سایر برندهامتفرقه

مدیاتک از اولین تراشه گوشی موبایل با معماری 4 نانومتری رونمایی کرد ؛ این شما و این دایمنسیتی 9000 5G

اگر در طول هفته های اخیر خبرهای منتشر شده در شیائومی پارس را دنبال کرده باشید، قطعا نام مدیاتک را بارها شنیده اید. تا امروز خبرهای زیادی مبنی بر معرفی یک تراشه پرچمدار جدید از این کمپانی تایوانی الاصل به گوش شنیده شده بود و حالا این تراشه بصورت رسمی معرفی شد. مدیاتک بصورت رسمی از اولین تراشه دنیای موبایل با معماری 4 نانومتری با نام Dimensity 9000 5G رونمایی کرد. فناوری ساخت تراشه های 4 نانومتری علاوه بر افزایش راندمان کاری باید کاهش مصرف انرژی را نیز در پی داشته باشد.

مدیاتک در این تراشه از یک چیپست Sub-6GHz جدید برای شبکه 5G بهره گرفته است. این تراشه بعنوان اولین تراشه ای شناخته می شود که از هسته Cortex-X2 بهره مند شده ، که فرکانس کاری آن روی 3.05 گیگاهرتز قرار گرفته است. همچنین تراشه دایمنسیتی 9000 اولین تراشه دنیاست که از بلوتوث نسخه 5.3 بهره می برد.

ساختمان این تراشه بصورت 1+3+4 است. این تراشه 8 هسته ای متشکل از یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس کاری 2.85 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف Cortex-A510 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می باشد. دایمنسیتی 9000 توانایی پشتیبانی از رم های نسل LPDDR5x با حداکثر سرعت 7500 مگابیت بر ثانیه را نیز دارد.

مدیاتک برای این تراشه 14 مگابایت حافظه کش در نظر گرفته است. این کمپانی ادعا می کند حافظه کش 14 مگابایتی به نسبت 8 مگابایتی حدود 7 درصد تاثیر مثبت در کارایی و 25 درصد تاثیر مثبت در مصرف پهنای باند دارد. در بنچمارک Geekbench تراشه دایمنسیتی 9000 توانست امتیازی بیشتر از اسنپدراگون 888 و امتیازی در حد تراشه A15 bionic اپل کسب کند.

در بخش گرافیک مدیاتک از پردازنده Mali-G710 با 10 هسته پردازشی بهره گرفته است. در این تراشه از یک ردیابی اشعه SDK جدید بهره گرفته شده است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا جلوه های بصری با کیفیت تری و نزدیک به کیفیت کامپیوتر ها ارائه دهند.

سایر ویژگی‌های قابل‌ توجه تراشه جدید مدیاتک در بخش ارتباطات، شامل قابلیت‌های Wi-Fi 6E 2×2، ناوبری کامل GNSS و بلوتوث صوتی LE-ready با صدای استریو بی‌سیم واقعی Dual-Link True بوده و از استاندارد جدید Beidou III-B1C GNSS نیز پشتیبانی می‌کند.

تراشه دایمنسیتی 9000 به شما اجازه می دهد تا از یک سنسور 320 مگاپیکسلی بصورت دوربین تک سنسور بهره ببرید، یا از یک ماژول دوربین سه گانه با چینش 32+32+32 مگاپیکسلی بهره ببرید. این تراشه می تواند بصورت همزمان از طریق سه دوربین ضبط ویدیو با کیفیت 4K HDR را پردازش کند. همچنین مدیاتک توضیح می دهد که با پردازش سه اکسپوژر مختلف ثبت شده از طریق سه دوربین مختلف می تواند ویدیو هایی با فریم ریت 270 فریم بر ثانیه با فناوری 18 بیتی 4K HDR را به ارمغان آورد.

اما در بخش مودم 5G نیز شاهد یک مودم با معماری M80 هستیم که با استاندارد 3GPP Release-16 عرضه شده است. در این تراشه خبری از شبکه های mmWave نیست و فقط شاهد فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز هستیم که در مجموع می توانیم شاهد حداکثر سرعت دانلود 7 گیگابیت بر ثانیه باشیم. در کنار تمام این تکنولوژی ها شاهد فناوری PowerSave نیز هستیم که باعث کاهش مصرف باتری خواهد شد. همچنین این تنها مودم تلفن هوشمند 5G است که از سوئیچینگ R16 UL Tx برای اتصالات مبتنی‌بر SUL و NR UL-CA پشتیبانی می‌کند.

با فناوری هوش مصنوعی جدیدی که مدیاتک در این تراشه استفاده کرده است، شاهد 4 برابر افزایش کاربری بخش هوش مصنوعی در این تراشه به نسبت نسل قبلی هستیم. همچنین مدیاتک ادعا می کند که عملکرد هوش مصنوعی در این تراشه تا 16 درصد برتر از هوش مصنوعی تراشه tensor گوگل است.

مدیاتک اعلام کرده است که اولین گوشی هوشمند با این تراشه در اواخر سه ماهه اول سال 2022 از راه خواهد رسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا