اپل

مک بوک های جدید اپل در دو سایز 16 و 14 اینچی معرفی شدند ؛ ناچ گریبان مک بوک ها را نیز گرفت!

همانطور که انتظار می رفت، اپل دیروز در مراسم Unleashed از مک بوک پرو های جدید رونمایی کرد. مک بوک پرو های جدید در دو سایز 16 و 14 اینچی رونمایی شده است. تغییرات این مک بوک پرو ها به نسبت سال پیش در زمینه طراحی، صفحه نمایش، ظرفیت باتری و تراشه اتفاق افتاده است. در مک بوک پرو های 2021 شاهد تراشه های جدید M1 Pro و M1 Max هستیم که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

[برای آشنایی بیشتر با تراشه های جدید اپل روی کادر زیر کلیک کنید]

طراحی مک بوک پرو های جدید کاملا جدید است و تا حدی یادآور طراحی مک بوک پرو های قدیمی با بدنه پلی کربنات می باشد، با این تفاوت که شاهد فریم آلومینیومی خم شده هستیم. نکته جالب اینجاست، همانطور که طراحی آیفون های جدید به سمت طراحی قدیمی آیفون 5s با فریم مسطح رفته است، طراحی مک بوک پرو های جدید هم به سمت طراحی قدیمی خود با لبه های خمیده رفته است.

طراحی بخش داخلی مک بوک پرو های جدید هم تغییر کرده و حالا شاهد یک کیبورد جدید با پس زمینه کاملا مشکی و دکمه های مشکی هستیم که نسبت به رنگ بدنه متفاوت است. همچنین دیگر خبری از نوار لمسی بحث برانگیز در این مک بوک پرو نیستیم و اپل آن را با ردیفی از دکمه های عملکردی جایگزین کرده است. ابعاد کیبورد جدید مک بوک پرو حالا هم اندازه کیبورد های بیسیم اپل شده است.

مدل های جدید با دو صفحه نمایش جدید رونمایی شده اند. مک بوک پرو 16 اینچی میزبان یک صفحه نمایش 16.2 اینچی از نوع IPS LCD است که رزولوشنی برابر 2234×3456 دارد. در مک بوک پرو 14 اینچی نیز شاهد یک صفحه نمایش 14.2 اینچی هستیم که آن هم از نوع IPS LCD بوده ولی رزولوشن کمتری به نسبت نسخه 16 اینچی دارد. رزولوشن نسخه 14 اینچی مک بوک پرو 2021 برابر 1964×3024 پیکسل می باشد.

هر دو مدل از فناوری نور پس زمینه mini-LED بهره می برند که متشکل از 10 هزار mini-LED برای تولید کنتراست و عمق رنگ مشکی بهتر است. پنل صفحه نمایش هر دو مک بوک پرو جدید از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی کرده و همچنین توانایی تولید حداکثر 1600 نیت نور و 1000 نیت نور بصورت پایدار را دارند. لازم به ذکر است هر دو صفحه نمایش از HDR پشتیبانی کرده و پوشش کامل گستره رنگی Display-P3 دارند.

اپل این بار حاشیه های صفحه نمایش را نیز کاهش داده و مانند آیفون هایش ناچ را به مک بوک پرو آورده است. در این ناچ تنها یک سنسور دوربین برای تماس های تصویری (وب کم) قرار گرفته است. سیستم عامل macOS نیز برای تطبیق با این بریدگی صفحه نمایش بروز شده است که اکنون به خوبی ناچ را در بین نوار منو جا می دهد. بریدگی صفحه نمایش کاملا بیشتر از آن چیزی که نیاز بود به نظر می رسد که به نظر می رسد جایگزینی برای پشتیبانی احتمالی Face ID در آینده است.

مک بوک پرو های جدید همچنین میزبان یک سیستم صوتی جدید و بروزشده نیز هستند. سیستم صوتی مک بوک های جدید متشکل از 6 بلندگو است که شامل 2 توییتر و 4 ووفر می باشد. بلندگوها هم اکنون از صدای فضایی برای Dolby Atmos پشتیبانی می کنند. ماشین صدای جدید استفاده شده در مک بوک پرو های 2021 شامل قابلیت “studio-quality” است که باعث کاهش نویز بهتر و بیشتر در زمان استفاده از میکروفون خواهد شد.

مک بوک های جدید برای پردازش اطلاعات از تراشه های جدید اپل با نام های M1 Pro و M1 Max بهره می برند. اگر قصد خرید نسخه 14 اینچی را داشته باشید بصورت پیش فرض امکان مک بوک پرو 14 اینچی با تراشه M1 Pro را دارید، ولی می توانید سفارش خود را شخصی سازی کرده و یک مک بوک 14 اینچی با تراشه M1 Max بخرید. اما برای خرید نسخه 16 اینچی بصورت پیش فرض امکان سفارش هر کدام از تراشه های M1 Pro و M1 Max  را برای مک بوک خود دارید.

در مک بوک های جدید می توانید تا 32 گیگابایت رم متحد را همراه تراشه M1 Pro و تا 64 گیگابایت رم متحد را همراه تراشه  M1 Max داشته باشید. از آنجا که این حافظه یکپارچه است ، همان حافظه موجود برای سیستم و همچنین گرافیک است.

در بخش حافظه داخلی نیز اپل از حافظه های پرسرعت SSD با حداکثر سرعت خواندن 7.4 گیگابایت بر ثانیه در مک بوک های جدید استفاده کرده است که کاربر می تواند از 512 گیگابایت تا 8 ترابایت سفارش گذاری کند!

انتخاب پورت ها از سوی اپل در مک بوک پرو قبلی از سمت تمامی کاربران دنیا نقد هایی را در پی داشت که به همین دلیل اپل در زمینه پورت ها و روش های اتصال در مک بوک پرو جدید دست به تغییراتی زده است. در مک بوک پرو جدید هیچ خبری از پورت USB-A نیست و جای آن را یک پورت HDMI و یک پورت برای کارت حافظه SDXC card قرار گرفته است. همچنین در کنار این پورت ها شاهد 3 پورت از نوع USB-C و یک پورت Thunderbolt 4 هستیم.

البته نه تنها اپل هنوز پورت جک 3.5 میلی متری برای هدفون و هندزفری را از مک بوک هایش حذف نکرده، بلکه شاهد یک آمپلی فایر قوی تر در مک بوک های جدید برای پشتیبانی از هدفون های با امپدانس بالاتر نیز هستیم. آخرین و مهمترین نکته این است که اپل پورت MagSafe را نیز بازگردانده است که اکنون به پورت های USB-C می پیوندد تا بتواند مک بوک پرو جدید شما را سریع شارژ کند.

اگر مجموع 6 درگاه و کارت گرافیک بروز شده مک بوک های پرو های جدید را با هم در نظر بگیریم، مک بوک پرو با تراشه M1 Pro امکان پشتیبانی از 2 نمایشگر 6K Pro Display XDR و مک بوک پرو با تراشه M1 Max امکان پشتیبانی از سه نمایشگر 6K Pro Display XDR را بصورت همزمان دارند.

مک بوک پرو جدید در بخش باتری هم پیشرفت هایی را شاهد بوده است. در نسخه 16 اینچی با یک بار شارژ کامل می توانید تا 16 ساعت به تماشای فیلم بنشینید یا تا 14 ساعت در پهنه وب به گشت و گذار بپردازید. اگر از کاربران مک بوک پرو 14 اینچی جدید نیز باشید می توانید 17 ساعت فیلم تماشا کنید یا تا 11 ساعت با یک بار شارژ کامل در اینترنت به جستجو بپردازید.

اگر اقدام به خرید مک بوک پرو های جدید با تراشه M1 Pro کنید، در جعبه شاهد یک شارژر 67 وات با درگاه USB-C به همراه یک کابل تبدیل 2 متری USB-C به MagSafe خواهید بود. در جعبه مک بوک پرو با تراشه M1 Max نیز یک شارژر 96 وات با درگاه USB-C به همراه همان کابل تبدیل 2 متری قرار گرفته است.

و اما بحث شیرین قیمت! برای خرید نسخه پایه مک بوک پرو 14 اینچی شما باید حداقل 1999 دلار پرداخت کنید و این در حالی است که قیمت مک بوک پرو 16 اینچی از 2499 دلار آغاز می شود! امکان پیش خرید مک بوک پرو های 2021 هم اکنون وجود دارد و عرضه رسمی آن ها از 4 آبان شروع می شود! با قیمت های اعلام شده و مشخصات مک بوک پرو های جدید، آیا مایل به خرید این محصول هستید؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا