مقالات اختصاصیمقالات عمومی

اختصاصی :‌ نگاهی به سنسورهای اثر انگشت آینده .

احراز هویت بیومتریک سال هاست به گوشی های هوشمند آمده است . این ویژگی در قالب های رایجی چون اسکن چهره و سنسور اثر انگشت بیشترین استفاده را دارد . حال دانشمندان موفق شده اند شیوه جدیدی را برای احراز هویت بیومتریک بیابند ، که قطعاً آینده احراز هویت در گوشی های هوشمند را متحول خواهد ساخت . این شیوه جدید احراز هویت کار خود را از طریق اسکن مویرگ های دست به کمک نور و صدا انجام میدهد .

دانشمندان دانشگاه Buffalo موفق شده اند روشی را ابداع کنند که با نور و صدا ، مویرگ های دست کاربر اسکن شده و دور زدن احراز هویت در آینده ای نه چندان دور را غیرممکن میکند . از آنجایی که هیچ 2 انسانی شکل مویرگ های 3 بعدی همسان ندارند ، عملاً دور زدن چنین شیوه ای ممکن نیست ؛ مگر اینکه شکل 3 بعدی مویرگ های شخص به صورت کامل شبیه سازی شود ، که باز هم کاری غیرممکن است .

در واقع هکرها دیگر به هیچوجه نمیتوانند از این شیوه امنیتی جدید رد شده و به کلاهبرداری یا سوءاستفاده بپردازند . دانشمندان این سنسور را به صورت پیشفرض در محیط آزمایشگاهی توسعه داده اند و در حال پیدا کردن راه حلی برای گنجاندن آن در گوشی های هوشمند هستند ، که بیشترین استفاده را توسط میلیاردها نفر در سراسر دنیا دارد . هر چند آوردن این تکنولوژی به گوشی های هوشمند امروزی آسان نیست ، اما روند آزمایشات نشان میدهد میتوانیم به زودی شاهد استفاده از این فناوری در محصولات مذکور باشیم .

البته احراز هویت بیومتریک بر اساس شکل مویرگ ها چیز جدیدی نیست ، اما در نسل حاضر سنسورهای اثر انگشت توانایی ثبت اشکال 2 بعدی از مویرگ ها را دارند ، که از دقت بسیار پایینی برخوردار است . حال در نسل جدید ، یک لایه امنیتی بیشتر به این فناوری اضافه شده و با اسکن کاملاً 3 بعدی مویرگ های انگشت کاربر ، دور زدن و رد شدن از سیستم احراز هویت را به شدت سخت کرده و تقریباً آنرا غیرممکن میسازد .

ساختار این فناوری بسیار پیچیده است . برای اسکن 3 بعدی مویرگ های انگشت کاربر ، سنسوری ویژه ابتدا نور قدرتمندی را به سمت نوک انگشتان کاربر ساطع میکند . پس از ساطع شدن نور و احراز شکل مویرگ ها ، سیستم ماورای صوت ، صدای خاصی را به سمت مویرگ ها روانه میکند و وقتی پاسخ دریافت میشود ، این صدا و تصاویر به دقت ثبت شده و ما یک شکل 3 بعدی صوتی/تصویری بسیار خاص دریافت خواهیم کرد ، که غیرقابل نفوذ میباشد .

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا