مقالات اختصاصیمقالات شیائومی

بیوگرافی لی جون (Lei Jun)، مؤسس و مدیرعامل کمپانی شیائومی؛ Steve Jobs چین.

دنیای گوشی‌های هوشمند پس از حذف هوآوی از بازارهای جهانی با شوک بسیار بزرگی مواجه شد. سابقاً 3 کمپانی سامسونگ، هوآوی و اپل سردمداران بازار موبایل بودند؛ اما با حذف هوآوی، شیائومی با تلاش‌های شبانه روزی جای هموطن چینی اش را گرفت. امروزه محصولات این برند در اقصی نقاط دنیا در دسترس کاربران قرار دارند و غول چینی دنیای تکنولوژی هم اکنون جایگاه سوم را در دنیای موبایل دارد. اما این موفقیت از کجا نشأت می‌گیرد؟

تعداد زیادی از کاربران محصولات این کمپانی حدأقل یکبار نام لی جون (Lei Jun)، مؤسس و مدیرعامل کمپانی محبوبشان را شنیده اند. لی جون شاید هم اکنون در سِمَت مدیرعامل مشغول به فعالیت است، اما بد نیست بدانید نقشی بسیار بزرگتر در این شرکت دارد. در واقع بلند پروازی های این مرد باعث شد میراثش علاوه بر بخش موبایل در بخش های دیگری چون اینترنت اشیاء، محصولات صوتی و تصویری، خانه هوشمند، لپتاپ و اخیراً خودرو نامی برای خود دست و پا کند.

در این مقاله سعی داریم علاوه بر کنکاش در زندگی شخصی لی جون، به علت موفقیت این شخص و دستاورد‌هایش بپردازیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این شخص تأثیرگذار بدانید، با شیائومی پارس در این مقاله همراه باشید…

دوران کودکی و تحصیل

آقای Lei Jun در 16 دسامبر 1969 (یا 25 آذر 1348) در شهر هوبی کشور چین به دنیا آمد. او همانند بسیاری از کودکان، دوران خوشی را در جمع خانواده سپری کرد، اما قبل از رفتن به مدرسه، هنوز خبری از محیط صنعتی و شلوغ شهر ووهان (پایتخت استان هوبی، ششمین شهر پرجمعیت چین) نداشت. جون دوران تحصیل خود را در مدرسه Mianyang گذراند و در سال 1987 فارغ التحصیل شد. وی پس از پایان دوران تحصیل، وارد دانشگاه ووهان شد و رشته علوم کامپیوتر را انتخاب کرد.

Lei Jun Childhood Picture
Lei Jun Childhood Picture

نهایتاً او در سال 1991 در رشته تحصیلی خود موفق به دریافت مدرک کارشناسی شد. جالب اینجاست که وی علاقه بسیار زیادی به مطالعه داشت و بر اساس اطلاعات به دست آمده از نزدیکانش، علاقه وافری به استیو جابز (Steve Jobs)، مؤسس کمپانی اپل از خود نشان می‌داد. او همیشه این رؤیا را در سر می‌پروراند که روزی باید شبیه استیو جابز شود. او آرزوی شرکتی بین المللی را در سر پرورش میداد و به همین دلیل پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، به دنبال کاری همسو با رشته تحصیلی خود گشت.

اولین شغل رسمی

همانطور که اشاره شد، لی جون با آرزوی تبدیل شدن به استیو جابز (مؤسس کمپانی اپل)، پس از تحصیل به دنبال شغل مورد علاقه خود چرخید. وی از همان ابتدای امر ایده ساخت یک امپراطوری بسیار بزرگ را در سر رشد می‌داد و منتظر بود با کسب اولین درآمد، ساختمان آرزوهایش را بنا کند. جون برای شروعِ کار کمپانی چینی حیطه نرم افزار (Kingsoft) را برگزید. او در سال 1992 و بدو ورود به کینگ سافت به عنوان مهندس نرم افزار مشغول به کار شد.

دیری نپایید که او با ایده های بلند پروازانه خود و تلاش بی وقفه، به سِمَت مدیرعامل کینگ سافت بیرون آمد. در زمان مدیریت وی، وبسایت Joyo.com راه اندازی شد. این وبسایت در واقع یک کتابخانه آنلاین بود، که نهایتاً در سال 2004 با مبلغ 75 میلیون دلار توسط آمازون تصاحب گردید! اما این تنها دستاورد جون نبود و او در دهه اول مدیریت خود 2 استارت آپ بزرگ با نام های YY و UC را نیز ایجاد کرد. در مجموع، وی تا پایان زمان مدیریتش بیش از 70 دستاورد برای کینگ سافت به ارمغان آورد.

Lei Jun At Kingsoft
Lei Jun At Kingsoft

پس از 16 سال کار در کمپانی مورد بحث، وی به دلیل بیماری خاصی از سِمَت مدیرعاملی استعفا داد و به عنوان نائب رئیس در این شرکت مشغول شد. پس از چند روز، او سرمایه خود را به صورت مستقیم وارد استارتاپ های Vancl.com و UCWeb کرد و نهایتاً به عنوان نائب رئیس بنیاد UCWeb منصوب شد. امروزه مرورگر محبوب UCWeb توسط کمپانی Alibaba تصاحب شده است و به بیش از 500 میلیون کاربر سرویس میدهد. اما وی در پی هدف های بزرگتر بود؛ به همین دلیل در سال 2010 کمپانی Xiaomi Inc را تأسیس کرد.

تأسیس شیائومی؛ آغاز امپراطوری

بنیانگذار این کمپانی در نظر داشت به صورت مستقیم وارد بازار گوشی های هوشمند شود و هدفِ اصلی شرکت خود را بر روی همین موضوع گذاشت. اما برای رشد سریع، وی نیاز به تیمی بزرگ داشت؛ به همین دلیل به Sergey Brin (هم‌بنیانگذار گوگل) برای کمک رو آورد. مشخص بود که او نیاز به سرمایه‌ای هنگفت دارد، به همین دلیل به یکی از میلیاردهای معروف چین با نام Chan پیشنهاد همکاری داد. Chan زمین های بسیار زیادی در Hang Lung داشت و تا سال ها به عنوان سرمایه گذار اصلی در کمپانی Lei فعالیت میکرد.

پس از مدتی، مؤسس شیائومی درخواست های زیادی برای سرمایه گذاری دریافت کرد (از سوی بزرگانی چون Qiming Ceyuan و IDG Capital) و در 6 آوریل 2010، تعداد سرمایه گذاران این کمپانی به 8 نفر رسید. نهایتاً با تلاش های بی وقفه، این شرکت موفق شد اولین پوسته نرم افزاری اختصاصی (رابط کاربری) مبتنی بر اندروید خود را با نام MIUI معرفی کند. سرانجام در سال 2011 اولین گوشی هوشمند این کمپانی با نام Mi 1 معرفی شد، که چندی بعد با نسخه دوم آن (گوشی Mi 2) همراه شد.

Lei Jun Co-Workers
Lei Jun Co-Workers

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، گوشی Mi 1 آنقدر عملکرد خوبی داشت که این کمپانی تازه تأسیس را وادار به طراحی و توسعه نسخه دوم در کمتر از 1 سال کرد! در همان سال ها این شرکت با کمک Mobicity پای خود را فراتر از بازار چین گذاشت و توانست به بریتانیا، استرالیا و چند کشور دیگر برود. پس از آزمایش موفقیت آمیز و فروش خوب گوشی های این کمپانی، اینبار مؤسسش تصمیم گرفت به سَمتِ تلویزیون های هوشمند رو بیاورد و در سال 2013 اولین تلویزیون این شرکت معرفی شد.

شیائومی هم اکنون با بیش از 8,000 کارمند و 2 میلیارد دلار سودآوری خالص، یکی از تأثیرگذارترین کمپانی های چینی دنیا محسوب می‌شود. این کمپانی هم اکنون در کشور خانگی خود، مالزی، هند، فیلیپین و برزیل محصول تولید می‌کند و به زودی در بازارهای بیشتری حضور پیدا خواهد کرد. در حال حاضر این شرکت بیش از 20 استارتاپ و 100 کمپانی در حال رشد دارد. سرمایه کمپانی مورد بحث تا چند سال پیش حدود 45 میلیارد دلار تخمین زده شده بود و شرکای تجاری بزرگی چون Ratan Tata، DST Global، Qualcomm Ventures و Temasek Holdings را در کنار خود دارد.

جوایز کسب شده

در سال 2014، آقای Lei Jun به عنوان تاجر سال توسط مجله Forbes انتخاب شد. در سال 2015، او توانست وارد لیست 100 فرد تأثیرگذار در دنیا شود. در سال 2019 نیز، نام او به دلیل قرار گرفتن کمپانی مورد تأسیسش در لیست سیاه آمریکا با سرعت زیادی بر سر زبان ها افتاد و پس از دفاع مقتدرانه از اتهامات وارده (خارج کردن شیائومی از لیست سیاه)، به عنوان چهره ای شناخته شده در دنیا مطرح گردید.

زندگی شخصی

لی جون با Zhang Tong ازدواج کرد. آنها تا امروز صاحب 2 فرزند هستند. تا سال 2016، وی بسیار کم به زبان انگلیسی مسلط بود و بیشتر از طریق ابزارهای ترجمه با کاربران جهانی ارتباط می‌گرفت، اما هم اکنون با مطالعه زبان انگلیسی، او را کمی بیشتر بر روی صحنه های معرفی محصولات در بازارهای جهانی می‌بینیم.

انقلاب در صنعت گوشی های هوشمند

لی جون یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های دنیا در بحث انقلاب صنعتی گوشی های هوشمند است. شیائومی به لطف راهبرد و مدیریت درست این فرد، در عرض تنها 3 سال به چهارمین کمپانی بزرگ گوشی سازی در دنیا تبدیل شد! در داخل کشور چین نیز این کمپانی نام و آوازه زیادی دارد و در بحث نرم افزاری، بازار را قبضه کرده است. او به قدری شگفت آور ظاهر شده است که در سال های 1999، 2000 و 2002 نامش به عنوان برترین شخصیت IT کشور چین از تلویزیون ملی این کشور پخش شد.

لی جون، مؤسس شیائومی در کنفرانس خبری
لی جون، مؤسس شیائومی در کنفرانس خبری

او در سال 2012 برای اولین بار بر روی آنتن تلویزیون ملی کشور چین رفت و از او به عنوان یک رهبر تجاری بزرگ یاد شد. بسیاری او را به عنوان “Steve Jobs” چین می‌شناسند، چون کارهای انقلابی او دست کمی از استیو جابز اسطوره‌ای ندارد. دلیل اینکه وی از محبوبیت زیادی در کشور خود برخودار است، بالا بردن پرچم این کشور در دنیا به عنوان یکی از رهبران تکنولوژی می‌باشد. بسیاری از کارشناسان ایده دارند که شیائومی با آوردن تکنولوژی روز دنیا برای قشر متوسط (گوشی های میانرده فوق العاده قدرتمند)، کار بزرگی انجام داده است.

پرسش و پاسخ

  1. ارزش دارایی های Lei Jun چقدر است؟ تا مارس سال 2021، ارزش دارایی های خالص وی 2340 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.
  2. چه کسی مدیرعامل برند شیائومی یا صاحب برند Mi میباشد؟ آقایِ Lei Jun، مؤسس و هم بنیانگذار کمپانی Xiaomi Inc.
  3. میزان تحصیلات Lei Jun چقدر است؟ او مدرک کارشناسی علوم کامپیوتری خود را در سال 1991 از دانشگاه Wuhan دریافت کرد.
  4. گوشی های شیائومی ساخت کدام کشور هستند؟ بیشتر محصولات شیائومی در کشور چین تولید می‌شوند. البته اخیراً تولید گوشی‌های این کمپانی در کشورهایی مثل هند و جنوب آسیا نیز آغاز شده است. هم اکنون هند به عنوان دومین بازار بزرگ برای شیائومی پس از چین قلمداد می‌شود.
  5. آیا محصولات شیائومی توسط آمریکا بلوکه شده‌اند؟ آمریکا هرگز قصد محدود کردن محصولات شیائومی برای بازار کشور خود را نداشت و سال 2019، ترامپ دستور اجرایی عدم همکاری کمپانی های آمریکایی با شیائومی را صادر کرده بود. شیائومی پس از چند جلسه دادرسی و ارائه مدارک، از این اتهام تبرئه شد.
  6. آیا کمپانی POCO چینی است؟ POCO یکی از زیرمجموعه های شیائومی است، که از سال 2018 گوشی تولید می‌کند. تمامی حقوق این زیرمجموعه متعلق به شیائومی میباشد و استراتژی های آن مستقیماً توسط Lei Jun تبیین می‌شود.
  7. آیا شیائومی توسط گوگل بلوکه شده است؟ گوگل به دلیل تحریم های آمریکا اجازه استفاده از سرویس های خود را در خاک چین به شیائومی و سایر کمپانی های چینی نمی‌دهد. البته کاربران می‌توانند بر روی گوشی های پرچمدار این کمپانی (به صورت دستی) سرویس های گوگل را نصب کنند.
  8. آیا Xiaomi و Mi یکسان هستند؟ Mi یکی از زیر مجموعه های شیائومی است، که تا سال 2021 به صورت مستقل، تحت فرمان کمپانی مادرتخخصی فعالیت میکرد. اما به دلیل شباهت های بسیار زیاد و استراتژی های جدید بازاریابی، از گوشی Xiaomi Mix 4، نام زیرمجموعه Mi حذف شد و به این ترتیب تمامی محصولات این زیرمجموعه وارد مجموعه اصلی XIAOMI شدند.

کلام آخر

همانطور که خواندید، Lei Jun یکی از تأثیرگذارترین افراد حوزه تکنولوژی، مخصوصاً گوشی های هوشمند می‌باشد. وی که از دوران نوجوانی رؤیای بَدَل شدن به Steve Jobs را در سر می‌پروراند، سرانجام به آرزوهای خود رسید و اکنون بسیاری از کارشناسان بزرگ دنیا او را به عنوان استیو جابز چین می‌شناسند.

Lei Jun & Steve Jobs
Lei Jun & Steve Jobs

کمپانی ساخته شده بر اساس ایده های Jun هم اکنون با توجه به نیاز کاربران رو به تولید گوشی های تاشونده آورده، که قطعاً آینده این صنعت را متحول خواهد کرد. وی روز به روز در حال گسترش دادن دامنه محصولات شیائومی است و در آخرین دستاورد، ضمن رونمایی از اولین ربات انسان نمای چینی، قصد دارد تا سال 2024 اولین خودروی خودران الکتریکی کمپانی خود را برای جهانیان به نمایش بیرون بیاورد.

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا