اپلکنفرانس مطبوعاتی سایر برندهاکنفرانس ها

آیفون های 13 معرفی شدند ؛ بررسی کامل کنفرانس اپل 23 شهریور (بخش اول) !

بالاخره بعد از کلی حاشیه و خبرهای متفرقه، اپل رسما از خانواده جدید گوشی های آیفون با نام iPhone 13 رونمایی کرد. این خانواده همانند نسل قبلی خود میزبان چهار عضو با همان پسوند قبلی می باشد و اعضای آن عبارت اند از : آیفون 13 مینی ، آیفون 13 ، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس. البته اپل در کنفرانس خود از اپل واچ سری 7 و نسل جدید آیپد هایش نیز رونمایی کرد و همچنین یک نمای زنده از آپدیت عظیم بعدی سیستم عامل اختصاصی اش، یعنی iOS 15 و watchOS8 را به بینندگان مراسمش نشان داد.

در ادامه این مطلب به بررسی کامل تمامی محصولات جدید اپل و هر آنچه در این کنفرانس گذشته است می پردازیم، پس اگر مایلید که تمام جزئیات کنفرانس را در یک مطلب بخوانید، تا انتهای این مطلب با شیائومی پارس همراه باشید.

آیفون 13 و آیفون 13 مینی :

آیفون 13 در حالی رونمایی شده است که طراحی بسیار آشنایی دارد اما تغییرات باطنی نسبتا خوبی را تجربه کرده است. طراحی کلی آیفون های 13 و 13 مینی بسیار شبیه به پدران خود یعنی آیفون 12 و 12 مینی است. همان طراحی مسطح و گوشه های خمیده مزدوج شده با گواهی IP68 را بار دیگر در گوشی های اپل می بینیم. اما نکته بسیار مثبتی که پس از 4 سال رخ داده، کوچک تر شدن ابعاد بریدگی صفحه نمایش یا همان ناچ عذاب دهنده است. ناچ در آیفون های 13 و 13 مینی حدود 20 درصد کوچک تر شده است.

ابعاد صفحه نمایش Super Retina XDR در آیفون 13 مینی دست نخورده و همان 5.4 اینچ باقی مانده، آیفون 13 نیز از همان صفحه نمایش 6.1 اینچی نسل پیش بهره مند است. اگر بخواهیم وارد جزئیات صفحه نمایش این گوشی ها شویم به این مقادیر می رسیم: صفحه نمایش 28 درصد روشن تر شده و تا 800 نیت در فضای باز و تا 120 نیت در حالت ماکزیمم HDR توانایی تولید نور دارد. حالا که صحبت از HDR شده است می توان به این نکته اشاره کرد که پنل این گوشی ها از استاندارد های Dolby Vision, HDR10 و HLG پشتیبانی می کند.

در حالی که انتظار می رفت اپل نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز را به صفحه نمایش تمامی اعضای خانواده آیفون 13 اضافه کند، اما همچنان آیفون 13 و 13 مینی از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کنند و روی فرکانس 60 هرتز قفل شده اند.

پیشرفت بعدی اپل در تولید آیفون های 13 استفاده از تراشه کاملا بازطراحی شده اختصاصی اش با نام Apple A15 bionic است. اپل از این تراشه بعنوان قلب تپنده تمامی اعضای خانواده آیفون 13 استفاده کرده است و اپل ادعا می کند این تراشه ، سریع ترین تراشه در بین تراشه های تمامی گوشی های هوشمند حال حاضر است! هرچند که این ادعا بسیار سنگین و بزرگ است، اما قطعا اپل آن را در تست هایش ثابت خواهد کرد.

تراشه A15 یک تراشه 6 هسته ای بوده که دو هسته آن در فرکانس بالا و 4 هسته دیگر کم مصرف بوده و در فرکانس پایین تری فعالیت می کنند. پردازنده گرافیکی این گوشی نیز از طراحی شخصی سازی شده اپل بهره می برد. پردازنده های گرافیکی قرار گرفته در آیفون های 13 و 13 مینی 4 هسته ای می باشند و این در حالیست که پردازنده گرافیکی برادران بزرگ تر، یعنی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس 5 هسته ای هستند!

در تراشه A15 اپل از یک موتور عصبی 16 هسته ای نیز استفاده شده است که وظیفه پردازش فرامین صوتی و تشخیص چهره و سایر مسئولیت های یادگیری ماشینی را بر عهده دارد. به علاوه تمامی این تغییرات در تراشه A15 ، در این تراشه از پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) جدید ، حافظه کش دو برابر، موتور نمایشگر جدید و انکدر/دیکدر های جدید ویدیو استفاده شده است.

به نظر می رسد که تا اینجا از کلمه “جدید” زیاد استفاده کرده ایم و این در حالیست که هنوز درباره بخش هایی از این گوشی ها، برای مثال بخش دوربین، صحبت نکرده ایم. اپل همانند سال گذشته برای آیفون های 13 و 13 مینی یک ماژول دوربین دو گانه را در نظر گرفته است که البته کمی چینش سنسور ها را تغییر داده است . سنسور اصلی این ماژول 12 مگاپیکسلی بوده و ابعاد پیکسل آن 1.7µm است. گشودگی دریچه دیافراگم لنز 26 میلی متری استفاده شده روی این سنسور نیز f/1.6 است و این دوربین از لرزشگیر تغییر سنسور نیز بهره می برد. با مطالعه مشخصات بنظر می رسد این سنسور همان سنسوری است که بعنوان دوربین اصلی در آیفون های 12 پرو و 12 پرو مکس استفاده شده بود.

سنسور دوم ماژول این گوشی هم 12 مگاپیکسلی بوده و از لنز فوق عریض با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 برخوردار است. در آیفون های 13 و 13 مینی بر خلاف نسخه های پرو خبری از فوکوس خودکار در دوربین فوق عریض نیست.

در ناچ کوچک شده پنل جلویی گوشی نیز شاهد یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با فناوری TrueDepth هستیم. پشتیبانی از فناوری Centre Stage باعث شده تا دوربین سلفی بتواند سوژه را حتی در گوشی های تصویر ردیابی کند و البته سوژه های بیشتری را در کادر خود جای دهد.

مرحله آخر تغییرات آیفون های 13 و 13 مینی به بخش باتری بر میگردد. هر دو آیفون 13 و آیفون 13 مینی از باتری بزرگتری نسبت به نسل قبلی خود بهره می برند. اپل بصورت مستقیم به ظرفیت باتری این گوشی ها اشاره نکرده است ولی اعلام کرده که 2.5 و 1.5 ساعت افزایش عمر باتری را در این دو گوشی نسبت به آیفون های 12 شاهد خواهیم بود.

و اما طبق معمول ابعاد و وزن گوشی فدای ظرفیت باتری بیشتر شده است. به سبب افزایش ظرفیت باتری ضخامت این گوشی ها نسبت به نسل قبلی 0.25 میلی متر بیشتر شده و همچنین وزن آیفون 13 به 174 و آیفون 13 مینی به 141 گرم رسیده است. نکته مثبت اینجاست که سایر ابعاد گوشی تغییری نکرده است.

اپل سعی کرده در بخش مصرف انرژی نیز بهبودهایی را لحاظ کند. برای مثال در آیفون های جدید زمانی که به سرعت اینترنت بالا نیازی ندارید، از شبکه 5G به شبکه 4G منتقل می شوید. حالا که صحبت از 5G شد بهتر است بدانید که آیفون 13 از باندهای کاری بیشتری نسبت به نسل قبلی اش پشتیبانی می کند.

در انتهای صحبت هایمان درباره آیفون های 13 و 13 مینی باید به سراغ زمان عرضه ، حافظه های مورد عرضه و البته قیمت آن ها برویم. پیش فروش آیفون های 13 و 13 مینی از روز جمعه 17 سپتامبر و فروش اصلی آن ها از 24 سپتامبر شروع می شود.

هر دو آیفون 13 و 13 مینی در سه نسخه با حافظه های 128 ، 256 و 512 گیگ عرضه خواهند شد که قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه آیفون 13 مینی 699 دلار و برای نسخه پایه آیفون 13 ، 799 دلار است. همچنین کاربران می توانند از بین 5 رنگ یکی را انتخاب کنند، رنگ بندی های این گوشی ها شامل نور ستاره (starlight) ، نیمه شب (مشکی) ، آبی ، صورتی و قرمز است.همج

همچنین می توانید در پایین تیزر رسمی معرفی آیفون 13 از اپل را ببینید. این تیزر با تمرکز بر قابلیت های اصلی دوربین و قدرت پردازشی و همچنین افزایش راندمان باتری سعی دارد تا نکات بهبود یافته در آیفون 13 را به شما نمایش دهد:

 

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس:

برخلاف مدل های استاندارد و مینی آیفون 13 ، در نسخه های پرو شاهد تغییراتی سخت افزاری بیشتری نسبت به نسل قبلی هستیم. پردازنده گرافیکی سریع تر، پیشرفت هایی در بخش دوربین و مهم ترین تغییر، صفحه نمایش با نرخ تازه سازی متغیر، که اپل آن را ProMotion نامیده است.

قابلیت ProMotion را پیش تر در گوشی های اندروید دیده بودیم. توسط این تکنولوژی صفحه نمایش می تواند برای کاهش مصرف انرژی نسبت به استفاده شما مانند خواندن متن نرخ تازه سازی تصویر را به 10 هرتز در ثانیه کاهش دهد و در زمانی که در حال دیدن فیلم با بازی کردن هستید نرخ تازه سازی را تا 120 هرتز افزایش دهد!

ابعاد صفحه نمایش نسبت به نسل قبلی دست نخورده باقی مانده و آیفون 13 پرو همان صفحه نمایش 6.1 اینچی و آیفون 13 پرو مکس همان صفحه نمایش 6.7 اینچی را دارد. ناچ بالای صفحه نمایش نیز مانند برادران کوچک تر، حدود 20 درصد کوچک تر شده است و صفحه نمایش این دو گوشی نیز 25 درصد روشن تر شده است.

در قاب پشتی گوشی شاهد ماژول دوربین 3 گانه هستیم. بنظر می رسد اپل هنوز تصمیمی برای افزایش رزولوشن دوربین گوشی هایش ندارد و همه سنسور ها همچنان 12 مگاپیکسلی هستند. البته ناگفته نماند که پیشرفت هایی در سنسور، لنز ها و بخش پردازش تصویر صورت گرفته است!

سنسور دوربنی اصلی پیکسل های 1.9 میکرومتری با دریچه دیافراگم f/1.5 دارد. با مقایسه این سنسور با سنسور آیفون 12 پرو مکس با پیکسل های 1.7 میکرومتری و دریچه دیافراگم f/1.6 پی می بریم که جذب نور در آیفون های 13 پرو و 13 پرو مکس حدود 2.2 برابر بیشتر از نسل قبلی شان است.

دوربین تله میزبان یک لنز 77 میلی متری جدید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.8 است که زوم اپتیکال 3 برابر را در اختبار کاربر قرار می دهد. این بخش نیز در مقایسه با دوربین تله آیفون 12 پرو مکس با لنز 65 میلی متر، دیافراگم f/2.4  و زوم اپتیکال 2.5 برابر یک پیشرفت محسوب می شود.

اپل حتی لنز دوربین فوق عریض را نیز بهبود بخشیده است. یک سنسور 6 المانی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار ! تغییرات صورت گرفته در این دوربین باعث شده تا حدود 92 درصد نور بیشتری را نسبت به نسل قبلی خود جذب کند.قابلیت فوکوس خودکار این اجازه را به کاربر می دهد تا توسط دوربین فوق عریض اقدام به ثبت تصاویر ماکرو کند! تمام دوربین های آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس از حالت شب پشتیبانی می کنند. حتی دوربین تله!

بهبودهای پردازش تصویر مروبط به کدک جدید اپل با نام ProRes می شود. در آیفون های 13 پرو و 13 پرو مکس می توان تصاویر 4K را با نرخ 30 فریم بر ثانیه ثبت کرد و توسط کدک ProRes ویدیو های ثبت شده را ادیت کرد. فناوری Dolby Vision HDR نیز در ثبت تصاویر 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه قابل استفاده است.

قابلیت بسیار جذاب دوربین آیفون های 13 پرو این است که می توانید حتی پس از ضبط ویدیو ها توسط آن ها، عمق تصاویر را در بخش ادیت تغییر دهید!

با اینکه پیش تر درباره تراشه A15 صحبت کرده ایم اما جالب است بدانید که این تراشه از 15 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است. (تراشه A14 اپل 11.8 میلیارد ترانزیستور داشت). این تراشه بر پایه معماری 5 نانومتری ساخته شده است. این تراشه همانطور که پیش گفتیم 6 هسته ای است و اپل قول داده در مجموع 50 درصد افزایش سرعت پردازش را توسط آن تجربه کنید!

همانطور که در توضیحات نسخه استاندارد آیفون 13 و نسخه مینی آن گفته بودیم، پردازنده گرافیکی نسخه های پرو 5 هسته ای است.

عمرباتری نیز در این گوشی ها نسبت به نسل قبلی بهبودهایی را تجربه کرده است. آیفون 13 پرو حدود 1.5 ساعت و آیفون 13 پرو مکس حدود 2.5 ساعت عمر بیشتر را با یک بار شارژ به شما ارائه خواهند داد. اپل صحبتی از شارژر با توان بالاتر نکرده است، پس انتظار می رود آیفون های 13 نیز با همان شارژر های 20 وات سیمی و 15 وات مگ سیف ارائه شوند.

اپل برای نسخه های پرو 4 رنگ بندی را در نظر گرفته است که شامل گرافیتی، طلایی، نقره ای و آبی سوریه ای (!) می شود. به نظر می رسد اپل از لایه های محافظتی قوی تری نسبت به نسل قبل در ساخت بدنه این گوشی ها استفاده کرده است که در تست های مقاومت گوشی ها مشخص خواهد شد.

فریم گوشی نیز از جنس استیل ضد زنگ است. صفحه نمایش توسط محافظ سرامیکی محافظت می شود و قاب پشتی نیز از جنس شیشه مات است. لنز ها نیز توسط کریستال یاقوت کبود محافظت می شوند.

در بخش شبکه های تلفن همراه نیز مانند برادران کوجک تر، بهبود هایی در استفاده از باندهای کاری بیشتر و مصرف انرژی اتفاق افتاده است.

همچنین می توانید در پایین تیزر رسمی معرفی آیفون 13 پرو از اپل را ببینید. این تیزر با تمرکز بر قابلیت های اصلی دوربین مانند حالت سینمایی و بهبود وضعیت باتری و مهم تر از همه، افزایش مقاومت بدنه و صفحه نمایش آیفون 13 پرو، قصد دارد پیشرفت خود را به رخ رقبا بکشد:

 

پیش از صحبت درباره قیمت این گوشی ها باید درباره حافظه های داخلی آن ها صحبت کنیم. در نسخه های پرو ما شاهد 4 نسخه حافظه هستیم. 128 ، 256 ، 512 و نهایتا 1 ترابایت !

پیش فروش نسخه هایرو نیز همزمان با نسخه های استاندارد و مینی از جمعه آغاز می شود و فروش اصلی آن نیز از 24 سپتامبر شروع خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه آیفون 13 پرو 1000 دلار و برای نسخه پایه آیفون 13 پرو مکس 1100 دلار است!

در پایین می توانید قیمت تمامی نسخه های خانواده 4 نفره آیفون 13 را مطالعه کنید.

لیست قیمت کامل آیفون های 13

قیمت اپل مدل iPhone 13 Mini :

  • آیفون ۱۳ مینی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت – ۶۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ مینی با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت – ۷۹۹ دلار
  • آیفون ۱۳ مینی با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت – ۹۹۹ دلار

قیمت اپل مدل iPhone 13 :

  • قیمت آیفون ۱۳ با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت – ۷۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت – ۸۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت – ۱۰۹۹ دلار

قیمت اپل مدل iPhone 13 Pro :

  • قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت – ۹۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت – ۱۰۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت – ۱۲۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۱ ترابایت – ۱۴۹۹ دلار

قیمت اپل مدل iPhone 13 Pro Max :

  • قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت – ۱۰۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت – ۱۱۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت – ۱۳۹۹ دلار
  • قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس با حافظه داخلی ۱ ترابایت – ۱۵۹۹ دلار

ادامه بررسی محصولات معرفی شده در کنفرانس اپل را در لینک زیر بخوانید:

نظرات خود را در ارتباط با محصولات جدید اپل را با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا