اپل

ویژه : جمع بندی مراسم معرفی آیفون های 12 اپل .

کمپانی اپل دیشب در مراسمی مجلل پرده از گوشی های جدید آیفون برداشت . در مراسم دیشب اپل دست به معرفی 4 گوشی هوشمند زد . در لاین جدید محصولات اپل ، ما آیفون 12 مینی ، آیفون 12 ، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس را خواهیم داشت ، که برخی از ویژگی ها در تمامی این محصولات یکسان بوده ، اما برخی از ویژگی های دیگر برای نسخه های حرفه ای (Pro) حفظ شده است . در ادامه به بررسی تک تک این محصولات خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید …

 

« گوشی iPhone 12 Mini »

در مراسم شب گذشته ، اپل سرانجام از آیفون 12 مینی پرده برداشت ، که مدت هاست شایعاتش در فضای مجازی مطرح است . به زعم اپل ، این گوشی هوشمند کوچکترین گوشی مجهز به شبکه نسل 5 دنیا میباشد . همانطور که از نام این محصول مشخص است ، آیفون 12 مینی سایزی کوچکتر از آیفون SE نسخه 2020 دارد ، اما صفحه نمایش آن بسیار بزرگتر از نسخه مذکور است . اپل در واقع سایز صفحه نمایش 5.4 اینچی آیفون 12 مینی را در سایزی کوچکتر از آیفون SE نسخه 2020 ( با سایز صفحه 4.7 اینچی ) جا داده است .

صفحه نمایش 5.4 اینچی آیفون 12 مینی از پنل Super XDR OLED بهره میبرد و رزلوشنی معادل 1080×2340 پیکسل با تراکم پیکسلی 476 پیکسل در هر اینچ و درخشندگی 1.200 نیت دارد . این گوشی هوشمند در بسیاری جهات من جمله تکنولوژی های صفحه نمایش ، چیپست ، سیستم دوربین ، شارژ وایرلس ، فناوری مقاومت در برابر آب و گرد و غبار ، و حتی رنگ ها با برادر بزرگتر خود ، گوشی آیفون 12 نسخه استاندارد همسان میباشد .

اپل گوشی های آیفون 12 و 12 مینی را در 3 حافظه داخلی 64 ، 128 و 256 گیگابایتی و در رنگ های جذاب آبی ، سبز ، مشکی ، سفید و قرمز در دسترس کاربران قرار میدهد . پیش فروش گوشی آیفون 12 مینی از روز 6 نوامبر 2020 میلادی ( 16 آبان 99 ) آغاز خواهد شد و در تاریخ 13 نوامبر 2020 میلادی ( 23 آبان 99 ) عرضه این محصول آغاز خواهد شد . گفتنی است قیمت نسخه پایه این گوشی 699 دلار آمریکا میباشد .

 

« گوشی iPhone 12 »

اپل در نسخه استاندارد آیفون 12 از همان سایز صفحه نمایش 6.1 اینچی نسل قبل بهره گرفته است ، اما رزلوشن صفحه نمایش به 1170×2532 پیکسل و تراکم پیکسلی به 460 پیکسل در هر اینچ ارتقا یافته ، پنل IPS LCD با پنل Super XDR OLED جایگزین شده و درخشندگی نیز همچون خط محصولات حرفه ای یا Pro به 1.200 نیت ارتقا یافته است . همچون نسل قبل این گوشی از بریدگی خاص اپل بهره برده و نرخ نوسازی صفحه نمایش نیز هنوز 60 هرتز میباشد .

اپل در آیفون 12 از پوشش محافظ جدیدی بهره گرفته است ، که آنرا محافظ سرامیکی میخواند و با همکاری کمپانی Gorilla به صورت اختصاصی توسعه یافته است . اپل میگوید این محافظ 4 برابر در مقابل ضربه های ناشی از افتادن مقاوم است و بیش از هر گوشی هوشمندی در بازار مقاومت دارد . نقطه عطف مراسم معرفی گوشی های جدید اپل ، پشتیبانی آیفون های 12 از شبکه های نسل 5 میباشد .

اپل میگوید در کشور آمریکا این گوشی ها از فناوری mmWave ( که پیشتر برای شما در مقاله ای تشریح کردیم ) پشتیبانی میکنند ؛ در حالی که در سایر نقاط دنیا ، از فناوری Sub-6Ghz بهره خواهند برد . اپل میگوید فناوری شبکه های نسل 5 خود را بر روی بیش از 100 شبکه مخابراتی در دنیا آزمایش کرده است و به سرعت 3.5 گیگابیت بر ثانیه در محیطی با پوشش عادی و 4 گیگابیت بر ثانیه در محیطی با پوشش ایده آل رسیده است .

اپل در طراحی آیفون های جدید دقت بسیار زیادی به خرج داده است . آیفون 12 نسبت به نسل قبل 11 درصد نازک تر ، 16 درصد سبک تر و 15 درصد کوچکتر میباشد . بیشترین میزان کاهش سایز کلی گوشی بخاطر تخت شدن دو طرف بدنه گوشی میباشد . همچون نیاکان ، آیفون 12 نیز در رنگ های جذابی عرضه خواهد شد . در مجموعه رنگ های این گوشی ما رنگ آبی ، مشکی ، سفید ، سبز و قرمز را خواهیم داشت . طراحی بدنه گوشی مات است ، اما پشت آن از طرحی براق بهره میبرد ( دقیقاً برخلاف نسخه های حرفه ای ) .

همانطور که پیش بینی میشد ، آیفون های 12 از چیپست اختصاصی A14 Bionic بهره میبرند . این چیپست 6 هسته پردازشی دارد ، که 2 هسته قدرتمند بوده و 4 هسته دیگر کارآمد با فرکانسی متعادل هستند . اپل میگوید در ساخت این چیپست از 11.8 میلیارد ترانزیستور بهره گرفته است ، که حدوداً 40 درصد بیشتر از چیپست A13 Bionic میباشد . اپل ادعا میکند A14 Bionic حدوداً 50 درصد در کارهای پردازشی و گرافیکی بهتر از هر گوشی هوشمندی در دنیاست !

بر اساس اطلاعات موجود ، چیپست A14 Bionic حدود 80 درصد نسبت به نسل قبل در یادگیری ماشینی قویتر بوده و توانایی محاسبه 11 هزار ملیارد پردازش را در هر ثانیه دارد (!) ، که باعث میشود پردازش هایی از بازگشایی قفل صفحه توسط اسکن چهره تا تصاویر ثبت شده با سرعت بسیار بیشتری انجام شود . اپل برای آیفون 12 نسخه استاندارد ( همچون نسخه مینی ) از دوربینی 2 گانه بهره گرفته است .

یکی از دوربین های این گوشی هوشمند از سنسوری 12 مگاپیکسلی با لنز عریض و گشادی دیافراگم f/1.6 بهره میبرد ، که توانایی جذب نور بسیار زیادی دارد و سنسور 12 مگاپیکسلی دیگر که به لنزی با زاویه فوق عریض مجهز است ، دارای گشادی دیافراگم f/2.4 میباشد . هر دوی این سنسورها از فناوری اختصاصی اپل ، HDR نسل 3 بهره میبرند ، که باعث بالا رفتن دقت ثبت رنگ سفید ، جزئیات بیشتر و غلظت رنگ مناسب میشود . سنسور اصلی این گوشی ( با لنز عریض ) به لرزشگیر اپتیکال ( OIS ) مجهز شده است ، در حالی که سنسور دوم ( با لنز فوق عریض ) فاقد لرزشگیر اپتیکال میباشد . هر دو دوربین اصلی و سلفی نیز حالا قابلیت شکار تصاویر در شب یا حالت Night Mode را ارائه میدهند .

همانطور که انتظار میرفت ، اپل برای پایین نگه داشتن قیمت نهایی محصولات خود و رقابت با کمپانی های دیگر ، شارژر و هندزفری را از گوشی های آیفون 12 حذف کرده است (!) ، که باعث کوچکتر شدن جعبه آیفون های جدید شده است . موضوع جدید ، اضافه شدن فناوری شارژ بیسیم اپل موسوم به MagSafe میباشد ، که سرعت شارژ بیسیم معادل 15 وات را برای آیفون 12 به ارمغان می آورد .

در صورتی که شارژر این گوشی را تهیه کنید نیز میتوانید آنرا با سرعت شارژ 20 واتی شارژ کنید . پیش فروش گوشی آیفون 12 از روز 16 اکتبر 2020 میلادی ( 25 مهر 99 ) آغاز خواهد شد و در تاریخ 23 اکتبر 2020 میلادی ( 2 آبان 99 ) عرضه این محصول آغاز خواهد شد . گفتنی است قیمت نسخه پایه این گوشی 799 دلار آمریکا میباشد .

 

« گوشی های iPhone 12 Pro و iPhone 12 Pro Max »

امسال آیفون های حرفه ای در 2 سایز عرضه میشوند ؛ نسخه ای با صفحه نمایش 6.1 اینچی ( iPhone 12 Pro ) و نسخه ای با صفحه نمایش 6.7 اینچی ( iPhone 12 Pro Max ) [توضیح اینکه در نسل های قبل ، آیفون 11 پرو سایز صفحه 5.8 اینچی و آیفون 11 پرو مکس سایز صفحه 6.5 اینچی داشت] . البته فکر نکنید با افزایش سایز صفحه آیفون های جدید از لحاظ سایز بزرگتر از نسل قبل شده اند ، چون اپل از حاشیه ها کاسته است و به این ترتیب سایز دستگاه علاوه بر افزایش سایز صفحه نمایش دست نخورده باقی مانده است .

اپل برای این گوشی ها نیز از پنل OLED همچون نسل قبل بهره گرفته است و نرخ نوسازی در آیفون های حرفه ای هم حتی روی 60 هرتز قفل شده است ( به این ترتیب عاشقان برند اپل باید برای نرخ نوسازی بالاتر تا سال آینده و آیفون های جدید صبر کنند ) . همچنین ، در آیفون های جدید ما همچنان شاهد حضور بریدگی خاص اپل هستیم و هیچ چیز تغییر نکرده است ؛ چون اپل هنوز راهکاری برای گنجاندن سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش و Face-ID در کنار هم پیدا نکرده است .

رزلوشن صفحه نمایش این گوشی ها نسبت به نسل قبل ارتقا یافته است . در گوشی iPhone 12 Pro ما شاهد رزلوشن 1170×2532 پیکسل هستیم ، در حالی که در گوشی iPhone 12 Pro Max رزلوشن صفحه نمایش به 1284×2778 پیکسل خواهد رسید . درخشندگی صفحه نمایش نیز همچون آیفون مینی و استاندارد بر روی 1200 نیت قفل شده است . این گوشی ها نیز همچون نسخه های ضعیف تر به محافظ صفحه سرامیکی مجهز شده اند .

اپل طراحی سری گوشی های آیفون را به کلی متحول ساخته و آنرا نزدیک به زبان طراحی iPad Pro ساخته است . این بدان معناست که نسل جدید گوشی های آیفون ، شکوه طراحی iPhone 4 را یکبار دیگر احیا کرده اند . فریم دستگاه همچنان از استیل ضد زنگ ساخته شده است . رنگ آبی اقیانوسی نیز قهرمان جدید اپل در میان رنگ های نسخه حرفه ای میباشد . رنگ های دیگر نیز شامل طلایی ، خاکستری و نقره ای میباشند .

نسخه های Pro بهترین مقاومت در برابر آب را ارائه میدهند . اپل تضمین میکند با نسخه های Pro و Pro Max آیفون های 12 ، کاربر میتواند آیفون خود را تا عمق 6 متری آب برده و به مدت 1 ساعت آنرا در عمق مذکور نگاه دارد ( نسل قبل تا عمق 4 متری در برابر آب مقاوم بود ) . اما اشتراکات به اتمام رسید ! آیفون های Pro و Pro Max در بحث دوربین با یکدیگر متفاوت هستند . گوشی iPhone 12 Pro Max به سنسوری با سایز 1/1.7 اینچی مجهز است ، که 47 درصد بزرگتر از iPhone 12 Pro و iPhone 11 Pro Max میباشد .

این دوربین با همراهی سنسور دیگری که به گشادی دیافراگم f/1.6 مجهز است ، حدود 87 درصد نور بیشتری را به سنسور جذب میکند . اپل به جای لرزشگیر اپتیکال از راهکاری جدید بهره گرفته است ، که باعث میشود به جای لنز ، سنسور تغییر پیدا کند و به این ترتیب لرزش کاهش یابد . این موضوع باعث میشود سیستم دوربین سریعتر عمل کرده و بتواند در هر ثانیه تا 5.000 حرکت را اصلاح کند . همچنین ، نسخه Pro Max از قابلیت فاصله کانونی طولانی تر بر روی سنسور زوم بهره میبرد ، که باعث میشود بزرگنمایی 2.5 برابری ایجاد شود .

برادر کوچکتر اما لنزی با روشنایی بیشتر دارد و از گشادی دیافراگم f/1.6 بهره میبرد ، اما از همان ساختار لرزشگیر لنز و سنسور همچون نسل قبل بهره میبرد . سنسور 27 درصد نور بیشتری را به خود جذب میکند و همچون نسل قبل ، از لنزی تله فوتو با گشادی دیافراگم f/2.0 و فاصله کانونی 52 میلی متری ( زوم 2 برابری نسبت به سنسور اصلی ) و همان لرزشگیر اپتیکال سنتی بهره میبرد . تمامی سنسورها به جز سنسور تله فوتو از حالت شب یا Night Mode پشتیبانی میکنند و در هر دو دوربین اصلی و سلفی کاربر میتواند از این قابلیت بهره بگیرد . و اما سنسور آخر ، که دست نخورده باقی مانده و مجهز به لنزی با زاویه فوق عریض ( 120 درجه ای ) ، فاصله کانونی 13 میلی متری و گشادی دیافراگم f/2.4 میباشد .

آیفون های Pro امسال از سیستم LiDAR بهره میبرند ، که پیش از این آنرا بر روی iPad Pro دیده بودیم . این ویژگی باعث میشود آیفون های Pro جدید بتوانند در شب نیز به شکار تصاویر پرتره با دقت بالایی بپردازند . همچنین ، این سیستم پیشرفته باعث میشود فوکوس در نور کم تا 6 برابر سریعتر انجام شود . آیفون های 12 پرو تنها گوشی های هوشمند در بازار هستند که توانایی ضبط ویدئوهای Dolby Vision را دارند . با کمک چیپست جدید ، هر فریم ویدئویی با فناوری رنگ های غنی 10 بیتی اصلاح میشود و باعث بالاتر رفتن کیفیت ویدئو میشود . همچنین ، ویژگی جدید عکاسی Pro-Raw ، تمامی اطلاعات مورد نیاز را برای یک عکس جمع آوری میکند و به کاربر کمک میکند در هر لمس ، به فوکوس سریعتری دست یابد .

آیفون های جدید به سیستم پیشرفته ای برای ذخیره مصرف انرژی مجهز هستند و زمانی که کاربر نیاز به سرعت بیش از اندازه شبکه های نسل 5 نداشته باشد ، شبکه های مخابراتی برای کاهش مصرف انرژی به نسل 4 تغییر پیدا میکنند . فناوری محبوب لپتاپ های Mac-Book اپل نیز به آیفون ها آمده است ، تا علاوه بر بالا بردن سرعت شارژ بیسیم ( از 7.5 وات در حالت Qi به 15 وات در حالت اختصاصی Mag-Safe ) ، لذت خاصی را هنگام شارژ برای کاربر به ارمغان بیاورد . فناوری Mag-Safe حتی از روی گارد محافظ نیز میتواند به آیفون شما متصل شود و کار خود را به نحو احسن انجام دهد .

شارژ سیمی نیز در سری جدید ارتقا پیدا کرده است و حالا آیفون های جدید از شارژ سریع 20 واتی سیمی بهره میبرند . البته فراموش نکنید که شارژری ندارید تا با آن گوشی خود را شارژ کنید ! متأسفانه همچون نسخه های دیگر ، شارژر و هندزفری از جعبه گوشی های جدید حذف شده است و باید خودتان آنرا تهیه کنید ! البته اپل کاربران را شرمنده کرده است و یک رابط تبدیل USB نوع C به Lightning در جعبه آیفون ها قرار داده است تا کاربر بتواند حداقل گوشی خود را با مک بوک شارژ کند ! اپل میگوید این کار برای کاهش انتشار کربن صورت گرفته است ، که کره زمین را تهدید میکند .

چیپست A14 Bionic در قلب آیفون های Pro نیز به کار گرفته شده است ، که اولین چیپست با فناوری ساخت 5 نانومتری در دنیا میباشد . اپل میگوید یک دلیل اضافه ( به جز لنز زوم در نسخه های Pro ) برای خرید نسخه های برتر وجود دارد و آن حافظه داخلی بیشتر در نسخه های Pro و Pro Max میباشد . کوپرتینویی ها به جای حافظه 128 گیگابایتی در نسخه استاندارد ، حافظه پایه در نسخه های Pro را به 256 و 512 گیگابایت افزایش داده اند .

گوشی iPhone 12 Pro در نسخه پایه با قیمت 1.000 دلار آمریکا از روز جمعه همین هفته برای پیش خرید موجود خواهد شد و از هفته آینده به دست کاربران خواهد رسید ؛ در حالی که سفارش گیری گوشی iPhone 12 Pro Max از روز 6 نوامبر ( 16 آبان 99 ) آغاز شده و از 13 نوامبر ( 23 آبان ) به دست کاربران خواهد رسید . گفتنی است نسخه Pro Max با 100 دلار تفاوت ، با قیمت 1.100 دلار در نسخه پایه در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت .

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

bardia
bardia
میهمان
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۲:۱۹

شوخی یا واقعا با این قیمت صفحه 60 هرتزه؟

محمدباقر پورمنصوری
پاسخ به  bardia
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۲:۴۸

متأسفانه واقعیت داره …
تازه اون بخش شارژرش رو نمیشه هضم کرد !

trackback
۱۳۹۹-۰۷-۲۴ ۲۳:۰۸

[…] در هفته ای که گذشت از گوشی های جدید خودش با نام های آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و […]

دکمه بازگشت به بالا