شیائومیمی

اختصاصی: همه آنچه از سری گوشی های شیائومی 13 و شیائومی 13T میدانیم.

محصولات پرچمدار شیائومی همیشه از جذابیت خاصی برخوردار هستند. هر سال حدأقل 1 سری از پرچمداران شیائومی را داریم و ممکن است گاهی با معرفی 2 سری نیز مواجه باشیم. نمونه این موضوع را میتوان در معرفی سری گوشی های Xiaomi 12S دید، که چند ماه پس از معرفی سری گوشی های 12 اتفاق افتاد. البته در سری مذکور این موضوع دلیل بسیار مهمی داشت که شاید کمتر رخ دهد. به دلیل مشکلاتی که چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 به بار آورده بود، بسیاری از کمپانی ها مجبور به معرفی نسخه ای بهینه از پرچمداران اصلی خود شدند.

اکنون سری گوشی های شیائومی 13 (شامل شیائومی 13، شیائومی 13 پرو و شیائومی 13 الترا) برای بازار کشور چین معرفی شده اند و همانطور که میدانید، علاوه بر گوشی های Xiaomi 13 و Xiaomi 13 Pro، محصولی با نام Xiaomi 13 Lite برای بازاراهای جهانی معرفی شدند. حال منتظر معرفی گوشی Xiaomi 13 Ultra و سری گوشی های Xiaomi 13T برای بازارهای جهانی هستیم. در این مقاله تمامی اطلاعاتی که از این سری گوشی ها تا به این لحظه منتشر شده است را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با شیائومی پارس در این مقاله جذاب همراه باشید…

معرفی گوشی های Xiaomi 13 و Xiaomi 13 Pro (برای بازار چین)

سرانجام در روز 20 آذر، شیایومی پرده از سری گوشی های 13 برای بازار کشور خانگی خود چین برداشت. در این سری فعلاً شاهد معرفی 2 محصول (نسخه استاندارد و نسخه پرو) هستیم. تقریباً در بیشتر ویژگی های ظاهری و سخت افزاری این 2 محصول با یکدیگر همسان میباشند، به جز چند مورد مهم. شاید بزرگترین تفاوت این 2 گوشی را بتوان در بخش سایز آنها دانست.

باز هم امسال شاهد رونمایی از نسخه ای کامپکت یا جمع و جور از پرچمدار شایومی و نسخه ای با سایز استاندارد هستیم. تفاوت های بزرگ دیگر این 2 محصول در بخش دوربین است، جایی که شیاومی 13 پرو به دوربین IMX989 سونی مجهز شده است، اما نسخه استاندارد با دوربینی 50 مگاپیکسلی به دست کاربران میرسد. تفاوت های دیگر این 2 محصول نیز در بخش باتری و سرعت شارژ میباشد.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این 2 محصول بدانید، توصیه میکنیم به مقاله جامع معرفی آنها مراجعه کنید. در ادامه سعی داریم درباره 2 محصول آینده این سری (شیاومی 13 لایت و شیاومی 13 الترا) با شما صحبت کنیم.

معرفی گوشی های سری 13 و Xiaomi 13 Lite برای بازارهای جهانی

سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان، شیاومی در تاریخ 8 اسفند پرده از سری گوشی های 13 و Xiami 13 Lite برای بازارهای جهانی برداشت. این محصولات در مراسم MWC 2023 رسماً معرفی شدند. خوشبختانه پرچمداران این سری (شیاومی 13 و شیاومی 13 پرو) تفاوتی با نسخه چین ندارند؛ اما گوشی سوم که در مراسم مورد بحث معرفی شد، گوشی هوشمندی جدید با طراحی Xiami CIVI 2 و تفاوت در برخی جهات است.

این محصول اولین گوشی شیایومی در بازارهای جهانی است که به سلفی Pill-Shaped (همچون آیفون های سری 14 اپل) مجهز شده است. همانطور که میتوانید حدس بزنید، این گوشی یک محصول سلفی محور بوده و بیشتر به درد بانوان میخورد، اما بد نیست بدانید این گوشی از قدرت سخت افزاری بسیار بالایی نیز برخوردار میباشد. در قسمت مقابل این گوشی شاهد صفحه نمایشی AMOLED با سایز 6.55 اینچی، نرخ نوسازی 120 هرتز و …

اگر دوست دارید بیشتر درباره این محصول جذاب بدانید، توصیه میکنیم به مقاله جامع معرفی آن مراجعه کنید. در ادامه سعی داریم درباره سوگولی آینده شیاومی (شیاومی 13 الترا) با شما صحبت کنیم.

معرفی گوشی Xiaomi 13 Ultra

سرانجام روز موعود فرا رسید و شیاومی در تاریخ 29 فروردین شاهد معرفی گوشی Xiaomi 13 Ultra برای بازار کشور چین بودیم. این گوشی در حال حاضر قدرتمندترین کمرافون دنیاست! در قسمت پشت این گوشی شاهد 4 سنسور دوربین هستیم، که میهمان یک سنسور بسیار بزرگ IMX989 سونی (که پیشتر در Xiaomi 12S Ultra به کار رفته بود) و 3 سنسور بینظیر IMX858 هستیم. طراحی این گوشی نسبت به 12S Ultra تکامل یافته است و شاهد بهره گیری از …

اگر دوست دارید بیشتر درباره این محصول جذاب بدانید، توصیه میکنیم به مقاله جامع معرفی آن مراجعه کنید. در ادامه سعی داریم درباره سری گوشی های Xiaomi 13T با شما صحبت کنیم.

معرفی سری گوشی های Xiaomi 13T

طراحی

احتمالاً در سری گوشی های شیاومی 13T شاهد طراحی جذابی همچون سایر اعضای خانواده 13 باشیم. همانطور که میدانید، غول چینی پس از سال ها در سری گوشی های ردمی نوت 11 دست از طراحی مینیمال کشید و این طراحی برای اولین بار در سری 13 تبلور یافت. حال پیش بینی میشود گوشی های جدید نیز با زبان طراحی جدیدی عرضه شوند.

صفحه نمایش

هنوز درباره صفحه نمایش سری گوشی های شیاومی 13T خبری در دست نیست، اما پیش بینی میشود همچون نسل قبل، شاهد بهره گیری از پنی بسیار با کیفیت (AMOLED یا OLED) با سایز استاندارد 6.67 اینچی در این محصولات باشیم. انتظار میرود رزلوشن تصویر در این گوشی ها به +QuadHD یا 2K برسد و نرخ نوسازی نیز حدأقل 120 هرتز باشد.

سخت افزار

از آنجایی که سری گوشی های 13 به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز شدند، انتظار میرود در سری گوشی های شیاومی 13T (حدأقل در یک نمونه Xiaomi 13T Pro) شاهد بهره گیری از این چیپست باشیم. البته برخی شایعات اشاره دارند یکی از گوشی های این سری (یحتمل نسخه استاندارد) به چیپست Dimensity 8300 یا Dimensity 9300 مجهز خواهد شد. همچنین، بهره گرفتن از حافظه رم نسل 5 ارتقا یافته (LPDDR5x) و حافظه داخلی فوق سریع نسل 4 (یا UFS4.0) بعید نیست.

حتی ممکن است همچون Xiaomi 13 Ultra شاهد بهره گیری از پورت USB نوع C نسل 3 نیز باشیم. ممکن است در نسخه استاندارد شاهد بهره گیری از حافظه های رم 8 و 12 گیگابایتی و حافظه های داخلی 128 و 256 گیگابایتی باشیم؛ در حالی که ممکن است نسخه حرفه ای در رم های 12 و 16 گیگابایتی و حافظه های داخلی 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و حتی 1 ترابایتی عرضه شود.

دوربین

هنوز درباره دوربین سری گوشی های شیاومی 13T اطلاعاتی در دست نیست، اما احتمالاً شاهد مجهز شدن این گوشی ها به دوربینی 3 گانه باشیم. ممکن است نسخه استاندارد به 3 سنسور 50، 8 و 5 مگاپیکسلی مجهز شود و نسخه حرفه ای همچون نسل قبل، به سنسور ارتقا یافته 200 مگاپیکسلی (من باب مثال ISOCELL HP3) و دو سنسور دیگر 8 و 5 مگاپیکسلی مجهز شود.

باتری

هنوز اطلاعات زیادی درباره باتری سری گوشی های شیاومی 13T در دست نیست؛ اما پیش بینی میشود این گوشی ها همچون نسل قبل به باتری حجیم با چیپ اختصاصی Surge P1 مجهز شود. در نسل قبل شیاومی برای هر دو نسخه از باتری 5.000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 120 واتی بهره گرفته بود، حال ممکن است در سری 13T شاهد بهره گیری از باتری 5.000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ 120 واتی برای نسخه استاندارد و باتری 4.500 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 210 واتی در نسخه حرفه ای باشیم.

برخی شایعات میگویند از آنجایی که شیاومی شارژ 300 واتی خود را به مرحله تولید انبوه نزدیک کرده است، ممکن است شاهد مجهز شدن گوشی Redmi K60 Ultra به این سرعت شارژ و متعاقباً Xiaomi 13T Pro به فناوری شارژ مورد بحث باشیم. البته ممکن است این سرعت شارژ در سری ردمی نوت به کار گرفته شود و فعلاً شاهد ورود آن به سری K نباشیم، چون سرعت شارژ 210 واتی نیز فعلاً در انحصار سری Redmi Note 12 میباشد.

قیمت

هنوز هیچ نظری درباره قیمت سری گوشی های شیاومی 13T نمیتوان داد، اما برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم گوشی شیایومی 12T در 2 نسخه با قیمت های 596 و 646 دلار و گوشی شیایومی 12T Pro در 3 نسخه با قیمت های 745، 795 و 845 دلار عرضه شده بودند. فعلاً یکی از درزدهندگان دنیای فناوری میگوید این گوشی ها در نسخه پایه با همان قیمت نسل قبل عرضه خواهند شد، اما هنوز این موضوع تأیید نمیشود.

تاریخ معرفی

شیائومی در آخرین ماه از سال 2022 میلادی پرده از سری گوشی های 13 برای بازار چین برداشت و در تاریخ 8 اسفند این سری گوشی ها برای بازارهای جهانی معرفی شدند. همچنین، هنوز هیچ اظهار نظر رسمی مبنی بر زمان معرفی گوشی شیایومی 13 الترا نشده است. صرفاً بر اساس شایعات میدانیم ممکن است گوشی شیایومی 13 الترا در 3 ماهه دوم سال 2023 میلادی معرفی شود.

اعضای خانواده شیائومی 13T

شیائومی از سری گوشی های Mi 9 دست به معرفی نسخه های Redmi K و متعاقباً Mi T زد. حال آنکه در تمام سال هایی که پرچمداران شیاومی صاحب نسخه ای T شدند، شاهد معرفی 2 نسخه از این سری گوشی ها به عنوان نمونه ای استاندارد و نمونه ای حرفه ای بودیم. به همین دلیل بعید به نظر میرسد امسال نیز شاهد معرفی دو نسخه نباشیم. با این حساب، سری گوشی های شیاومی 13T دو عضو با نام های Xiaomi 13T و Xiaomi 13T Pro خواهند داشت.

زمان معرفی نسخه گلوبال

همچون سال های گذشته، احتمالاً ابتدا شاهد معرفی نسخه چین این سری گوشی ها خواهیم بود. گفته میشود نسخه چین با نام Redmi K60 Ultra یا Redmi K60 Extreme در ماه جولای (تیر) معرفی خواهد شد و احتمالاً پس از چند ماه (در مهر یا آبان)، شاهد معرفی نسخه جهانی خواهیم بود. فقط به این نکته توجه داشته باشید که در نسخه چین تنها یک نمونه و در نسخه جهانی با 2 گوشی مواجه خواهیم بود.

بروزرسانی سری گوشی های Xiaomi 13T

بروزرسانی 2 اسفند

ساعاتی پیش یک منبع خبری موثق اعلام کرد شیاومی امسال سری گوشی های Xiaomi 13S را معرفی نخواهد کرد. دلیل معرفی سری گوشی های 12S توسط شیاومی در سال گذشته، فجایعی بود که چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 به بار آورد. به جز شیایومی بسیاری از کمپانی های دیگر نیز برای جبران خسارات وارده و به دست آوردن دل کاربران دست به معرفی پرچمداری میان نسل زدند. اما امسال با توجه به اینکه سری گوشی های 13 به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز هستند و رکوردهای بینظیری از خود به جای گذاشته اند، معرفی سری 13S کنسل است!

این منبع ادامه میدهد به جای سری مورد بحث، غول چینی در حال کار بر روی سری گوشی های Xiaomi 13T به عنوان قاتل پرچمداران گوشی های سال 2023 میباشد. این منبع اشاره میکند در 3 ماهه سوم یا چهارم سال 2023 میلادی (پاییز 1402) باید منتظر معرفی این محصولات باشیم. گفته میشود محصولات این سری پس از Redmi K60 Extreme یا Redmi K60 Ultra معرفی خواهند شد. یعنی در واقع ممکن است همچون سال گذشته ابتدا شاهد معرفی نسخه چین و سپس معرفی نسخه های جهانی در سری 13T باشیم.

بروزرسانی 20 فروردین

امروز برای اولین بار رد سری گوشی های 13T در دیتابیس IMEI رؤیت شد. گفته میشود عالی ترین نسخه از گوشی های این سری (Xiaomi 13T Pro) با شماره مدل 23078PND5G و اسم رمز “Corot” معرفی خواهد شد. همزمان نسخه چین این گوشی که احتمالاً Redmi K60 Ultra خواهد بود، با شماره مدل “23078RKD5C” در دیتابیس IMEI رؤیت شده است. اگر به شماره مدل این گوشی دقت کنید، شماره های 2307 را میبینید، که اگر بخواهیم بر اساس سنت قضاوت کنیم، باید این محصولات (سری 13T) در جولای 2023 (تیر یا مرداد) معرفی شوند.

بروزرسانی 14 اردیبهشت

ساعاتی پیش ضمن تأیید اطلاعات از پیش درز پیدا کرده، منبعی اعلام کرد گوشی Redmi K60 Ultra با اسم رمز Corot Pre و گوشی Xiaomi 13T Pro با اسم رمز Corot Pre Global معرفی خواهند شد. اسم درون سازمانی این محصولات نیز ظاهراً M12 بوده و در حال حاضر با MIUI 14 بر پایه اندروید 13 در حال طی کردن تست های درون سازمانی هستند. همچنان تاریخ معرفی این گوشی ها در جولای پیش بینی شده و گفته میشود احتمالاً نسخه حرفه ای (یا همان 13T پرو) به چیپست قدرتمند Dimensity 9200 (یا +Dimensity 9200 یا Dimensity 9300) مجهز خواهد شد.

بروزرسانی 1 خرداد

بر اساس اطلاعاتی که دقایقی پیش به دست تحریریه شیائومی پارس رسید، ظاهراً کار توسعه نسخه چین گوشی Xiaomi 13T Pro با سرعت بالایی در حال پیشروی است. اینطور که گفته میشود، گوشی مورد انتظار Redmi K60 Ultra به باتری 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ 100 واتی مجهز خواهد شد (این در حالی است که در نسل قبل شاهد مجهز شدن نسخه های جهانی به شارژ 120 واتی بودیم).

گفته میشود صفحه نمایش این گوشی تخت یا از دو طرف خمیده با رزلوشن 2.5K (یا +QHD) و نرخ نوسازی 144 هرتز خواهد بود و از تکنولوژی های دالبی ویژن و +HDR10 بهره میبرد. مجدداً گفته میشود این گوشی به سنسور دوربینی از سری IMX8 سونی (50 مگاپیکسلی) مجهز میشود و از چیپست تازه معرفی شده +Dimensity 9200 مدیاتک در آن استفاده خواهد شد.

بروزرسانی 23 خرداد

ساعاتی پیش یک منبع موثق، تصویری از طراحی گوشی Redmi K60 Ultra را با ما به اشتراک گذاشت، که نسخه چین گوشی Xiaomi 13T Pro میباشد. این گوشی ظاهراً در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی (بین جولای تا سپتامبر/تیر تا شهریور) برای بازار چین معرفی خواهد شد. این محصول ادامه دهنده راه Redmi K50 Ultra و چهارمین گوشی از خانواده Redmi K60 میباشد. همراه با این تصویر اطلاعاتی نیز درباره محصول مذکور منتشر شده است، که برخی از شایعات قبلی را تأیید میکند.

اگر به تصویر درز پیدا کرده توجه کنید، ظاهراً Xiaomi 13T Pro به سلفی حفره ای در قسمت مرکز و حاشیه هایی بسیار باریک مجهز خواهد شد. در قسمت پشت نیز شاهد 2 سنسور بزرگ به صورت عمودی و یک سنسور کوچک در راستای فلش LED آن هستیم. ظاهراً دو سنسور بزرگ به لنزهای عریض و فوق عریض مجهز خواهند شد و سنسور کوچک سمت راست با لنز ماکرو همراه میشود. گفته میشود این گوشی به صفحه نمایشی با رزلوشن 1.5K، نرخ نوسازی 144 هرتز، شارژ 120 واتی و چیپست +Dimensity 9200 مدیاتک مجهز خواهد شد.

اما دقیقاً زمانی که قصد داشتیم این خبر را به دست شما برسانیم، یکی از طراحان خوش ذوق تصویری بر اساس این طرح مفهومی ایجاد کرد، که طراحی کامل گوشی Redmi K60 Ultra یا همان Xiaomi 13T Pro را به خوبی به ما نشان میدهد. علاوه بر این تصویر، منبعی موثق به شیائومی پارس اعلام کرد نسخه چین این محصول از شارژ 210 واتی بهره خواهد برد! به عبارت دیگر، این محصول دومین گوشی از شیاومی است که با شارژ 210 واتی عرضه میشود.

شاید جالب باشد که بدانید معرفی گوشی Redmi K60 Ultra دقیقاً همزمان با 10 سالگی زیرمجموعه ردمی است! به همین دلیل پیش بینی میشود با شاهکاری بی بدیل در سری گوشی های سری Redmi مواجه باشیم که نظیر ندارد. پیشتر گمان میشد که این گوشی با شارژ 300 واتی معرفی و عرضه خواهد شد، اما اکنون بر اساس شواهد ممکن است این گوشی پس از Redmi Note 12 Explorer Edition، دومین محصول از غول چینی با شارژ 210 واتی باشد. نظر شما درباره طراحی این گوشی چیست؟

بروزرسانی 1 تیر

تا کنون تمام صحبت هایی که کردیم حول محور Xiaomi 13T Pro میچرخید، اما اکنون با کسب مجوزهای جدید، اطلاعات خوبی از نسخه استاندارد این سری گوشی ها با نام Xiaomi 13T داریم. منبع خبری موثقی اعلام کرده است این گوشی یا به چیپست پرچمدار اسنپدراگون 8+ نسل 1 مجهز خواهد شد، یا به چیپست قدرتمند و تازه معرفی شده اسنپدراگون 7+ نسل 2 مجهز میگردد. اگر هر کدام از این چیپست ها را محصول مذکور شاهد باشیم، با یک بازی برد برد مواجه خواهیم شد!

بر اساس رصدهای انجام شده، این گوشی با شماره مدل “2306EPN60G” و اسم درون سازمانی « M12A » معرفی خواهد شد. به این ترتیب، گوشی مورد بحث تنها برای بازارهای جهانی عرضه خواهد شد و خبری از آن برای بازار چین و هند نخواهد بود! اما بر اساس اطلاعات به دست آمده، ممکن است این گوشی با شماره مدل “2308EPN60R” برای کشور ژاپن معرفی شود. اسم رمز این گوشی « Aristotle » میباشد و تا به امروز با 3 نسخه از رابط کاربری MIUI 14 مورد تست قرار گرفته است.

اما درست زمانی که میخواستیم این خبر را به شما برسانیم، شارژر گوشی Xiaomi 13T Pro موفق به کسب تأییدیه های لازم شد. اخیراً نسخه چین این گوشی موفق به دریافت تأییدیه 3C شده بود و حالا، میدانیم 23078RKD5C دقیقاً گوشی Redmi K60 Ultra خواهد بود. پیشتر گمان میکردیم این گوشی با سرعت شارژ 210 واتی ارائه خواهد شد، اما اکنون متوجه شده ایم که این گوشی (و نسخه جهانی آن، Xiaomi 13T Pro) به باتری 5,0000 میلی آمپری با شارژ سریع 120 واتی و شارژ بیسیم 30 واتی مجهز خواهد شد.

اما نکته مهمی که درباره شارژر این گوشی وجود دارد، کلگی شارژ آن است. بر اساس اطلاعات دقیق میدانیم که این گوشی (ردمی K60 الترا یا همان شیاومی 13T پرو) با شارژر مدل “MDY-14-ED” عرضه خواهد شد. اگر به دیتابیس شارژرهای شیاومی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که در نسل جدید گوشی های سری 13T شاهد بهره گیری از شارژرهای با فناوری GaN خواهیم بود. این شارژر ها علاوه بر وزن و ابعاد کوچکتر، استانداردهای بیشتری را با خود به همراه دارند. نمونه این شارژ را میتوانید در زیر مشاهده کنید.

بروزرسانی 9 تیر

میدانیم که سری گوشی های Xiaomi 13T نیمه دوم امسال از راه میرسند. این گوشی ها ادامه دهنده راه سری Xiaomi 12T خواهند بود، که در ماه اکتبر سال گذشته (آبان) معرفی شده بودند. حال یک منبع موثق خبری اطلاعات بیشتری درباره سری 13T در اختیار ما قرار داده است. بر اساس اطلاعات درز پیدا کرده، این سری گوشی ها به صفحه نمایش ارتقا یافته CrystalRes AMOLED با نرخ نوسازی 144 هرتز مجهز خواهند شد. ظاهراً هر دو گوشی به چیپستی پرچمدار با فناوری ساخت 4 نانومتری مجهز میشوند.

اگر بخواهیم بر اساس سنت قدم برداریم، باید انتظار استفاده از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 را در نسخه حرفه ای و Dimensity 9200 یا +9200 را در نسخه استاندارد داشته باشیم. این منبع خبری ادعا میکند سری گوشی های مذکور در 2 نسخه با حافظه های رم 8 و 12 گیگابایتی و حافظه های داخلی 256 و 512 گیگابایتی عرضه خواهند شد. ظاهراً هر دو گوشی با MIUI 14 بر پایه اندروید 13 و باتری 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 120 واتی به دست کاربران خواهند رسید.

این منبع خبری حتی پیش بینی قیمت و زمان معرفی این سری گوشی ها را نیز کرده است. وی اذعان میکند محصولات مورد بحث در تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور) برای بازارهای جهانی با قیمت های 599 یورو و 799 یورو (برای نسخه های پایه استاندارد و حرفه ای) عرضه میشوند. همچنین، زمانی که در حال نگارش این خبر بودیم، منبعی با انتشار رندری جدید از Redmi K60 Ultra (نسخه چین Xiaomi 13T Pro) اعلام کرد این گوشی پایان ماه آینده میلادی (اوایل مرداد) با چیپست +Dimensity 9200 برای بازار چین معرفی خواهد شد.

بروزرسانی 20 تیر

گوشی های سری Xiaomi 13T ساعاتی پیش موفق به کسب تأییدیه IMDA شدند و یک مرحله دیگر به معرفی نزدیک گردیدند. در همین حین، اطلاعات جالب و درخور توجهی از نسخه چین 13T Pro به بیرون درز پیدا کرد. بر اساس اطلاعات به دست رسیده، Redmi K60 Ultra در 2 نسخه عرضه خواهد شد: نسخه ای با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی و نسخه ای با حافظه رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 1 ترابایتی! رنگ های این گوشی نیز شامل مشکی و سبز آبی تیره خواهد بود.

پیشتر مطلع شده بودیم که این گوشی به چیپست فوق العاده قدرتمند +Dimensity 9200 مدیاتک مجهز خواهد شد، که بر پایه فناوری ساخت 4 نانومتری پیشرفته TSMC بنا شده است. پیش بینی میشود این گوشی با صفحه نمایشی 6.67 اینچی با رزلوشن 2K، نرخ نوسازی 144 هرتز، رابط کاربری MIUI 14 و اندروید 13 از راه برسد. بر اساس شایعات، باید در این گوشی شاهد بهره گیری از رم های ارتقا یافته نسل 5 (یا LPDDR5x) و حافظه داخلی فوق سریع UFS4.0 باشیم.

بروزرسانی 26 تیر

ساعاتی پیش علاوه بر گارد گوشی Redmi K60 Ultra، اطلاعاتی جدید از Xiaomi 13T به بیرون درز پیدا کرد. همانطور که در تصاویر خواهید دید، این گاردها به نوعی طراحی درز پیدا کرده از الترای جدید سری ردمی را تأیید میکنند. با این وصف باید اعلام کنیم که گوشی مذکور احتمالاً با همین طرح نهایی و معرفی خواهد شد. در قسمت پشت دو دوربین بزرگ و یک دوربین کوچک + فلش LED دیده میشود، که از زیبایی خاصی برخوردار است.

اما میرویم سراغ Xiaomi 13T، که پیش از این با شماره مدل “2306EPN60G” موفق به کسب تأییدیه های زیادی از بنیاد EEC اروپا، IMDA سنگاپور و TKDN شده بود و اخیراً نیز در دیتابیس IMEI رؤیت گردید. حال این محصول موفق به کسب تأییدیه FCC شده است، که ظاهراً آنرا برای معرفی زود هنگام آماده میکند. بر اساس این تأییدیه گوشی مورد بحث با MIUI 14 به دست کاربران خواهد رسید.

نکته جالب اینکه در تست های FCC این گوشی در 2 نسخه با بدنه پشتی PU و شیشه ظاهر شده است. این 2 نمونه با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی موفق به گذراندن تست ها شده اند، اما نسخه سومی هم در راه است! بر اساس آنچه که مشاهده میشود، شیاومی در حال تدارک نسخه ای با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی از این گوشی میباشد.

بروزرسانی 9 مرداد

ساعاتی پیش گوشی Xiaomi 13T Pro موفق به کسب تأییدیه NBTC تایلند شد. این محصول با شماره مدل « 23078PND5G » موفق به کسب تأییدیه مورد بحث برای بازارهای جهانی شده است، اما اطلاعاتی حیاتی از آن به دست نیامد. البته همزمان با حضور این گوشی در مرجع NBTC، یک بنچمارک منتسب به این گوشی به بیرون درز پیدا کرد که نشان میدهد این محصول با حافظه رم 16 گیگابایتی و چیپست +Dimensity 9200 مدیاتک عرضه خواهد شد. اگر تنها شاهد همین نسخه از گوشی مذکور باشیم، ممکن است در Xiaomi 13T شانس استفاده از اسنپدراگون +7 نسل 2 قوت بگیرد.

بروزرسانی 13 مرداد

شیائومی ساعاتی پیش در یک مراسم درون سازمانی، برخی از ویژگی های اساسی گوشی Redmi K60 Ultra که همان نسخه چین گوشی مورد انتظار Xiaomi 13T Pro میباشد را برملا کرد. چندی پیش با انتشار تصویری از بنچمارک گوشی مورد بحث در GeekBench، مشخص شد این محصول از چیپست بسیار قدرتمند +Dimensity 9200 مدیاتک بهره خواهد برد. حال شیاومی ضمن ارائه اطلاعاتی رسمی از برخی ویژگی های خیره کننده این محصول، بنچمارک حیرت انگیز آنرا منتشر کرد.

بر اساس پوستر رسمی منتشر شده، گوشی Redmi K60 Ultra اولین محصول از شیاومی خواهد بود که از چیپست +Dimensity 9200 مدیاتک بهره میبرد. این گوشی موفق به کسب امتیاز خارق العاده 1,774,714 در ابزار AnTuTu شده است! اما این تنها برگ برنده گوشی مورد بحث نیست. شیاومی توضیح میدهد که با کمک مهندسینش دست به شخصی سازی چیپی اختصاصی با نام PixelWorks X7 برای گوشی مذکور زده است، که از الگوریتم های پیچیده ای برای پردازش تصاویر بهره میبرد.

این چیپ کمک میکند گوشی مورد نظر از نرخ فریم های بالا با زمان تأخیر بسیار پایین (زیر 10 میلی ثانیه) بهره ببرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این گوشی توانایی ایجاد خروجی تصویر +FHD با نرخ نوسازی 180 هرتز و +WQHD با نرخ 144 هرتز را دارد، که پیشتر میسر نبود. ظاهراً در این گوشی شاهد بهره گیری از رم های ارتقا یافته نسل 5 یا LPDDR5x و حافظه داخلی فوق سریع UFS4.0 خواهیم بود. به لطف چیپست مدیاتک نیز، این محصول توانایی ثبت ویدئوهای 8K با نرخ 24 فریم را خواهد داشت.

پیش بینی میشود همراه با گوشی Redmi K60 Ultra شاهد معرفی گوشی Xiaomi Mix Fold 3 و تبلت های Xiaomi Pad 6 Max در کنار Redmi Pad 2 باشیم. هنوز صحبتی رسمی درباره معرفی نسخه جهانی این گوشی (Redmi K60 Ultra) به میان نیامده است، اما شایعاتی وجود دارد که ممکن است در تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور) با معرفی سری Xiaomi 13T مواجه باشیم.

بروزرسانی 21 مرداد

سرانجام شیاومی لب به سخن گشود و دقایقی پیش رسماً اعلام کرد گوشی مورد انتظار Redmi K60 Ultra در تاریخ 14 آگوست (23 مرداد) همراه با گوشی Xiaomi Mix Fold 3، تبلت Xiaomi Pad 6 Max، مچ بند هوشمند Xiaomi Band 8 Pro و تبلت Xiaomi Pad SE معرفی خواهد شد. همراه با این خبر، غول چینی دنیای تکنولوژی اولین تیزرهای رسمی از سخت افزار و ظاهر این گوشی را نیز منتشر کرد تا حجت بر همگان تمام شود!

بر اساس تیزرهای رسمی منتشر شده، نسخه چین گوشی Xiaomi 13T Pro به صفحه نمایش و فریمی تخت با گوشه هایی منحنی مجهز خواهد شد. این طراحی باعث راحت در دست گرفتن گوشی میشود. در قسمت پشت این گوشی شاهد ماژول دوربینی مربعی شکل هستیم، که به سیستم دوربینی 3 گانه مجهز شده است. دو سنسور بزرگ بوده و سنسور سوم کوچک است. ظاهراً با سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی با لنز عریض، سنسوری با لنز فوق عریض و سنسوری با لنز ماکرو یا عمق دهنده مواجه هستیم.

در تیزرهای دیگر از مشخصات این محصول، شیاومی اشاره میکند که Redmi K60 Ultra به صفحه نمایشی OLED (پنل Huaxing C7 OLED) با نرخ نوسازی 144 هرتز و رزلوشن تصویر 1.5K مجهز شده است، که ضمن ارائه درخشندگی خارق العاده 2.600 نیت، از فرکانس PWM بسیار بالای 2880 هرتز بهره میبرد. ظاهراً این گوشی اولین محصول از شیائومی است که به 24 گیگابایت حافظه رم نسل 5 (LPDDR5x) و 1 ترابایت حافظه داخلی فوق سریع UFS4.0 مجهز میشود. این گوشی از استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه نیز بهره میبرد.

بروزرسانی 28 مرداد

ساعاتی پیش سری گوشی های شیاومی 13T موفق به دریافت تأییدیه از SIRIM مالزی شدند. در این تأییدیه ها گوشی Xiaomi 13T با شماره مدل 2306EPN60G و گوشی Xiaomi 13T Pro با شماره مدل 2306EPN60G رؤیت شدند. در همین حین، یک منبع خبری موثق اطلاعاتی از قیمت این سری گوشی ها درز داد. اینطور که گفته میشود، قیمت Xiaomi 13T Pro از نسخه پایه با 699 پوند آغاز میشود، در نسخه 12/512 به 799 پوند میرسد و در نسخه 16/1TB با قیمت 999 یورو به فروش خواهد رسید.

نسخه پایه Xiaomi 13T (نسخه 8/256) نیز ظاهراً با قیمت 549 پوند عرضه میشود. اما زمانی که در حال نگارش این خبر بودیم، یک منبع موثق دیگر خبر داد که گوشی Xiaomi 13T Pro علاوه بر حفظ تمام ویژگی های گوشی محبوب Redmi K60 Ultra، به دوربین اصلی متفاوتی مجهز خواهد شد. ظاهراً در نسخه جهانی این محصول شاهد بهره گیری از سنسور IMX707 سونی به جای IMX800 خواهیم بود، که پیشتر در گوشی های شیاومی 12 پرو، شیاومی 12S و شیاومی 12S پرو به کار رفته بود.

نکته جالب اینجاست که گفته میشود به جای سنسور 8 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض در نسخه چین، شاهد سنسوری 13 مگاپیکسلی (Omnivision OV13B) خواهیم بود و سنسور 2 مگاپیکسلی عمق دهنده در چین، در بازارهای جهانی به سنسوری تله فوتو (Omnivision OV50D) ارتقا خواهد یافت. اگر اینچنین باشد، ظاهراً با شاهکاری از سوی شیاومی برای بازارهای جهانی روبرو هستیم، که علاوه بر شکست پرچمداران مطرح بازار در بخش سخت افزاری، در بخش دوربین نیز حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

و اما سرانجام دقایقی پیش رندرهای کامل تبلیغاتی سری Xiaomi 13T و مشخصات کامل آنها لو رفت. همانطور که مشاهده خواهید کرد، شاهد طراحی منطبق با نسخه چین در این سری گوشی ها هستیم. ظاهراً این محصولات در 2 رنگ جذاب مشکی و آبی عرضه خواهند شد. بر اساس شایعات، شیائومی این سری گوشی ها را در تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور) معرفی خواهد کرد. ممکن است در مراسم IFA برلین شاهد معارفه این محصولات باشیم. پس از دیدن تصاویر، میتوانید مشخصات کامل این محصولات را نیز مشاهده کنید.

مشخصات درز پیدا کرده سری 13T

صفحه نمایش: 6.67 اینچی با پنل CrystalRes AMOLED، رزلوشن 1220×2712، 144 هرتز، نرخ نوسازی پویا (30، 60، 90، 120 و 144 هرتز)، درخشندگی 2.600 نیت، پوشش 100 درصدی رنگ های DCI-P3، رنگ های غنی 10 بیتی

دوربین: اصلی عریض 50 مگاپیکسلی (Sony IMX707)، پیکسل های 1.22 میکرونی، لنز 24 میلی متری، گشادی دیافراگم f/1.9، لنز 7P؛ تله فوتوی 50 مگاپیکسلی (Omnivision OV50D) زوم 2 برابری اپتیکال، پیکسل های 0.61 میکرونی، لنز 50 میلی متری، گشادی دیافراگم f/1.9، لنز 5P؛ فوق عریض 13 مگاپیکسلی (Omnivision OV13B)، پیکسل های 1.12 میکرونی، لنز 15 میلی متری، گشادی دیافراگم f/2.2؛ سلفی 20 مگاپیکسلی (Sony IMX596) پیکسل های 0.8 میکرونی، لنز 26 میلی متری، گشادی دیافراگم f/2.2

باتری: 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 120 واتی (فناوری Smart HyperCharge)

ابعاد دقیق: 8.49×75.7×162.2 میلی متر

سایر ویژگی ها: وایفای 7، بلوتوث 5.4، دو سیمکارته، استاندارد IP68، فیلمبرداری 4K 30/60fps

بروزرسانی 3 شهریور

ساعاتی پیش ضمن لو رفتن تصاویر واقعی Xiaomi 13T Pro، در اقدامی جالب، جعبه گشایی و بررسی سریع ویدئویی گوشی Xiaomi 13T نیز به بیرون درز پیدا کرد! ابتدا از برادر بزرگتر شروع میکنیم. یکی از منابع موثق خبری ما در کشور هند موفق شد گوشی Xiaomi 13T Pro را در حین دریافت تأییدیه NCC شکار کند. این تصاویر دقیقاً منطبق با چیزی است که پیشتر در بروزرسانی 28 مرداد با شما به اشتراک گذاشتیم. پس دقیقاً با Redmi K60 Ultra مواجه هستیم؛ اما تغییرات فاحش بین این 2 زیاد است!

یکی از بزرگترین تغییرات فاحش میان نسخه چین و نسخه جهانی، سیستم دوربین بسیار پیشرفته Xiaomi 13T Pro میباشد. همانطور که پیشتر شایعه شده بود، این گوشی اولین قاتل پرچمدار سری T است که از دوربین شخصی سازی شده توسط Leica بهره میبرد. پیشتر این ویژگی را صرفاً در پرچمداران و سوپر پرچمداران نامبر وان شیاومی دیده بودیم! دیگر ویژگی های این گوشی که پیشتر نیز لو رفته بود شامل دو رنگ آبی و مشکی، باتری 5,000 میلی آمپر/ساعتی و شارژ سریع 120 واتی است.

اما میرویم سراغ Xiaomi 13T، که گوشی جدیدی است و تا کنون معرفی نشده است. بر اساس ویدئوی جعبه گشایی و بررسی سریعی که یکی از یوتیوبرهای اسپانیایی منتشر کرده است، امسال شاهد تفاوت های بیشتری میان 2 برادر خونی نسبت به نسل قبل هستیم. اینطور که مشخص است، گوشی مورد بحث از چیپست Dimensity 8200 Ultra مدیاتک بهره خواهد برد، که پیشتر تنها بر روی گوشی Xiaomi CIVI 3 به کار گرفته شده بود و محصولی مشترک از شیائومی و مدیاتک میباشد.

نکته دیگر اینکه ظاهراً سنسور اصلی این گوشی IMX707 سونی خواهد بود، که پیشتر در پرچمداران بزرگی چون سری Xiaomi 12 و Xiaomi 12S از آن بهره گرفته شده بود؛ اما اینجا خبری از شخصی سازی Leica نیست! مجموعه دوربین های این گوشی (3 دوربین اصلی و 1 دوربین سلفی) شامل IMX707 سونی، OV50D اُمنی، OV13B10 اُمنی ویژن و IMX596 سونی میباشند. به این ترتیب گوشی مورد بحث از 2 سنسور 50 مگاپیکسلی (یکی با لنز عریض و دیگری با لنز تله فوتو)، سنسوری 13 مگاپیکسلی با لنز فوق عریض و سنسوری 20 مگاپیکسلی برای سلفی بهره میبرد.

نکته مهم دیگر، جعبه گشایی این گوشی در رنگ جذاب سبز است، که بر اساس شایعات قرار بود مخصوص بازار چین و گوشی Redmi K60 Ultra باشد، اما ظاهراً در قالب Xiaomi 13T پا به بازارهای جهانی خواهد گذاشت. نکته دیگر اینکه یوتیوبر مورد بحث نسخه گلوبال این گوشی را با شماره مدل “2306EPN60G” مورد بررسی قرار میدهد؛ پس در بازارهای جهانی با همین گوشی مواجه خواهیم بود. و نکته آخر اینکه امسال دیگر خبری از شارژ 120 واتی برای نسخه استاندارد نیست و همچون سری 11 برای نمونه حرفه ای رزرو شده است.

 

بروزرسانی 12 شهریور

همانطور که شاید بدانید، بر اساس واقعیات درز پیدا کرده گوشی های سری Xiaomi 13T نسخه ای مشابه یا بهینه شده از Redmi K60 Ultra هستند؛ اما اخیراً تصاویر و اطلاعاتی از نسخه حرفه ای (Xiaomi 13T Pro) منتشر شد که نشان میدهد با دوربین شخصی سازی شده توسط Leica همراه خواهد شد. حال یکی از درزدهندگان معروف دنیای فناوری که ید طولایی در افشای حقایق موثق پیش از معرفی محصولات شیاومی دارد، دست به انتشار خبری عجیب زد!

تا به امروز در سری گوشی های قاتل پرچمدار با پسوند T تنها 2 نمونه استاندارد و حرفه ای را داشتیم، اما بر اساس شایعه ای که اکنون مطرح شده است، ظاهراً نسخه استاندارد (Xiaomi 13T) و نه نسخه حرفه ای، در 2 نسخه عرضه خواهد شد! یعنی در واقع امسال با 3 نسخه از سری گوشی های 13T مواجه خواهیم بود. این منبع موثق اذعان میکند که شیاومی قصد دارد امسال همچون سامسونگ که 2 نسخه از گوشی های گلکسی را با چیپست اختصاصی (اگزینوس) و اسنپدراگون روانه بازار میکند، با 2 ستاپ دوربین معرفی کند!

تصویر Xiaomi 13T در 2 نسخه (با و بدون دوربین لایکا)
تصویر Xiaomi 13T در 2 نسخه (با و بدون دوربین لایکا)

به بیان واضح تر، همچون گوشی های گلکسی که در برخی از مناطق دنیا با چیپست اختصاصی و در برخی دیگر کشورها با چیپست کوآلکام عرضه میشوند، گوشی Xiaomi 13T با دو سیستم دوربین عادی و شخصی سازی شده توسط لایکا عرضه خواهد شد! هنوز مشخص نیست کدام مناطق موفق به ملاقات با نسخه Leica خواهند شد، اما گفته میشود تمام جزئیات این 2 نسخه (اعم از سخت افزار، صفحه نمایش، باتری، و …) مشابه خواهد بود و تنها در بخش دوربین با یکدیگر متفاوت خواهند بود! فعلاً درباره این خبر سعی میکنیم سکوت کنیم.

بروزرسانی 14 شهریور

شیاومی هنوز هم تاریخ رسمی معرفی سری گوشی های 13T را اعلام نکرده است و حتی شایعاتی که به 1 سپتامبر برای معرفی این گوشی ها اشاره داشتند به خاطره پیوستند! حال دقایقی پیش یک افشاگر معروف با انتشار تصویری ادعا کرد این محصولات در تاریخ 26 سپتامبر (4 مهر) رأس ساعت 12 ظهر به وقت گرینویچ معرفی خواهند شد. وی اذعان میکند این سری گوشی ها ابتدا در شهر برلین معرفی خواهند شد و حتی تصویری از بروشور تبلیغاتی Xiaomi 13T Pro را نیز منتشر کرد!

هر چند تاریخ معرفی مورد بحث و تصویر بروشور درز پیدا کرده فعلاً به هیچ عنوان تأیید نمیشوند، اما برخی از اطلاعات آن با شایعات درز پیدا کرده همخوانی دارد. به عنوان مثال میتوانیم به چیپست +Dimensity 9200 مدیاتک، استاندارد IP68 و دوربین اصلی بهتر نسبت به Redmi K60 Ultra اشاره کنیم. پیشتر شایعه شده بود که Xiaomi 13T Pro به سیستم دوربینی با شخصی سازی های Leica مجهز خواهد شد و چند روز پیش آگاه شدیم که نسخه استاندارد نیز در 2 نمونه (با و بدون شخصی سازی های لایکا) معرفی خواهند شد.

بروزرسانی 15 شهریور

ساعاتی پیش شیاومی رسماً اعلام کرد سری گوشی های Xiaomi 13T در تاریخ 26 سپتامبر (4 مهر) رأس ساعت 12 به وقت جهانی معرفی خواهند شد. همانطور که دیروز طی خبری گفته بودیم، معرفی این سری گوشی ها به صورت همزمان در برلین و برای بازارهای جهانی آغاز خواهد شد. مؤسس شیاومی در توییتی در شبکه X این خبر را به همراه پوستری منتشر کرد.

حالا با ضرس قاطع میتوانیم بگوییم که شیاومی سرانجام همکاری با Leica را از انحصار پرچمداران خود خارج کرد و به سری گوشی های قاتل پرچمدارش آورد. در این پوستر اشاره ویژه ای به لنز دوربین شده است. در گوشه سمت راست تصویر نیز در همکاری با لایکا به خوبی به چشم میخورد. بر اساس شایعات امسال خبری از چیپست اسنپدراگون در سری T نیست و هر دو گوشی با چیپست های مدیاتک معرفی خواهند شد.

بروزرسانی 16 شهریور

همانطور که میدانید و پیشتر برای شما گفتیم، سامسونگ در دنیای گوشی های اندرویدی بهترین پشتیبانی نرم افزاری را پس از گوگل دارد و حالا شیاومی در حرکتی غیر منتظره، اخیراً علاوه بر سامسونگ گویِ رقابت را با Redmi K60 Ultra از اپل هم دزدید! این گوشی که چند هفته پیش برای بازار کشور چین معرفی شد، تا 4 بروزرسانی بزرگ اندروید و تا 5 سال وصله های امنیتی گوگل را دریافت خواهد کرد، که در نوع خود شگفت انگیز میباشد!

حال با مشخص شدن تاریخ دقیق معرفی سری گوشی های Xiaomi 13T، یکی از مدیران ارشد شیائومی اعلام کرد این انقلاب بروزرسانی برای گوشی های با رام گلوبال کمانی مورد بحث از سری گوشی های مذکور آغاز خواهد شد. به این ترتیب، گوشی های اشاره شده (سری 13T) تا 4 بروزرسانی بزرگ اندروید (با اندروید 13 عرضه و 100 درصد تا اندروید 17 را دریافت خواهند کرد) و تا 5 سال وصله های امنیتی گوگل را به دست کاربران این محصولات خواهند رساند.

بروزرسانی 25 شهریور

روزها با سرعت بالایی در حال گذشتن هستند و در حال نزدیک شدن به زمان معرفی سری گوشی های 13T هستیم. ساعاتی پیش یکی از درزدهندگان بزرگ دنیای فناوری اعلام کرد سری گوشی های Xiaomi 13T با 3 ویژگی بارز در بحث پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری به دست کاربران میرسند. مورد اول اینکه این سری گوشی ها برای اولین بار در بین تمام محصولات شیائومی گارانتی 6 ماه تعویض بی قید و شرط صفحه نمایش را به همراه دارند.

این بدان معناست که اگر در یکی از کشورهای اروپایی صفحه گوشی شما شکسته شود، تا 6 ماه به صورت رایگان عملیات تعویض آن انجام خواهد شد. مورد دوم، مربوط به اشتراک پرمیوم یوتیوب میباشد، که پیشتر نیز در برخی از گوشی های این کمپانی پیاده سازی شده بود. نکته اینکه با خرید این محصولات 3 ماه اشتراک رایگان سرویس YouTube Premium را ردیافت خواهید کرد. و نهایتاً، خریداران این گوشی ها اشتراک 6 ماهه رایگان 100 گیگابایت حافظه ابری Google Drive را نیز دریافت خواهند کرد.

بروزرسانی 28 شهریور

دقایقی پیش یک منبع آگاه اطلاعاتی درباره قیمت سری گوشی های Xiaomi 13T در اختیار تحریریه شیائومی پارس قرار داد. بر اساس آنچه گفته میشود، گوشی Xiaomi 13T در نسخه پایه (8/256) با قیمت 650 یورو/550 پوند به فروش خواهد رسید؛ در حالی که Xiaomi 13T Pro در نسخه پایه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی با قیمت 800 یورو/650 پوند و در بالاترین نسخه (16 گیگ رم/1 ترابایت حافظه داخلی) با قیمت 1,000 یورو به فروش میرسد.

برای یادآوری باید اشاره کنیم که گوشی Xiaomi 13 در نسخه پایه با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی در بازار اروپا با قیمت 1,000 یورو و گوشی Xiaomi 13 Pro در نسخه پایه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی در بازار اروپا با قیمت 1,300 یورو به فروش رسیده بودند. گفته میشود این قیمت برای بازار رومانی است، اما قطعاً نسخه مربوط به بازار هند و بازارهای آسیایی بسیار پایین تر از این قیمت ها خواهد بود. فعلاً این اطلاعات تأیید یا رد نمیشوند.

بروزرسانی های گوشی Xiaomi 13 Ultra برای بازارهای جهانی

بروزرسانی 4 بهمن

دقایقی پیش گوشی شیامی 13 الترا برای اولین بار در دیتابیس IMEI رؤیت شد. این گوشی با شماره مدل های 2304FPN6DG و 2304FPN6DC موفق به مجوزهای لازم برای معرفی شده است. همانطور که مؤسس شیائمی تأیید کرده بود، این گوشی علاوه بر بازار چین در بازارهای جهانی نیز عرضه خواهد شد، که شماره مدل های رؤیت شده نیز اولین نشانه از تأیید این ادعا هستند (شماره مدلی که با حرف G پایان میابد مخصوص بازارهای جهانی و شماره مدلی که با حرف C پایان میابد مخصوص بازار چین میباشد. این گوشی در بازار هند عرضه نخواهد شد).

بانو Ishtar، ملقب به ملکه بهشت، اسم رمز گوشی Xiaomi 13 Ultra
بانو Ishtar، ملقب به ملکه بهشت، اسم رمز گوشی Xiaomi 13 Ultra

همچنین مشخص شده است که اسم رمز این گوشی “Ishtar” میباشد. با تحقیقی کوتاه در پهنه وب متوجه خواهید شد که Ishtar خدایی باستانی است، که از آن به عنوان « ملکه بهشت » یاد میشود. همچنین، برای او القابی چون خدای عشق، خدای جنگ و خدای آفرینش نیز یافت شده است. حال با توجه به اسم رمز این گوشی، به اولین نسخه از رابط کاربری آزمایشی این شیامی 13 الترا در کدهای MIUI رسیدیم، که رمزهای بیشتری را برای ما برملا میسازد و اطلاعات نسبتاً خوبی در اختیارمان میگذارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، اولین نسخه از رابط کاربری این گوشی در تاریخ 2022/11/05 ایجاد شد. این نسخه مخصوص نسخه چین بود و 23 روز بعد اولین نسخه از رابط کاربری نسخه آزمایشی برای بازارهای جهانی نیز مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب، متوجه شدیم که گوشی مورد بحث مدت هاست که در حال آزمایش میباشد. بر اساس اطلاعات موجود، این گوشی از درب کارخانه با اندروید 13 و MIUI 14 به دست کاربران میرسد. فعلاً این گوشی با چیپست SM8550 یا اسنپدراگون 8 نسل 2 در حال تست میباشد.

اما با مشخص شدن شماره مدل این گوشی، تقریباً میتوان زمان معرفی آنرا نیز حدس زد. اگر به شماره مدل آن نگاهی بیندازید، شماره 23 مبین سال 2023، شماره 04 مبین ماه آوریل، حروف ها و اعداد FPN6D مبین مدل درون سازمانی (M1) و حروف G-C مبین نسخه چین و جهانی میباشد. پس به این ترتیب میتوانیم بگوییم گوشی شیامی 13 الترا در 3 ماهه دوم سال 2023 میلادی معرفی خواهد شد. به صورت واضح، از میانه های فروردین تا میانه های اردیبهشت 1402 میتوانیم منتظر معرفی این گوشی باشیم.

بروزرسانی 16 بهمن

تقریباً تمامی اخباری که از دیرباز درباره Xiami 13 Ultra به دست رسیده است بر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن چیزی نیست جز اینکه در این گوشی هم شاهد بهره گیری از سنسور محبوب IMX989 سونی خواهیم بود، که پیشتر در Xiami 12S Ultra دیده بودیم. اما بر اساس اطلاعات موثقی که دقایقی پیش به دست ما رسید، ظاهراً غول چینی قصد دارد در 13 الترا برای اولین بار از دیافراگم متغیر (Variable aperture) بهره بگیرد. همچنین، در باب سلفی این دستگاه نیز اشاره شده است که احتمالاً دوربینی با همان مگاپیکسل سری 13 در آن به کار خواهد رفت، اما حفره دوربین سلفی کوچکتر خواهد بود.

بروزرسانی 19 بهمن

گوشی Xiami 12S Ultra اولین گوشی شیاومی با سنسور Leica بود. حال، الترای بعدی که 13 الترا نام خواهد داشت، قطعاً با همکاری عمیق 2 کمپانی در بخش دوربین به اوج خواهد رسید. دقایقی پیش، مدیر بازاریابی شعبه هند شیایومی، آقای Sandeep Sarma پستی را در شبکه اجتماعی Twitter به اشتراک گذاشت، که اطلاعاتی حیاتی را در اختیار ما قرار میدهد. وی در این پست اشاره کرد که با همکاری لایکا، محدودیت تصویربرداری در گوشی های هوشمند به فراموشی سپرده خواهد شد و گوشی های 12S Ultra و نسخه کانسپت آن، تازه شروع ماجرا هستند.

دقیقاً پس از انتشار این پست، گروه تخصصی MIUI وارد عمل شد و با بررسی کدهای جدید رابط کاربری MIUI 14، متوجه شد اولین ورژن از نسخه آزمایشی چهاردهمین نسل رابط کاربری شیاومی برای گوشی الترای بعدی آماده شده است. بر اساس اطلاعات موثق واصله، گوشی Xiami 13 Ultra از درب کارخانه با MIUI 14 بر پایه اندروید 13 به دست کاربران خواهد رسید. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اسم رمز این گوشی “Ishtar” و شماره مدل آن M1 میباشد. اولین نسخه از رابط کاربری MIUI 14 این گوشی نیز با شماره ساخت V14.0.0.2.TMACNXM آماده شده است.

پیش بینی میشود این گوشی برای عرضه در آوریل یا می (اردیبهشت یا خرداد 1402) آماده باشد. همچنین، وقتی در حال بازبینی این مقاله بودیم، اطلاعات جالبی از فناوری شارژ این گوشی به بیرون درز پیدا کرد. در واقع دقایقی پیش شارژ 90 واتی شیاومی موفق به دریافت مجوز 3C شد. شارژر این فناوری شارژ نیز پیشتر با شماره مدل MDY-14-EC موفق به دریافت تأییدیه 3C شده بود، که گمان میرود در Xiaomi 14 نیز به کار گرفته شود. برای یادآوری باید اشاره کنیم که گوشی های Mi 11 Ultra و Xiami 12S Ultra به شارژ 67 واتی مجهز شده بودند و اکنون عرضه 13 الترا با فناوری شارژ 90 واتی ما را مسرور خواهد کرد.

بروزرسانی 18 فروردین

دقایقی پیش گوشی شیاومی 13 الترا موفق به دریافت تأییدیه IMDA شد. این گوشی با شماره مدل 2304FPN6DG در وبسایت IMDA کشور سنگاپور حاضر شده است، که نشان میدهد به زودی برای بازارهای جهانی معرفی خواهد شد. متأسفانه این تأییدیه اطلاعات خاصی به ما نمیدهد و تنها چند ویژگی بدیهی همچون شبکه های نسل 5، نسخه بلوتوث، وایفای و پشتیبانی از تراشه NFC را تأیید میکند. البته، با این تأییدیه به نوعی معرفی نسخه جهانی این گوشی و شماره مدل آن به صورت کامل تأیید شده است، که برای ما بسیار حائز اهمیت میباشد.

بروزرسانی: دقایقی پیش کوله باری از اطلاعات جدید پیرامون شیائومی 13 الترا به بیرون درز پیدا کرد. مهمترین خبر اینکه با توئیت رسمی شیائومی، میتوانیم با جدیت تمام بگوییم این گوشی برای بازارهای جهانی معرفی خواهد شد و ظاهراً باید در همین ماه میلادی (آوریل – تا نیمه های اردیبهشت) منتظر معرفی آن برای بازارهای جهانی باشیم! خبر مهم دوم اینکه بر اساس گمانه زنی های مطرح شده، احتمالاً این گوشی در کشورهای هند، اندونزی و ترکیه معرفی نخواهد شد! سومین خبر اینکه این گوشی برای بازار چین و جهانی موفق به کسب گواهینامه TUV شده است.

این تأییدیه برای نسخه جهانی با شماره مدل 2304FPN6DG و برای نسخه چین با شماره مدل 2304FPN6DC به ثبت رسیده است. تأییدیه TUV به منزله نزدیک بودن به زمان معرفی است و گواهینامه ای برای عدم وجود نورهای مضر آبی در صفحه نمایش دستگاه است. چهارمین خبر اینکه ظاهراً تولید انبوه این گوشی در چین آغاز شده است و تصویر بسته بندی 10 تایی آن در نسخه 12/256 به بیرون درز پیدا کرده است. و آخرین خبر اینکه احتمالاً این گوشی برای اولین بار در بین تمام گوشی های شیاومی به USB نسل 3 مجهز خواهد شد.

بروزرسانی 23 فروردین

دقایقی پیش شیائومی رسماً اعلام کرد گوشی Xiaomi 13 Ultra در تاریخ 18 آوریل 2023 میلادی (29 فروردین) رأس ساعت 19:00 به وقت محلی (+8 به وقت جهانی) معرفی خواهد شد. در تیزر منتشر شده از این گوشی به خوبی قسمت دوربین قابل مشاهده است. بر اساس این پوستر رسمی، گوشی مورد بحث به 4 سنسور دوربین مجهز خواهد شد. این پوستر را میتوانید در زیر مشاهده کنید.

بروزرسانی 26 فروردین

در جدیدترین تیزر منتشر شده از سوی شیایومی، اطلاعات دوربین خارق العاده Xiami 13 Ultra برملا شد. همانطور که میدانید این گوشی به جای 3 سنسور دوربین، از 4 سنسور بهره میبرد. همانطور که پیشتر نیز میدانستیم، سنسور اصلی این گوشی IMX989 سونی است، که پیشتر در گوشی Xiami 12S Ultra نیز به کار رفته بود. شیاومی کار ما را آسان کرده است، چون 3 سنسور دیگر این گوشی 50 مگاپیکسلی ساخت سونی (IMX858) با لنزهایی متفاوت میباشد.

ظاهراً این سنسورها به لنزهای فوق عریض، تله فوتو با زوم 3 برابری اپتیکال و تله فوتو با زوم 5 (یا 10 برابری) اپتیکال مجهز خوهند شد. شیائومی تأکید میکند تمام سنسورهای این گوشی از حالت ویژه شب و ثبت ویدئوی 8K پشتیبانی میکنند! گویا این سنسورها از سیستم کاهش نویز پیشرفته و قابلیت تصویربرداری (عکاسی و فیلمبرداری) HDR بهبود یافته نیز بهره میبرند.

یکی دیگر از چالش های اساسی در بحث دوربین گوشی های هوشمند موضوع گشودگی دیافراگم میباشد. درست است که در 12S Ultra شاهد بهره گیری از بزرگترین سنسور تاریخ در یک گوشی هوشمند (1 اینچی) بودیم، اما بهره گیری از دریچه دیافراگم ثابت باعث شد شیاومی نتواند از تمام پتانسیل دوربین این گوشی بهره بگیرد. حال در شیاومی 13 الترا این چالش تا حدود زیادی برطرف شده است، چون گوشی مورد بحث از گشودگی دیافراگم پویا (بین f/1.9 تا f/4.0) را پشتیبانی میکند!

و اما برای حرفه ای شدن یک سنسور حرفه ای دیگر نیاز به چه چیزی داریم؟ شیاومی پس از معرفی Xiaomi 12S Ultra نسخه ای مفهومی از آنرا با قابلیت اتصال لنز Full M لایکا رونمایی کرد. حال گویا این تجربه باعث شده است شیاومی پیش از معرفی، دست به اعلام یکی از برترین لوازم جانبی های این گوشی بزند! شیاومی به این ابزار جانبی « آداپتور فیلتر 67 میلی متری » میگوید.

عکس منتشر شده از این گجت تاریک است، که با کمی بالا بردن درخشندگی، ماهیت آن به خوبی روشن میشود. ظاهراً این گجت همچون یک قاب به قسمت پشت گوشی وصل میشود و همراه با خود ویژگی هایی به ارمغان می آورد. ممکن است این گجت به یک فیلتر واقعی E67 Leica 67 UVa II مجهز شود، که پیشتر توسط سونی در سری Xperia PRO معرفی شده بود. این گجت با خود یک دکمه شاتر به همراه دارد و قطعاً با نرم افزاری خاص میتواند تصویربرداری سینماتیک را به این گوشی بیاورد!

بروزرسانی 27 فروردین

دقایقی پیش شیائومی ضمن انتشار نمونه عکس هایی از دوربین گوشی Xiaomi 13 Ultra، درباره سیستم باتری پیشرفته آن صحبت هایی را مطرح کرد. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، گوشی مورد بحث به دلیل استفاده از چیپ تازه توسعه یافته Surge P2 که برای اولین بار در یکی از گوشی های شیاومی به کار میرود، با 1 درصد شارژ تا 60 دقیقه کار کردن استاندارد یا 12 دقیقه مکالمه را تضمین میکند! این در حالی است که گوشی های دیگر با 15 درصد شارژ به کُما میروند! غول چینی میگوید این مهم با کمک چیپ دومی با نام Surge G1 ممکن شده است.

[نمونه تصاویر شکار شده با Xiaomi 13 Ultra]

بروزرسانی 29 فروردین

تنها چند ساعت به این انتظار سخت و شیرین باقی مانده است و شیائومی دقایقی پیش اولین تیزر تصویری رسمی از گوشی Xiaomi 13 Ultra را منتشر کرد. ضمن انتشار این تیزر تصویری که حسابی دل ما را برده است، غول چینی توضیحاتی درباره جنس بدنه این گوشی ارائه داده است و ما را بیشتر با صفحه نمایش خارق العاده این محصول که بی رقیب در دنیاست آشنا میکند.

در تیزر تصویری منتشر شده تمامی ابعاد شیائومی 13 الترا در رنگ سبز با بدنه ای چرم قابل مشاهده است. شیایومی میگوید در این گوشی از نسل دوم چرم مصنوعی خود بهره گرفته است، که با بدنه ای کاملاً فلزی، یک ترکیب عالی را تشکیل میدهند. بدنه این گوشی یکپارچه است و گفته میشود در قطور ترین قسمت، 15.6 میلی متر قطر دارد. بدنه این گوشی در مقابل آب، گرد و غبار و حتی کثیفی بسیار مقاوم میباشد.

موضوع مهم دیگری که در تیزرهای امروز متوجه شدیم، پیرامون صفحه نمایش این گوشی است. بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی شیاومی، این گوشی به صفحه نمایشی LTPO OLED مجهز شده است، که به صورت دقیق مدل آن C7 قید شده است. این کمپانی ادعا میکند صفحه نمایش مورد بحث روشن ترین صفحه نمایش در بین تمامی گوشی های هوشمند است و توانایی ارائه درخشندگی 2.600 نیت (!!!) در محتوای HDR را دارد.

رزلوشن تصویر نیز 2K میباشد. این صفحه نمایش با همکاری کمپانی Huaxing طراحی و در کارخانه فوق پیشرفته TCL تولید شده است. همچنین، لحظاتی پیش برای اولین بار این گوشی را در رنگ سفید (متمایل به خاکستری) نیز رؤیت کردیم، که ظاهراً جلال و جبروت زیادی دارد! با این حساب فعلاً میدایم این گوشی در 2 رنگ فوق العاده جذاب سبز و سفید عرضه خواهد شد. این تصاویر را به صورت اختصاصی در شیائومی پارس مشاهده کنید.

بروزرسانی 6 خرداد

گوشی Xiaomi 13 Ultra چند ماه پیش برای بازار کشور چین معرفی شد و اکنون تمام طرفداران برند شیاومی منتظر معرفی این شاهکار برای بازارهای جهانی هستند. هر چند هنوز هیچ خبری درباره تاریخ معرفی این محصول در دست نیست، اما ساعاتی پیش یک منبع خبری موثق صحبت هایی درباره قیمت این گوشی برای بازار کشورهای اروپایی، نسخه های مختلف آن و رنگ های قابل عرضه زد. این موضوع نشان میدهد که به معرفی نسخه جهانی شیائومی 13 الترا بسیار نزدیک شده ایم.

بر اساس اطلاعات درز پیدا کرده، گوشی مورد بحث در کشور فرانسه تنها در یک نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی با قیمت 1,490 یورو عرضه خواهد شد. ظاهراً این قیمت برای تمام کشورهای اروپایی خواهد بود و باید چنین قیمتی را برای نسخه 12/512 در سراسر اروپا در نظر داشته باشیم، اما ظاهراً نسخه 12/256 نیز با قیمتی کمتر در راه است. در باب رنگ های قابل عرضه، گفته میشود نسخه جهانی در رنگ های مشکی و سبز عرضه خواهد شد و به این ترتیب خبری از رنگ های خاص (که در چین عرضه شده بود) نیست!

بروزرسانی 10 خرداد

هفته گذشته اطلاعاتی درباره قیمت احتمالی گوشی شیاومی 13 الترا به بیرون درز  پیدا کرد، که گویا نزدیک به واقعیت نبوده است! دلیل این موضوع، لیست شدن نسخه ای از گوشی Xiaomi 13 Ultra در دو خرده فروشی آلمانی با نام های Belsimpel و Gomibo است، که قیمت دقیق این گوشی برای کشورهای اروپایی (یا حدأقل برخی مناطق اروپا) را برای ما برملا میکند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، Belsimpel نسخه 12/512 این گوشی را با قیمت 1,299 یورو در اختیار کاربران قرار خواهد داد، در حالی که Gomibo آنرا با قیمت 1,277 یورو به فروش میرساند. از آنجایی که این 2 خرده فروشی در کشور آلمان ید طولایی در فروش محصولات اروپایی شیاومی دارند، میتواند انتظار داشت که این قیمت نزدیک به حقیقت باشد و در هفته های آتی باید منتظر معرفی نسخه گلوبال گوشی مورد بحث باشیم.

بروزرسانی 12 خرداد

شیاومی دقایقی پیش با ایجاد یک Landing Page که در خود شمارش معکوس دارد، تاریخ معرفی رسمی Xiaomi 13 Ultra برای بازارهای جهانی را اعلام کرد. بر اساس این تایمر، گوشی مورد بحث در روز 8 می (18 خرداد) برای تمام بازارهای جهانی به صورت همزمان معرفی خواهد شد! اما این تمام ماجرا نیست! بر اساس اطلاعاتی که در این صفحه یافت میشود، غول چینی به کاربران نسخه جهانی شیائومی 13 الترا 3 ماه اشتراک رایگان YouTube Premium و 100GB فضای ابری Google One ارائه میدهد. ظاهراً شاهد آغاز فصل جدیدی از همکاری مشترک شیاومی و گوگل هستیم.

سؤالات متداول

  1. تاریخ معرفی نسخه جهانی Xiaomi 13 Ultra چه زمانی اعلام میشود؟ شیائومی در تاریخ 29 فروردین گوشی Xiaomi 13 Ultra را برای بازار چین معرفی کرد. بر اساس شایعات، نسخه جهانی این محصول بین 1 تا 2 ماه دیگر معرفی خواهد شد.
  2. گوشی های سری Xiaomi 13T چه زمانی معرفی خواهند شد؟ هنوز تاریخ رسمی و دقیقی از معرفی این سری گوشی ها در دست نیست، اما پیش بینی میشود نسخه چین (Redmi K60 Ultra) در ماه جولای (تیر) معرفی و چند ماه بعد شاهد معرفی نسخه های جهانی در خانواده 13T باشیم.
  3. چه تفاوتی بین Mi 13T و Xiaomi 13T وجود دارد؟ شیائومی از زمان معرفی گوشی Xiaomi Mix 4 برای بازار کشور چین، سیاست نامگذاری خانواده Mi را عوض کرد و گوشی هایی که در زیرمجموعه Xiaomi هستند، فاقد پیشوند مذکور میباشند.
  4. قیمت احتمالی گوشی های سری Xiaomi 13T برای بازارهای جهانی چقدر خواهد بود؟ هنوز پیش بینی این موضوع سخت است، اما فکر میکنیم نمونه پایه نسخه استاندارد با قیمت 600 دلار و نمونه پایه نسخه حرفه ای با قیمت 750 دلار به فروش برسند.
  5. قیمت احتمالی گوشی Xiaomi 13 Ultra برای بازارهای جهانی چقدر خواهد بود؟ پیش بینی این موضوع نیز سخت است، اما فکر میکنیم نسخه استاندارد با قیمت 1,100 دلار و عالی ترین نسخه با قیمت 1,300 دلار به فروش برسند.
  6. آیا پای گوشی Xiaomi 13 Ultra به بازارهای جهانی باز میشود؟ بر اساس اظهار نظر رسمی مؤسس شیائومی (آقای Lei Jun)، امسال گوشی شیایومی 13 الترا علاوه بر بازار چین در بازارهای جهانی نیز عرضه خواهد شد.
  7. آیا در مراسم معرفی سری 13 برای بازارهای جهانی، شیائومی از Xiaomi 13 Ultra نیز پرده برداری خواهد کرد؟ شیاومی در مراسم مورد بحث از سری گوشی های 13 و گوشی شیاومی 13 لایت رونمایی کرد، اما همانطور که پیشتر گفته بودیم خبری از شیاومی 13 الترا نشد.
  8. چه زمانی پای Xiaomi 13 Ultra به کشور عزیزمان ایران باز میشود؟ پیش بینی میشود 1 ماه پس از معرفی نسخه جهانی (تقریباً میانه های تابستان) پای این محصول به صورت رسمی به کشور عزیزمان ایران باز شود.
  9. چه زمانی سری گوشی های Xiaomi 13T به ایران میرسند؟ اگر زمان معرفی نسخه جهانی این سری گوشی ها را مهر یا آبان در نظر بگیریم، باید دی ماه منتظر ورود رسمی آنها به ایران باشیم.
  10. در صورت ورود Xiaomi 13 Ultra به ایران، قیمت اش چقدر خواهد بود؟ پیش بینی این موضوع بسیار سخت است؛ چون در زمان ورود این گوشی به کشورمان، قیمت دلار بسیار نقش بسزایی را ایفا میکند. البته با توجه به قیمتی بیش از 1,000 دلاری این محصول در نسخه پایه، باید انتظار قیمتی بالای 50 میلیون تومان را داشته باشید.
  11. در صورت ورود سری گوشی های Xiaomi 13T به ایران، قیمت آنها چقدر خواهد بود؟ پیش بینی این موضوع نیز سخت است؛ اما در صورتی که دلار با نرخی بین 45 تا 50 هزار تومان معامله شود، باید انتظار قیمتی بین 20 تا 30 میلیون تومان را برای این محصولات داشته باشیم.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب خواندید، شیاومی اخیراً علاوه بر معرفی سری گوشی های 13 برای بازارهای جهانی، از گوشی جدید شیاومی 13 لایت نیز پرده برداشت. احتمالاً پس از مدت زمان کوتاهی، شاهد معرفی Xiaomi 13 Ultra نیز خواهیم بود. در این سری شیائومی دست به سنت شکنی زده است و با گذر از طراحی مینیمال، حالا رو به طراحی رسمی آورده است، که پیشتر مورد استقبال کاربران محصولات اپل قرار گرفته بود. پیش بینی میشود با توجه به برتری های زیادی که سری شیائومی 13 نسبت به سایر گوشی های پرچمدار دارند، رکورد فروشی بینظیر برای شیائومی رقم بخورد. به یاد داشته باشید که این مطلب همواره در حال بروزرسانی میباشد.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

4 4 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محمد
محمد
میهمان
۱۴۰۲-۰۳-۱۹ ۲۰:۵۴

واقعا مقاله خوبی بود ممنونم

آیدین
آیدین
میهمان
۱۴۰۲-۰۴-۳۱ ۰۵:۵۷

متاسفانه گوشی های این سری رو یا تو بازار وارد نکردن یا اگه هست به طور غیرمنطقی گرونه !!!!

دکمه بازگشت به بالا