینه داریم، فراموشی رمزعبورهای مختلف است، آن هم اگر تمامی رمزعبورهایمان پیچیده و تلفیقی از حروف، اعداد و کاراکترها باشند. برای رفع این مشکل شما می توانید انواع نرم افزارهای مدیریت رمزعبور را که قبلا در شیائومی پارس به شما عزیزان معرفی کرده بودیم استفاده کنید.

احراز هویت چندعاملی (تایید دو مرحله ای)

احراز هویت چندعاملی (MFA) که در اصل احراز هویت 2 مرحله‌ای (TFA) رایج‌ ترین آن است؛ ابزاری است که به کاربران اینترنت سطح بالاتری از امنیت را ارائه می‌دهد. در احراز هویت 2 مرحله ای که آن را به نام تایید دو مرحله ای هم می شناسیم، کاربر نیاز دارد تا پس از ارائه رمز عبور، هویت خود را به روش دیگری، مانند ارسال کد تایید به ایمیل، ارسال لینک به ایمیل، کدهای بکاپ و … تایید کند. احراز هویت چند عاملی یا همان  تایید دو مرحله ای یکی از راه های ساده و مهم جلوگیری از سرقت اطلاعات محسوب می شود.

این روش باعث می شود تا حتی در صورت لو رفتن رمزعبور، سارقان نتوانند مرحله احراز هویت را پشت سر بگذارند و در واقع امنیت حساب کاربری شما چند برابر خواهد شد.

جلوگیری از سرقت اطلاعات با احراز هویت چندعاملی (تایید دو مرحله ای)
جلوگیری از سرقت اطلاعات با احراز هویت چندعاملی (تایید دو مرحله ای)

همیشه سیستم عامل و نرم افزارهای خود را بروز نگه دارید

عامل دیگر نشت اطلاعات، می تواند حفره های امنیتی موجود در سیستم عامل گوشی یا لپ تاپ، یا حفره های امنیتی موجود در نرم افزارهای مورد استفاده شما باشد. شرکت های توسعه دهنده سیستم عامل و نرم افزار همواره تلاش می کنند تا با ارائه بروزرسانی های مستمر و پیوسته حفره های امنیتی خود را از بین ببرند و امنیت اطلاعات شما را تقویت کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای جلوگیری از سرقت اطلاعات همیشه سیستم عامل و نرم افزارهای مورد استفاده تان را بروز کنید.

همیشه سیستم عامل و نرم افزارهای خود را بروز نگه دارید
همیشه سیستم عامل و نرم افزارهای خود را بروز نگه دارید

جلوگیری از سرقت اطلاعات با محدود کردن حضور در شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی این روزها نقش پررنگی در زندگی ما دارند، اما نکته ای که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید این است که امکان سواستفاده از هر محتوایی که شما در فضای مجازی منتشر می کنید، وجود دارد! بسیاری از اطلاعات شخصی، مانند آدرس محل سکونت، شماره تلفن، محل کار، تصاویر خصوصی و … کاربران از همین طریق به دست سارقان رسیده و مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند. به همین دلیل توصیه می شود از انتشار مشخصات و اطلاعات شخصی در فضای مجازی بپرهیزید.

حساب‌های کاربری استفاده نشده را حذف کنید

اگر از کاربران قدیمی محیط اینترنت و فضای مجازی باشید، قطعا حساب های کاربری ای را به نام خود دارید که از آن ها استفاده نمی کنید. حساب های کاربری شما می تواند شامل اطلاعات مهمی از شما، مانند شماره تماس، آدرس، تصاویر و … باشد، بهتر است اگر حساب کاربری ای در محیط اینترنت دارید که دیگر از آن استفاده نمی کنید، جلوگیری از سرقت اطلاعات تان هر چه سریع تر نسبت به حذف آن اقدام کنید.

مشاهده بیشتر
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا