ردمیشیائومی

گوشی Redmi Turbo 3 با چیپست Snapdragon 8s Gen 3، ژست های حرکتی هوایی و سیستم عامل HyperOS معرفی شد.

سرانجام پس از گمانه زنی های زیاد، شیائومی در مراسمی مجلل، دیشب پرده از Redmi Turbo 3 برداشت. این گوشی همانطور که انتظار میرفت، دومین گوشی شیاومی با چیپست Snapdragon 8s Gen 3 خواهد بود و ضمن مجهز بودن به سیستم عامل HyperOS از درب کارخانه، اولین گوشی این کمپانی است که از ژست های حرکتی هوایی پشتیبانی میکند. اگر دوست دارید بیشتر درباره این گوشی بدانید، با شیائومی پارس در این مقاله اختصاصی همراه شوید…

مشخصات کلی

در زیر میتوانید مشخصات گوشی Redmi Turbo 3 را به صورت کلی مشاهده کنید. هر یک از این ویژگی ها به طور مفصل در متن مقاله توضیح داده شده اند. برای بررسی جامع با ما در این مقاله همراه شوید.

      • چیپست: Qualcomm SM8635 اسنپدراگون 8s نسل 3 (بر پایه استاندارد 4 نانومتری TSMC) – 8 هسته ای؛ 1 هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 4 هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 3 هسته Cortex-A520 با فرکانس 2 گیگاهرتز
      • چیپ گرافیکی: Adreno 735
      • صفحه نمایش: 6.7 اینچی با پنل AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، رزلوشن 1.5K، قابلیت نمایش 68 میلیارد رنگ، فناوری های دالبی ویژن و +HDR10، درخشندگی خارق العاده 2,400 نیت، محافظ صفحه Gorilla Glass Victus
      • دوربین اصلی: 2 گانه اختصاصی؛ سنسور اول 50 مگاپیکسلی LYT-600 ساخت سونی (با لنز عریض، گشادی دیافراگم f/1.6، پیکسل های 0.8 میکرونی، فوکوس PDAF و لرزشگیر اپتیکال) و سنسور دوم 8 مگاپیکسلی (با لنز فوق عریض و پیکسل های 1.12 میکرونی)
      • دوربین سلفی: 20 مگاپیکسلی با لنز عریض و گشادی دیافراگم f/2.2 و پیکسل های 0.8 میکرونی
      • فیلمبرداری: دوربین اصلی فیلمبرداری 4K@30/60fps و 1080p@30/60/120/240fps، لرزشگیر التریکی (EIS) و دوربین سلفی فیلمبرداری 1080p@30/60fps
      • حافظه رم/داخلی: حافظه رم 12 و 16 گیگابایتی نسل 5 بهینه شده (یا LPDDR5x)/ حافظه داخلی 256 گیگابایتی یا 512 گیگابایتی یا 1 ترابایتی از نوع (UFS4.0)
      • باتری/سرعت شارژ: 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 90 واتی سیمی
      • ویژگی های منجصر به فرد: ژست های حرکتی هوایی، قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی
      • سیستم عامل/رابط کاربری: HyperOS بر پایه اندروید 14
      • سایر مشخصات: ضد آب و گرد و غبار با استاندارد IP64، سنسور اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش، بلوتوث 5.4، وایفای 7، بلندگوی استریو با پشتیبانی از صدای Hi-Res به صورت 24 بیتی، تراشه NFC، درگاه اینفرارد، پورت شارژ USB نوع C نسل 2.0 و قابلیت OTG

مشخصات Redmi Turbo 3 در یک نگاه
مشخصات Redmi Turbo 3 در یک نگاه

مقدمه اختصاصی سردبیر

کوالکام و شیائومی از سال ها پیش دست در دست هم محصولاتی را به بازار ارائه داده اند که در هر مرحله از تکنولوژی، حرف های زیادی برای گفتن داشته است. در اکثر چیپست های اختصاصی کوالکام، اولین کمپانی که دست به طراحی و عرضه گوشی با آن زد شیاومی بود. چندی پیش شاهد معرفی اولین گوشی دنیا با چیپست خارق العاده Snapdragon 8s Gen 3 توسط شیاومی بودیم و اکنون به احترام این چیپست، غول چینی دنیای تکنولوژی سری جدیدی را در خانواده Redmi با نام Turbo معرفی کرد تا حد و مرزهای جدیدی را ترسیم کند.

طراحی

معمولاً اولین ها در هر خانواده کار سختی را در پیش دارند، چون در تمامی مباحث کاربران انتظار بهترین ها را از آنها دارند. در واقع نه محصولی پیش از آنها قرار دارد که با این محصولات مقایسه شوند و نه هم خانواده ای! وضعیت Redmi Turbo 3 اینچنین است، اما شیاومی یکبار دیگر از آزمون طراحی موفق بیرون آمد. این گوشی در بسیاری از جهان وام دار سری گوشی های ردمی نوت میباشد، اما وقتی به آن دقت میکنیم تفاوت ها کم نیست.

این گوشی تقریباً از طراحی Boxy-Design بهره میبرد، اما میتوانیم بگوییم که طراحی مورد بحث در این گوشی به تکامل رسیده است. بدنه کاملاً یکپارچه است، قطر گوشی با توجه به باتری غول پیکر و قطعات سخت افزاری بسیار قدرتمند (در سطح پرچمداران) کم میباشد، از طرفی، صفحه نمایش نیز با توجه به مشخصات بسیار خوب از حاشیه های بسیار کمی برخوردار است. سیستم دوربین شاید شبیه به خانواده نوت باشد، اما نوآوری های آن نیز کم نیست.

در فریم فوقانی این گوشی شاهد 2 درگاه کوچک هستیم. درگاه اول ورودی میکروفون اول دستگاه و درگاه دوم، اینفرارد میباشد. گریل قرار گرفته نیز مربوط به بلندگوی اول دستگاه است. در فریم سمت راست دکمه های کم و زیاد صدا و پاور قرار دارند. فریم سمت چپ کویر است! در فریم تحتانی اما شاهد میکروفون دوم، گریل بلندگوی دوم، شیار سیمکارت و پورت شارژ USB نوع C دستگاه هستیم. در قسمت مقابل صفحه نمایشی تخت با حاشیه های کم و سلفی حفره ای کوچکی در قسمت مرکز مشاهده میشود.

در قسمت پشت دستگاه، شاهد 2 سنسور بسیار بزرگ با طرح دایره ای و یک جسم دایره ای کوچک هستیم. سنسورهای اول و دوم برای زیبایی بیشتر کمی از بدنه فاصله گرفته اند و دور آنها را حلقه ای پر کرده است. در داخل این حلقه ها نیز شاهد طرحی ویژه به دور سنسورهای دوربین هستیم، که زیبایی آنرا دو چندان کرده است. اما جسم سوم که در میانه سنسورهای اول و دوم قرار دارد بر روی بدنه نقش بسته است و فلش LED به صورت دایره ای دور آن را پر کرده است. ابعاد دقیق این گوشی 7.8×74.4×160.5 میلی متر و وزن آن 179 گرم است.

صفحه نمایش

همانطور که گفتیم، این گوشی به صفحه نمایشی تخت با حاشیه های کم مجهز شده است. سایز صفحه نمایش این گوشی 6.67 اینچی است و از پنلی OLED بهره میبرد. رزلوشن تصویر صفحه نمایش این گوشی 1.5K بوده و از نرخ نوسازی 120 هرتز بهره میبرد. این صفحه نمایش درخشندگی خارق العاده 2,400 نیت را ارائه میدهد، که در سطح پرچمداران درجه 1 بازار از برندهایی چون سامسونگ است!

این پنل قابلیت نمایش 68 میلیارد رنگ را دارد و از تکنولوژی های روز دنیا شامل Dolby Vision و +HDR10 بهره میبرد. محافظت از صفحه نمایش این دستگاه نیز به گوریلاگلس نسل 7 یا ویکتوس سپرده شده است. بر اساس بیانیه رسمی شیاومی، بدنه و صفحه نمایش این گوشی از گواهینامه 5 ستاره SGS بهره میبرد. این بدان معناست که در صورت پرت شدن، کمترین آسیب متوجه بدنه و صفحه نمایش خواهد شد.

سخت افزار

این گوشی دومین محصول از شیاومی با Snapdragon 8s Gen 3 است. این چیپست از 8 هسته با فناوری ساخت 4 نانومتری پیشرفته TSMC بهره میرد. برای اولین بار در یک چیپست میانرده قاتل پرچمدار شاهد بهره گیری از هسته های اعلایِ Cortex-X4 هستیم، که از سرعت 3.0 گیگاهرتز بهره میبرد. این چیپست به ترتیب از 8 هسته در 3 خوشه بهره میبرد.

در خوشه اول شاهد 1 هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، در خوشه دوم شاهد 4 هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و در خوشه سوم شاهد 3 هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز هستیم. چیپ گرافیکی این گوشی نیز Adreno 735 میباشد. این چیپست قدرتی فراتر از Snapdragon 8 Gen 2 دارد و نسخه ای کوچک شده از Snapdragon 8 Gen 3 میباشد.

این گوشی در 2 حافظه رم 12 و 16 گیگابایتی با فناوری LPDDR5x و 3 حافظه داخلی 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی با فناوری UFS4.0 عرضه میشود. شیاومی برای کنترل حرارت این اژدهای بی شاخ و دم رو به محفظه بخار بسیار بزرگی آورده است که نام آنرا « Ice Cooling system » میگذارد. غول چینی ادعا میکند که این گوشی در بدترین سناریوها (سخت ترین کارها) هم داغ نمیکند!

دوربین

در بخش دوربین، شاهد سیستمی 2 گانه برای دوربین اصلی هستیم. به ترتیب این گوشی به یک سنسور قدرتمند 50 مگاپیکسلی ساخت سونی (LYT-600) با سایز 1/1.95 اینچ، گشادی دیافراگم f/1.6، لنز عریض، PDAF، عکس هایی با پیکسل های 0.8 میکرونی و لرزشگیر اپتیکال (OIS) و یک سنسور 8 مگاپیکسلی با سایز 1/1.4 اینچ، لنز فوق عریض و عکس هایی با پیکسل های 1.12 میکرونی مجهز شده است. در قسمت مقابل نیز شاهد سنسوری 20 مگاپیکسلی با لنز عریض، گشادی دیافراگم f/2.2 و عکس هایی با پیکسل های 0.8 میکرونی هستیم.

دوربین اصلی این گوشی از فیلمبرداری 4K@30/60fps و 1080p@30/60/120/240fps با لرزشگیر الکتریکی (EIS) بهره میبرد و دوربین سلفی نیز از فیلمبرداری 1080p@30/60fps پشتیبانی میکند. به لطف ویژگی های برتر هوش مصنوعی چیپست Snapdragon 8s Gen 3، این گوشی از پاک کن مبتنی بر هوش مصنوعی همچون سری گوشی های Pixel بهره میبرد و به این ترتیب اگر هر شیء اضافی در عکس موجود باشد، به صورت کامل قابل حذف خواهد بود.

ویژگی منحصر به فرد

گوشی Redmi Turbo 3 اولین محصول از شیاومی است که با ویژگی های خاص ارائه شده است. این ویژگی خاص که در تیزری پیش از معرفی شیاومی آنرا معرفی کرد، ژست های حرکتی هوایی نام دارد. با این ویژگی میتوانید بدون دخالت دست از صفحه اسکرین شات بگیرید، ویدئوی در حال پخش را متوقف کنید، آنرا به جلو یا عقب ببرید و یا حتی از منظره ای عکس بگیرید! هنوز مشخص نیست این ویژگی به سایر گوشی های شیاومی نیز راه خواهد یافت یا خیر. برای درک بهتر ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

باتری و سایر ویژگی ها

شیاومی برای این گوشی از یک باتری 5,000 میلی آمپر/ساعتی با شارژ سریع 90 واتی بهره گرفته است. این گوشی نیز از درب کارخانه با شارژر اختصاصی داخل جعبه به دست کاربران میرسد. از جمله دیگر ویژگی های این گوشی میتوان به وایفای 7، بلوتوث 5.4، تراشه NFC و سنسور اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش اشاره کرد. این گوشی از درب کارخانه با سیستم عامل HyperOS بر پایه اندروید 14 به دست کاربران میرسد. همچنین بد نیست بدانید که این گوشی با ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی زیادی چون زیرنویس زنده به دست شما میرسد.

رنگ ها، قیمت و زمان عرضه

این گوشی در 3 رنگ جذاب مشکی، سبز و تیتانیوم با بدنه ای مات عرضه میشود. این محصول در 4 نسخه با حافظه های رم 12 و 16 گیگابایتی و حافظه های داخلی 256، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی به دست کاربران خواهد رسید. این گوشی از تاریخ 15 آوریل (27 فروردین) با قیمت های زیر در کشور چین عرضه خواهد شد.

نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی = 275 دلار

نسخه با حافظه رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی = 320 دلار

نسخه با حافظه رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی = 345 دلار

نسخه با حافظه رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 1 ترابایتی = 385 دلار

نسخه ای خاص با نام Redmi Turbo 3 Harry Potter Edition

شیائومی دقیقاً 1 روز پیش از معرفی گوشی Redmi Turbo 3، نسخه هری پاتر آنرا معرفی کرد. این نسخه از لحاظ امکانات هیچ تفاوتی با نسخه اصلی ندارد، جز اینکه در یک نمونه با حافظه رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 1 ترابایتی عرضه میشود. از طرف دیگر، در بخش ظاهری، این نسخه کاملاً برای طرفداران فیلم های هری پاتر طراحی شده است. نه تنها بدنه گوشی و محیط داخلی آن، بلکه جعبه و تمام متعلقات نیز تم هری پاتر دارند! نکته جالب اینکه 2 کاتالوگ ویژه نیز در داخل جعبه گوشی به دست کاربران میرسد.

زمان عرضه در بازارهای جهانی

به صورت دقیق میدانیم که این گوشی با عنوان POCO F6 به زودی برای بازارهای جهانی معرفی خواهد شد، اما زمان دقیق معرفی آن در دست نیست. پیش بینی ها میگویند ممکن است در تیر ماه امسال شاهد معرفی سری گوشی های F6 برای بازارهای جهانی باشیم، اما هنوز چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است. قطعاً طی روزها یا هفته های آتی خبرهای موثق زیادی درباره این موضوع به دست ما خواهد رسید.

قیمت و زمان عرضه در ایران

همانطور که میدانید، محصولات معرفی شده برای بازار چین به دلیل واردات غیر رسمی با مشکل رجیستر مواجه میشوند. پس معمولاً نسخه چین به ایران نمی آید و اگر هم بیاید، به صورت بسیار محدود و به صورت غیر رسمی وارد خواهد شد. بدیهی است به دلیل واردات خصوصی این محصولات، قیمت آنها نیز غیرمنطقی خواهد بود. به همین دلیل توصیه میکنیم تا معرفی نسخه جهانی دندان روی جگر بگذارید.

البته میتوانید هم اکنون برای بررسی قیمت Redmi Turbo 3، مشخصات Redmi Turbo 3 یا خرید Redmi Turbo 3 به صورت سفارشی، از طریق فروشگاه اینترنتی شیائومی پارس اقدام کنید.

کالبدشکافی Redmi Turbo 3

همانطور که میدانید، اولین فروش رسمی Redmi Turbo 3 برای روز 28 فروردین برنامه ریزی شده است. حال، چند روز پیش از عرضه رسمی این محصول، ویدئویی از کالبدشکافی رسمی آن منتشر شد. در این کالبدشکافی تقریباً تمام قطعات گوشی از یکدیگر جُدا میشوند و دوباره سر هم میشوند. توصیه میکنیم این ویدئوی جذاب را از دست ندهید.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

sammy
sammy
میهمان
۱۴۰۳-۰۱-۲۴ ۲۰:۰۸

هزار برابر بهتر از F5 هستش، باریکلا به شیائومی که همیشه در حالِ پیشرفته.
امیدوارم با قیمت کمتر از 20 میلیون عرضه بشه.

دکمه بازگشت به بالا