سامسونگکنفرانس مطبوعاتی سایر برندهاکنفرانس ها

جمع بندی کامل معرفی پرچمداران جدید سامسونگ تحت خانواده Galaxy S21 !

بالاخره پس از ماه ها شایعات و خبرهای مختلف پیرامون این خانواده پرخبر و پرحاشیه، همانطور که چند روز پیش گفته بودیم، امروز در تاریخ 14 ژانویه 2021 سامسونگ طی مراسمی بصورت کاملا آنلاین از خانواده سه نفره پرچمداران جدید سری S رونمایی کرد که با نام های Galaxy S21, Galaxy S21 Plus, Galaxy S21 Ultra شناخته خواهند شد. در ادامه به بررسی کامل مشخصات این گوشی ها می پردازیم:

گوشی های Samsung Galaxy S21 و Galaxy S21 Plus:

هرجند که نسخه استاندارد گلکسی S21 با ابعاد کوچک تری نسبت به برادران بزرگ ترش تولید شده است اما به هرحال یک اسمارت فون پرچمدار به حساب می آید. در همین ابتدا خوب است که اعلام کنیم نسخه استاندارد و نسخه پلاس به نسبت نسخه مشابه معرفی شده در سال گذشته 50 یورو ارزان تر هستند و نسخه 5G دارند!

نحوه چیدمان دوربین ها و فریم دوربین اصلی که رنگ ان متمایز از رنگ سایر بخش های گوشی است طراحی این دو گوشی را به اندازه کافی جذاب کرده است. در روزهایی که صفحه نمایش هایی با لبه های خمیده یکی از بخش های حیاتی طراحی پرچمداران بازار است، سامسونگ با استفاده از صفحه نمایش تخت در این دو گوشی سعی کرده آن ها را نه تنها از نسخه الترا بلکه از سایر پرچمداران هم قیمت متمایز نگه دارد!

این دو گوشی را به جرات در بخش سخت افزار می توان دوقلو در نظر گرفت، و تنها عامل جدا کردن این دو گوشی از هم ابعاد متفاوت و در پی آن تغییرات جزئی است. به همین سبب ابتدا به بررسی مشخصات مشترک این گوشی ها می پردازیم و سپس به تفاوت ها نیز اشاره ای خواهیم داشت.

هر دو نسخه استاندارد و نسخه پلاس دارای صفحه نمایشی با رزولوشن +1080p هستند که به نسبت سال گذشته و در مقایسه با گوشی های S20 و S20 Plus یک پسرفت محسوب می شود ( سال گذشته در دو گوشی ذکر شده از صفحه نمایشی با رزولوشن +1440p استفاده شده بود). هر دو صفحه نمایش از نرخ تازه سازی تصویر انطباقی بهره مندند که بنابر محتوای مورد نمایش مقدار آن از 48 تا 120 هرتز متغیر است.

چیزی که در زیر صفحه نمایش های این گوشی ها مخفی شده است حسگر اثرانگشت از نوع التراسونیک است که ابعاد آن نسبت به سال گذشته 70 درصد بزرگ تر شده است. هنوز خبری از دوربین سلفی زیر صفحه نمایش در این گوشی ها نیست و همان حفره همیشگی میزبان دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی است!

حالا به سراغ ماژول دوربین اصلی می رویم که در هر دو نسخه استاندارد و پلاس از سه دوربین تشکیل شده است و فلاش دوربین در خارج است فریم خوش استایل قرار گرفته است. تغییرات جدید در بخش دوربین بیشتر مربوط به تراشه های جدید استفاده شده در دوربین هاست تا خود سنسور دوربین ها. با تراشه های جدید امکان پیش نمایش زنده تصویر بصورت همزمان از سه دوربین امکان پذیر است.

در دوربین سه گانه از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل هایی به ابعاد 1.8 میکرومتر با قابلیت Dual Pixel AF بعنوان دوربین اصلی استفاده شده است که نسبت به سال قبل بدون تغییر باقی مانده است. لنز استفاده شده بروی این سنسور هم از OIS بهره می برد و اپرچر آن f/1.8 است. بصورت عجیبی خبری از فوکوس خودکار در دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض نیست!

در کنار دو سنسور معرفی شده از یک سنسور 64 مگاپیکسلی با چند وظیفه نیست بهره گرفته شده است. این سنسور در بخش عکاسی می تواند زوم سه برابر را بدون افت کیفیت (با کمک فوکوس خودکار و OIS) و تا 30 برابر زوم هیبرید را به ارمغان بیاورد. همچنین در بخش فیلمبرداری هم قابلیت فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را امکان پذیر می کند!

حالا به سراغ تفاوت ها برویم. Galaxy S21 5G از صفحه نمایش 6.2 اینچی بهره می برد که آن را به یک پرچمدار خوش دست تبدیل کرده است. وظیفه محافظت از صفحه نمایش هم بر عهده Gorilla Glass Victus است. بدنه پشتی هم از جنس گلاستیک است که در سری A هم استفاده شده است.

ظرفیت باتری این گوشی همچنان 4000 میلی آمپر است که سال گذشته راندمان خوبی نداشته، اما امسال به لطف تراشه 5 نانومتری و قابلیت انطباق نرخ تازه سازی تصویر امیدواریم که راندمان بهتری را ارائه دهد.

باز هم دو نسخه از این گوشی با دو تراشه مختلف اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 888 برای مناطق مختلف دنیا در دسترس خواهد بود ولی امسال خبری از نسخه 4G گوشی ها نیست.

صفحه نمایش در نسخه پلاس بزرگ تر بوده و برابر 6.7 اینچ است. با توجه به تخت بودن صفحه نمایش و تفاوت جزئی ابعاد بین نسخه پلاس و الترا ممکن است در ظاهر ابعاد نسخه پلاس بزرگتر از نسخه الترا به نظر برسد. تفاوت دیگر طراحی نسبت به نسخه استاندارد، استفاده از شیشه در قاب پشتی نسخه پلاس است.

باتری در نسخه پلاس نسبت به سال گذشته 300 میلی آمپر ارتقا داشته و به مقدار 4800 میلی آمپر رسیده است. اما بخش دردناک ماجرا اینجاست که با اینکه تمامی اضعای این خانواده از شارژ سیمی 15 وات بهره می برند، اما خبری از شارژر در جعبه این گوشی ها نیست و باید آن را بصورت جداگانه تهیه کنید! این گوشی ها امکان شارژ بیسیم 15 وات و شارژ بیسیم معکوس 9 وات را هم دارند.

اما یک برتری دیگر از نسخه پلاس نسبت به نسخه استاندارد باقی مانده و آن هم پشتیبانی از Ultra Wide Band (UWB) که باعث افزایش سرعت انتقال داده از گوشی به گوشی دیگر می شود و دارای قابلیت های جهت یابی است که با برچسب های ردیابی استفاده می شود.

در سایر بخش ها تفاوتی بین نسخه استاندارد و پلاس دیده نمیشود تا جایی که حتی تنها یک انتخاب برای حافظه رم 8 گیگابایتی این گوشی دارید که کمی نا امید کننده است (S10 هم 8 گیگ رم داشت). برای حافظه داخلی دو حق انتخاب ببین نسخه های 128 و 256 گیگابایتی دارید که منطقی است. اما حواستان باشد که در این گوشی ها خبری از پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیست و امکان افزایش حافظه پس از خرید آن را ندارید!

قیمت نسخه استاندارد و پلاس به ترتیب 850 و 1050 یورو برای حافظه پایه است. پیش فروش آن ها از فردا ( 15 ژانویه) تا 29 ژانویه ادامه دارد. اگر در مدت زمان پیش فروش این گوشی را خرید کنید Galaxy Buds Live و یک  Samsung SmartTag را بعنوان افر دریافت خواهید کرد!

غول مرحله آخر؛ Samsung Galaxy S21 Ultra:

به جرات می توان گفت که سری S بیشتر از یک دهه است که دیده می شود و امسال با یک تغییر کاملا بزرگ با معرفی S21 Ultra روبرو هستیم. امسال با معرفی نسخه الترای جدید، فاصله بین S21 Ultra با دیگر گوشی های سری S بیشتر شده و فاصله بین آن و Note 20 Ultra نسبتا محو شد!

اولین نسخه الترا در سری S سال گذشته معرفی شد که بزرگترین و اصلی ترین تفاوت آن با سایر برادرانش در زمینه دوربین بود. اما امسال سامسونگ قصد کرده تا الترا از همِشهه جذاب تر شود و به همین پشتیبانی به قلم S-Pen و همچنین صفحه نمایش محنی هم به تمایز بین این نسخه و نسخه های دیگرش اضافه شده است.

صفحه نمایش این گوشی 6.8 اینچ و از نوع Dynamic Amoled 2X بوده و کمی از نسل پیش نازک تر است اما همچنان قابلیت منحنی را حفظ کرده و این بار توسط Gorilla Glass Victus محافظت می شود. برخلاف نسخه پلاس و استاندارد هم از رزولوشن +1440p بهره می برد.

این اولین گوشی سامسونگ است که می تواند در رزولوشن +1440p نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز را فعال کند. همچنین قابلیت انطباق نرخ تازه سازی تصویر می تواند میزان آن را تا 10 هرتز کاهش دهد که تاثیر زیادی در مصرف بهینه باتری خواهد داشت (به ویژه در صفحه همیشه روشن). این گوشی همچنین روشن ترین صفحه نمایش را در تاریخ گوشی های سامسونگ با ماکزیمم 1500 نیت دارد!

تغییر جدیدتر نسبت به نسخه 2020 اضافه شدن پشتیبانی از قلم S-Pen است. اما قلم مانند نوت جایی در این دستگاه ندارد و باید ان را بصورت جداگانه تیهه و حمل کرد. ( البته برخی گاردهای طراحی شده برای این گوشی فضای اختصاصی برای قلم را دارند.) اما در کاربرد قلم بین این گوشی و گلکسی نوت تفاوت دیده نمیشود و از تمامی قابلیت های قلم S-Pen پشتیبانی می کند.

بزرگترین تغییری که در بخش دوربین به چشم می خورد مربوط به وجود دو لنز تله فوتو است. سنسور پریسکوپی حالا امکان زوم 10 برابر اپتیکال دارد و سنسور سنتی تله فوتو هم امکان زوم 3 برابری برای زوم های نزدیک را دارد. سنسور اصلی دستگاه هم امکان زوم 1 تا 3 برابری را بدون افت کیفیت دارد!

سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی هم ارتقا پیدا کرده و سامسونگ آن را ” سنسور روشن در شب” می نامد. در این سنسور با ترکیب هر 9 پیکسل به تصویر 12 مگاپیکسلی می رسیم و امکان عکاسی در فضای کم نور هم دچار پیشرفت هایی شده است. اگر از بخش تنظیمات دستی دوربین استفاده کنید با کمک ابزارهای قرار گرفته می توانید تصاویر بهتری را به ثبت برسانید و همچنین می توانید تصاویر 12 مگاپیکسلی را با فرمت RAW ذخیره کنید!

گلکسی S21 Ultra اولین گوشی از سامسونگ است که از قابلیت فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه توسط تمام سنسور هایش بهره می برد. این موضوع حتی برای سنسور 40 مگاپیکسلی سلفی هم صادق است!

بخش دیگری که این گوشی در آن اولین است، استفاده از Wi-Fi 6E است که سرعت بالاتر و تاخیر کمتر در دریافت داده هارا به ارمغان می آورد. باتری این گوشی مانند سال گذشته 5000 میلی آمپر است و از شارژ سیمی 25 وات بهره می برد که امکان شارژ 50 درصد آن در 30 دقیقه را نمی توان نادیده گرفت. باز هم قسمت بد ماجرا آن جاست که خبری از شارژر درون جعبه این گوشی هم نیست و باید ان را بصورت جداگانه خریداری کنید. اما خبر خوب ان جاست که از هر نوع شارژر Type C می توانید برای شارژ این دستگاه استفاده کنید!

نسخه الترا با سه انتخاب حافظه داخلی قابل خرید است، حافظه های 128/256/512 گیگابایتی. حافظه های رم در نظر گرفته شده برای این گوشی هم دو انتخاب دارد که 12 و 16 گیگابایت است.

مانند سایر اعضای خانواده، این گوشی هم با دو تراشه اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 888 عرضه خواهد شد. برای مثال نسخه اسنپدراگون برای آمریکا شمالی در نظر گرفته شده و در اروپا و هند نسخه اگزینوس به فروش خواهد رسید. این گوشی در ابتدای کار با اندروید 11 و رابط کاربری ONE UI 3.5 عرضه خواهد شد.

با توجه به اینکه این گوشی نسخه 4G ندارد، سامسونگ قیمت 1250 یورو را برای نسخه پایه آن در نظر گرفته که نسبت به سال گذشته 100 یورو ارزان تر است!

پیش فروش این گوشی از 29 ژانویه آغاز خواهد شد و در صورت پیش خرید آن یک جفت Samsung Galaxy Buds Pro و SmartTag for free را بصورت رایگان دریافت خواهید کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا