سایر برندهامتفرقه

چیپست Dimensity 9200 مدیاتک به عنوان اولین چیپست دنیا با WiFi 7 و Ray Tracing سخت افزاری معرفی شد!

سرانجام روز موعود فرار رسید و همانطور که پیش بینی کرده بودیم، عصر دیروز چیپست Dimensity 9200 توسط مدیاتک معرفی شد. این چیپست علاوه بر قدرت سخت افزاری بسیار زیاد، اولین های زیادی را به دوش میکشد، که از افتخارات غول نیمه هادی تایوانی محسوب میشود. از جمله ویژگی های برتر این چیپست میتوانیم به وایفای 7، قابلیت Ray Tracing در سطح سخت افزاری و پشتیبانی از حافظه های نسل 4 اشاره کرد. با شیائومی پارس در این مقاله جذاب همراه باشید…

آرایش هسته ها و امتیاز AnTuTu

این چیپست همانطور که انتظار میرفت بر پایه فناوری ساخت نسل دوم 4 نانومتری TSMC بنا شده است، که به زعم کارشناسان مصرف بهینه باتری و دمای بسیار پایینی را به ارمغان می آورد. مدیاتک میگوید مصرف باتری در این چیپست در قدرتمندترین حالت ممکن تا 25 درصد کاهش یافته است، که یک دستاورد بی چون و چراست! این چیپست اولین نیمه هادی دنیاست که به هسته اعلای ARM Cortex-X3 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز بر پایه معماری پیشرفته ARMv9 مجهز شده است.

در کنار این هسته، شاهد به کار گیری 3 هسته بسیار قدرتمند Cortex-A715 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و 4 هسته دوستدار انرژی Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز هستیم. برای بی رقیب شدن در بخش پردازش های گرافیکی نیز، غول تایوانی Dimensity 9200 را به چیپ گرافیکی ARM Immortalis G715 مجهز کرده است. این چیپ گرافیکی باعث میشود Dimensity 9200 اولین چیپست دنیای گوشی های هوشمند با قابلیت Ray Tracing سخت افزاری باشد. اولین امتیاز ثبت شده این چیپست در AnTuTu 9 حدود 1 میلیون و 260 هزار میباشد!

قابلیت های ویژه

جالب اینجاست که اولین های این چیپست به همینجا ختم نمیشود! در واقع این چیپست اولین نیمه هادی دنیاست که به صورت رسمی از حافظه های رم نسل 5 یا LPDDR5x با فرکانس 8533 مگاهرتز و حافظه های فوق سریع UFS 4.0 پشتیبانی میکند. جالب اینجاست که این چیپست از 2 صفحه نمایش همزمان با رزلوشن 5K بر روی نرخ نوسازی 60 هرتز یا با رزلوشن +WQHD بر روی نرخ 144 هرتز یا +FHD بر روی نرخ 240 هرتز پشتیبانی به عمل می آورد! مدیاتک میگوید تکنولوژی انحصاری تصویر موسوم به Miravision 980 باعث میشود محتواها جا بگیرند!

در بخش هوش مصنوعی، این چیپست به چیپ نسل ششمی AI NPU (یا APU 900) مجهز شده است، که آنرا نسبت به +Dimensity 9000 حدود 35 درصد قدرتمندتر میسازد. به لطف بهینه سازی های انجام شده، گفته میشود این چیپست در بخش ذخیره مصرف انرژی تا 30 درصد و در بخش کلیه محتواهای بصری تا 45 درصد مصرف بهینه ای را ارائه دهد. در بخش فیلمبرداری نیز این چیپست به ISP جدیدی موسوم به Imagiq 890 مجهز شده است، که پشتیبانی از سنسورهای RGBW را به صورت بومی فراهم می آورد!

این بدان معناست که چیپست مورد بحث توانایی شکار سریع عکس هایی با فرمت RAW را دارد و میتواند با 30 درصد جذب نور بشتر، تصاویری روشن تر، واضح تر و با کیفیت HDR را در محیط های کم  نور (در عکسبرداری و فیلمبرداری) به کاربر تحویل دهد. همچنین، این چیپست اولین نیمه هادی دنیاست که به WiFi 7 و صدای غنی 24 بیتی (192khz) با کیفیت استودیو بر بستر بلوتوث مجهز شده است. در بخش قابلیت های ارتباطی نیز به لطف مودم پیشرفته 5G داخلی، تمامی باندهای sub-6GHz و mmWave در این چیپست پشتیبانی میشوند.

اولین گوشی ها

در مراسم معرفی این چیپست اعلام شد که اولین گوشی های مجهز به این نیمه هادی از کمپانی های Vivo و OPPO خواهند بود. احتمالاً شاهد بهره گیری از این چیپست در سری گوشی های X90 کمپانی ویوو و Find X کمپانی اوپو خواهیم بود. اما سایر محصولات چطور؟ از آنجایی که شیائومی یکی از شرکای تجاری مدیاتک میباشد، بعید به نظر میرسد که در محصولات جدید این کمپانی شاهد بهره گیری از این نیمه هادی نباشیم. برخی از شایعات میگویند ممکن است این چیپست برای اولین بار بر روی Redmi K60 Pro به کار گرفته شود.

ویژگی های برتر چیپست Dimensity 9200 مدیاتک در یک نگاه
ویژگی های برتر چیپست Dimensity 9200 مدیاتک در یک نگاه
مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا