آموزش های اختصاصیترفند شیائومیترفندها

تفاوت میان پک هند، چین و گلوبال گوشی های شیائومی و تفاوت میان رام چین و گلوبال در گوشی های شیائومی چیست؟

این روزها هیچ کسی نیست که نام برند شیائومی را در بازار ایران نشنیده باشد. قطعا اگر در بازار به دنبال خرید گوشی بوده باشید، با نام برند شیائومی برخورد داشته اید. اما اگر کمی بیشتر جستجو کرده باشید با این مسئله روبرو می شوید که گوشی های شیائومی در پک های مختلف (مانند پارت نامبر های مختلف آیفون)  مانند پک هند، پک چین یا پک گلوبال عرضه می شود. در این مطلب به تمامی جزئیات و تفاوت های این پک ها خواهیم پرداخت، پس تا انتها با شیائومی پارس همراه باشید.

پک چین چیست و چه مشخصات ظاهری و تفاوت هایی با سایر پک ها دارد؟

گوشی هایی که به پک چین معروف هستند، در واقع برای عرضه و فروش در بازار داخلی چین تولید شده اند، اما از آن جایی که شیائومی در ایران نمایندگی رسمی ندارد و واردات در دستان شرکت های خصوصی می باشد، شاهد وارد شدن پک های بازار های مختلف در بازار ایران هستیم. از مهم ترین تفاوت ها و مشخصه های ظاهری پک چین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نوشته های روی جعبه پک چین به زبان چینی است که این نوشته ها را روی پک های هند و گلوبال نمی توان دید.
  2. شارژر موجود در جعبه پک چین برای استفاده در ایران نیاز به یک مبدل دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های پک چین با هند و گلوبال، همین دو شاخه شارژر است که بدون تبدیل در ایران قابل استفاده نیست.
  3. در جعبه گوشی های پک چین دفترچه راهنما به زبانی چینی می باشد.
  4. گوشی های پک چین در ایران ممکن است از شبکه 4.5G پشتیبانی نکنند.
  5. گوشی های پک چین با رام چین عرضه می شوند که فاقد برخی از نرم افزار های گوگل می باشد. در ادامه بیشتر به جزئیات رام چین و گلوبال می پردازیم.
  6. پک چین به دلیل بازار رقابتی موجود در کشور چین معمولا از پک گلوبال ارزان تر است.

مشخصات پک هند چیست و چه تفاوت هایی با سایر پک ها دارد؟

حالا که به بررسی جزئیات ظاهری و تفاوت های پک چین با سایر پک ها پرداختیم، بهتر است به سراغ پک هند رفته و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. معمولا در قسمت بالای سمت چپ جعبه گوشی های شیائومی با پک هند، رتبه فروش گوشی در خاک هند نوشته شده است.
  2. در قسمت پشت جعبه گوشی در میان یک لوگوی قرمز رنگ نوشته Made in India دیده می شود.
  3. این گوشی ها با رام هند عرضه می شوند که تفاوت های محسوسی در امکانات با رام گلوبال ندارد.
  4. معمولا شارژر های موجود در پک هند به رنگ مشکی هستند و در ایران بدون نیاز به تبدیل قابل استفاده اند، اما موضوع اصلی اینجاست که ممکن است کمی از نظر طول و ابعاد و کیفیت ساخت دو شاخه ضعیف تر از پک گلوبال و چین به نظر برسد.

مشخصات پک گلوبال چیست و چه تفاوت هایی با سایر پک ها دارد؟

پک گلوبال یا پک جهانی، در واقع برای فروش در سایر کشور ها تولید می شوند. این گوشی ها در بازار اروپا و آسیا عرضه می شوند و درصد بزرگی از گوشی های موجود در بازار ایران را هم تشکیل می دهند. مشخصات اصلی پک گلوبال به شرح زیر است:

  1. بر خلاف پک چین، تمامی نوشته های روی جعبه به زبان انگلیسی است و خبری از نوشته های چینی روی جعبه گوشی نیست.
  2. شارژر موجود در جعبه پک گلوبال را در ایران بدون نیاز به تبدیل می توانید استفاده کنید.
  3. این گوشی ها به خویی با شبکه دیتا اپراتور های ایران هماهنگ هستند.
  4. هیچ نوشته ای مبنی بر Made in India یا رتبه فروش در بازار خاصی روی جعبه دستگاه دیده نمی شود.
  5. معمولا روی قاب پشتی دستگاه لوگو های CE یا WEEE دیده می شود.
  6. در جعبه گوشی های پک گلوبال دفترچه راهنما به زبانی انگلیسی می باشد.
  7. از همه مهم تر، این گوشی ها با رام گلوبال عرضه می شوند.

یک راهکار ساده برای اینکه بفهمیم گوشی شیائومی ای که در دست خود داریم مربوط به کدام پک است؟

وارد وبسایت شیائومی و بخش Product Authentication شوید (روی متن کلیک کنید تا وارد سایت شوید). در صفحه باز شده کد IMEI که روی جعبه گوشی نوشته شده است را وارد کنید. همچنین می توانید کد IMEI گوشی خود را با شماره گیری #06#* به دست آورید.

اگر گوشی شما پک گلوبال باشد، با پیامی شبیه به پیام زیر با تیک سبز روبرو خواهید شد.

اما اگر گوشی شما پک گلوبال نباشد با پیامی شبیه به پیام زیر با اخطار قرمز روبرو می شوید که به این معنی است: با تشکر از شما بابت انتخاب شیائومی ! دستگاهی که در حال استفاده از آن می باشید پک گلوبال نبوده و ممکن است در تجربه کاربری شما تاثیرگذار باشد. لطفا در خرید بعدی حتما از نسخه گلوبال خریداری کنید.

تفاوت های رام چین ، رام هند و رام گلوبال در چیست؟

در مطالب بالا با پک های مختلف گوشی های شیائومی از جمله چین و گلوبال آشنا شده اید. در این مطلب به این موضوع اشاره شد که پک چین با رام چین و پک گلوبال با رام گلوبال عرضه می شود و حالا قصد دارم تفاوت های موجود در این دو رام را با شما به اشتراک بگذارم، تا در هنگام خرید بتوانید تصمیم مناسب بگیرید.

معایب و کاستی های رام چین به نسبت رام گلوبال:

  1. در رام چین خبری از نرم افزارهای گوگل نیست!
    از آن جایی که رام چین روی گوشی های شیائومی پک چین نصب شده است و فقط برای فروش در خاک کشور چین تولید شده اند، و سرویس های گوگل نیز در کشور چین فیـــ.ــلتـــ.ـــر می باشند، خبری از نرم افزاری های گوگل در این رام نیست. البته کاربران می توانند بصورت دستی اقدام به نصب نرم افزاری های گوگل، مثل فروشگاه گوگل، گوگل پلی، جیمیل و … نمایند. (در برخی از نسخه های جدید رام چین ممکن است نصب نرم افزاری های گوگل کمی دچار مشکل شده باشد).
  2. در رام چین امکان انتخاب منطقه جغرافیایی (Region) وجود ندارد.
    گوشی های با پک چین تنها برای خاک چین عرضه می شوند و به همین دلیل فاقد بخش Region در تنظیمات دستگاه می باشند و بصورت پیش فرض منطقه جغرافیایی این دستگاه ها روی کشور چین قرار دارد.
  3. در رام چین امکان فارسی کردن منوی گوشی وجود ندارد.
    تعداد زبان هایی که می توانید برای استفاده از گوشی های شیائومی با رام چین، فعال کنید، بسیار محدود است. اما نکته مثبت اینجاست که در بین زبان های رابط کاربری، زبان انگلیسی وجود دارد و می توانید تمام منو را به زبان انگلیسی در آورده و از گوشی خود استفاده کنید.
  4. وجود نرم افزاری های اضافی و بلااستفاده در رام چین.
    از آن جایی که بسیاری از نرم افزار های معروف جهانی در خاک چین در دسترس نیست و کاربران چینی مجبور به استفاده از نرم افزار های داخلی هستند، در اولین مواجهه با رام چین شاهد تعداد زیادی نرم افزار چینی هستید که عملا در کشور ما بلااستفاده هستند. البته شما می توانید برخی از این نرم افزارها را پاک کنید.
  5. عدم امکان تغییر زبان برخی از نرم افزارها از چینی به انگلیسی.
    برخی از نرم افزار ها مانند نرم افزار مدیریت پوسته ها و پس زمینه ها در رام چینی کاملا به زبان چینی بوده و هیچ روشی برای تبدیل زبان آن ها به انگلیسی وجود ندارد. البته به دلیل رابط کاربری ساده و قابل فهم این نرم افزارها می توانید از پس نیازهای خود بر بیایید.

مزایا و نکات مثبت رام چین به نسبت رام گلوبال:

  1. رام چین از رام گلوبال سریع تر و سبک تر است.
    به دلیل برخی از سیاست های چین و بازار رقابتی شیائومی با دیگر کمپانی های چینی تولید کننده گوشی های هوشمند، این کمپانی سعی می کند نسخه اختصاصی بازار داخلی اش را همیشه سریع تر و قوی تر از بازار جهانی عرضه کند تا در رقابت با رقبای پر قدرت عقب نماند.
  2. دریافت بروزرسانی بیشتر و سریع تر نسبت به رام گلوبال.
    بنابر سیاست هایی که شیائومی برای ارائه بروزرسانی های نرم افزاری گوشی های خود دارد، همیشه پیش از انتشار بروزرسانی برای گوشی های با رام گلوبال، ابتدا بروزرسانی های نرم افزاری خود را برای گوشی های با رام چین عرضه می کند. فاصله زمانی بین دریافت بروزرسانی در رام گلوبال و چین گاها ممکن است به چند ماه نیز برسد. همچنین دریافت بروزرسانی در رام چین منظم تر بوده و معمولا بروزرسانی امنیتی بیشتری را از نظر تعداد به نسبت رام گلوبال دریافت می کند.
  3. نرم افزارهای اختصاصی پیامک و تماس در رام چین.
    شیائومی تا چند سال پیش روی تمامی گوشی های بازار جهانی و چین بصورت پیش فرض نرم افزار تماس و پیامک خود را نصب کرده بود، اما جدیدا نرم افزار های تماس و پیامک گوگل جای این نرم افزار های پر کاربرد را گرفته اند. همانطور که بالاتر هم گفتیم، استفاده از سرویس های گوگل در چین ممنوع و محدود شده است. به همین دلیل هنوز شیائومی از نرم افزارهای پیامک و تماس اختصاصی خود در رام چین بهره می برد که امکانات بیشتری را به نسبت نرم افزارهای گوگل در دسترس کاربر قرار می دهد.

ویژگی های رام هند:

  1. امکان تغییر زبان منو به فارسی و زبان های دیگر.
    در رام هند برخلاف رام چین و البته مانند رام گلوبال می توانید از بین تمامی زبان های موجود در تنظیمات گوشی یکی را انتخاب کنید. نکته قابل توجه اینجاست که زبان فارسی نیز در بین زبان های قابل انتخاب وجود دارد.
  2. نصب بودن تمامی نرم افزارهای گوگل بصورت پیش فرض.
    شیائومی در گوشی های رام هند بصورت پیش فرض مانند رام گلوبال، نرم افزارهای گوگل را نصب کرده است و از این بابت جای نگرانی ندارید.
  3. زبان هندی و غیر قابل تغییر در برخی از نرم افزارها.
    همانند رام چین، برخی از نرم افزارهای اصلی این رام به زبان هندی بوده و امکان تغییر زبان آن ها وجود ندارد، البته امکان نصب و استفاده از نرم افزارهای جایگزین می تواند این مشکل کاربر را حل کند.

نکته مهم 1 : برخی از واردکنندگان موبایل به دلیل ارزان تر بودن پک چین این گوشی ها را به جای پک گلوبال وارد می کنند، و با تغییر رام چین به رام گلوبال آن را بعنوان گوشی های با پک گلوبال به فروش می رسانند که شما کاربران گرامی در هنگام خرید گوشی های شیائومی، با بهره گیری از نکات ذکر شده در ابتدای آموزش، با توجه به بسته بندی گوشی و لوازم جانبی درون جعبه، می توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

[با توجه به آموزش لینک شده در پایین می توانید گوشی شیائومی خود با رام چین را به رام گلوبال تبدیل کنید!]

نحوه تشخیص رام گلوبال از رام چین و هند:

بهترین و ساده ترین راه برای تشخیص رام گلوبال از هند و چین رجوع به تنظیمات گوشی شیائومی و وارد شدن به بخش درباره دستگاه (About Phone) است. در این قسمت در مقابل بخش MIUI version یک کد شامل حروف بزرگ انگلیسی را مشاهده می کنید که به تفکیک زیر نشان دهنده رام های مختلف است:

  • حروف MI: رام گلوبال
  • حروف IN : رام هند
  •  حروف CN : رام چین

کدام پک و رام گوشی های شیائومی برای خرید من مناسب است ؟

با توجه به تمام توضیحاتی که تا به اینجا ارائه شد، الآن این تصمیم گیری برای شما ساده تر شده است. اما اگر بخواهید نظر شیائومی پارس را در این باره بدانید باید گفت: اگر کمی با علم نرم افزار آشنایی دارید و می خواهید گوشی شما همیشه به روز باشد، بهتر است یک گوشی شیائومی با پک و رام چین تهیه کنید، اما اگر می خواهید بدون دردسر اضافی یک گوشی هوشمند داشته باشید بهتر است رام گلوبال را تهیه کرده و از استفاده کردن از آن لذت ببرید. همچنین با توجه به شباهت های بسیار زیاد و تفاوت بسیار کم رام هند و رام گلوبال، خرید رام هند هم انتخاب بدی نیست.

تمامی این مطالب توسط تیم شیائومی پارس جمع آوری و ترجمه شده است
و هر گونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

محمد فاتحی
محمد فاتحی
میهمان
۱۴۰۲-۰۲-۱۹ ۲۳:۴۵

در مقابل بخش MIUI version در گوشی من زده چرا EU

SinaKing
SinaKing(@sinaking)
مدیر
Active Member
پاسخ به  محمد فاتحی
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۰۲:۴۷

سلام دوست خوب من …
رام شما سفارش اروپاست .
بیشتر گوشی های موجود در ایران رام اروپا یا گلوبال هستند .

دکمه بازگشت به بالا