اپل

پرچمداران جدید اپل، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس معرفی شدند؛ تراشه A16، دوربین 48 مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره ای و حذف ناچ!

آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در مراسم پر تب و تاب اپل در کنار محصولات جذابی مانند دو آیفون دیگر، یعنی آیفون 14 و آیفون 14 پلاس در کنار ساعت های هوشمند جدید (سری 8، سری SE نسل دوم و سری 8 الترا) رونمایی کرد. یکی دیگر از گجت هایی که در این مراسم معرفی شد، ایرپاد پرو نسل دوم بود که با تغییرات محسوس سخت افزاری نسبت به نسل قبل همراه است.

در این مطلب به بررسی مشخصات و تفاوت های آیفون های 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس نسبت به نسل قبل خواهیم پرداخت. در ادامه با شیائومی پارس همراه باشید…

مقدمه

نمای جلو آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
نمای جلو آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

گوشی های اپل هر ساله با شعار «بهترین»  معرفی و عرضه می شود. اما امسال با توجه به مشخصاتی که منتشر شده، این ادعا بیشتر به واقعیت نزدیک است. گوشی های آیفون نسخه پرو با تغییرات محسوسی در بخش دوربین، پردازنده، فناوری های نرم افزاری و البته طراحی صفحه نمایش معرفی شده اند که در ادامه به بررسی تمامی این بخش ها خواهیم پرداخت.

آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس ( iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max)

طراحی و صفحه نمایش

بزرگ ترین تغییری که در اولین نگاه به نسخه های حرفه ای آیفون 14 نظر شما را جلب می کند، طراحی صفحه نمایش دستگاه است. استفاده از ناچ در طراحی صفحه نمایش  آیفون ها از آیفون X شروع شد و پس از آن با کمی تغییر تا آیفون های 13 پای ثابت طراحی این گوشی ها بود. همچنان در نسخه استاندارد و پلاس آیفون 14 شاهد ناچ در طراحی صفحه نمایش هستیم، اما اپل بالاخره تصمیم گرفت در نسخه های پرو و پرو مکس ناچ را حذف کرده و از حفره برای دوربین سلفی و سایر سنسور ها بهره بگیرد.

جزیره پویا آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
جزیره پویا آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

اپل با استفاده از انیمیشن های پویا تحت عنوان Dynamic Island (جزیره پویا) توانسته جذابیت خاصی به حفره موجود در صفحه نمایش ببخشد و آن را کاملا کاربردی کند. به نحوی که وجود این حفره در صفحه نمایش به طور کلی احساس نشود. برای مثال زمانی که موزیکی را پخش می‌کنید یا اعلان جدیدی دارید، تمامی اعلانات خود به خوبی با حفره صفحه نمایش تطبیق می دهند.

اگر نگاه خود را روی صفحه نمایش گوشی های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس متمرکز تر کنید، احساس می کنید که ابعاد صفحه نمایش به نسبت نسل قبل بزرگ تر شده است، اما این حس درست نیست! هر دو آیفون نسخه پرو از صفحه نمایش های هم اندازه نسل قبل، یعنی 6.1 و 6.7 اینچی بهره می برند، اما کاهش حاشیه های صفحه نمایش باعث شده تا صفحه نمایش 1 درصد بیشتر از نسل قبل، پنل جلویی دستگاه را بپوشاند. همچنین از نظر ابعاد کلی در هر دو نسخه پرو تغییراتی بسیار جزئی (در حد چند دهم میلی متر) نسبت به نسل قبل شاهد هستیم.

 

اما صحبت از صفحه نمایش شد، اپل در این دستگاه هم مانند نسل قبل از پنل LTPO Super Retina XDR OLED در دو نسخه پرو و پرو مکس بهره گرفته که به نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز مجهز شده است. از دیگر فناوری های این صفحه نمایش می توان به فناوری های HDR10 و Dolby Vision و ProMotion اشاره کرد. یکی دیگر از تغییرات بزرگ صفحه نمایش این گوشی ها افزایش شدت روشنایی صفحه نمایش از 1200 نیت به 2000 نیت در فضای آزاد است! این عدد یعنی در فضای آزاد (حتی آفتاب عمود سر ظهر تابستان) به خوبی می توانید از گوشی آیفون 14 پرو یا آیفون 14 پرو مکس خود استفاده کنید.

صفحه نمایش همیشه روشن آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
صفحه نمایش همیشه روشن آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

یکی از جذاب ترین قابلیت هایی که کاربران اندروید سال ها از آن استفاده می کردند ولی تازه به آیفون پرو و آیفون 14 پرو مکس اضافه شده است، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) است. این قابلیت به کاربر اجازه می دهد تا ساعت و کلیات اعلان های گوشی را بدون روشن کردن صفحه نمایش ببیند. اپل ادعا می کند نرخ تازه سازی صفحه نمایش در حالت صفحه نمایش همیشه روشن به 1 هرتز کاهش می یابد تا در مصرف باتری صرفه جویی بشود.

یکی از تغییرات که به چشم نمی آید اما دستاورد مناسبی محسوب می شود، انتقال سنسور مجاورت به پشت صفحه نمایش است. کاری که باعث شده تا اپل برای تبدیل ناچ به بریدگی صفحه نمایش کارش آسان تر شود.

سخت افزار و سیستم عامل

اپل در دو نسخه پرو بر خلاف نسخه استاندارد و پلاسِ آیفون 14 از تراشه بروز و جدید خود، A16 Bionic استفاده کرده است. تمرکز اصلی اپل در طراحی این تراشه روی بهینه سازی مصرف انرژی، صفحه نمایش و دوربین بوده است. تراشه A16 Bionic یک تراشه 6 هسته ای با معماری 4 نانومتری است که از 2 هسته 3.46 گیگاهرتزی Avalanche و 4 هسته Blizzard تشکیل شده است.

به ادعای اپل دو هسته قدرت محور Avalanche نسبت به نسل قبل 20 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. به گفته اپل تراشه A16 پرقدرت ترین تراشه در تاریخ تراشه های دنیای موبایل است و همین قدرت بالا باعث شده تا آیفون 14 بتواند به خوبی و بدون هیچ مشکلی از پس جزیره پویا برآید. در بخش حافظه داخلی و رم شاهد همان انتخاب های سال گذشته هستیم. کاربران می توانند حافظه های 128/256/512 و 1 ترابایت را در کنار 6 گیگابایت زم انتخاب کنند.

قابلیت تشخیص تصادف آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
قابلیت تشخیص تصادف آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

اپل استاد ریزه کاری هاست! در آیفون های سری 14 شاهد استفاده از تراشه بلوتوث نسخه 5.3 هستیم. همچنین به لطف استفاده از شتاب‌سنج دو هسته ای جدید، آیفون های جدید قادر به اندازه گیری دقیق مقدار G و شتاب هستند و این باعث شده تا شاهد قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) در این گوشی ها باشیم. این قابلیت در صورت بروز تصادف بصورت خودکار با اورژانس تماس برقرار می کند و از طریق GPS محل دقیق تصادف را برای امدادرسان ها ارسال خواهد کرد.

البته این قابلیت علاوه بر سنسور شتاب‌سنج به سایر سنسورها نیز وابسته هستند، برای مثال سنسور فشارسنج (barometer) قادر به تشخیص دقیق تر فشار کابین خودرو بوده و سنسور GPS با فناوری Dual-Band A-GPS دقت بسیار بالاتری دارد. همچنین یکی دیگر از مواردی که به کمک سنسورها می آید دریافت صداهای بلند در هنگام تصادف از طریق میکروفون هاست.

دوربین

اپل سال هاست که از سنسور های 12 مگاپیکسلی برای آیفون های خود استفاده می کند و اثبات کرده که کیفیت تنها وابسته به عدد مگاپیکسل نیست. اما بالاخره پس از سال ها سنسور دوربین اصلی خود را به یک سنسور 48 مگاپیکسلی تغییر داده است. از مشخصات دوربین اصلی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس می توان به اپرچر f/1.8، فاصله کانونی 24 میلی متری، پیکسل های 1.22 میکرونی، فناوری dual pixel PDAF و لرزشگیر اپتیکال اشاره کرد. گفته می شود با این تغییر آیفون های نسخه پرو دو برابر عملکرد بهتری را در تصویربرداری در شب از خود نشان می دهند.

جزیره پویای اپل
جزیره پویای اپل

به لطف بهره مندی این گوشی ها از سنسور 48 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، در تصاویر معمولی 4 چهار پیکسل با هم ترکیب می شوند و تشکیل پیکسل های 2.44 میکرونی را می دهند. این مسئله باعث می شود تا نورگیری سنسور بهتر از قبل شده و تصاویر واضح تر و کم نویز تری را شاهد باشیم. بر خلاف دوربین اصلی، دوربین های تله مانند نسل گذشته باقی مانده است.

دوربین تله یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اپرچر f/2.8، فاصله کانونی 77 میلی متری، زوم اپتیکال 3 برابری و لرزشگیر اپتیکال است. اما دوربین فوق عریض شاهد کمی تغییرات بوده است و حالا یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2 و فاصله کانونی 13 میلی متری با زاویه دید 120 درجه است. به لطف پیکسل های 1.4 میکرونی دوربین فوق عریض حالا تصاویر ماکرو بهتری را ثبت کرده و در محیط های کم نور تا 3 برابر نسبت به نسل قبل بهتر عمل می کند. سنسور چهارم نیز همان سنسور TOF 3D LiDAR معروف است.

رنگ بندی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
رنگ بندی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

در بخش فیلم برداری تغییر اصلی مربوط به ثبت تصاویر Cinematic Mode با رزولوشن 4K است. در نسل قبلی شاهد رزولوشن 1080p در فیلم برداری سینماتیک بودیم که در نسل جدید شاهد ارتقای این بخش هستیم. این تصاویر با نرخ تازه سازی 30 فریم بر ثانیه ثبت می شوند. از قابلیت های جدیدی که در بخش فیلمبرداری شاهد آن هستیم، موتور تصویر Photonic Engine است که سبب عملکرد سریع تر Deep Fusion شده و تصویر خروجی نهایی را بهبود می بخشد.

اما در بخش سلفی نیز شاهد تغییراتی در سنسور دوربین هستیم. لنز دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی تغییراتی را شاهد بوده و اپرچر آن باز شده شده و به عدد f/1.9 رسیده است. همچنین ماننده نسخه پلاس و استاندارد، قابلیت Cinematic Mode به دوربین سلفی نیز آمده و حالا کاربران می توانند سلفی های سینمایی خود را با رزولوشن 4K ضبط کنند.

باتری و سایر ویژگی ها

مشخصات کلیدی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
مشخصات کلیدی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

اگر سال های گذشته را به یاد داشته باشید می دانید که اپل جزئیات را لو نمی دهد. در همین جهت هیچ جزئیاتی از ظرفیت باتری گوشی های سری 14 آیفون منتشر نشده اما اپل ادعا کرده است که نسخه پرو و پرو مکس امسال به نسبت سال گذشته یک ساعت شارژدهی بیشتری دارند و یک روز کامل کاربر را بی نیاز از شارژ دوباره دستگاه می کند. همچنین با توجه به اینکه صحبتی از شارژرهای جدید نشده است، انتظار می رود بتوانید از همان شارژر 20 وات اپل که برای آیفون های قدیمی تر استفاده می کردید، برای آیفون های سری 14 نیز استفاده کنید.

یکی از ویژگی هایی که آیفون های 14 را بصورت کلی از سایر گوشی های آیفون و حتی اندروید مجزا کرده است، قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره است. درست شنیده اید، آیفون های سری 14 به ارتباط ماهواره ای مجهز شده اند و اگر در محلی قرار بگیرید که هیچ دسترسی به سرویس های موبایل ندارید، می توانید از طریق ارسال پیام اضطراری (SOS) درخواست کمک کرده و لوکیشن خود را به اشتراک بگذارید! البته شنیده شده این قابلیت برای دو سال اول رایگان بوده و پس از باید می بایست هزینه ای را برای فعال سازی دوباره آن پرداخت کنید.

قیمت، رنگ ها و زمان عرضه

قیمت آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس
قیمت آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

اپل در نظر دارد آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را در 4 رنگ بندی به بازار عرضه کند. رنگ طلایی، سیلور و مشکی را که سال پیش شاهد آن بودیم، ولی رنگ بنفش به جای آبی آمده و رنگ اصلی آیفون های سری 14 پرو است. قیمت پایه در نظر گرفته شده برای نسخه 128 گیگابایتی آیفون 14 پرو 999 دلار و برای آیفون 14 پرو مکس 1099 دلار بوده و فروش رسمی آن از 25 شهریور آغاز خواهد شد. انتظار می رود عرضه آن در بازار کشور از نیمه دوم مهر ماه با قیمت های نجومی آغاز شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا