اپل

قدرتمندترین کامپیوتر رومیزی دنیا با نام Apple Mac Studio رونمایی شد ؛ قدرت گرفته از تراشه M1 Ultra !

تا اینجا در شیائومی پارس به بررسی تمامی اتفاقات کنفرانس «Peek Performance» اپل پرداختیم، از آیفون SE 2022 تا تب لت iPad Air جدید و تراشه M1 Ultra. حتی تصاویر و جزئیات مربوط به رنگ جدید آیفون های 13 را نیز با هم بررسی کردیم و حالا وقت آن است که به شاهکار اپل در دنیای کامپیوتر های رو میزی بپردازیم. این شما و این Mac Studio از کمپانی اپل.

از نظر ظاهر و ابعاد Mac Studio از Mac Mini بزرگ تر است تا بتواند تراشه M1 Max یا تراشه M1 Ultra را به خوبی در خود جای دهد. مک استودیو 9.5 سانتی متر ارتفاع و 19.7 سانتی متر طول و عرض دارد. همین ابعاد کوچک باعث شده تا یک کامپیوتر رو میزی قابل حمل قدرتمند داشته باشیم که عنوان قدرتمند ترین کامپیوتر رومیزی دنیا را به دوش می کشد! اگر نسخه با تراشه M1 Ultra را انتخاب کنید، وزن آن 3.6 کیلوگرم خواهد بود، ولی وزن نسخه M1 Max تنها 2.7 کیلوگرم است. این تفاوت وزن به دلیل استفاده از خنک کننده های حجیم و سنگین در نسخه قوی تر است.

بدنه این دستگاه از جنس آلومینیوم است که در بخش بالایی شاهد فن مکنده هستیم که وظیفه آن مکش هوای خنک به داخل سیستم و خروج آن هوای گرم از پایین دستگاه است.

در بخش پشتی دستگاه شاهد چیدمان تکمیلی از انواع پورت ها هستیم. 4 پورت Thunderbolt 4 USB-C با پشتیبانی از سرعت ماکزیمم 40 گیگابیت بر ثانیه، یک درگاه 10 گیگابیتی Ethernet، دو پورت USB-A، یک پورت HMDI، یک جک 3.5 میلی متری هدفون و درگاه آداپتور شارژر هستیم.

در بخش جلویی نسخه M1 Max شاهد 2 پورت 10 گیگابیتی USB-C و یک درگاه UHS-II برای استفاده از کارت حافظه خارجی هستیم، که بجای آن در نسخه M1 Ultra دو درگاه Thunderbolt 4 USB-C قرار گرفته است. همچنین بلندگوهای یکپارچه نیز هستیم.

در بخش اتصال نمایشگر، می توانید حداکثر استفاده را از مک استودیو ببرید. امکان اتصال همزمان 5 نمایشگر وجود دارد که چهارتای آن با رزولوشن 6K و رفرش ریت 60 هرتز هستند که از طریق درگاه Thunderbolt 4 USB-C متصل می شوند و پنجمین نمایشگر نیز با رزولوشن 4K و رفرش ریت 60 هرتز است که از طریق درگاه HDMI متصل می شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، مک استودیو در دو نسخه عرضه می شود. یک نسخه با تراشه M1 Max و نسخه دوم با تراشه M1 Ultra که در واقع متشکل از دو M1 Max بصورت یکپارچه است. تراشه M1 Max از پردازنده 10 هسته ای و پردازنده گرافیکی 24 هسته و همچنین موتور سیستم عصبی 16 هسته ای بهره مند است. در مقابل اعداد برای تراشه M1 Ultra به ترتیب 10، 48 و 32 هسته خواهد بود. در ادامه شاهد 32 گیگابایت رم و 512 حافظه داخلی در نسخه M1 Max هستیم که این اعداد در نسخه M1 Ultra دو برابر شده و به اعداد 64 و 1 ترابایت تبدیل شده اند.

نسخه های ذکر شده، در واقع نسخه های استاندارد هستند. کاربران می توانند نسخه M1 Max را با پردازنده گرافیکی 32 هسته ای و نسخه M1 Ultra را با پردازنده گرافیکی 64 هسته ای سافرش دهند. همچنین هر کدام از نسخه های مک استودیو می تواند با حافظه رم 64 گیگابایتی یا 128 گیگابایتی سفارشی سازی شوند. در بخش حافظه امکان سفارش یکی از حافظه های  1TB, 2TB, 4TB, یا 8TB از نوع SSD با سرعت 7.4 گیگابایت بر ثانیه وجود دارد.

بر اساس رسم همیشگی اپل شاهد تعدادی اعداد و ارقام از اپل درباره قدرت پردازشی مک استودیو هستیم. اپل ادعا می کند مک استودیو مجهز به تراشه M1 Ultra تا 90 درصد در بخش CPU بهتر از مک پرو با پردازنده 16 هسته ای Xeon  و تا 60 درصد بهتر از مک پرو با پردازنده 28 هسته ای عمل میکند. در بخش پردازش گرافیک نیز گفته می شود مک استودیو در حدود 80 درصد عملکرد بهتری به نسبت قوی ترین مک پرو از خود نشان می دهد.

اپل پیش فروش مک استودیو را از همین حالا آغاز کرده است ولی فروش رسمی آن از تاریخ 27 اسفند آغاز خواهد شد. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید باید بدانید که اپل برای نسخه M1 Max قیمت 1999 دلر و برای نسخه M1 Ultra قیمت 3999 دلار را در نظر گرفته است!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا