آموزش های اختصاصیترفندها

کد IMEI چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چگونه باید آن را به دست آوریم؟

این روزها هر شخصی که گوشی هوشمند داشته باشد با کلمه IMEI آشنا شده است. این کلمه در واقع مخفف «International Mobile Equipment Identity» به معنی «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» می باشد. دستگاه هایی که از سیمکارت پشتیبانی می کنند از این کد 14 رقمی بهره می برند. کد IMEI برای هر دستگاه منحصر به فرد است.

البته اگر دقت کرده باشید کد IMEI دستگاه شما 15 رقمی است! عدد پانزدهم از سمت چپ در واقع یک عدد رمز برای جلوگیری از جعل کد IMEI است. این کد روی جعبه تمامی گوشی های موبایل نوشته شده است و دستگاه هایی که از دو سیمکارت یا بیشتر بهره می برند، به ازای هر سیمکارت یک کد IMEI دارند که با یکدیگر متفاوتند. به غیر از روی جعبه، می توانید با شماره گیری کد دستوری #06#* کد IMEI دستگاه خود را مشاهده کنید.

از سال 2014 به بعد استانداردی برای کد IMEI تصویب شد که بر اساس آن تمام کد های IMEI بر اساس ساختار AA-BBBBBB-CCCCCC-D شکل می گیرند و این استاندارد تا امروز پایدار بوده است. قسمت های A و B مربوط به کد TAC گوشی شماست. این بخش درواقع شرکت سازنده، محل مونتاژ دستگاه ، مدل دستگاه و جزئیات دیگر دستگاه را در اختیار کاربر قرار می دهد. ارقام مربوط به حروف C در واقع همان سریال منحصر به فرد دستگاه شماست که توسط شرکت تولید کننده مشخص شده است. در انتها بخش D مربوط به عدد رمز و چک است تا از ثبت سریال های جعلی و نادرست جلوگیری شود.

چگونه کد IMEI مربوط به دستگاه خود را پیدا کنیم؟

در تمامی گوشی های هوشمند و قدیمی با شماره گیری کد دستوری #06#*  می توانید کد IMEI دستگاه خود را مشاهده کنید، اما روش های دیگری نیز برای پیدا کردن این شماره سریال وجود دارد.

  • دستگاه های اندروید: در گوشی های اندروید این کد در تنظیمات دستگاه و مسیر About Phone قرار دارد.
  • دستگاه های iOS : در گوشی های آیفون این کد در مسیر Settings > General > About قرار دارد.

حتما کد  IMEI خود را جایی یادداشت کنید تا در زمان مفقود شدن یا دزدیده شدن دستگاه با ارائه آن به مراجع قانونی، امکان ردیابی و پیدا کردن گوشی خود را داشته باشید.

سایر روش های پیدا کردن IMEI:

این شماره سریال در گوشی های قدیمی که قاب پشتی آن ها باز شده و باتری امکان جدا شدن دارد، در زیر باتری نوشته شده است. همچنین در گوشی های جدیدتر نیز ، زمانی که گوشی برای اولین بار از جعبه خارج می شود، برچسبی روی قاب پشتی قرار گرفته است که حاوی کد IMEI دستگاه است. از دیگر روش هایی که می توانید کد IMEI دستگاه خود را پیدا کنید، رجوع به جعبه دستگاه است که معمولا در بخشی از جعبه بارکدهایی حاوی کد IMEI ثبت شده است.

کد IMEI چه کاربرد هایی دارد؟

با راه افتادن سیستم رجیستری در ایران، در صورت دزدیده شدن یا مفقود شدن دستگاه، اگر به کد IMEI دسترسی داشته باشید، با مراجعه به مراجع قانونی و ارائه کد IMEI اختصاصی گوشی خود می تواند به ردیابی و پیدا کردن گوشی موبایل خود کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا