اپل

اپل بصورت رسمی از تراشه M1 Ultra رونمایی کرد ؛ قوی تر از M1 Max با پردازنده 20 هسته ای!

اپل روز گذشته در کنفرانس «Peek Performance» از محصولات جدید خود که شامل آیفون SE 2022 و iPad Air جدید ، و همچنین یک رنگ جدید برای خانواده آیفون 13 می شد رونمایی کرد. اما چیزی که نام کنفرانس را منطقی جلوه می داد، رونمایی از تراشه قدرتمند M1 Ultra با 20 هسته پردازشی و 64 هسته پردازش گرافیکی بود. در ادامه به بررسی مشخصات و جزئیات این تراشه ابرقدرت خواهیم پرداخت، با شیائومی پارس همراه باشید… .

این تراشه بر پایه معماری ARM ، همانند سایر تراشه های خانواده M1، طراحی و ساخته شده است و برای اولین بار در کامپیوتر رومیزی قدرتمند اپل Mac Studio ، که در همین مراسم رونمایی شد، استفاده شده است. تراشه M1 Ultra را می توان در واقع حاصل اتصال دو تراشه M1 Max که به هم می باشد. این اتصال درونی را اپل با عنوان UltraFusion معرفی کرده است. جنس این اتصالات از سیلیکون است که نتیجه آن پهنای باند 2.5 ترابایت بر ثانیه است. این امر مشکلات تاخیر و پهنای باند را در مقایسه با داشتن دو تراشه جداگانه متصل از طریق مادربرد کاهش می دهد.

از آن جایی که M1 Ultra از اتصال دو تراشه M1 Max بوجود آمده است، شاهد CPU با 20 هسته و GPU با 64 هسته هستیم. در کنار این پردازنده ها، شاهد پردازنده هوش مصنوعی (Neural Engine) 32 هسته ای نیز هستیم.

بر اساس تست هایی که اپل از این تراشه به عمل آورده است، اعداد و ارقامی را در اختیار ما قرار داده که بررسی آن ها خالی از لطف نیست. اپل ادعا می کند که تراشه M1 Ultra با مصرف هم اندازه با پردازنده Intel Core i9-12900K می تواند 90 درصد عملکرد بهتری داشته باشد و برای رسیدن به ماکزیمم توان پردازشی تراشه اینتل 100 وات توان کمتری مصرف می کند. بر اساس ادعای دیگری از اپل، تراشه M1 Ultra در انجام فرامین چندگانه عملکرد بسیار بهتری نسبت به پردازنده 12900K داشته است.

در تست های پردازنده گرافیکی نیر شاهد اعدادی هستیم. گفته می شود تراشه M1 Ultra با 64 هسته پردازش گرافیکی، با مصرف 200 وات کمتر می تواند به ماکزیمم توان پردازشی Nvidia GeForce RTX 3090 برسد! اپل در هیچ کدام از تست ها هیچ جزئیاتی از فرامین تست شده بروز نداده است.

پهنای باند نیز در این تراشه افزایش پیدا کرده و تراشه M1 Ultra تا 128 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می کند. مانند سایر اعضای خانواده تراشه M1 اپل، این حافظه رم برای هر دو پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی در دسترس خواهد بود.

با دوبرابر شدن توانمندی های بلوکه مربوط به موتور رسانه ها در این تراشه، شاهد قابلیت های جذاب و عجیب از آن هستیم. تراشه M1 Ultra می تواند بصورت همزمان به نمایش 18 ویدیو 8K ProRes 422 بپردازد! همچنین این تراشه می تواند بصورت همزمان 5 مانیتور را پشتیبانی کند که چهار مانیتور می توانند با رزولوشن 6K Pro Display XDR باشند و پنچمین مانیتور 4K باشد.

در نهایت، از نظر نرم‌افزاری، M1 Ultra به عنوان یک پردازنده در برنامه‌ها ظاهر می‌شود، به این معنی که همه برنامه‌ها بدون نیاز به تغییر به‌طور خودکار اجرا و مقیاس می‌شوند. علاوه بر این، macOS به گونه‌ای طراحی شده است که با سخت‌افزار مقیاس‌پذیر باشد، بنابراین می‌تواند به‌طور خودکار از افزایش عملکرد تراشه استفاده کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا