سایر برندهاکوآلکام

رسمی : کوآلکام از چیپست های اسنپدراگون 8+ نسل 1 و اسنپدراگون 7 نسل 1 پرده برداشت .

همانطور که پیش بینی کرده بودیم ، پس از ماه ها گمانه زنی ، سرانجام دیشب در مراسمی بسیار مجلل ، کوآلکام علاوه بر چیپست مورد انتظار Snapdragon 8+ Gen 1 ، پرده از چیپست میانرده Snapdragon 7 Gen 1 نیز برداشت ، که برخلاف جایگاهش ، در قامت پرچمداران ظاهر خواهد شد . در این مطلب اختصاصی هر دو چیپست را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد ، چون هر دو محصول به زودی در قلب گوشی هایی از برند محبوب شیائومی قرار خواهند گرفت . با شیائومی پارس در این مقاله همراه باشید …

 

« چیپست Snapdragon 7 Gen 1 ؛ میانرده ای در قامت پرچمدار »

در ابتدای مراسم دیشب ، کوآلکام سرانجام پرده از چیپست مورد انتظار Snapdragon 7 Gen 1 برداشت . این چیپست همانطور که میتوان انتظار داشت در قلب گوشی های زیادی در سال 2022 قرار خواهد گرفت و با قدرتمندترین محصول کوآلکام تا امروز ( اسنپدراگون 8 نسل 1+ ) هم پیاله است . هر چند این چیپست از برادر بزرگتر خود کمی عقب تر است ، اما در بخش پردازنده اصلی و گرافیکی حرف های زیادی برای گفتن دارد .

کوآلکام در ابتدای معارفه این چیپست تأیید کرد این محصول از نیمه دوم امسال در قلب گوشی های زیادی از برند شیائومی ، اوپو و آنر قرار خواهد گرفت . کوآلکام در این چیپست از سیستم های دوربین متعددی بهره گرفته است ، که تا 200 مگاپیکسل میتواند برسد . من باب مثال کمپانی ها میتوانند یک سنسور 64 و یک سنسور 20 مگاپیکسلی ، دو سنسور 25 مگاپیکسلی یا حالت های دیگری را برای گوشی های مجهز به این چیپست انتخاب کنند .

این چیپست از 3 سیگنال 14 بیتی بهره میبرد ، که ثبت ویدئوهای 720 را تا 480 فریم بر ثانیه و ویدئوهای 4K HDR را تا 30 فریم بر ثانیه ممکن میکند . کوآلکام میگوید این چیپست توانایی ثبت ویدئو با تکنولوژی های +HDR10 ، HDR10 و HLG را دارد . در بخش پردازنده ، اسنپدراگون 7 نسل 1 به 4 هسته قدرتمند Cortex-A710 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A510 مجهز شده است ، که قدرت لازم را به کاربر هدیه میدهد .

در بخش پردازنده گرافیکی ، کوآلکام حرفی از چیپ گرافیکی این محصول نزده است ، اما به نظر از آدرنوی 662 بهره گرفته است ، که 20 درصد سریعتر از نسل قبل میباشد . این چیپ گرافیکی توانایی خروجی تصاویر +QHD با سرعت 60 هرتز و +FHD را تا 144 هرتز دارد . البته کاربران میتوانند تصاویر خروجی از طریق پورت های ارتباطی را با کیفیت +QHD تا سرعت 144 هرتز مخابره کنند . همچنین ، کوآلکام با تکنولوژی جدیدی موسوم به « موتور پردازش فریم آدرنو » ، قول دو برابر شدن فریم ریت را در گوشی های مجهز به این چیپست داده است .

در بخش های ارتباطی ، کوالکام از چیپ اختصاصی FastConnect 6900 خود برای این چیپست بهره گرفته است ، که علاوه بر پشتیبانی از Wi-Fi 6E ( با سرعت پایه 3.6 گیگابیت/ثانیه ) ، از بلوتوث 5.3 با کدک های اختصاصی اش ( همچون aptX Voice ، aptX Lossless و aptX Adaptive ) بهره گرفته است . همچنین ، در بخش مکان یابی ، این چیپست با سیستم های ناوبری روز دنیا همچون GPS ، Glonass ، BeiDou ، Galileo ، QZSS ، NavIC و Dual-Frequency GNSS ( در باند کاری L1/L5 ) به خوبی سازگاری دارد .

 

« چیپست Snapdragon 8+ Gen 1 ؛ غول مرحله آخر »

امسال به دلیل اشتباهی که کوآلکام در همکاری با سامسونگ مرتکب شد ، معرفی نسخه بهینه شده چیپست پرچمدار این کمپانی کمی جلو افتاد . کوآلکام در ابتدای معارفه چیپست اسنپدراگون 8+ نسل 1 اشاره کرد این محصول در بخش مصرف انرژی ، گرما و قدرت بسیار بهینه شده است . این کمپانی اشاره میکند چیپست مذکور 10 درصد در بخش پردازش اصلی و 30 درصد در بخش مصرف انرژی بهینه شده است ، که قدمی بسیار بزرگ میباشد .

هسته بزرگ این چیپست ( Cortex-X2 ) حالا میتواند به فرکانس 3.2 گیگاهرتز برسد و از نسل قبل کمی جلوتر باشد ( 3.0 گیگاهرتز بود ) ؛ اما دو خوشه دیگر نیز از این ارتقا بی نصیب نمانده اند ! کوآلکام میگوید علاوه بر هسته اعلای X2 ، هسته های طلایی به 2.75 گیگاهرتز و هسته های نقره ای به 2.0 گیگاهرتز ارتقا یافته اند . این در حالی است که پیش از این هسته های طلایی در بازه 2.5 گیگاهرتز و هسته های نقره ای در بازه 1.8 گیگاهرتز فعالیت داشتند .

در بخش پردازنده گرافیکی نیز Snapdragon 8+ Gen 1 حدود 10 درصد عملکرد بهتری از خود نشان میدهد و 30 درصد مصرف انرژی پایینتری دارد ! بخش هوش مصنوعی نیز حالا قدرتمندتر از قبل شده است و 20 درصد رشد را نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 تجربه میکند . کوآلکام اشاره میکند به لطف بهینه شدن 10 درصدی Snapdragon 8+ Gen 1 ، حالا این چیپست نسبت به نسل قبل میتواند 1 ساعت و 30 دقیقه بیشتر ویدئو پخش کند و تا 5 ساعت و نیم مکالمه بیشتر را برای کاربر به ارمغا بیاورد !

کوآلکام اشاره میکند که Snapdragon 8+ Gen 1 میتواند تا 16 گیگابایت رم نسل 5 یا LPDDR5 با سرعت 3.200 مگاهرتز را در کنار حافظه UFS3.1 پشتیبانی کند . صفحاتی با رزلوشن +QHD نیز میتوانند سرعتی تا 144 هرتز و صفحات 4K نیز با سرعت 60 هرتز به تولید محتوا با رنگ های عمیق 10 بیتی و پشتیبانی از تکنولوژی +HDR10 بپردازند . در بخش مودم همچنان شاهد بهره گیری از مودم Snapdragon X65 هستیم ، که سرعت پایه 10 گیگابیت/ثانیه را به ارمغان می آورد .

از طرفی ، با استاندارد Wi-Fi 6/6E ، کاربران میتوانند سرعت پایه 3.6 گیگاهرتز را تجربه کنند . نباید فراموش کنیم که این چیپست حالا از بلوتوث نسخه 5.3 با استانداردهای aptX Lossless و Bluetooth LE ( با مدت زمان پخش بیشتر و با کیفیت تر ) نیز بهره میبرد . این چیپست همچنان از سه ISP اسپکترا 18 بیتی با قابلیت پشتیبانی از سنسورهای دوربینی تا 200 مگاپیکسل با قابلیت ثبت ویدئوی 8K تا 30 فریم بر ثانیه و 4K تا 120 فریم بر ثانیه بهره میبرد .

کوآلکام میگوید Snapdragon 8+ Gen 1 به لطف تکنولوژی های جدید ، حالا از فناوری هایی چون کاهش نویز هنگام پردازش تصاویر ، موتوری اختصاصی برای بوکه کردن تصاویر و تکنولوژی های برتری چون +HDR10 و HLG در کنار Dolby Vision پشتیبانی میکند . کوآلکام میگوید گوشی های مجهز به این چیپست از 3 ماهه سوم سال جاری میلادی ( جولای-سپتامبر ) در بازار عرضه خواهند شد و قطعاً تمامی مدل های شیائومی ( سری Mi ، سری Redmi ، سری BlackShark و سری POCO ) به این چیپست مجهز خواهند شد .

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا