مقالات اختصاصیمقالات شیائومی

مقایسه اختصاصی: POCO F4 در برابر POCO X4 GT؛ کدامیک بهتر است؟

شیائومی مدتی است گوشی های POCO F4 و POCO X4 GT را برای بازارهای جهانی معرفی کرده است و با توجه به نرخ ارز در کشور، این گوشی ها جزو معدود محصولات قاتل پرچمدار با مشخصاتی خوب و قیمتی رقابتی هستند. هر چند نمیتوانیم این گوشی ها را با آخرین گوشی گیمینگ سری پوکو، POCO F4 GT مقایسه کنیم، اما هر دو محصول اشاره شده در ابتدای این مطلب از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

بدیهی است گوشی F4 GT به دلیل چیپست پرچمدار و ماهیت گیمینگ میتواند انتخاب بسیاری از متخصصین باشد، اما F4 و X4 GT نیز به دلیل سخت افزاری قدرتمند انتخاب بسیاری از کاربران هستند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه POCO F4 و POCO X4 GT بپردازیم و ببینیم کدامیک از آنها برنده این رقابت است. با شیائومی پارس در این مقایسه اختصاصی همراه باشید…

مقدمه

شیائومی گوشی های پوکو F4 و پوکو X4 GT را در یک روز معرفی کرد. در مگالانچ معرفی این گوشی ها، به قدرت سخت افزاری این محصولات و قابلیت های آنها اشاره ویژه ای شد. شیایومی حتی در پوستر مراسم معرفی این گوشی ها نیز تأکید داشت که کاربران سرعتی همچون موشک را برای این محصولات متصور باشند. هر چند تقریباً در بخش مشخصات این گوشی ها در یک سطح میباشند، اما هر کدام کاربران خاصی را هدف قرار داده اند. در این مطلب قصد داریم با راهنمایی درست، شما را به گوشی مورد نیازتان برسانیم.

طراحی

آیا ترجیح میدهید یک دستگاه با ارگونومی بهتر داشته باشید؟ اگر اینچنین است، توصیه میکنیم POCO F4 را انتخاب کنید، چون از طراحی نازک تر و وزن کمتری برخوردار است. این گوشی تنها 195 گرم وزن و 7.7 میلی متر قطر دارد! علاوه بر این، گوشی مورد بحث از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و غبار برخودار است. اما از طرفی ممکن است POCO X4 GT را انتخاب کنید، چون طراحی تمیزتری دارد.

به لطف ماژول دوربین همرنگ بدنه این مهم اتفاق افتاده است. در عین حال باید به فکر ارگونومی بهتر در رقیب باشید، چون از وزن و قطر کمتری برخوردار است. هر دو گوشی به جنس بدنه ای با کیفیت (پلی کربنات) مجهز شده اند و در بحث محافظ صفحه، از گوریلاگلس نسل 5 بهره میبرند. هر چند صفحه این محصولات در برابر خط و خش مقاوم است، اما توصیه میکنیم حتماً از محافظ صفحه (گلس) مرغوب برای آنها استفاده کنید.

صفحه نمایش

از بین 2 صفحه نمایش، گوشی POCO F4 از کیفیت برتری برخوردار است. این گوشی به صفحه نمایشی 6.67 اینچی با پنل AMOLED E4 کمپانی سامسونگ، رزلوشن +FHD، نرخ نوسازی 120 هرتز و تکنولوژی های دالبی ویژن و +HDR10 مجهز شده است. صفحه این گوشی کیفیت تصاویر بسیار بالایی را ارائه میدهد و عمق رنگ مشکی را به زیبایی نمایش میدهد. سنسور اثر انگشت این گوشی در بدنه کناری قرار دارد و با توجه به بلندگوی استریوی قدرتمند، کیفیت صدای بینظیری را ارائه میدهد.

اما میرویم سراغ POCO X4 GT، که به صفحه نمایشی مخصوص گیمرها با قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ مجهز شده است! هر چند در این گوشی شاهد بهره گیری از یک پنل IPS LCD هستیم، اما دقت نمایش رنگ ها و نرخ نوسازی بالای آن (144 هرتز)، مختص گیمرهاست. به لطف فناوری های Dolby Vision و HDR10، کیفیت تصویر نیز در این گوشی بالاست، ولی به پای کیفیت صفحات AMOLED نمیرسد. این گوشی نیز به سنسور اثر انگشت در بدنه کناری مجهز میباشد.

مشخصات سخت افزاری

شاید تعجب برانگیز باشد، اما بیراه نیست اگر بگوییم POCO X4 GT در بخش سخت افزار از رقیب خود سرتر میباشد! این گوشی به چیپست Dimensity 8100 مدیاتک مجهز شده است، که با 8 گیگابایت حافظه رم نسل 5 یا LPDDR5 و تا 256 گیگابایت حافظه داخلی پر سرعت UFS 3.1، مجموعه ای بسیار خوب را در اختیار کاربران قرار میدهد. چیپست مورد استفاده در این گوشی از فناوری ساخت پیشرفته 5 نانومتری با حدأکثر فرکانس هسته 2.85 گیگاهرتز بهره میبرد.

این چیپست بعد از Dimensity 9000 و +9000، یکی از بهترین چیپست های گیمینگ دنیاست و کارایی چیپست های پرچمدار را ارائه میدهد. از طرفی، POCO F4 به چیپست نه چندان به روز اسنپدراگون 870 مجهز گردیده، که بر پایه فناوری 7 نانومتری بنا شده است. حدأکثر فرکانس پردازنده این چیپست 3.2 گیگاهرتز بوده، که به همراه 8 یا 12 گیگابایت حافظه رم نسل 5 یا LPDDR5 و نهایتاً 256 گیگابایت حافظه داخلی پر سرعت UFS 3.1، انتخابی خوب برای مصارف معمولی است.

مشخصات نرم افزاری

از لحاظ مشخصات نرم افزاری، هر دو گوشی به MIUI 13 For POCO بر پایه اندروید 12 مجهز میباشند و در صف دریافت MIUI 14 و اندروید 13 میباشند. البته هنوز رابط کاربری MIUI 14 برای بازارهای جهانی معرفی نشده است. بدیهی است که گوشی های سری 4 پوکو یکی از نامزدهای اصلی دریافت این رابط کاربری میباشند، چون به نوعی سوگلی سری گوشی های محبوب مورد اشاره میباشند.

دوربین

در بخش دوربین تقریباً میتوانیم بگوییم روی کاغذ تفاوتی بین این 2 گوشی نیست، به جز دو موضوع مهم، که باعث میشود POCO F4 انتخاب بهتری برای عکاسی باشد! در واقع هر دو گوشی به سیستم دوربینی 3 گانه در قسمت پشت مجهز شده اند. سنسور اصلی هر دو گوشی 64 مگاپیکسلی است، که با دو سنسور 8 و 2 مگاپیکسلی با لنزهای فوق عریض و ماکرو پشتیبانی میشود. اما تفاوت چیپست؟ در واقع گوشی POCO F4 اولین گوشی از زیرمجموعه پوکوست که دوربینش به لرزشگیر اپتیکال (OIS) مجهز شده است.

استفاده از لرزشگیر اپتیکال در این گوشی باعث میشود تصاویر ثبت شده با این محصول نسبت به رقیب تا حدودی با لرزش کمتری همراه شود و به این ترتیب، کمتر شاهد تار شدن تصاویر باشیم. از طرفی، گوشی POCO F4 از فیلمبرداری 4K با نرخ 30 و 60 فریم پشتیبانی میکند، در حالی که X4 GT تنها از فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم پشتیبانی به عمل می آورد. در بخش دوربین سلفی نیز، POCO F4 با توجه به سنسور 20 مگاپیکسلی، نسبت به X4 GT با سنسور 16 مگاپیکسلی تصاویر سلفی بهتری میگیرد.

باتری

اگر به دنبال یک گوشی با طول عمر باتری بیشتر هستید، قطعاً POCO X4 GT انتخاب مناسبی برای شماست. به لطف باتری 5,080 میلی آمپر/ساعتی، این گوشی حتی با توجه به مجهز شدن به پنل IPS، از ماندگاری شارژ بالاتری برخوردار است. هر چند POCO F4 به باتری کوچکتر 4,500 میلی آمپر/ساعتی مجهز شده است، اما تنها دلیل شارژ نگه داشتن کمتر آن باتری کوچکتر نیست!

POCO F4 67W Charger
POCO F4 67W Charger

در واقع به دلیل بهره گیری از چیپستی با فناوری ساخت 5 نانومتری و دوست دار انرژی بودن چیپست Dimensity 8100 به کار رفته در X4 GT، شاهد مصرف بهینه باتری هستیم. هر چند، همانطور که گفته شد، قدرت سخت افزاری نیز در X4 GT بالاتر است. در بحث سرعت شارژ، هر دو گوشی به شارژ 67 واتی مجهز شده اند، اما به دلیل بهره گیری از باتری کوچکتر در F4، این گوشی در مدت زمان کمتری فول شارژ میشود.

قیمت

نسخه با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی گوشی POCO F4 هم اکنون در کشور عزیزمان ایران با قیمتی بین 11 تا 13 میلیون تومان به فروش میرسد، در حالی که نسخه با حافظه رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی گوشی POCO X4 GT با قیمتی بین 11 میلیون و 500 هزار تومان تا 12 میلیون و 900 هزار تومان قابل تهیه است. اما کدام گوشی بهتر است؟

مزایا و معایب

گوشی POCO F4

مزایا

  • صفحه نمایش AMOLED
  • گواهینامه IP53 (مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و غبار)
  • سبک و نازک بودن
  • دوربین بهتر

معایب

  • چیپست نه چندان بروز

گوشی POCO X4 GT

مزایا

  • چیپست بسیار قدرتمند
  • نرخ نوسازی صفحه بالاتر
  • باتری بزرگتر

معایب

  • صفحه نمایش IPS LCD

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، این 2 محصول تقریباً در تمامی جهات نزدیک به هم میباشند و تنها در چند موضوع با یکدیگر تفاوت فاحش دارند. از دید شیائومی پارس و در مقام مشاور، POCO F4 بیشتر به درد کسانی میخورد که دوست دارند گوشی هوشمندی بدون لگ و تأخیر داشته باشند، که علاوه بر سرعت شارژ و کیفیت تصویر بسیار خوب، از دوربینی قابل اطمینان بهره میبرد.

از طرفی، POCO X4 GT به دلیل چیپست بسیار قدرتمند و نرخ نوسازی 144 هرتز، در کنار باتری بزرگتر، ظاهراً به درد کسانی میخورد که دنبال یک گیمینگ فون اقتصادی هستند. پس سعی کنید با دقت بین این 2 گوشی آنچه مد نظر شماست را انتخاب کنید. همواره در بخش نظرات گوش شنوای شما هستیم. اگر تجربه کار کردن با این گوشی ها را دارید، خوشحال میشویم نظرتان را به گوش جان بسپاریم…

مشاهده بیشتر

SinaKing

خوره تکنولوژی !

نوشته های مشابه

3 2 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا