اپلترفند iOSترفندها

تفاوت گوشی های آیفون اکتیو (Active) و نات اکتیو (Not Active) چیست؟

با ورود آیفون های 13 به بازار ایران، اصطلاح آیفون اکتیو (Active) و آیفون نات اکتیو (Not Active | NA) بیشتر به گوش می رسد. معنی این اصطلاحات در لغت کاملا مشخص و واضح است، آیفون اکتیو به این معنی است که گوشی آیفون حداقل یک بار روشن و خاموش شده است. آیفون نات اکتیو نیز به معنی گوشی آیفونی است که تابحال روشن نشده است. اما آیا آیفون های اکتیو، دست دوم به حساب می آیند؟ و آیا تفاوت قیمت بین آیفون اکتیو و نات اکتیو وجود دارد؟ آیا پیش از خرید می توان از اکتیو یا نات اکتیو بودن دستگاه مطمئن شد؟ در ادامه با شیائومی پارس همراه باشید تا به تمامی سؤالات شما پیرامون آیفون های اکتیو و نات اکتیو پاسخ دهیم…

آیفون اکتیو و نات اکتیو به چه معناست؟

اپل بطور کلی دستگاه های آیفون خود را در دو دسته تقسیم بندی می کند. آیفون هایی که حداقل یک بار روشن شده باشند، در دسته آیفون های فعال شده (اکتیو) قرار می گیرند و آیفون هایی که تابحال روشن نشده باشند بعنوان آیفون های غیرفعال (نات اکتیو) دسته بندی می شوند. بنابراین اکتیو بودن آیفون مبنی بر دست دوم بودن آن نیست!

چرا آیفون ها قبل از فروش به کاربر اکتیو (فعال) می شوند؟

تعداد زیادی از آیفون های سری 13 که وارد بازار ایران شده اند بعنوان آیفون های اکتیو به فروش می رسد. این مسئله دلایل مختلفی دارد و اصلی ترین دلیل آن عدم وجود نمایندگی اپل در ایران است. واردکنندگان گوشی های آیفون برای تامین بازار ایران به دلیل تحریم های موجود، نمی توانند بصورت مستقیم از اپل خرید کرده و آن را وارد ایران کنند. به همین دلیل مجبور به خرید از فروشندگان رسمی اپل در کشورهای همسایه، مانند عراق، دبی، امارات و ترکیه می شوند. همچنین فروشندگان رسمی بر اساس قوانین فروش اپل، اجازه ندارند که بیشتر از 20 درصد فروش خود را بصورت نات اکتیو به کشورهای دیگر ارسال کنند. به همین دلیل تجار ایرانی مجبور به فعال سازی آیفون های خریداری شده در کشور مبدا هستند. این دسته از گوشی های آیفون در حضور نماینده رسمی اپل جعبه گشایی و فعال شده و دوباره بسته بندی می شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث اکتیو شدن آیفون ها قبل از فروش می شود، شرکت های گارانتی کننده هستند. شرکت های گارانتی کننده بصورت رندوم جعبه های گوشی ها را باز کرده و گوشی ها را روشن می کنند تا از سلامت باتری و گوشی مطمئن شوند. البته تضمین سلامت کالا در شرکت های گارانتی کننده مختلف، متفاوت است.

آیا آیفون های اکتیو از نظر سلامت و کیفیت با آیفون های نات اکتیو تفاوت دارند؟

آیفون های اکتیو از نظر کارکرد، سلامت و کیفیت هیچ تفاوتی با آیفون های نات اکتیو ندارند. برخی از کاربران دوست دارند که اولین نفری باشند که جعبه گوشی خود را باز می کنند و برای اولین بار گوشی خود را روشن می کنند. این دسته از کاربران باید به سراغ آیفون های نات اکتیو بروند. اما اگر قصد دارید برای خرید آیفون مبلغ کمتری بپردازید، بهتر است به سراغ آیفون های اکتیو بروید. اکتیو یا نات اکتیو بودن دستگاه و همچنین زمان دقیق اکتیو شدن آن پیش از خرید گوشی قابل تشخیص است!

نحوه تشخیص آیفون اکتیو شده از آیفون نات اکتیو

با توجه به اینکه از وارد شدن آیفون های 13 کمتر از سه ماه می گذرد، قطعا به این موضوع پی برده اید که آیفون های اکتیو به معنای آیفون های کارکرده یا دست دوم نیستند. با این وجود اگر جزو کاربران سخت گیر هستید یا ترجیح می دهید اولین نفری باشید که جعبه گوشی را باز می کنید، روشی وجود دارد که به کمک آن می توانید به اکتیو بودن یا نات اکتیو بودن گوشی های آیفون پی ببرید.

برای این کار کافی است سریال IMEI دستگاه که روی جعبه آن هک شده است را در وبسایت رسمی اپل بخش Check Coverage وارد کنید.

  • اگر گوشی آیفون شما غیرفعال (نات اکتیو) باشد، با پیغام Please Activate Your Device (لطفا دستگاه خود را فعال کنید) روبرو خواهید شد که اثباتی بر نات اکتیو بودن آیفون شماست.

  • اما اگر گوشی آیفون شما فعال شده (اکتیو) باشد با سه پیام زیر روبرو خواهید شد که خبر از اکتیو بودن آیفون می دهد.

سخن آخر

در این مطلب سعی شد تا به تفاوت های آیفون های اکتیو و نات اکتیو بپردازیم. در واقع هیچ تفاوتی بین آن ها وجود ندارد ولی معمولا آیفون های اکتیو در بازار ایران با قیمتی کمتر از آیفون های نات اکتیو به فروش می رسند، به همین دلیل در هنگام خرید برای جلوگیری از ضرر مالی، بهتر است از اکتیو یا نات اکتیو بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا