سایر برندهاکوآلکام

کوالکام از Snapdragon 8 Gen 2 پرده برداشت؛ اولین گوشی شیائومی با این چیپست نیز مشخص شد!

همانطور که انتظار میرفت، کوالکام در دومین روز از مراسم بزرگ سالیانه Tech Summit پرده از چیپست مورد انتظار Snapdragon 8 Gen 2 برداشت. این چیپست در بخش های زیادی شاهد بهبود میباشد، که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم. همچنین، پس از معرفی این چیپست، بسیاری از کمپانی های دنیا (من جمله شیائومی) دست به انتشار تیزری برای معرفی محصول با آن زدند؛ که در انتهای این مقاله اولین گوشی غول چینی با این چیپست را خواهیم شناخت. با شیائومی پارس در این مقاله جذاب همراه باشید…

پردازنده و چیپ گرافیکی

بیشترین تلاش غول نیمه هادی آمریکایی در این چیپست تمرکز برای کنترل مصرف باتری بوده است، اما این محصول در بخش سرعت نیز بهبودهای زیادی را تجربه کرده است. هسته های جدید Kryo در پردازنده این چیپست حالا 35 درصد سرعت بیشتری را نسبت به اسنپدراگون 8+ نسل 1 برای کاربران فراهم می آورد و در بخش مصرف باتری نیز، تا 40 درصد بهینه شده است. هر چند فرکانس هسته ها همچون نسل قبل میباشد، اما هسته اصلی دچار تغییرات فاحشی شده است.

بر این اساس، Snapdragon 8 Gen 2 به یک هسته اعلای Cortex-X3 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز مجهز شده است و به جای 3 هسته پشتیبان، حالا از 4 هسته بزرگ و قدرتمند پشتیبان برای کارهای نیمه سنگین بهره میبرد. این هسته ها بر روی فرکانس 2.8 گیگاهرتز قفل شده اند و در نهایت 3 هسته دوست دار انرژی با فرکانس 2.0 گیگاهرتز داریم. در بخش حافظه رم نیز شاهد پیشرفت های زیادی هستیم. حالا این چیپست از رم های LP-DDR5X با نهایت فرکانس 4.200 مگاهرتز و حافظه های داخلی فوق سریع UFS 4.0 پشتیبانی میکند.

اما چه خبر از قدرت گرافیکی؟! یکی دیگر از بخش های چیپست جدید که دچار تحولات بسیار زیادی شده است، چیپ گرافیکی این محصول میباشد. بر اساس اطلاعات رسمی، چیپ گرافیکی آدرنوی جدید تا 25 درصد در قسمت قدرت و تا 45 درصد در قسمت مصرف باتری نسبت به نسل قبل بهبود را تجربه کرده است. همچنین، مثل رقیب، این چیپست نیز از تکنولوژی Ray Tracing در سطح سخت افزاری پشتیبانی به عمل می آورد. به این ترتیب سازندگان بازی برای گوشی های اندرویدی حالا میتوانند دست به خلق شاهکارهایی بزنند که کنسول ها را نیز خجالت زده کند!

اما این تمام ماجرا نیست و اسنپدراگون 8 نسل 2 اولین چیپست دنیاست که از Vulkan 1.3 و OpenGL ES 3.2 پشتیبانی میکند. در بخش صفحه نمایش، گفته میشود این چیپست توانایی پشتیبانی از صفحات نمایشی با رزلوشن +QHD با نرخ نوسازی 144 هرتز و رزلوشن 4K با نرخ نوسازی 60 هرتز را دارد. همچنین، این چیپست از خروجی تصویر برای صفحات نمایش بزرگ (مثل تلویزیون) با حدأکثر رزلوشن 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز (با رنگ های 10 بیتی، بازه رنگ 2020 و فناوری های +HDR10 و Dolby Vision) را فراهم می آورد. در این چیپست شاهد فعال شدن کدک AV1 برای استریم ویدئوهای 8K تا نرخ نوسازی 60 هرتر (با HDR) را نیز شاهد هسنیم.

دوربین

به نظر میرسد یکی دیگر از تغییرات بزرگی که این چیپست با خود به ارمغان آورده است، پشتیبانی از سنسورهای سونی با فناوری Digital Overlap HDR (یا DOL-HDR) و بهینه شدن تصاویر خروجی شکار شده با سنسورهای 200 مگاپیکسلی سامسونگ (ISOCELL HP3 و ISOCELL HPX) میباشد. این چیپست از 3 باند ISP با عمق 18 بیتی بهره میبرد، که توانایی پشتیبانی از 3 سنسور 36 مگاپیکسلی (با نرخ 30 فریم) به صورت همزمان یا یک سنسور 200 مگاپیکسلی را فراهم می آورد.

گفته میشود سنسورهای 108 مگاپیکسلی نیز اکنون بدون لگ و تأخیر عکس شکار خواهند کرد. در بخش فیلمبرداری، اذعان شده است که این چیپست از ویدئوهایی نهایتاً با کیفیت 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه (و شکار تصاویر 64 مگاپیکسلی به صورت همزمان) پشتیبانی میکند. ویدئوهای 4K نیز با حدأکثر نرخ 120 فریم شکار میشوند و تصاویر فوق آهسته 960 فریم بر ثانیه هم در دستور کار قرار دارند. این چیپست از استانداردهای HDR زیادی همچون HLG، Dolby Vision و +HDR10 نیز پشتیبانی میکند و به لطف سنسورهای DOL، میتواند در هر فریم 4 اکسپوژر را به نمایش بگذارد.

قابلیت های ارتباطی

در بخش قابلیت های ارتباطی، شاهد بهره گیری از مودم جدید Snapdragon X70 هستیم. این مودم از هر دو باند mmWave و sub-6GHz نسل 5 پشتیبانی میکند و سرعت دانلود پایه آن 10 گیگابیت/ثانیه خواهد بود. این مودم پشتیبانی از دو سیمکارت همزمان نسل 5 و 2 سیمکارت نسل 4 و 5 به صورت همزمان را برای کاربر فراهم می آورد. در بخش وایفای نیز شاهد ارتقا به Wi-Fi 7 (یا استاندارد 802.11be) به لطف سیستم FastConnect 7800 هستیم.

سرعت دانلود پایه حالا به 5.8 گیگابیت/ثانیه رسیده است و به لطف سیستم تازه اختراع شده موسوم به Wire-Like، میزان تأخیر در آن نزدیک صفر میباشد! (یعنی همچون ارتباط کابلی، زمان تأخیر بسیار پایین است). این سیستم پیشرفته (FastConnect) از بلوتوث 5.3 و پخش موسیقی 48Khz بدون فشرده سازی و پایین ترین میزان تأخیر (48 میلی ثانیه ای) نیز پشتیبانی میکند. اطلاعات زیادی درباره بحث شارژ این چیپست در دست نیست، اما گفته میشود از فناوری USB 3.1 و Quick Charge 5 اختصاصی غول نیمه هادی آمریکایی بهره میبرد.

هوش مصنوعی

پردازنده جدید Hexagon که همراه با اسنپدراگون 8 نسل 2 معرفی شد، از فرمت INT4 پشتیبانی میکند و اولین باری است که بر روی یک چیپست برای گوشی های هوشمند از آن بهره گرفته میشود. این پردازنده 60 درصد بهبود را نسبت به نسل قبل ارائه میدهد، که به زبان ساده، 4.35 برابر سرعت محاسباتی بیشتری نسبت به نسل قبل دارد. بر اساس اطلاعات رسمی موجود، با کمک این تراشه جدید چیپست به خوبی میتواند تشخیص دهد که در تصویر شکار شده کدام قسمت صورت، کدام قسمت مو، کدام قسمت لباس و کدام قسمت پس زمینه است! به این ترتیب پردازش بر روی هر کدام از این قسمت ها به صورت جداگانه و همزمان با قدرت بالایی انجام میشود.

اولین گوشی شیائومی با این چیپست

بلافاصله پس از پایان مراسم معرفی اسنپدراگون 8 نسل 2، کمپانی های گوشی سازی زیادی همچون ایسوس، آنر، IQOO، موتورولا، نوبیا، وانپلاس، اوپو، شارپ، سونی، میزو، ZTE و شیائومی اعلام کردند که به زودی از این چیپست در پرچمداران خود بهره خواهند گرفت. هر چند کوآلکام در مراسم معرفی این چیپست حرفی از اولین کمپانی استفاده کننده این چیپست نزد، اما Lei Jun، بنیانگذار و مؤسس شیائومی در پستی صراحتاً این موضوع را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی آقای Jun، گوشی های Xiaomi 13 اولین محصولات دنیا با چپست اسنپدراگون 8 نسل 2 خواهند بود. وی اشاره کرده است که برای اولین بار در دنیا با همکاری مهندسین شیائومی و کوالکام، اتحاد بینظیری بین سخت افزار و نرم افزار (رابط کاربری) در سری گوشی های 13 ایجاد خواهد شد. این بدان معناست که گوشی های مذکور بالاترین قدرت سخت افزاری را در کنار پایین ترین مصرف انرژی ارائه خواهند داد. پیش بینی میشود این محصولات اوایل یا اواسط ماه دسامبر معرفی شوند.

ویژگی های Snapdragon 8 Gen 2 در یک نگاه
ویژگی های Snapdragon 8 Gen 2 در یک نگاه

کوالکام ویدئویی از ویژگی های منحصر به فرد چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 منتشر کرده است، که میتوانید آنرا با کیفیت بالا در زیر مشاهده کنید.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا