سایر برندهامتفرقه

مدیاتک از چیپست +Dimensity 9200، رقیب سرسخت Snapdragon 8 Gen 2 پرده برداشت!

همیشه دو کمپانی مدیاتک و کوالکام در حال جنگ بر سر نیمه هادی بودند، اما در چند نسل اخیر، واقعاً این جنگ بالا گرفته است، که قطعاً به نفع کاربر میباشد. ساعاتی پیش مدیاتک از چیپست سوپر پرچمدار +Dimensity 9200 پرده برداشت، که رقیب سرسخت Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام میباشد. این چیپست به زودی به گوشی یا گوشی هایی از شیائومی قدرت خواهد بخشید. پس بهتر است کمی بیشتر درباره آن بدانیم. با شیائومی پارس در این مقاله اختصاصی همراه باشید…

ماهیت

در واقع این چیپست نسخه بهینه شده و میان نسل Dimensity 9200 بود، که چندی پیش برای رقابت با اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی گردید. این چیپست در بسیاری جهات از برادر خونی خود برتر میباشد، اما در بخش پردازش مرکزی و گرافیکی شاهد تغییراتی بنیادین هستیم که قطعاً باعث بهبود تجربه کاربران خواهد شد. یکی از مهمترین قاکتورهای برتری بخشیدن به این چیپست نسبت به نسل قبل، مصرف انرژی بهینه آن میباشد، که مورد توجه ویژه کمپانی های گوشی سازی قرار گرفته است.

آرایش هسته ها

چیپست +Dimensity 9200 از آرایشی سنتی (4+3+1) بهره میبرد. پس به این ترتیب با آرایشی 3 خوشه در این چیپست مواجه هستیم. به ترتیب در رأس هرم یک هسته فوق قدرتمند و اعلای Cortex-X3 قرار گرفته است. در میانه هرم شاهد بهره گیری از 3 هسته بسیار بزرگ و قدرتمند Cortex-A715 هستیم و در نهایت، در کف این هرم شاهد بهره گیری از 4 هسته دوست دار انرژی Cortex A-510 میباشیم.

این چیپست 8 هسته ای است و بر اساس فناوری فوق پیشرفته TSMC بنا شده است. اما چه خبر از قدرت هسته ها؟ برای ربودن گوی رقابت از اسنپدراگون 8 نسل 2، مدیاتک در این چیپست برای تنها هسته اعلای Cortex-X3 این سیستم روی یک چیپ از فرکانس 3.35 گیگاهرتز بهره گرفته است، در حالی که 3 هسته بزرگ Cortex-A715 از فرکانس 3.00 گیگاهرتز و 4 هسته دوست دار انرژی Cortex A-510 از فرکانس 2.0 گیگاهرتز بهره میبرند.

برای مقایسه باید اشاره کنیم که تنها هسته اعلای چیپست Dimensity 9200 از فرکانس 3.05 گیگاهرتز، 3 هسته بزرگ آن از فرکانس 2.85 گیگاهرتز، و نهایتاً 4 هسته دوست دار انرژی آن از فرکانس 1.8 گیگاهرتز بهره میبردند! و اما رقیب چطور؟ کوالکام در اسنپدراگون 8 نسل 2 از یک هسته اعلا با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، 4 هسته بزرگ با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 3 هسته دوست دار انرژی با فرکانس 2.0 گیگاهرتز بهره گرفته بود.

چیپ گرافیکی

مدیاتک در این چیپست از چیپ گرافیکی Immortalis G715 بهره گرفته است. این چیپ گرافیکی دقیقاً همان چیپی است که شاهد استفاده از آن در نسل قبل (Dimensity 9200) بودیم، با این تفاوت که عملکرد آن تا 17 درصد افزایش یافته است! چیزی که پر واضح است، فرکانس چیپ گرافیکی ارتقا یافته و اُورکلاک شده است، اما مستندی درباره این قضیه در دست نیست. برای مقایسه باید بگوییم که اسنپدراگون 8 نسل 2 از چیپ گرافیکی Adreno 740 با فرکانس 680 مگاهرتز بهره میبرد.

سایر ویژگی ها

مدیاتک برای تجربه گیمینگ بهتر، از موتور HyperEngine 6.0 در این چیپست بهره گرفته است. همچنین به واسطه تکنولوژی MAGT (یا Game Adaptive Control Technology)، کاربران میتوانند نرخ فریم بالاتری را با مصرف انرژی بسیار پایین تر (تا 12- درصد) تجربه کنند. عصر امروز عصر هوش مصنوعی است، به همین دلیل مدیاتک نیز همچون سایر کمپانی ها در این چیپست از واحد پردازش هوش مصنوعی نسل 6 خود (APU 690) بهره گرفته است، تا همه چیز با کمک یادگیری ماشینی منظم پیش برود.

برای رقابت با اسنپدراگون 8 نسل 2 نیز، این کمپانی از Imagiq 890 و MiraVision 890 بهره گرفته است، تا اکنون دوربین هایی 320 مگاپیکسلی در این چیپست پوشش داده شوند (در مقابل نهایتاً سنسورهای 200 مگاپیکسلی در چیپست پرچمدار کوالکام). برای بخش ارتباطی نیز از استاندارد 4CC-CA 5G بهره گرفته شده است، تا با در دست داشتن 16 باند کاری، کاربر بتواند بین شبکه های sub-6GHz و mmWave جابجا شود. البته برای کاهش مصرف شبکه های نسل 5 نیز این کمپانی تکنولوژی 5G UltraSave 3.0 را معرفی کرده است.

این چیپست از بلوتوث 5.3 و وایفای 7 دو بانده پشتیبانی میکند، با این تفاوت که بر خلاف سرعت پایینتر انتقال اطلاعات بر بستر نسل 7 (در چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 نرخ انتقال اطلاعات نهایتاً به 5.8 گیگابیت/ثانیه میرسد)، این چیپست سرعت خارق العاده 6.5 گیگابیت/ثانیه را پیشکش میکند. این چیپست از 2 صفحه نمایش 5K با نرخ نوسازی 60 هرتز، یک صفحه نمایش WQHD با نرخ نوسازی 144 هرتز و یک صفحه نمایش FHD با نرخ نوسازی 240 هرتز پشتیبانی میکند. امتیاز بنچمارک این چیپست نیز 1.36 میلیون در بنچمارک AnTuTu میباشد!

زمان معرفی اولین گوشی ها

احتمالاً در تابستان امسال باید شاهد عرضه اولین محصولات با این چیپست باشیم. از آنجایی که معرفی سری گوشی های 13 به پایان رسیده است، احتمالاً به زودی شاهد بهره گیری از این چیپست در گوشی های سری Xiaomi 13T یا Redmi K60 Ultra خواهیم بود. البته بعید نیست شیاومی در حرکتی انتحاری دست به استفاده از این چیپست در گوشی هوشمندی از خانواده Xiaomi 14 نیز بزند (شاید در نمونه ای از نسخه حرفه ای با نام Xiaomi 14 Pro Dimensity Edition)!

مشخصات کامل چیپست +Dimensity 9200 مدیاتک در یک قاب
مشخصات کامل چیپست +Dimensity 9200 مدیاتک در یک قاب
مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا