شیائومیمی

قدرت در گرو زیبایی: Xiaomi CIVI 3 به عنوان زیباترین سلفی فون شیائومی رسماً معرفی شد!

وقتی اولین شایعات درباره Xiaomi CIVI 3 را 4 ماه پیش برای شما پوشش دادیم، شاید فکرش را نمیکردیم که با شاهکاری هنری از شیائومی مواجه باشیم. درست یک هفته قبل شیاومی اعلام کرد این محصول بانور محور در روز 25 می معرفی خواهد شد و ساعاتی پیش در مراسمی بزرگ، این گوشی معرفی شد. صحبت های زیادی درباره مشخصات و طراحی این گوشی داریم، که توصیه میکنیم گوش شنوای ما باشید. با شیائومی پارس، تنها رسانه تخصصی شیائومی در ایران همراه باشید…

مقدمه

سری گوشی های CIVI از همان اول تکلیف خود را روشن کرده بود: زیبایی وصف نشدنی در کنار قدرت! تا قبل از CIVI 3 ما 3 گوشی از این خانواده دیدیم. با معرفی Xiaomi CIVI سفر این محصولات آغاز شد. کمی نگذشت که با Xiaomi CIVI 1s آشنا شدیم، که نمونه ای ارتقا یافته از نسل اول بود. با گذشت چند ماه شیاومی پرده از Xiaomi CIVI 2 با طراحی منحصر برداشت و حالا، با زیباترین و قدرتمندترین گوشی این سری، Xiaomi CIVI 3 مواجه هستیم! آیا برای این ماجراجویی آماده هستید؟

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات گوشی Xiaomi CIVI 3 را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

  • چیپست: مدیاتک Dimensity 8200-Ultra (بر پایه استاندارد 4 نانومتری TSMC)؛ چیپ گرافیکی Mali-G610 MC6
  • صفحه نمایش: 6.55 اینچی با پنل Hyperbolic Flexible OLE، نرخ نوسازی 120 هرتز، رزلوشن +FHD، رنگ های عمیق 12 بیتی، فناوری های دالبی ویژن، +HDR10 و +Adaptive HDR10، قابلیت نمایش 68 میلیارد رنگ، درخشندگی 1.500 نیت، محافظ صفحه گوریلاگلس 5
  • دوربین اصلی: 50 مگاپیکسلی ساخت سونی (سنسور IMX800 با لنز عریض و لرزشگیر اپتیکال-OIS)، 8 مگاپیکسلی (با لنز فوق عریض) و 2 مگاپیکسلی (با لنز ماکرو)
  • دوربین سلفی: دو گانه، 32+32 مگاپیکسلی با لنزهای عریض و فوق عریض (فوکس خودکار، روتوش خودکار بر پایه سیستم ابری، لرزشگیر الکترونیکی یا EIS)
  • فیلمبرداری: دوربین اصلی 4K@30fps, 1080p@30/60/120fps, 720p@960fps با لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر حرکت سنج (gyro-EIS)؛ دوربین سلفی 4K@30fps, 1080p@30/60fps
  • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 12 گیگابایتی (LPDDR5) یا 16 گیگابایتی (LPDDR5x)/ حافظه داخلی 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی یا 1 ترابایتی (UFS 3.1)
  • باتری/سرعت شارژ: 4,500 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 67 واتی (PD3.0)؛ فول شارژ در 38 دقیقه
  • سیستم عامل/رابط کاربری: MIUI 14 بر پایه اندروید 13
مشخصات کامل Xiaomi CIVI 3 در یک نگاه
مشخصات کامل Xiaomi CIVI 3 در یک نگاه

طراحی

همچون سایر گوشی های سری CIVI، یکی از نقاط تمرکز شیاومی بر روی این محصول، طراحی آن میباشد. با توجه به اینکه این محصول برای بانوان طراحی شده است، باید همه جوانب در طراحی رعایت شود! به همین دلیل، علاوه بر ابعادی که قابل رقابت با گوشی هایی چون iPhone 14 میباشد، این گوشی در سایر جهات نیز شکیل است. در قسمت مقابل ما هنوز شاهد صفحه نمایشی از 2 طرف خمیده با سلفی Pill-Shape (همچون نسل قبل، گوشی Xiaomi CIVI 2، الهام گرفته از iPhone 14 Pro) هستیم.

وقتی به قسمت پشت میرویم، به جرأت با زیباترین گوشی شیائومی در بخش طراحی دوربین مواجه هستیم! دوربین 3 گانه این گوشی در دایره ای بسیار زیبا جا خوش کرده است. حلقه ای طرح دار نیز به دور آن کشیده شده، که هم رنگ بدنه پشتی میباشد و فلش LED چهار گانه برای حفظ زیبایی به صورت دایره ای شکل و به قسمت پایین ماژول دوربین انتقال یافته است. برای اولین بار، در این گوشی شاهد طراحی 2 وجهی در قسمت پشت (در 3 رنگ اختصاصی) هستیم. لوگوی شیائومی نیز در راستای دوربین به صورت عمودی حک شده است.

ابعاد دقیق این گوشی معادل 7.56×71.1×158.75 میلی متر و وزن آن تنها 173.5 گرم است! در فریم فوقانی این گوشی شاهد 2 حفره هستیم. حفره سمت راست مربوط به درگاه اینفرارد بوده و حفره سمت چپ میکروفون اول است. لوگوی Dolby Atmos نیز در مرکز این فریم نقش بسته است. فریم سمت چپ کویر است، اما در فریم سمت راست شاهد دکمه های کم و زیاد کردن صدا و پاور هستیم. در فریم تحتانی دستگاه نیز شاهد میکروفون دوم، درگاه شارژ USB نوع C و نهایتاً درگاه سیمکارت ها هستیم.

صفحه نمایش

تمرکز بعدی یک گوشی بانو محور باید صفحه نمایش آن باشد، چون بانوان به کیفیت صفحه نمایش اهمیت زیادی میدهند. به همین دلیل شیاومی برای این گوشی از صفحه نمایشی 6.55 اینچی با پنل Hyperbolic Flexible OLED بهره گرفته است. این صفحه رزلوشن +FHD را در کنار نرخ نوسازی 120 هرتز و سرعت لمس 240 هرتز در اختیار کاربران میگذارد. این صفحه نمایش رنگ های غنی DCI-P3 را به صورت کامل پوشش میدهد و برای خوانایی زیر نور مستقیم آفتاب، از درخشندگی حدأکثری 1.500 نیت پشتیبانی میکند.

در واقع وقتی کاربر زیر نور آفتاب قرار میگیرد، سنسورهای موجود در صفحه نمایش به حالت خورشید میرود و درخشنده ترین حالت ممکن را به خود میگیرد! اما این پایان ماجرا نیست. برای حفظ خوانایی صفحه نمایش در محیط های کم نور، صفحه این گوشی از قابلیت نمایش بدون اعوجاج تصاویر با قدرت 1920Hz بهره میبرد. برای حفظ کیفیت رنگ ها و تولید رنگ هایی غنی، این پنل از رنگ های 12 بیتی و تکنولوژی های دالبی ویژن، +HDR10 پویا و +HDR10 بهره میبرد. برای در امان ماندن این صفحه از خط و خش نیز، شیاومی محافظ صفحه گوریلاگلس نسل 5 را برگزیده است.

سخت افزار

بر کسی پوشیده نیست که مدیاتک هم اکنون تنها رقیب سرسخت کوالکام در زمینه تولید نیمه هادی است، که در طی سال های اخیر حتی توانسته است بارها از کمپانی مورد بحث جلو نیز بزند! حال، در اولین همکاری مشترک بین شیائومی و مدیاتک، چپیست Dimensity 8200-Ultra برای گوشی Xiaomi CIVI 3 معرفی شد! این چیپست بر اساس فناوری ساخت فوق پیشرفته 4 نانومتری و اختصاصی TSMC بنا شده است، که پیشتر در چیپست های بزرگی چون سری 9000 مدیاتک و سری 8 کوالکام مورد استفاده قرار گرفته بود.

این چیپست 8 هسته ای از 4 هسته بسیار بزرگ Cortex A78 و 4 هسته دوست دار انرژی Cortex A55 قدرت خود را تأمین میکند، که باعث شده است این سیستم روی یک چیپ در اولین تست های بنچمارک (در ابزار AnTuTu) امتیاز خارق العاده 900.000 پوینت را به دست آورد! اما دلیل معرفی این چیپست و استفاده از آن در CIVI 3 چیست؟ شیاومی توضیح میدهد به دلیل اینکه سری CIVI با محوریت دوربین معرفی میشوند، این چیپست عملکرد بسیار خارق العاده ای را در بخش تصویربرداری برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

در واقع با همکاری مستقیم شیایومی و مدیاتک، الگوریتم تصویربرداری پیشرفته غول چینی با فناوری ساخت پیشرفته غول نیمه هادی ساز تایوانی در هم آمیخته شده است و نتیجه ای بسیار شگفت انگیز رقم خواهد خورد. شیاومی با کمک سیستم خود توسعه یافته مبتی بر هوش مصنوعی خود (Imaging Brain) قصد دارد تصویربرداری پرتره و شب را به مرحله ای جدید ببرد. این موضوع قطعاً به تنهایی ممکن نبود، چون چیپست های حال حاضر الگوریتم تصویربرداری خاص خود را دارند؛ اما Dimensity 8200-Ultra به صورت کامل توسط شیاومی شخصی سازی شده است!

از جلمه دیگر پیشرفت های حاصل در این همکاری میتوان به سرعت بخشیدن بیش از 30 اپراتور اختصاصی در تکنولوژی تصویربرداری با کمک هوش مصنوعی شیاومی اشاره کرد. با به کار گرفتن این نقاط قوت، حالا Xiaomi Imaging Brain میتواند از تمام قدرت چیپست (من جمله پردازش افکت ها، بالا بردن کارایی، بالا بردن سرعت و حتی کاهش مصرف باتری) بهره بگیرد. برای اولین بار در دنیا، تکنولوژی هوش مصنوعی تصویربرداری شیاومی بیش از 38 عملکرد جدید را به یک سیستم روی یک چیپ افزوده است و باعث بالا رفتن 235 درصدی سرعت عکسبرداری میشود!

در واقع Dimensity 8200-Ultra نسخه ارتقا یافته Dimensity 8200 میباشد که پیشتر توسط مدیاتک معرفی شده بود. این چیپست شخصی سازی شده نسبت به برادر خونی خود از سرعت پردازنده مرکزی و گرافیکی بیشتر بهره میبرد و مهمتر از همه، علاوه بر باندهای کاری sub-6GHz، از باندهای mmWave 5G نیز پشتیبانی میکند. این چیپست از 8 هسته در 3 خوشه بهره میبرد. در خوشه اول شاهد یک هسته اعلای Cortex-X2 با فرکانس خارق العاده 3.2 گیگاهرتز هستیم.

در خوشه دوم 3 هسته بسیار بزرگ Cortex-A78 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز قرار دارند و در نهایت، شاهد 4 هسته دوست دار انرژی Cortex-A55 با فرکانس 2 گیگاهرتز در خوشه سوم هستیم. این چیپست به چیپ گرافیکی Mali-G610 MC6 اُورکلاک شده، چیپ تصویربرداری ارتقا یافته IMG BXT 6E نسل 1 و موتور هوش مصنوعی اختصاصی مدیاتک (APU 690) مجهز میباشد. این محصول در 2 حافظه رم 12 گیگابایتی (نسل 5 یا LPDDR5) و 16 گیگابایتی (نسل 5 ارتقا یافته یا LPDDR5x) و در 3 حافظه داخلی 256، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی (از نوع UFS 3.1) به دست کاربران میرسد.

دوربین

گفتیم این گوشی یک محصول سلفی محور است، پس سومین اصلی که در آن به نحو احسن مورد توجه قرار گرفته است دوربین های اصلی و سلفی میباشند. این گوشی اولین محصول شیائومی است که در بخش دوربین سلفی از فیلمبرداری 4K پشتیبانی میکند. در قسمت پشت این محصول همانطور که گفتیم شاهد سیستم دوربینی 3 گانه با سنسورهای 50، 8 و 2 مگاپیکسلی هستیم. سنسورهای 8 و 2 مگاپیکسلی به ترتیب با لنزهای فوق عریض و ماکرو همراه شده اند؛ اما دوربین اصلی چطور؟

در واقع سنسور اصلی این گوشی IMX800 ساخت سونی است، که از گشادی دیافراگم f/1.77 بهره میبرد. سایز این سنسور 1/1.49 اینچی است و با مجهز بودن به لرزشگیر اپتیکال (OIS) و PDAF، تصاویری با پیکسل های 1.0 میکرونی ایجاد میکند. این سنسور به لنز عریض مجهز میباشد. در این محصول شاهد بهره گیری از فلش LED چهارگانه با قابلیت ثبت تصاویر با توناژ واقعی در نور کم هستیم.  دوربین اصلی این محصول توانایی فیلمبرداری 4K با نرخ 30fps، فیلمبرداری 1080p با نرخ های 30/60/120fps و 720p فوق آهسته با نرخ 960fps را دارد.

شیاومی برای فیلمبرداری همچون سایر کمپانی ها از لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر جهت یاب (gyro-EIS) بهره گرفته است. و اما در قسمت مقابل، شاهد قدرتمندترین دوربین سلفی تاریخ شیاومی هستیم! همانطور که گفتیم، از نسل قبل (CIVI 2) گوشی های این سری به سلفی حفره ای پیله ای یا Pill-Shape مجهز شدند. در این سیستم دوربین 2 گانه شاهد به کارگیری دو سنسور 32 مگاپیکسلی هستیم، که با فلش LED دوگانه با توناژ رنگ طبیعی، غوغا به پا میکند!

سنسور اصلی 32 مگاپیکسلی از گشادی دیافراگم f/2.0 و قابلیت فوکوس اتومات در کنار لنزی عریض بهره میبرد؛ در حالی که سنسور 32 مگاپیکسلی دوم به گشادی دیافراگم f/2.4 و لرزشگیر الکترونیکی (EIS) در کنار لتز فوق عریض مجهز گردیده است. شیاومی قابلیت های خارق العاده زیادی را برای دوربین سلفی این محصول (از اسکن کامل چهره با هوش مصنوعی گرفته تا روتوش حرفه ای اتومات بر پایه سیستم ابری) در نظر گرفته است. کاربران میتوانند با دوربین سلفی این گوشی به فیلمبرداری 4K 30fps یا 1080p 30fps/60fps بپردازند.

 

باتری و سایر ویژگی ها

شیاومی برای این گوشی از یک باتری 4.500 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 67 واتی بهره گرفته است، که با یکبار شارژ تا یک روز کامل با شما همراه خواهد بود. شارژر این محصول از پروتکل های BC1.2، PD3.0 و PD2.0 پشتیبانی میکند و فول شارژ آن در عرض 38 دقیقه انجام میشود. برای کنترل حرارت این قطعات خارق العاده شیائومی از خنک کننده بسیار بزرگ آلومینیومی (با ابعاد 4000mm²) بهره گرفته است. این گوشی از سنسور اثر انگشت اپتیکال (زیر صفحه نمایش) بهره میبرد.

در بخش ارتباطی، این گوشی به 2 سیمکارت همزمان نسل 5، بلوتوث 5.3 (با پشتیبانی از استانداردهای AAC/LDAC/LHDC)، وایفای 6، و تراشه NFC مجهز شده است. در این گوشی شاهد به کار گرفته شدن سنسورهای زیادی چون سنسور اپتیکال مسافت، سنسور نور (زیر صفحه نمایش، برای شناسایی دقیق حرارت رنگ ها)، سنسور نور در قسمت پشت، سنسور فلیکر، شتاب سنج و قطب نما هستیم. این محصول به موتور ویبره Z-axis و درگاه اینفرارد مجهز میباشد و از درب کارخانه با MIUI 14 بر پایه اندروید 13 به دست علاقه مندان خواهد رسید.

رنگ ها

همانطور که اشاره شد، این گوشی برای اولین بار در رنگ های 2 وجهی عرضه خواهد شد. به ترتیب در این گوشی شاهد عرضه 3 رنگ 2 وجهی (بنفش، سبز و طلایی) هستیم. بر اساس بیانیه شیاومی، رنگ های 2 وجهی توسط همکاری مستقیم با یکی از بزرگان عرصه مُد (WGSN) طراحی شده است. این رنگ ها دقیقاً با تفکر هدف قرار دادن قشر بانوان طراحی شده اند. البته رنگ چهارمی با نام خاکستری/نارگیلی نیز برای آقایان معرفی شده است.

قیمت و زمان عرضه

این گوشی دیروز برای بازار کشور چین معرفی شد و پیش فروش آن از هم اکنون آغاز شده است، اما عرضه رسمی و فیزیکی این محصول در سرتاسر چین از روز 31 می (10 خرداد) شروع میشود. این محصول همانطور که گفتیم در 3 نسخه با حافظه های داخلی و رم 12/256، 12/512 و 16/1 ترابایت عرضه خواهد شد. قیمت Xiaomi CIVI 3 به شرح زیر است.

نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 353 دلار

نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی = 381 دلار

نسخه با حافظه رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 1 ترابایتی = 424 دلار

قیمت و زمان عرضه جهانی

همانطور که شاید بدانید، گوشی های سری CIVI در بازارهای جهانی با این نام عرضه نمیشوند. پیشتر در بازارهای جهانی شاهد عرضه Xiaomi CIVI 2 با نام Xiaomi 13 Lite بودیم و ممکن است Xiaomi CIVI 3 نیز با عنوان Xiaomi 14 Lite برای بازارهای جهانی معرفی شود، اما هیچ تضمینی در بین نیست! پس فعلاً نمیتوانیم نسخه جهانی خاصی برای این گوشی متصور شویم.

قیمت و زمان عرضه در ایران

با توجه به اینکه این محصول برای بازار کشور چین معرفی شده است و نسخه چین به صورت رسمی وارد کشور نمیشود، باید منتظر ورود غیر رسمی و سفارشی این محصول به خاک ایران باشیم. با این تفاصیل، اگر قصد خرید Xiaomi CIVI 3 را دارید و مثل ما دلباخته آن شده اید، میتوانید برای سفارش گذاری اختصاصی این محصول به فروشگاه اینترنتی شیائومی پارس مراجعه کنید.

معرفی نسخه محدود Xiaomi Civi 3 Disney 100th Anniversary

در تاریخ 21 خرداد و پس از گذشت تقریباً دو هفته از معرفی نسخه اصلی، شیاومی پرده از نسخه محدود گوشی محبوب CIVI 3 برداشت. این نسخه با همکاری مستقیم کمپانی دیزنی طراحی شده است و نام تجاری آن Xiaomi Civi 3 Disney 100th Anniversary میباشد. کمپانی دیزنی شخصیت های کارتونی زیادی دارد، اما تصمیم بر این شد که یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین کاراکترهای اختصاصی این کمپانی که میکی موس است بر این نسخه نقش ببندد.

تکته جالب اینجاست که علاوه بر خود گوشی و محیط داخلی آن، جعبه و تمام لوازم همراه این محصول نیز با تم میکی موس همراه هستند! در طراحی قسمت پشت این گوشی نهایت دقت به خرج رفته است تا شاهد یک محصول بینظیر برای عاشقان کاراکتر میکی موس باشیم. محیط داخلی گوشی نیز به خوبی با تم میکی موس جان گرفته است و حتی انیمیشن شارژ نیز با این کاراکتر ادغام شده است! این گوشی هیچ تفاوتی با نسخه استاندارد ندارد، اما در تنها یک نسخه عرضه میشود.

در واقع این گوشی برخلاف نسخه اصلی که در 3 نمونه عرضه شده بود، تنها در یک نمونه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی با قیمت 407 دلار عرضه میشود. نکته پایانی اینکه به دلیل اهمیت همکاری شیاومی و دیزنی در این نسخه مشترک، ست کاملی از چمدان میجیای میکی موس، ایرباد نسل 3 شیاومی با طرح میکی موس، پاوربانک جیبی 10,000 میکی موس و شیائومی بند 8 نسخه میکی موس نیز عرضه شده است. قیمت این اقلام هنوز مشخص نیست.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا