اپلمقالات اپلمقالات اختصاصی

تمام آنچه درباره خانواده آیفون 15 می دانیم؛ تاریخ معرفی، مشخصات و قیمت!

به گزارش PhoneArena اپل در حال آماده سازی برای معرفی خانواده آیفون 15 در کمتر از 2 هفته دیگر، در تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور) است. به لطف خبرهای بسیار منتشر شده از این گوشی ها، در ادامه این مطلب به بررسی کامل مشخصات، تغییرات، اعضای این خانواده و قیمت این محصولات خواهیم پرداخت. به جرات خانواده آیفون 15 بزرگ ترین جهش در طول تاریخ آیفون ها را تجربه خواهد کرد. اگر شما هم مشتاقید تا قبل از رونمایی، اطلاعات کاملی از این گوشی ها داشته باشید، در ادامه با شیائومی پارس همراه باشید.

خانواده آیفون 15 در یک نگاه

انتظار می رود اپل برای خانواده 2023 آیفون هایش مانند سال گذشته 4 عضو با همان نام های قبلی در نظر گرفته باشد. بنابراین باید منتظر معرفی آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس باشیم.

تفاوت اصلی اعضا مانند سال گذشته است. اقتصادی ترین (!) عضو خانواده بدون پیشوند و پسوند با نام آیفون 15 میزبان صفحه نمایش 6.1 اینچی و دوربین دوگانه خواهد بود. عضو دوم خانواده درواقع همان نسخه استاندارد با صفحه نمایش و باتری بزرگ تر است که با نام آیفون 15 پلاس شناخته خواهد شد. این گوشی از صفحه نمایش 6.7 اینچ و باتری بزرگ تر نسبت به نسخه استاندارد بهره مند خواهد شد.

دو عضو دیگر باقی می ماند که هر دو پسوند “پرو” را یدک می کشند که از تراشه A17 Bionic قدرت خواهند گرفت. آیفون 15 پرو سومین عضو خانواده با صفحه نمایش 6.1 اینچی اما دوربین سه گانه و مشخصات سخت افزاری قوی تر نسبت به دو عضو قبلی است. پرچمدار اصلی این خانواده نیز آخرین عضو آن است. آیفون 15 پرو مکس از صفحه نمایش 6.7 اینچی بهره خواهد برد. برای اولین بار در آیفون قرار است شاهد سنسور پریسکوپی با زوم 5X یا 6X در آیفون 15 پرو مکس خواهیم بود. همچنین انتظار می رود حافظه رم در تمامی مدل ها افزایش پیدا کند.

نگاهی به 10 پیشرفت اصلی آیفون 15 نسبت به سال های گذشته

  1. هر 4 مدل iPhone 15 از درگاه شارژ Type-C به جای درگاه لایتنینگ بهره خواهند برد.
  2. هر 4 مدل iPhone 15 از جزیره پویا (Dynamic Island) در صفحه نمایش خود بهره می برند.
  3. آیفون 15 و آیفون 15 پلاس به تراشه A16 Bionic مجهر خواهند شد.
  4. آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس به تراشه A17 Bionic، جدیدترین تراشه اپل، مجهز می شوند.
  5. در جهت کاهش وزن، در آیفون های نسخه پرو از تیتانیوم به جای استیل ضد زنگ استفاده خواهد شد.
  6. احتمال جایگزین شدن یک دکمه قابل برنامه ریزی به جای دکمه مکانیکی میوت.
  7. انتظار می رود حجم باتری در هر 4 مدل آیفون 15 افزایش پیدا کند.
  8. در iPhone 15 Pro Max شاهد سنسور پریسکوپی جدید با قدرت زوم بیشتر خواهیم بود.
  9. سنسور اصلی نسخه استاندارد و پلاس به 48 مگاپیکسل ارتقا پیدا خواهد شد.
  10. احتمالا نسخه های پرو به شارژ سریع 35 وات مجهز خواهند شد.

تا اینجا بصورت کلی تغییرات و قابلیت های جدید آیفون های 2023 را بررسی کردیم، در ادامه به بررسی جزئی تر و دقیق تر تغییرات هر مدل نسبت به سال گذشته می پردازیم.

تاریخ معرفی آیفون 15

اپل طی یک بیانیه رسمی با ارسال دعوت نامه به خبرنگاران بصورت رسمی تاریخ معرفی آیفون های 15 را 21ام شهریور ماه (12 سپتامبر) اعلام کرد.

قیمت آیفون 15

در حالی که کمپانی هایی مانند شیائومی در تلاش برای کاهش قیمت نهایی محصولات خود هستند، بر اساس شایعات انتظار می رود اپل قیمت گوشی های iPhone 15 را نسبت به سال گذشته در تمامی مدل ها افزایش دهد. با توجه به تغییر متریال فریم از استیل ضد زنگ به تیتانیوم در نسخه پرو، حافطه رم بیشتر، پردازنده گران قیمت تر و سنسورهای دوربین گران تر در سایر مدل ها، می توان این افزایش قیمت را توجیح کرد.

در چند سال گذشته اپل نسخه پرو گوشی خود را با قیمت 999 دلار و نسخه پرومکس را با قیمت پایه 1099 دلار در خاک آمریکا میفروخت. در صورتی که شایعه افزایش قیمت گوشی های آیفون 15 حقیقت داشته باشد، می توان انتظار افزایش قیمت 100 دلار در مدل های پرو را داشته باشیم.

شایعات دیگری درباره افزایش قیمت نسخه استاندارد و نسخه پلاس نیز به گوش رسیده است که به دلیل عدم وجود دلایل منطقی فعلا از اظهارنظر درباره آن ها خودداری می کنیم.

البته لازم به ذکر است این مقایسه قیمت درباره بازار امریکا بود. در سال گذشته اپل قیمت گوشی های خود را برای بازار آمریکا ثابت نگه داشت، در حالی که در بازار اروپا و انگلیس شاهد افزایش قیمت آیفون های 14 بودیم. هنوز مشخص نیست که این افزایش قیمت جهانی خواهد بود یا فقط در بازارهای خاصی شاهد آن خواهیم بود.

قیمت مورد انتظار برای آیفون 15 :

  • قیمت پایه از 800 دلار، در صورت افزایش قیمت از 850 دلار

قیمت مورد انتظار برای آیفون 15 پلاس :

  • قیمت پایه از 900 دلار، در صورت افزایش قیمت از 950 دلار

قیمت مورد انتظار برای آیفون 15 پرو :

  • 1099 دلار برای نسخه 256 گیگابایت
  • 1299 دلار برای نسخه 512 گیگابایت
  • 1499 دلار برای نسخه 1 ترابایت

قیمت مورد انتظار برای آیفون 15 پرو مکس :

  • 1199 دلار برای نسخه 256 گیگابایت
  • 1399 دلار برای نسخه 512 گیگابایت
  • 1599 دلار برای نسخه 1 ترابایت

بر اساس خبرهای منتشر شده اپل انتظار زیادی برای فروش iPhone 15 پرو دارد، چرا که گفته می شود مقدار سفارش صفحه نمایش برای این گوشی به نسبت سال گذشته (صفحه نمایش آیفون 14 پرو) افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل انتظار می رود پرفروش ترین عضو آیفون های 2023 نسخه پرو آن باشد.

نام گذاری احتمالی اعضای خانواده آیفون 15

پس از آیفون های 6s و 6s Plus دیگر شاهد پسوند S در گوشی های این برند نبوده ایم. بنابراین ابن سناریو را می توان نادیده گرفت. بیشترین انتظاری که از نام گذاری اعضای این خانواده داریم، همانند سال گذشته است. البته شایعاتی مبنی بر تغییر پسوند Pro Max به Ultra منتشر شده بود که پس از مدت کوتاهی تکذیب شد.

شایعه دیگری که هنوز احتمال وقوع آن زیاد است، احتمال حضور عضو پنجم در خانواده آیفون 15 را می دهد. یعنی علاوه بر مدل استاندارد، پلاس، پرو و پرومکس، ممکن است شاهد عضوی با پسوند الترا، با تغییرات چشمگیر و امکانات بیشتر باشد. البته یکی از درزدهندگان دنیای تکنولوژی ادعا می کند این اتفاق سال آینده، 2024، در خانواده آیفون 16 خواهد افتاد و نام گذاری امسال، همانند سال گذشته باقی خواهد ماند.

امکانات و مشخصات دوربین آیفون 15

تمامی شایعات تا امروز تایید کرده اند که آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از ماژول دوربین دوگانه و نسخه پرو و پرومکس از ماژول دوربین 3گانه بهره خواهند برد، در نتیجه تعداد سنسور دوربین بدون تغییر نسبت به سال گذشته باقی خواهد ماند. اما انتظار می رود شاهد تغییراتی در مگاپیکسل دوربین در نسخه استاندارد و پلاس، و تغییر در سنسور پریسکوپی نسخه پرومکس باشیم. امسال شاهد سنسور پریسکوپی با زوم 5 یا 6 برابر ،به جای سنسور با زوم 3 برابر، در نسخه پرومکس خواهیم بود.

آیفون 15
آیفون 15

حافظه ذخیره سازی آیفون 15

سال گذشته تمامی مدل های آیفون 14 در نسخه پایه مجهز به 128 گیگابایت حافظه داخلی بودند. اما امسال شاهد تغییر در این بخش هستیم. نسخه استاندارد و نسخه پلاس همچنان با حافظه 128 گیگابایت در نسخه پایه عرضه می شوند، اما این حافظه در نسخه پرو و پرومکس حذف شده و شاهد حافظه 256 گیگابایت در نسخه پایه مدل های پرو هستیم.

ارتقا حافظه پایه در نسخه های پرو و پرومکس می تواند یکی از دلایل افزایش قیمت این گوشی ها باشد!

حافظه داخلی آیفون 15 و آیفون 15 پلاس :

  • 128GB
  • 256BG
  • 512GB

حافظه داخلی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس :

  • 256GB
  • 512GB
  • 1TB

مشخصات ظاهری آیفون 15

اولین تغییر اصلی در ظاهر آیفون های 15 تغییر جنس فریم از استیل ضد زنگ به تیتانیوم در نسخه های پرو است. بر اساس رندرهای منتشر شده آیفون 15 پرو میزبان ماژول دوربین بزرگ تری نسبت به آیفون 14 پرو خواهد بود، این مسئله در حالی است که ماژول دوربین آیفون 14 پرو به خودی خود بزرگ است!

یکی دیگر از تغییرات ظاهری جایگزین شدن پورت USB-C به جای پورت لایتنینگ است. اپل در سال های گذشته در مقابل این تغییر مقاومت بسیار زیادی از خود نشان داده بود اما حالا دیده می شود قوانین اتحادیه اروپا سفت و سخت تر از مقاومت های اپل بود.

با این که iPhone 15 اولین گوشی موبایل از کمپانی اپل است که از درگاه شارژ Type-C استفاده می کند، اما اولین دستگاه این کمپانی نیست! پیش تر از این شاهد استفاده از این درگاه در آیپدها از سال 2018 و در مک بوک ها از سال 2015 بوده ایم.

اما اپل عادت ندارد مانند سایر کمپانی ها، ساده عمل کند و همیشه داستانی به همراه دارد. بر اساس شایعات انتظار می رود در نسخه پرو شاهد USB 3.2 (ماکزیمم سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه) یا Thunderbolt 3 (ماکزیمم سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه)، باشیم. اما هنوز مشخص نیست که در نسخه های استاندارد و پلاس آیفون 15 نیز شاهد این درگاه ها خواهیم بود، یا بجای آن از درگاه USB 2.0 (ماکزیمم سرعت 480 مگابیت بر ثانیه، همانند درگاه لایتنینگ) قرار خواهد گرفت.

چیزی که هنوز مشخص نیست، این است که آیا کابل تایپ سی در داخل جعبه گوشی ها قرار خواهد داشت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت انتظار می رود در بدترین حالت شاهد کابل تایپ سی با پشتیبانی از سرعت USB 2.0 در جعبه این گوشی ها خواهیم بود. این مسئله به این معنی است که اگر بخواهید iPhone 15 خود را با نهایت سرعت شارژ کنید، می بایست کابل شارژ مناسب را بصورت جداگانه تهیه کنید! برای مثال کابل اختصاصی اپل مناسب برای درگاه Thunderbolt 3 در دو نسخه 80 و 180 سانتی متری با قیمت های 39 و 129 دلار برای خرید در دسترس است.

شایعات دیگری وجود دارد که تنها با استفاده از کابل های با استاندارد MFi می توانند از نهایت سرعت درگاه تایپ سی آیفون های 15 استفاده کنید و در صورت استفاده از سایر کابل های متفرقه، از راندمان شارژ و سرعت انتقال اطلاعات کاسته خواهد شد. همچنین مشخص نیست که با استفاده از کابل های تایپ سی امکان اتصال حافظه خارجی به آیفون بصورت مستقیم وجود خواهد داشت یا برای اتصال حافظه های خارجی نیازمند لوازم جانبی تایید شده و مشخص شده توسط اپل خواهیم بود.

در بخش طراحی ظاهری شاهد تغییر زیادی نیستیم. همان فریم مسطح و تخت که مورد استقبال قرار گرفته بود در این مدل هم تکرار شده ولی در حاشیه های صفحه نمایش شاهد خمیدگی هایی همانند اپل واچ هستیم. برخی از شایعات خبر از صفحه نمایش 6.2 اینچی (به جای 6.1 اینچی) در نسخه های کوچک تر آیفون 15 می دهند.

نکته دیگری که تغییر مثبت برای نسخه های پرو آیفون 15 محسوب می شود، بخش وزن است. به دلیل استفاده اپل از متریال تیتنانیوم به جای استیل ضد زنگ در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، شاهد کاهش وزن حدود 7 الی 8 درصدی نسبت به نسل قبل هستیم. همچنین استفاده از متریال تیتانیوم سبب افزایش مقاومت دستگاه در برابر خط و خش خواهد شد که به خودی خود نکته ای مثبت محسوب می شود.

صفحه نمایش آیفون 15

به نظر می رسد اپل در بخش صفحه نمایش به استاندارد مدنظر خود رسیده و میلی به تغییر ابعاد آن ندارد. در نسخه های کوچک شاهد همان صفحه نمایش 6.1 اینچی و در نسخه های بزرگ تر شاهد همان صفحه نمایش 6.7 اینچی نسبت به سال گذشته هستیم. البته بر اساس برخی شایعات، ممکن است نسخه های کوچک تر به صفحه نمایش 6.2 اینچی مجهز شوند.

به نظر می رسد اپل قصد دارد نرخ تازه سازی صفحه 120 هرتزی را همچنان مختص به نسخه پرو و پرومکس نگه دارد، اما امسال شاهد استفاده اپل از صفحه نمایش OLED در تمامی اعضای خانواده هستیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا