آموزش های اختصاصیاپلترفندها

تفاوت میان پارت نامبر (Part Number) های مختلف آیفون چیست؟

یکی از سئوالاتی که کاربران در هنگام خرید گوشی های آیفون با آن روبرو می شوند، سوال درباره تفاوت های بین پارت نامبر (Part Number) های مختلف آیفون هاست. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده که تقاضای زیاد برای پارت نامبر های خاص باعث افزایش و تفاوت قیمت بین پارت نامبر های مختلف شده است.

اما…

  • پارت نامبر در محصولات اپل به چه معناست؟
  • آیا کیفیت ساخت پارت نامبرهای کشور های اروپایی یا آمریکا با کشور های آسیایی متفاوت است؟
  • آیا امکانات در پارت نامبر های مختلف متفاوت است؟
  • چرا قیمت پارت نامبر های مختلف، متفاوت است؟
  • بهترین پارت نامبر برای خرید در ایران چیست؟

در ادامه این مطلب در شیائومی پارس سعی داریم تا با مفهوم کلی پارت نامبر آشنا شده و تمام جزئیاتی که لازم است در هنگام خرید گوشی های آیفون درباره پارت نامبر داشته باشید را با شما به اشتراک بگذاریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پارت نامبر چیست؟

پارت نامبر یک کد منحصر به فرد است که روی جعبه محصول حک می شود تا بازار مورد عرضه یا بازار مقصد را مشخص کند. پارت نامبر عموما می تواند مشخص کننده کشور تولید کننده، تاریخ تولید محصول، کشور مونتاژ کننده محصول و اطلاعات این چنینی باشد. همچنین کد پارت نامبر به تعمیرکاران کمک می کند تا در هنگام تعمیر نرم افزاری یا سخت افزاری دستگاه، از فایل یا قطعات مناسب استفاده کنند.

پارت نامبر در محصولات اپل به چه معناست؟

کد پارت نامبر در محصولات اپل (آیفون ها) در واقع مشخص کننده بازار مقصد محصول، یعنی کشوری که قرار است محصول در آن جا به فروش برسد، است. برای مثال اگر پارت نامبر محصولی مانند آیفون یا آیپد برای آمریکا باشد، یعنی آن محصول برای فروش در بازار آمریکا تولید شده است؛ این موضوع به این معنی است که زبان دفترچه راهنما و شارژر، مناسب با کشور آمریکا طراحی شده است.

همانطور که می دانید پریز های برق در آمریکا سه شاخه بوده، ولی در اروپا و ایران پریز های برق دوشاخه هستند؛ به همین دلیل وقتی شما آیفون با پارت نامبر آمریکا خریداری می کنید، مجبور به خرید تبدیل سه به دو برای استفاده از شارژر آن هستید. همچنین در کشورهای غیر انگلیسی زبان، علاوه بر دفترچه راهنما به زبان انگلیسی یک دفترچه راهنما با زبان کشور مقصد در جعبه قرار داده می شود.

البته در برخی پارت نامبر های خاص برخی از امکانات آیفون ها محدود شده، یا امکان استفاده از آن ها وجود ندارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

چه تفاوت هایی در پارت نامبرهای مختلف وجود دارد؟

حالا که کاربرد پارت نامبر را می دانیم، باید ذکر کنم که سایر موارد مانند تفاوت در کیفیت ساخت و مونتاژ پارت نامبر های مختلف کاملا دروغ بوده و حاصل بازارگرمی بازاریان یا اشتباهات خریداران است. به طور قطع می توان گفت هیچ گونه تفاوتی در کیفیت ساخت و مونتاژ و همچنین کیفیت لوازم جانبی یا بسته بندی آیفون ها با پارت نامبر های مختلف وجود ندارد، که اگر اینطور باشد، باعث به وجود آمدن فاصله کیفیتی در محصولات بازارهای کشورهای مختلف می شود که در نتیجه آن باعث به وجود آمدن بازار سیاه و به هم ریختن سیستم بازاریابی اپل خواهد شد.

همچنین در محصولاتی مثل آیفون که کیبورد دارند، ممکن است زبان پیش فرض کیبورد نیز همان زبان کشور مورد عرضه باشد یا گوشی بصورت پیش فرض با همان زبان روشن شود و نیاز به تنظیمات اولیه برای رسیدن به زبان انگلیسی باشد.

پارت نامبر های برجسته در بازار ایران:

بیشترین پارت نامبری که در ایران مورد استقبال خریداران قرار می گیرد پارت نامبر چین (CH/A) و پارت نامبر سنگاپور (ZA/A) بوده که به دلایل آن در ادامه می پردازیم. همچنین پارت نامبر آمریکا (LL/A) ، پارت نامبر هنگ کنگ (ZP/A) و همچنین پارت نامبر امارات (AE/A) نیز محبوبیت زیادی در بازار ایران دارند.

محدودیت های پارت نامبر ژاپن (JA/A) و کره جنوبی (KH/A) :

از آن جایی که در کشور های ژاپن و کره جنوبی حریم خصوصی اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر آیفونی با پارت نامبر این دو کشور را خریداری کنید، در هیچ صورت نمی توانید صدای شاتر دوربین را خاموش کنید. مگر اینکه از حالت Live Photo استفاده کنید. در این پارت نامبر امکان استفاده از سیمکارت دوم در ایران امکان پذیر نیست.

محدودیت های پارت نامبر آمریکا (LL/A) :

در آیفون های با پارت نامبر آمریکا تنها یک اسلات فیزیکی برای سیمکارت وجود دارد و برای استفاده از سیمکارت دوم باید از تکنولوژی eSim استفاده کرد که در ایران امکان استفاده از آن در هیچ اپراتوری وجود ندارد، پس در واقع می توان گفت که آیفون های با پارت نامبر آمریکا تک سیمکارته هستند و امکان استفاده از سیمکارت دوم در ایران برای آن ها وجود ندارد.

محدودیت های پارت نامبر چین (CH/A) :

  1. در پارت نامبر چین بصورت فیزیکی دو اسلات سیمکارت وجود دارد و کاربران ایرانی با خرید این پارت نامبر می توانند بصورت همزمان از دو سیمکارت استفاده کنند که نکته مثبت این پارت نامبر به حساب می آید.
  2. در پارت نامبر چین به دلیل سیاست های اپراتورهای کشور چین امکان برقراری تماس صوتی بر بستر FaceTime وجود ندارد و تنها می توانید از تماس ویدیویی آن استفاده کنید. ( FaceTime یک سرویس اختصاصی برای کاربران آیفون است که به کمک آن می توانند بدون نیاز به سیمکارت و تنها بر بستر اینترنت از تماس صوتی و تصویری استفاده کنند).
  3. در نسخه چین با رسیدن شارژ دستگاه به 10-20 درصد با صدایی خاص به شما هشدار داده خواهد شد که امکان خاموش کردن این هشدار وجود ندارد.
  4. همچنین برخی از کاربران از ناهماهنگی GPS این پارت نامبر آیفون در داخل کشور شکایت دارند.

محدودیت های پارت نامبر امارات (AE/A) :

محدودیت های پارت نامبر امارات مربوط به تک سیمکارته بودن و عدم امکان استفاده از FaceTime چه به صورت صوتی و چه بصورت تصویری است. به دلیل سیاست های این کشور، دولت به هیچ اپراتوری اجازه تماس صوتی و تصویری رایگان را نمی دهد، به همین دلیل امکان استفاده از FaceTime در این پارت نامبر وجود ندارد. البته این محدودیت تنها بصورت نرم افزاری بوده و با جیلبریک کردن آیفون خود می توانید این امکان را به آن اضافه کنید.

محدودیت های پارت نامبر سنگاپور (ZA/A) :

این پارت نامبر هیچ کدام از محدودیت های ذکر شده در پارت نامبرهای قبلی را ندارد. هم از دو سیمکارت فیزیکی بصورت همزمان در ایران پشتیبانی می کند، هم می توان از قابلیت FaceTime بصورت صوتی و تصویری استفاده کرد و همچنین هیچ مشکلی در زمینه استفاده از GPS از سمت کاربران گزارش نشده است. بهترین پارت نامبر برای خرید در ایران، همین پارت نامبر سنگاپور یا ZA/A است.

چرا یک پارت نامبر از یک پارت نامبر دیگر گران تر است؟

از نظر قیمت دلاری تفاوتی در پارت نامبرهای مختلف وجود ندارد و تمام این تفاوت قیمت به عرضه و تقاضا در بازار ایران بر می گردد. از آن جایی که اپل در ایران فروشگاه رسمی ندارد و واردات توسط شرکت های عموما خصوصی انجام می شود، باعث نامتوازن بودن مقدار واردات پارت نامبرهای مختلف می شود. برای مثال پارت نامبر سنگاپور در ایران به دلیل نداشتن محدودیت های خاص طرفدار زیادی دارد و همین تقاضای بالا و عرضه کم باعث بالاتر بودن قیمت این پارت نامبر نسبت به سایر پارت نامبر ها می شود.

چگونه پارت نامبر آیفون خود را تشخیص دهیم؟

اگر قصد تشخیص پارت نامبر آیفون خود را دارید دو راه برای شما وجود دارد. راه اول اینکه مانند تصویر پایین برچسب روی جعبه آیفون خود را بررسی کنید و همانطور که در تصویر زیر می بینید در قسمتی که .Part no نوشته شده است به دنبال یکی از حروف اختصاری پارت نامبر ها باشید.

روش دوم زمانی به کار می آید که گوشی روشن باشد، در این روش باید به تنظیمات آیفون و مسیر General>About بروید. در این پنجره در مقابل گزینه Model Number به دنبال همان حروف اختصاصی بگردید.

[برای مشاهده لیست کامل پارت نامبرهای آیفون ها کادر زیر را باز کنید]

لیست کامل پارت نامبر های مختلف آیفون:

LL: USA

LZ: Chile, Paraguay, Uruguay

MG: Hungary

NF: Belgium, France, Luxembourg

PL: Poland

PO: Portugal

PP: Philippines

RO: Romania

RS: Russia

T: Italy

TA: Taiwan

TH: Thailand

TU: Turkey

X: Australia, New Zealand

Y: Spain

ZA: Singapore

ZP: Hong Kong, Macau

AE: United Arab Emirates

B: Ireland, UK, also used for some replacement phones

C: Canada

CZ: Czech Republic

DN: Austria, Germany, Netherlands

E: Mexico

EE: Estonia

FB: France, Luxembourg

FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland

GR: Greece

HN: India

IP: Italy

J: Japan

KN: Norway

KS: Finland, Sweden

LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru

LE: Argentina

این مطلب آموزشی توسط تیم شیائومی پارس جمع آوری شده
و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا