اپل

آیفون های سال بعد اپل از تراشه با معماری 4 نانومتری بهره مند خواهند شد ؛ آیپد پرو با تراشه های 3 نانومتری!

تراشه هایی که امسال اپل از آن ها در محصولات جدیدش استفاده می کند با نام های Apple A14  و M1 شناخته شده اند و هر دو از معماری 5 نانومتری TSMC برخوردارند، اما در حال حاضر دو خط تولید اپل آماده اند تا پیشرفت چشمگیری را برای سال آینده رقم بزنند. بر اساس اخبار منتشر شده از منبع معتبر با نام Nikkei Asia ، آیفون 14 قرار از تراشه ای با معماری 4 نانومتری بهره ببرد. این در حالی است که تراشه نسل دوم سری M قرار است پیشرفته تر باشد و با معماری 3 نانومتری تولید شود.

بعنوان یک پیش زمینه ببینم چه چیزی در سال آینده از اپل در انتظار ماست. تراشه A15 توسط کمپانی TSMC با معماری +5nm برای آیفون های 13 در حال توسعه است که به نسبت نسل قبل 5 درصد کلاک سرعت بالاتر و 10 درصد کاهش مصرف انرژی را ارائه می دهد. اپل در ماه های باقی مانده از 2021 از آیفون های 13 رونمایی خواهد کرد و تا ماه سپتامبر نیز مک بوک پرو های جدید با تراشه M1X رونمایی خواهند شد که این تراشه نیز احتمالا از معماری +5nm بهره خواهد برد.

برنامه توسعه تراشه های 4 نانومتری TSMC از آنچه که برنامه ریزی شده بود جلوتر است اما با این حال کمپانی مدیاتک اولین کمپانی ای خواهد بود که از تراشه های با معماری 4 نانومتری اش رونمایی می کند. این رونمایی اواخر امسال یا اوایل سال 2022 اتفاق خواهد افتاد. اواخر سال 2022 غالب تمرکز کمپانی ها بروی تولید تراشه های آیفون 14 خواهد بود. مشخصات و پیشرفت های معماری 4 نانومتری هنوز نامعلوم است.

اما معماری 3 نانومتری دقیقا جایی است که ماجرا جذاب می شود، با این حال کمپانی TSMC از الآن دو مشتری ویژه خودش را برای این تراشه ها دارد؛ اینتل و اپل!

احتمالا اولین دستگاه هایی که قرار است با تراشه های با معماری 3 نانومتری با بازار بیایند، آیپد ها خواهند بود. این می تواند به این معنی باشد که آیپد پرو های جدید با تراشه M2 اپل رونمایی خواهند شد.

اینتل تا امروز سفارش های خود برای تراشه های 3 نانومتری برای لپ تاپ ها و سرورهایش ثبت کرده است و درخواست کرده تا از تراشه هایی که برای اپل تولید می شود امنیت بالاتری داشته باشند.

در مقایسه با تراشه های امروزی که با معماری 5 نانومتری تولید شده اند، تراشه های آینده 3 نانومتری انتظار می رود 10 تا 15 درصد افزایش راندمان کاری و 25 تا 30 درصد کاهش مصرف انرژی را تجربه کنیم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا